Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:45

ik moet zeggen dat ik wel afstap ;) mijn overleden pony was ineens bang voor trekkers en omdat ik afstapte en ernaast ging lopen is ze daar weer overheen gekomen
en nu met mijn nieuwe paard die volgens de oude eigenaar bang voor trekkers is stap ik ook af
vandaag nog gedaan,vanachter kwam een hele grote met aanhanger en ben afgestapt en langs de weg gaan staan
hij was idd bang maar bleef bij mij staan,en dat doe ik liever dan dat het dier over de zeik gaat
mocht hij ook bang zijn voor een ligfiets zal ik ook afstappen :j
en na een paar x zal hij merken dat dat ding helemaal niet eng is.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:46

LindyH schreef:
Ja oke, ikzelf zou ook afstappen omdat ik dat voor mezelf veiliger vind. Maar ik vind niet dat je het van een ruiter mag vragen. Het is aan de ruiter zelf om te bepalen wat de beste oplossing is, afhankelijk van het karakter van het paard.


Daar heb je absoluut gelijk in :)

Ik weet ook dat heel veel mensen er bij zweren een paard beter onder controle te hebben als ze erop zitten. Dan kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest niet af te stappen en je dat ook niet door een fietser laat 'vertellen'.

Zelf ben ik absoluut een zgn afstapper. Omdat ik weet dat mijn paardje dapperder is met mij erlangs dan met mij erop. (wordt aan gewerkt ;) )

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:48

LindyH schreef:
Ja oke, ikzelf zou ook afstappen omdat ik dat voor mezelf veiliger vind. Maar ik vind niet dat je het van een ruiter mag vragen. Het is aan de ruiter zelf om te bepalen wat de beste oplossing is, afhankelijk van het karakter van het paard.


Ik vind dat je dat wel degelijk van een ruiter mag vragen, de ruiter kan toch op een normale manier terugcommuniceren. Ik denk dat het juist goed is om te communiceren in het verkeer. Er is dan toch niks mis mee om als fietser een oplossing te bieden en te vragen af te stappen... het is aan de ruiter hierop verder te reageren, gewoon normaal ;)

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:56

technetium schreef:
Hier lees ik dat afstappen geen goed idee is, dat was tot voor kort ook een van mijn acties als ik een, in mijn ogen, zenuwachtig paard tegen kwam. Dit met het idee: Als ik afstap lijk ik weer op een mens, en daar hebben paarden meer ervaring mee dan met ligfietsers. Dus tips over wat wel en niet te doen bij ontmoetingen met paarden zijn erg welkom. Ik neem aan dat de redactie van ons blad dat graag zal plaatsen.
Tc


Ik denk dat je hem net even anders opgevat hebt dan de bedoeling was. Het afstappen van de fiets is (voor mij) juist een heel goed idee. Sommige mensen zijn van mening dat het afstappen van de ruiter en het paard aan de hand nemen niet zo'n goed idee is, dat wordt hierboven bedoeld :)

Overigens ben ik ook eens een banaanfiets tegengekomen (tegenligger)... nu is mijn pony echt heel goed verkeersmak, maar schrok zich hier echt helemaal het apelazerus van. Ponylief ging keihard in zijn achteruit en ging zowat op zijn kont zitten om vervolgens heel hard weg te willen rennen. Gelukkig kon ik mijn pony tegenhouden, maar een tweede poging ging net zo beroerd. Gelukkig had ik een hele fijne fietser getroffen en vroeg wat ik wilde. Ik gaf aan dat ik het fijn zou vinden als hij stil zou staan en ik er langs, of ik zou een stukje weg rijden en daar een landweggetje ingaan zodat de fietser zijn weg kon vervolgen. De fietser wilde mijn pony de kans geven om eens te kijken en bleef dus langs de kant staan zodat mijn pony met veel gesnuif even kon komen koekeloeren. Fietser gaf ponylief een paar aaitjes en een klopje en pony was gekalmeerd en we konden beide veilig onze weg weer vervolgen, uiteraard na de een uitgebreid bedankje van mijn kant :j

overigens als er iemand in mijn buurt woont, graag wil ik mijn pony nog eens confronteren met zo'n fiets :j (Gorinchem/Giessenburg)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:57

momo_lover schreef:
even lezen joyce B. Er loopt een oficieel ruiterpad direct naast het fietstpad is zelf een soort van ruiter route waar het op gebeurt is.


