Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
BlackDevils schreef:Schrijvers is gestopt omdat hij volgens mij een beetje mot had met de eigenaar.
Jac Poppen komt in de dressuur (nog) niet mee, marathon gaat redelijk maar eindigde op de laatste wedstrijd ook gewoon in de middenmoot. (sorry At Work...)
V/d Bos reed daar ook mee met zij vierspan. Wat zou de reden zijn dat hij geen tweespan mee rijdt? Denk dat de friezen toch gewoon net te kort komen voor het echte samengestelde werk.
arun schreef:We zijn weer vertrokken ... . Laat ons eens de wiskunde toepassen, dit is het enige wat effectieve cijfers heeft.
Hoeveel Friezen lopen er rond die de leeftijd van 5 jaar bereikt hebben en dus oud genoeg zijn om te starten op een sportniveau dat vermeldenswaardig is? Hoeveel zitten er op een vermeldens waardig niveau in de sport?
Zelfde vraag voor de Arabo's.
De wiskunde regel nu -> aantal paarden dat op hoog niveau draait / aantal paarden +5 jaar uitgebracht in de sport.
Ben echt benieuwd naar de cijfers![]()
ps laat het ons serieus doen (het gaat niet om wie de beste is maar om eens cijfermateriaal te hebben)
Daar trappen we niet in natuurlijk!

BlackDevils schreef:Het verschil met de dressuur is dat in de SGMW men al vanaf het begin probeert met friezen mee te doen en ze toch nog geen van allen echt slagen.
. Dus dat het misschien nu nog niet is, wil niet zeggen dat het niet zal komen. horseyfries schreef:Ik probeer niet om een ras te gaan verdedigen.En nu nog al die namen van Arabofriezen die volgens jou veelvuldig te vinden zijn aan de top?? Hier in België zijn ze niet te zien, en op de Nederlandse uitslagenlijsten kom ik alleen Christiaan Provoost tegen met Maestro die zevende werd van tien deelnemers..
Oh ja, dan vergeet ik nog die ene die uitgesloten was in de klasse 1, bedoel je dat met die top??![]()
Ook heel gek: jouw conclusie dat Friezen tekort komen voor het echte samengestelde werk NADAT je zelf zegt dat Jacques Poppen met Nienke beter presteert in de marathon dan in de dressuur. Ook Robert Roel deed met zijn tweespan heel goed mee in de marathon.
Als je je conclusies baseert op prestaties uit het verleden (zegge en schrijve één vierspan arabo's van Gert Schrijvers) dan kan ik daarvoor in de plaats dezelfde conclusies trekken op basis van de prestaties van de Friezen van Jacob Jan Kramer (A kader nederland tweespan en dus TOP!), de Fries die in een verder warmbloed vierspan meedeed in Duitsland op het WK, en de vierspannen van Leo Kraaijenbrink, Johan Verhoeven, en ga zo maar door.
Eén argument blijft van kracht: er zijn bijzonder weinig mensen die hun dure superFriezen in de marathons durven en willen gebruiken omdat ze daar veel te kostbaar voor zijn, de beste Friezen komen daar niet in uit, terwijl bij de kruisingsprodukten juist de allerbeste paarden alleen goed genoeg zijn en gebruikt worden voor de SGMW.
horseyfries schreef:Je neemt met opzet de leeftijd van vijf jaar omdat ze dan nog niet op niveau boven Z2 mogen lopen, heel goed wetende dat er geen arabofries op dat niveau te vinden is??Daar trappen we niet in natuurlijk!
![]()
Arabofriezen worden vanaf midden jaren zeventig gefokt, het is dus best mogelijk om te kijken naar zeven of achtjarige paarden, en dan vrees ik dat je van een héél koude kermis thuis komt.
BlackDevils schreef:[Ik probeer niet om een ras te gaan verdedigen.
Het enige wat ik zeg dat het enige span wat op internationaal topnivo mee draaide was dat van Schrijvers. Kramer heeft zich inderdaad netjes in het A-kader gereden maar verder is hij ook niet gekomen. Zegt toch ook genoeg dat hij nu met warmbloedpaarden rijdt en niet meer met Friezen... Het kost gewoon veel meer training om op het zelfde nivo te rijden.
Het nivo in de basis ligt soms nog wel veel lager dan in de klasse 4, met name bij de tweespan paarden. V/d Bos heeft volgens mij nog weinig laten zien in de klasse 4.
Poppen krijgt het nu ook moeilijk in de klasse 3 waar een aantal goede rijders in zitten. En wanneer ik zeg dat zijn marathon naar verhouding beter is dan zijn dressuur dan wil dat toch nog niet zeggen dat het met de top mee kan. Ik wil het nog wel eens zien als de wedstrijden zwaarder worden.
Ik krijg het idee dat je je een beetje persoonlijk aangevallen voelt.
Wat heb je trouwens voor ras als je je beste paarden niet in durft te zetten voor de sport.
Toch wel beter door ze gewoon voor de (t)rouwkoets te laten staan...![]()
Nu wil ik de Fries echt niet helemaal afbranden hoor, er zitten bijzonder leuke exemplaren tussen. Maar die enkeling maakt het ras nog niet tot een sportpaard.

