KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:53

horseyfries, vanwaar reageer jij eigenlijk steeds zo, tsja, gehaat?
ik leg toch net uit, dat ik niet al "jaaren" roep dat bitloos beter is? waarom haal je dat er wel steeds bij?
Maar wel weer bedankt voor je tip van de taxi..

quintusgl dankjewel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:58

horseyfries schreef:
Ik verheug me er nu al op tegen je te mogen rijden.... ;)
Bedreigd voelen? Joh, hoe kom je erbij?
Stomverbaasd ben ik, dat ik nu al die mensen die al jarenlang in discussies roepen dat bitloos wedstrijden rijden moet kunnen en dat zij het zo goed kunnen ineens allemaal uitvluchten zie schrijven om niet in Ermelo mee te doen.
Als ik al jarenlang voor iets op de barricades stond in woord en geschrift en ik kreeg dan de kans om er daadwerkelijk voor te zorgen dat iets wat in mijn ogen onrecht was eindelijk veranderd kon worden, dan moest er een ziekenhuisopname aan te pas komen om me tegen te houden.
http://www.paardentaxi.nl lost al je vervoersproblemen ineens op, normale geplande wedstrijden zijn er de komende 100 jaar nog dus die kunnen gemakkelijk een keer overgeslagen en Ermelo ligt zo centraal dat je van waar dan ook in Nederland er goed kan komen.
Voor Subtopwedstrijden zit ik ook vaak twee a drie uur in de auto, dat is voor een goed getraind paard geen enkel probleem.

Ik ga mijn paard niet twee a drie uur lang in een hokje van 1 bij 3 meter zetten als dat niet strikt noodzakelijk is :7, maar da's weer een andere discussie. Bovendien is dressuur niet 'mijn sport', dat was het met bit ook al niet ;-)

Frantic

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 06:49

Jammer Arabesk, is je volgende vooroordeel het transport nu aan het worden?

Je hoeft helemaal geen dressuur te rijden, ze vragen een B!!! proef, dus gewoon de basis, lekker over de rug en wat aanleuning met 3 BASIS! gangen, heeft niks met dressuur rijden te maken, gewoon met de aller eerste beginselen van het paardrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:07

nee hoor, maar mijn paard doe ik geen plezier met drie uur heen en drie uur terug in een hokje, hij staat liever bij z'n vriendjes.

En zoals ik al zei 'vroegah' toen ik nog met bit reed, vond ik dressuur ook al niet leuk om te doen met mijn paard. *niet mijn ding* Het is ook mijn rijstijl niet, ik rij meer zoals dat bij westernrijden wordt gedaan. Maar ik ga wel kijken :j

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:43

Jeetje,
wat een discussies hier zeg,
Ik zou echt SUPER graag mee willen doen zoals ik een pagina terug al had gezegd,
ik vind bitloos rijden en met bit eigenlijk hetzelfde voor mijn paard...
wij rijden zonder bit omdat we vorig jaar nar de tandarts met hem moesten en er alwéér en tand getrokken moest worden,
en de dierenarts zij dat we 2 weken niet met bit mochten rijden.
en ik had over 3 weken me eerste M1 proefje..
dus toen kwam mijn lerares met iddee om bitloos te gaan rijden,
aangezien we hem wel mochten longeren met halster...
dus dat hebben we gedaan en de eerste keer toen ik ermee reed was het echt heel vreemd en wist ik nog niet helemala wat ik ermee aanmoest maar de 2e x ging het super ! :D
hij reageert precies hetzelfde als op een bit en je hoeft hem maar even aan te knijpen met je benen en wat tegendruk geven in je handen en hij gaat meteen rond lopen ! :D
en hij blijft bovenin en loopt alsof hij nog 10 is ( hij is 21 )
en als ik dan met bid ga rijden loopt hij ineens heel anders...
veel terughoudender ... vooral in de proef als ik hem teveel in ze mond zit ( al is he maar echt heel weinig ) vind hij het niet lekker en doet ie ze mond open dus ik zou het GEWELDIG vinden als bitloos rijden toegestaan word.!
maar nogmaals ik vind het heel jammer dat het niet gaat,
want ik ben die dag al op ermelo ( ik ga van 6 tot 10 juli met mijn pony op kamp in ermelo ) en dan zou mijn moeder mijn paard wel mee kunnen nemen maar neit meer mee terug...
want ik ga samen met een meisje en we hebben 2 paards trailer en dan moeten we nog een hele dag wachten dan starten en dan naar huis met 3 paarden in een 2 paards trailer ??
en zaterdag en zondag heb ik weer wedstrijd...
en aangezien hij al oud is word dat een beetje té voor hem ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:00

ik vind het heel jammer dat bitloos rijdende bokkers niet kunnen gaan..........

een ding weet ik wel, de KNHS steekt nu een hand uit naar bitloosrijdend Nederland....... en de KNHS kennende doen ze dat niet een tweede keer........