Ik heb netjes alles gelezen, en reageerde op de quote in mijn bericht.

Ook als je als ruiter op het ruiterpad naast het fietspad rijd en er gebeurt een ongeluk waarbij je paard een fietser verwondt zul je meestal grotendeels aansprakelijk worden gesteld. En dat is normaal gesproken ook geen probleem mits je verzekerd bent en er geen opzet in het spel is.

Als je je ergens bevind waar je je niet mag bevinden, loop je wel risico dat je verzekering moeilijk gaat doen...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:19

Leuk dat de ligfietsers zich hier gemeld hebben en ben blij met de reële reacties.
Niemand wil ongelukken in het verkeer en als ruiter probeer je een veilig ritje te maken. Daarbij past dat je goed oplet en probeert escaleren van situaties te voorkomen. Het uitvechten van een machtstrijd met je paard of hij ergens wel of niet langs moet/wil/durft op de openbare weg met ander verkeer om je heen, lijkt mij niet het juiste moment...

Als ik aan voel komen dat mijn paard dingen gaat doen die ik niet wil, en er is een potentiele gevaarlijke situatie, dan stap ik ook af. En wacht ernaast, zoek een veilige plek op, of geleid het paard erlangs. Is het paard weer voldoende rustig, dan kijk ik of ik veilig weer op kan stappen.

Het wil inderdaad wel helpen als iemand tegen je paard gaat praten als het paard er bang voor is, zowel van ligfiets, rolstoel, iemand op zijn hurken in de tuin tussen de struiken aan het onkruid wieden etc... Zelf iemand vriendelijk aanspreken en gedag zeggen die dan weer vriendelijk iets terug zegt is vaak al een hele geruststelling.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:25

Als mijn paard bang is van iets waar mensen bij zijn betrokken, zoals bv een ligfiets. Zoek ik meteen contact. Geef aan dat mijn paard bang is, en dat ik mijn best doe om overlast te voorkomen, maar dat ik misschien even meer tijd nodig heb om te passeren.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dat niet mee willen werken. Mensen zetten de ligfiets stil, doen de hogedrukspuit even uit of pakken hun hond even bij zich.

Nou heb ik een extreem makkelijk paard die alles best vind, als 'ie maar even kan kijken. Dus misschien heb ik ook wel gewoon makkelijk praten hoor. ;-)

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:44

Laatst bijgewerkt door ligfietser op 30-05-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110979
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:44

Aan alle ligfietsers die zich melden in dit topic: +:)+
Super dat er hier zo goed gecommuniceerd wordt en dat er zelfs mensen bereid zijn om de paarden aan de fietsen te laten wennen!

Ollie1

Berichten: 1727
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: ergens op VP

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:51

Ik weet waar het is gebeurd en er ligt NAAST het fietspad een ruiterpad. Dhr. heeft inderdaad een klap(pen) van het paard gehad en ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.

torgil
Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:25

Tja dat is heel ernstig! Het probleem zit hem echt in de ligfiets zelf. Mijn fjord is bijna nergens van onder de indruk maar van een ligfiets gaat hij ernstig in de stress! Naar mijn idee lijkt dit zoveel op een sluipend roofdier(laag bij de grond en snel verplaatsend )dat hij op de loop wil. Ik roep meestal naar de berijder van de fiets of hij tegen mij wil blijven praten zodat mijn paard weet dat het gewoon een mens is dat naderd. Vaak helpt het wel maar hij vind het echt doodeng!!
Cayenne schreef:
http://www.megastadFM.nl


Een 62-jarige man uit Rockanje is donderdagmiddag rond half vier zwaar gewond geraakt na een ongeval op het Waterbospad.