manie schreef:Nog een kleine toevoeging, Gerard Leijten werd in Warka op het WK 6e met één van de warmbloeden van Jacob-Jan in het span. Ze kunnen het dus echt wel
horseyfries schreef:Hier gaat het om de vraag of een kruising met een Fries automatisch een verbeterde Fries betekent.
horseyfries schreef:Dat is dan toch eerder een bewijs dat Jacob Jan misschien wel ten onrechte dacht dat het aan zijn paarden lag? Als hij met zo'n toppaard van Gerard Leijten nu minder presteert dan met zijn Friezen zegt dat toch veel over hoe goed die Friezen waren?
Als het aan de paarden lag had het nu dan toch nog véél beter moeten gaan?.

horseyfries schreef:Over een enkeling in de sport kun je absoluut niet spreken, er lopen duizenden Friezen in de sport, waarvan honderden op Z niveau of hoger.
Alleen worden ze inderdaad minder gebruikt voor de SGMW om verschillende redenen, maar dat is nog niet een bewijs dat ze daar niet geschikt voor zouden zijn, alleen een bewijs dat veel Friezeneigenaren voor een andere sport kiezen.
Maw: hoe staat het met de feiten? Pletje123 schreef:horseyfries schreef:Over een enkeling in de sport kun je absoluut niet spreken, er lopen duizenden Friezen in de sport, waarvan honderden op Z niveau of hoger.
Alleen worden ze inderdaad minder gebruikt voor de SGMW om verschillende redenen, maar dat is nog niet een bewijs dat ze daar niet geschikt voor zouden zijn, alleen een bewijs dat veel Friezeneigenaren voor een andere sport kiezen.
Honderden in de Z of hoger.. waar haal je die informatie vandaan? Ben wel benieuwd naar precieze aantallenMaw: hoe staat het met de feiten?
Je hoort er meerdere (top) menners over dat Friezen niet de laatste adem hebben om op topniveau goed mee te kunnen draaien in de samengestelde mensport. Als je dat ontkent, ben je dan niet wat met struisvogel politiek bezig?
arun schreef:Mijn beste vriendin,
Eerst klaag je dat ik 5 jaar neem omdat er anders geen niveau ZZ licht en hoger meegeteld word, tel ik enkel dit hoger niveau dan is het ook niet goed. Je weet niet wat je wil, hé.
Procentueel kan je de lijn gewoon doortrekken alleen is het aantal paarden +5 jaar ook nog vrij klein (ik bedoel hiermee dat je geen 75% van de populatie hebt die +5 is).
Als je rekent dat een paard gemiddeld 20 jaar wordt dan is 75% ouder dan 5 jaar.
75% van 40.000 is 30.000 paarden !
Plus 5 jaar arabo-friezen dan spreken over veel veel minder dan 100 paarden. Je kan dan toch niet verwachten dat er 50 hiervan Z dressuur lopen als je weet dat de meeste van die paarden ingezet worden in de marathon. Kruisingen kunnen iets toevoegen maar daarmee tover je geen genetische gemanipuleerd superpaard waar knopkes op staan om te kiezen tussen marathon of dressuur.
PS : voel jezelf toch niet steeds zo aangevallen, je hebt zelf toppaarden en je behoort tot de kruin van de topruiters in de dressuur, logisch dat je een zeer positief beeld hebt. Maar zoals in vorig antwoord je moet niet enkel kijken naar de top als je een ras beoordeeld. Het is ook belangrijk wat Jan met de pet die de zondag eventjes dressuurproefje rijd of een koetsentocht doet met een paard dat geen miljoen euro kost wat die zijn ervaring is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die top belangrijk is en in zekere zin een afspiegeling moet zijn voor de eerder doorsnee exemplaren.