Ik zou deze kans absoluut grijpen, dan heeft het paard maar een mindere dag in zijn leven, of moet je iets doen wat niet bij je past, of de visite afbellen, of je portomonaie trekken om vervoer te regelen..... of je hele schema omgooien

DAN sta je wel voor wat je zegt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:39

hmmm arabesk. van jou had ik zéker verwacht dat je mee doet.
Je kunt als je het heel zielig vind, altijd nog in 2 x gaan. dus dag van te voren, ergens nog even stoppen met je paard, en de volgende dag weer verder gaan nog 1 uur ofzo?
Maar jij bent juist wel iemand die al jaren zegt/roept/adviseert aan iedereen om bitloos te gaan. Als jij mee zou doen zou je nog meer mensen krijgen die tegen je op kijken, EN misschien er aan mee geholpen om het bij de KNHS er door te krijgen: waardoor er dus ook meer mensen zijn die bitloos gaan rijden (hoeveel wedstrijdruiters doen niet noodgedwongen een bit in voor alleen de wedstrijden?)

Nou, ik ben al zenuwachtig. Vanmiddag even overleggen of ik B of L ga doen. Vervoer heb ik nog lang tijd voor dus daar hebben jullie gelijk in hier, dat moet toch wel te regelen zijn????? ik vraag het gewoon aan iedereen :+)
I'm in!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:45

Horsefries, welke mensen roepen dan al jaaaren dat bitloos beter is? De praktijk wijst al eeuwenlang uit dat mensen het liefst met een bit rijden? Ik heb het hier nog niemand zien roepen. Wel zie ik in de profiel van Arabesk een fotoalbum met paarden waarvan de bitringen bijna tegen hun oren zitten. Vreselijke foto's en vreselijk toch dat mensen zo wreed kunnen. zijn.
Overigens doe ik mijn pony ook geen plezier met anderhalf tot 2 uur in de trailer (en dan weer terug ook he). Maar dan moet ze zich maar even aanpassen voor de goede zaak dus dat vind ik een slap excuus. Als je je paard met zijn vriendjes in de wei wil laten kun je net zo goed helemaal niet paardrijden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-06-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:48

ow FahyaFemke was me net voor. Arabesk roept dat schijnbaar al jaren. Sorry Fries, ik heb niets gezegd :o
En FahyaFemke, super dat je meedoet, doe maar de L dan hoef ik alvast niet tegen jou ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:09

FahyaFemke schreef:
horseyfries, vanwaar reageer jij eigenlijk steeds zo, tsja, gehaat?
ik leg toch net uit, dat ik niet al "jaaren" roep dat bitloos beter is? waarom haal je dat er wel steeds bij?
Maar wel weer bedankt voor je tip van de taxi..

quintusgl dankjewel.

Waarom voel jij je aangesproken als ik het over "die mensen" heb? Als jij dat niet al jaren hebt geroepen, begrijp ik niet
waarom je denkt dat ik het over jou heb als ik het over die mensen heb?
Verder reageer ik niet "gehaat" (ik denk dat je "hatelijk" bedoelt??) maar wijs ik erop dat het vreemd is dat men jaren op een
forum en in eigen omgeving bitloos promoot en als men dan werkelijk een kans krijgt om te bewijzen dat dit toegestaan moet
worden, men niet thuis geeft. Dat vind ik persoonlijk net zo hypocriet als jaren roepen dat je een democratie wilt in je land en
als het er dan is vervolgens niet gaat stemmen.
Ik ben niet tegen bitloos rijden, ook niet dat er wedstrijden voor komen, en vind het goed van de KNHS dat zij dit initiatief nemen.
Mensen die wél naar Ermelo gaan hoeven zich niet aangesproken te voelen lijkt me, daar zeg ik immers niets over?
En voor die anderen... tsja, de waarheid is soms hard en het is soms heel rot als je een spiegel voorgehouden wordt waarin je jezelf herkent en
vervolgens het spiegelbeeld niet is zoals je graag zou willen.....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:27

Ik denk er ook heel sterk aan mee te doen. Dressuur is ook niet "mijn ding" en die van Jeddah al helemaal niet, maar wat iedereen zegt, het is belangrijk dat we dit nu wel aangrijpen. Als we willen dat het straks in alle takken van de sport, dus ook Western en ook Fjordsport (even de dingen die IK belangrijk zou vinden) moeten we toch laten zien dat we het prima kunnen.
Ik zie met Jed geen problemen met een B of L proef, dat zou elke paard toch wel een beetje moeten kunnen.

Enige wat mij nog weerhoudt is of ik op een Ghost zadel starten mag?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:33

Kunnen we het niet gewoon gezellig houden?! :D Volgens mij zijn de meeste mensen die in dit topic reageren positief over het feit dat er een door de KNHS actie ondernomen wordt, waarom moet er dan weer in zo'n negatieve sfeer gediscuseerd worden? Misschien eerst even afwachten hoe de wedstrijd zal verlopen voordat er allemaal conclusies getrokken worden?