Het slachtoffer reed op een ligfiets over het fietspad en zag twee ruiters op hun paard naderen. Hij week om nog onbekende redenen uit en reed de berm in.

De paarden begonnen te steigeren en om zich heen te trappen. De 62-jarige fietser liep ernstig hoofdletsel op en is met een spoedtransport overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam.

De Technische Ongevallendienst van de Verkeerspolitie stelt een nader onderzoek in.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:28


eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:33

Welshcobfan schreef:
De ruiters zitten 'fout': die behoren hun paard onder controle te hebben. Het is hun verantwoordelijkheid.
Echt afschuwelijk voor die man, denk je even lekker te fietsen, lig je zwaargewond in het ziekenhuis!



Mijn paard had nog nooit gerend oid van een fiets. En toen kwam daar de ligfiets. Nog maar 100 keer gezien, maar mevrouw kreeg het, samen met meneer van mijn zus, op haar heupen en zette een galopje in dat we wisten terug te brengen naar draf, stap en halthouden. Ze stonden vrij snel weer stil, maar hadden ondertussen wel rechtsomkeerd gemaakt en een stuk voor die ligfiets uitgerend.

Je paard kan nog zo verkeersmak zijn, er kan altijd iets gebeuren. Ze kunnen schrikken oid... Ook fietsers moeten daar rekening mee houden vind ik.

Wat niet wegneemt dat ik het heel sneu vind voor die man hoor ;) .

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:43

Mijn paard was nergens bang voor totdat we zo'n gele ligfiets in de verte zagen. De man die erin zat stopte op het fietspad en ging een sigaret roken. Ik reed in de berm naast dat pad maar mijn paard wilde echt niet verder. Stokstijf bleef ze staan. Ik ben de rotonde overgestoken en in het plantsoen aan de overkant gaan rijden. Ze kon de ligfietser wel blijven zien maar nu op een flinke afstand. We zijn hem dus gepasseerd maar wel met een weg er tussen.

Als ruiter heb je een grote verantwoordelijkheid en een ligfietser kan niet aansprakelijk worden gesteld als een paard niet meer onder controle is en gaat steigeren. Het is heel triest wat er gebeurd is en ik hoop dat de man er goed afkomt.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:44

Ik moet zeggen dat ik het fijn vindt ook de kant van ligfietsers te lezen!
Ben nog maar 1 x een banaan tegen gekomen, Maicka stond toen voor de koets. Hele fiets niet aan horen komen, zoefde ineens van achter voorbij. Paardje was te overdonderd om gas te geven. (reed met oogkleppen, dus ze zag het pas op het moment dat die fiets pal naast dr was)
Dat pakte nu goed uit, bij pech zou ze gaan rennen, of omgesprongen zijn met een gekantelde koets als gevolg... Ik had het dan ook netter gevonden als de fietser een seintje had gegeven zodat ik er op voorbereid kon zijn. (zelfde probleem is eigenlijk ook bij wielrenners en mountainbikers van toepassing; ze zoefen ineens voorbij)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:50

Wat erg voor die man wat er gebeurd is!
Zelfs mijn 100% verkeersmakke paard die echt van de grootste machines niet opkijkt vindt een ligfiets toch altijd wel spannend. Ik word ook altijd rakelings voorbij gesjeesd door zo`n banaan, een ander met zo`n open fiets is wel altijd voorzichtig. Gelukkig is mijn paard erg braaf.
Voor alle ligfietsers hier: als jullie ruiters tegen komen die nog duidelijk te onervaren zijn om dit op te lossen of paarden die echt te bang zijn, dan is het inderdaad een heel goed idee om even rechtop naast de fiets te gaan staan en het paard rustig toe te spreken en zo te laten passeren. Daar zullen zowel paard als ruiter erg dankbaar voor zijn.
Het is erg jammer, maar er zijn steeds minder mensen die begrijpen dat paarden beesten zijn en geen machines en dat ze onverwachtse dingen kunnen doen. Ze horen wel hun tempo aan te passen en voldoende ruimte te geven, maar dat begrip is er steeds minder. Veel kleine weggetjes lijken wel snelwegen als je eroverheen rijd.
Verder vind ik dat ruiters zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen en zorgen dat ze leiding over hun paard hebben voor ze de weg op gaan, zodat daar niet de andere weggebruikers voor laten opdraven. Ruiters die onbeleefd zijn en zich asociaal gedragen verpesten het voor andere ruiters.

MonaLieske

Berichten: 1522
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:32

Wat een rotongeluk!
Ik ben zelf nog nooit te paard een ligfietser tegen gekomen, maar na alle reacties hier zou ik nu wel beter weten hoe te reageren. Top dat ook de ligfietsers hier even hun kant van het verhaal komen vertellen, dat zorgt toch voor een stuk meer begrip. +:)+

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:45

Ik maak mijn paarden al mak voor het verkeer, voordat ik ze uberhaupt ga 'beleren'. M.a.w. ze zijn al beleerd voordat ik opstap.
Je dient als ruiter/begeleider gewoon je huiswerk gemaakt te hebben, of eventueel goed te communiceren met het 'verkeer' dat je tegenkomt.
houd je vooral niet aan de regels van het ruiterbewijs, dodelijk

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:07

Mijn paard is super mak voor verkeer. Ik kan aan een lange teugel langs druk verkeer, maar dat doe ik voor alle zekerheid niet.

Maar toen er ineens een ligfiets vanachter langs kwam zoeven spong 'ie toch even een meter de lucht in. Wij zien die dingen gewoon te weinig om aan gewend te zijn. Ik ben er in 20 jaar buitenrijden misschien 3 tegengekomen.

Kan je je paard nog zo goed voorbereiden, maar ooit komen er dingen die je niet hebt kunnen voorbereiden. Dingen die gewoon nieuw zijn voor het paard, en daar kunnen paarden nou eenmaal van schrikken.

Huiswerk maken is prima, maar het geeft geen garanties dat je paard niet meer zal schrikken.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:14

garanties heb je nooit, dat wil ik ook niet beweren, het is wel opvallend hoeveel 'onkundige ruiters' er op de openbare weg te vinden zijn (en dan kun jij je weer goed praten), ruiters groeten niet eens als iemand wel rekening met ze houd, balachelijk!!!
Mijn pony schrikt zich ook een hoedje als er ineens een wielrenner van achteren komt, dus heb ik heb het commando 'LET OP!' aangeleerd, zodat ie alsnog niet schrikt, maar achterom kijkt.

Bonita_Bon

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:19

Kuggur schreef:
Okee, jullie hebben me overtuigd; In nederland mogen ruiters alles; in de berm rijden , op het fietspad , de stoep, zolang ze zich maar lekker veilig voelen. Maakt natuurlijk niet uit wat er in de verkeerswet staat, of dat er zo nu en dan een fietser in het ziekenhuis beland, zolang de ruiter zich er lekker bij voelt is is er niets aan de hand. Als er een ongeluk gebeurt is dat natuurlijk altijd de schuld van die botte domme andere weggebruikers, die de gevoelige natuur van het vluchtdier paard niet begrijpen, en de ruiter en paard combinatie niet de ruim baan en voorrang geven waar ze in alle verkeerssituaties recht op hebben...
Daarom trek ik me nu terug uit deze discussie, hoop voor jullie dat zowel andere weggebruikers als de wetgever deze aparte instelling blijven tolereren....


Grijns. Kon je je gelijk niet halen?