Horseyfries sommige mensen hebben gewoon niet de mogelijkheid om daar te gaan starten, waarom zo'n ophef daarover? Er zijn in dit topic toch ook mensen geweest die duidelijk aangeven dat ze wel gaan starten? Ik zou zelf ook héél erg graag willen starten, maar ik helaas kan niet. (veulen aan de voet en paard dat niet de trailer in te krijgen is) Dat heeft helemaal niets te maken met een harde waarheid of het voorhouden van een spiegel :?

Ik ben super blij met dit goede nieuws! :j Want ik zal ik de toekomst zeker wel eens wedstrijden willen gaan rijden, maar niet met bit, wellicht dat dit het begin is van het bitloos wedstrijd dressuurrijden! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:35

Jeddah, er staat dat je voor je verdere uitrusting de KNHS regels aan moet houden dus je moet even kijken op hun site onder reglementen.

Daan_Ordeal, het is hier toch hartstikke gezellig? :D
En er is een verschil tussen "de mogelijkheid niet hebben om te starten" en "uitvluchten verzinnen om niet mee te doen", dat besef je toch ook?
"Mijn paard blijft liever bij zijn vriendjes" is iets heel anders dan een paard met veulen wat de trailer niet opgaat hoor!
Vraag ik me trouwens wel af: hoe ga jij dan later wedstrijden rijden als je paard de trailer niet opgaat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:43

Ik hoop het ook Daan Ordeal...... ik hoop het oprecht ook..

Daarom zou ik het heel zonde vinden als de "bitlozen" :) deze kans niet aangrijpen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:01

Moderatoropmerking:
Graag niet te persoonlijk worden :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:41

Daan: balen dat jij niet kunt starten! (zo'n veulie is wel heel gaaf, maar ook ik vind het jammer dat de KNHS dit niet in september heeft gepland......dan zouden we iig 3 menesen meer hebben ;-)).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:49

combinatie kinderen en carrière is altijd al lastig, voor paarden blijkbaar ook. De KNHS kan inderdaad niet overal rekening mee houden en er kunnen er toch maar 20 meedoen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:01

Ben nog steeds proberende een passend bitloos hoofdstel van iemand te lenen.
Iemand zo'n ding te leen in de buurt van Dordrecht/Alblasserdam/Papendrecht of zo?
Heb wel een Marylot halsterhoofdstel, maar niet met de bitloze uitvoering.
(rij altijd met bit, behalve als we blije bui hebben, maar dan laten we ook het zadel af).
En om daar nou gewoon 2 halstertouwen aan te knopen schijnt ook niet de bedoeling te zijn.

Aangezien ik uiteraard wel van te voren even serieus wil oefenen, hoewel wat is serieus...
Train al tijden maximaal 1 x per week dressuur, voor de rest druk met andere dingen met paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:03

Ik hoop dat ze aan 20 deelnemers komen: wedstrijden om 19.00h. De meeste gewone stervelingen moeten werken tot 17h en wonen niet om de hoek :7

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:08

Nee maar met 20 starts hoeft ook niet iedereen om 19.00 te starten.
Gewone avondwedstrijden beginnen hier om 17.00, heel soms 17.30 en zijn altijd vol ;)
Dus ik neem aan dat de genen die hier graag aan mee willen doen er wel op tijd kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 12-06-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:09

ik ben van plan om te gaan kijken, en ik woon toch ook echt niet om de hoek. kwestie van belangrijk genoeg vinden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:11

ben zeer benieuwd, ga misschien zelf kijken :D HEEFT IEMAND NOG EEN GROOM NODIG? PB ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:14

brengt me op een idee :)*

Ik heb een stuk of wat bitloze hoofdstellen, die wil ik best uitlenen voor liefhebbers die mee willen doen. Kan ze gewoon per post opsturen en krijg ik ze op die avond wel weer terug. :j

- dr. Cook-a-like ( 1 maat cob, de andere weet ik even niet)
- kin kruislings (full maar past ook nog bij cob)
- side pull (maat cob en full)

Hoofdstelletjes zijn allemaal zwart

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:19

He, wacht ik heb inderdaad ook nog een paar varianten liggen geloof ik (hoewel ik ook het een en ander al heb verkocht) Zal de doos zo eens openhalen :j
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-06-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:27

Zo dat is een mooie ontwikkeling, hoewel ik het wel apart vind. Dacht dat bitloos al toegestaan was, dus waarom nu enkel een wedstrijd voor bitloze??

Verder ben ik benieuwd wat er dan allemaal te zien zal zijn. Ivm toch vaak de afkeer tegen al dan niet verkeerdelijk gebruik van bit. Nu wil ik wel eens zien, hoe goed de bitloze hun paard laten rondlopen en idd ook pas vanaf het M. Ben benieuwd hoeveel verschillende optomingen gebruikt zullen worden. Ik neem aan dat KNHS dit organiseert om wss eventuele restricties op te leggen. Want bitloos is breed e, van touwhalstertje tot hackamore :-)

In ieder geval een leuke evolutie,