Afijn, als dagelijks automobiliste, wekelijks trekkerrijdster, regelmatig fietster, zo nu en dan skater, meerdaags ruiter, zou ik graag zien dat men meer rekening met elkaar hield. Niet met ruiters in het bijzonder, ook niet met ligfietsers in het bijzonder.
Hoe vaak ik niet afgesneden danwel uitgescholden word... my god...
Overigens de bullsh*t dat een paard 100% braaf moet zijn op de weg ben ik inmiddels ook wel een beetje zat. Het blijft een dier. Je kunt ze niet op alles trainen, zelfs politiepaarden slaan nog wel eens op hol en dan heb je het vaak nog over situaties die hun berijders aan zien komen. Laat staan de situaties die ze niet aan zien komen.... Natuurlijk moet je het risico zo klein mogelijk maken door veel te oefenen en te trainen maar een ongelukje is niet te vermijden. Hopelijk hersteld deze man snel en goed...

uipko
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 02:43

Anoeska schreef:
Daarnaast zou ik me ook niet door een ligfietser laten vertellen dat ik maar even af moet stappen.


Dit kan ik me voorstellen maar vertel jij dan aan "ons" ligfietsende paarden nono's wat we wel moeten doen in bijvoorbeeld de volgende situatie.

- Ligfietser is een stuk aan het fietsen, vergeet daarbij niet dat dit regelmatig van A naar B fietsen en niet alleen maar een toeristisch rondje waar alle tijd van de wereld voor is.
- ligfietser nadert paard op een niet al te breed fietspad, waar het paard eigenlijk niet mag komen maar waarschijnlijk wel de veiligste plek is
- paard schrikt en keert om, paard luistert duidelijk niet meer naar de ruiter/amazone anders waren ze nooit omgedraaid?
- Zoals je zelf al aangeeft wil je niet dat een ligfietser verteld wat je moet doen, aan de andere kant is het voor een ligfietser niet prettig om achter een paard aan te sukkelen of te moeten stoppen omdat het paard "vindt" dat hij/zij dat moet doen.

Wat is de beste manier om de fietser, zo snel en veilig mogelijk te laten inhalen? Waarschijnlijk is daar niet 1 standaard manier voor maar het is wel handig voor fietsers, en waarschijnlijk ook ruiters/amazones, om te weten wat de beste opties zijn.

Ik ga nu snel slapen want ik ga straks, zondag, vanuit Amsterdam via Utrecht naar Delft ligfietsen,
Uipko

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 04:41

Ik denk dat inderdaad veel paarden te weinig ligfietsen tegenkomen om te beseffen dat die ongevaarlijk zijn. En dat ze dan vaak vrijwel geruisloos opduiken achter ze zorgt voor een instinctieve vluchtreactie. Een ruiter moet dan ook niet alleen voor zich kijken, maar ook regelmatig even achter zich om te zien wat er achterlangs komt en het paard te laten kijken, en eventueel contact te zoeken met de bestuurder van het "probleemvoertuig" in dit geval de ligfiets. Echter zou het ook fijn zijn als (lig)fietsers die van achteren naderen ook even een waarschuwing willen geven als ze nog op redelijke maar gehoorsafstand zijn, zodat de ruiter de tijd heeft om het paard te laten kijken en eventueel af te stappen of ergens een oprit of weg in te slaan zodat er gepasseerd kan worden. Ruiters hebben geen spiegels, en ook geen ogen in het achterhoofd dus zelfs ruiters die goed opletten en regelmatig achterom kijken kunnen verrast worden door een felgekleurde banaan die met een noodgang op ze af komt, en nog van achteren ook. Ik kan me ook voorstellen dat er paarden zijn die toch het liefste hebben dat de ligfietser even afstapt (mijne eigenlijk ook) maar ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Maar vooral het op tijd waarschuwen dat je eraan komt met een ligfiets, zeker als je van achteren komt, is heel belangrijk. Maar dat lijkt me dus ook voor andere weggebruikers belangrijk en in zoverre dus niets nieuws voor ligfietsers.

Het is gewoon een kwestie van geven en nemen, voor beide partijen. De ligfietser die bijtijds moet aangeven dat hij eraan komt (lijkt me dat je dat voor andere fietsers ook doet, die kunnen zich ook het zuur schrikken van zo'n banaan die met een rotgang op ze af komt en rare bewegingen maken) en de ruiter die mee moet denken naar de op dat moment en in die situatie beste oplossing. Waarbij het strak vasthouden aan "ik blijf zitten op mijn paard, no matter what" niet altijd werkt. Zelfs al werkt dat bij trekkers en andere grote en lawaaiige voertuigen goed, een ligfiets is iets compleet anders en behoeft dus ook een andere aanpak van de ruiter.

Mijn Fjord schrikt zich ook de tandjes van een ligfiets (ook van de open modellen, de vorm en de houding van de fietser is voldoende). Ik let er goed op, maar je kan niet altijd voorkomen dat er eentje passeert. Als ik een ligfiets zie aankomen, van voor of achter, laat ik eerst mijn paard goed kijken (schouder voor naar links en naar rechts, zodat ze een zo goed mogelijk beeld kan krijgen van haar "achtervolger" en waar mogelijk rij ik een oprit van een weiland op en stap af om haar goed te laten kijken en haar gerust te stellen. Het is mijn taak te voorkomen dat er ongelukken gebeuren door mijn paard, en die taak neem ik serieus. Als ik af moet stappen en madam zo heet wordt van schrik dat ik er niet een twee drie meer op kom dan heb ik pech gehad, dan wordt het verder een wandeling totdat ik er weer op kan (en soms dus niet). Het is geven en nemen.

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:03

LindyH schreef:
Een betere oplossing lijkt mij om zelf te stoppen en het paard te laten passeren. Dit kan echter even duren omdat het paard dat natuurlijk in eerste instantie niet wil.

Als je in tegengestelde richting gaat kies ik inderdaad altijd voor deze oplossing. Maar als je allebei in dezelfde richting gaat heb ik daar dus niets aan.

LindyH schreef:
Als ik je houding zo lees kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat sommige ruiters vervelend reageren. Dat hoort niet, maar in een situatie waarin je alle zeilen bij moet zetten om een ernstig ongeluk te voorkomen en waarin je zelf ook bang bent kan ik me voorstellen dat er niet altijd even redelijk gereageerd wordt. Zeker als je dan verzocht wordt om 'even' aan de kant te gaan.


Dan vraag ik mij wel af waar deze conclusie op is gebaseerd?? Natuurlijk ga ik aan de kant staan als dat wordt gevraagd en dat mogelijk is. Maar soms is de berm dermate bagger dat ik echt niet de berm in kàn. Ik heb op de openbare weg nog nooit een onvertogen woord geuit tegen ruiters. Mijn houding is altijd geweest om een oplossing te zoeken. Dat heb ik allemaal keurig uitgelegd. Dus het zou je sieren als je die woorden terugnam.

De psychologie van de koude grond dat je een paard zou belonen door af te stappen is niet relevant. Als ruiter is je eerste en enige verantwoordelijkheid de veiligheid van anderen en van jezelf. En als afstappen daarbij zou helpen (wat ik inderdaad niet goed kan beoordelen of dat nodig is, maar met de ruiter erop ziet het resultaat er soms ook niet geweldig uit) dan doe je dat gewoon!

EuroQuest

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:22

Hmm, afstappen kan in sommige gevallen het probleem juist verergeren. Het zou handig zijn als er een 3e persoon tevoorschijn kon worden getoverd die in probleemgevallen naast paard en ruiter zouden lopen en zo konden helpen te passeren.
Om een banaan van achter te laten passeren bij een angstig paard kan de ruiter het best even ergens een stuk een erf of zijstraatje inrijden zodat er voldoende ruimte is tussen de 2. Of gaan stilstaan en de fietser stapt af en passeert met de fiets in de hand langs het paard.
Overleg onderling is altijd handig, want natuurlijk zijn er ook zat ruiters en paarden die er helemaal geen problemen mee hebben.