Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:16

Het verschil met de dressuur is dat in de SGMW men al vanaf het begin probeert met friezen mee te doen en ze toch nog geen van allen echt slagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:17

mijn favoriete hengsten zijn toch Jasper, Leffert en Onne,
ik zie gewoon niet wat hij toevoegt, vind het geen mooie hengst, en ik denk niet dat een kruizing het ras verbeterd, het is namelijk geen raspaard.. heeft een kol, en dat nodigt niet uit om er mee te gaan fokken.. een fries hoort zwart te zijn, en dan ga je niet fokken met een kruizing met wit lijkt mij.. ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:48

We zijn weer vertrokken ... . Laat ons eens de wiskunde toepassen, dit is het enige wat effectieve cijfers heeft.

Hoeveel Friezen lopen er rond die de leeftijd van 5 jaar bereikt hebben en dus oud genoeg zijn om te starten op een sportniveau dat vermeldenswaardig is? Hoeveel zitten er op een vermeldens waardig niveau in de sport?

Zelfde vraag voor de Arabo's.

De wiskunde regel nu -> aantal paarden dat op hoog niveau draait / aantal paarden +5 jaar uitgebracht in de sport.

Ben echt benieuwd naar de cijfers :)

ps laat het ons serieus doen (het gaat niet om wie de beste is maar om eens cijfermateriaal te hebben)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:50

BlackDevils schreef:
Schrijvers is gestopt omdat hij volgens mij een beetje mot had met de eigenaar.
Jac Poppen komt in de dressuur (nog) niet mee, marathon gaat redelijk maar eindigde op de laatste wedstrijd ook gewoon in de middenmoot. (sorry At Work...)
V/d Bos reed daar ook mee met zij vierspan. Wat zou de reden zijn dat hij geen tweespan mee rijdt? Denk dat de friezen toch gewoon net te kort komen voor het echte samengestelde werk.

En nu nog al die namen van Arabofriezen die volgens jou veelvuldig te vinden zijn aan de top?? Hier in België zijn ze niet te zien, en op de Nederlandse uitslagenlijsten kom ik alleen Christiaan Provoost tegen met Maestro die zevende werd van tien deelnemers..
Oh ja, dan vergeet ik nog die ene die uitgesloten was in de klasse 1, bedoel je dat met die top?? :Y)

Ook heel gek: jouw conclusie dat Friezen tekort komen voor het echte samengestelde werk NADAT je zelf zegt dat Jacques Poppen met Nienke beter presteert in de marathon dan in de dressuur. Ook Robert Roel deed met zijn tweespan heel goed mee in de marathon.

Als je je conclusies baseert op prestaties uit het verleden (zegge en schrijve één vierspan arabo's van Gert Schrijvers) dan kan ik daarvoor in de plaats dezelfde conclusies trekken op basis van de prestaties van de Friezen van Jacob Jan Kramer (A kader nederland tweespan en dus TOP!), de Fries die in een verder warmbloed vierspan meedeed in Duitsland op het WK, en de vierspannen van Leo Kraaijenbrink, Johan Verhoeven, en ga zo maar door.

Eén argument blijft van kracht: er zijn bijzonder weinig mensen die hun dure superFriezen in de marathons durven en willen gebruiken omdat ze daar veel te kostbaar voor zijn, de beste Friezen komen daar niet in uit, terwijl bij de kruisingsprodukten juist de allerbeste paarden alleen goed genoeg zijn en gebruikt worden voor de SGMW.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:00

arun schreef:
We zijn weer vertrokken ... . Laat ons eens de wiskunde toepassen, dit is het enige wat effectieve cijfers heeft.

Hoeveel Friezen lopen er rond die de leeftijd van 5 jaar bereikt hebben en dus oud genoeg zijn om te starten op een sportniveau dat vermeldenswaardig is? Hoeveel zitten er op een vermeldens waardig niveau in de sport?

Zelfde vraag voor de Arabo's.

De wiskunde regel nu -> aantal paarden dat op hoog niveau draait / aantal paarden +5 jaar uitgebracht in de sport.

Ben echt benieuwd naar de cijfers :)

ps laat het ons serieus doen (het gaat niet om wie de beste is maar om eens cijfermateriaal te hebben)

Je neemt met opzet de leeftijd van vijf jaar omdat ze dan nog niet op niveau boven Z2 mogen lopen, heel goed wetende dat er geen arabofries op dat niveau te vinden is?? :D Daar trappen we niet in natuurlijk! :+
Arabofriezen worden vanaf midden jaren zeventig gefokt, het is dus best mogelijk om te kijken naar zeven of achtjarige paarden, en dan vrees ik dat je van een héél koude kermis thuis komt.

Aantal Friezen wat in de de sport wordt uitgebracht? Duizenden.
Aantal Friezen op Subtopniveau? Tientallen ZZ licht, een vijftal ZZ Zwaar, een vijftal Prix st Georges, een drietal Intermediaire I, twee Intermediaire II en drie Grand Prix (buitenland als Duitsland en Amerika niet meegerekend!)

Het aantal Friezen in de marathonsport weet ik niet, wordt dringend tijd dat dat eens geinventariseerd wordt inderdaad want het zijn er meer dan je denkt. Sowieso klasse 3: Jacques Poppen met Nienke en klasse 4: Robert Roel vd Bos met zijn tweespan.
Lagere klassen zullen er veel meer zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:58

BlackDevils schreef:
Het verschil met de dressuur is dat in de SGMW men al vanaf het begin probeert met friezen mee te doen en ze toch nog geen van allen echt slagen.

En ook dat werdt jarenlang geroepen van Friezen in de dressuur ;) . Dus dat het misschien nu nog niet is, wil niet zeggen dat het niet zal komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:02

Het is ook gewoon niet waar want bijv. een Jacob Jan Kramer kun je met een plek in het A-kader van Nederland, één van de sterkste landen ter wereld op het gebied van tweespannen, toch moeilijk "niet geslaagd" noemen?
Bij de tweespannen is nog geen arabofries gelukt om daar maar bij in de buurt te komen!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:09

horseyfries schreef:
En nu nog al die namen van Arabofriezen die volgens jou veelvuldig te vinden zijn aan de top?? Hier in België zijn ze niet te zien, en op de Nederlandse uitslagenlijsten kom ik alleen Christiaan Provoost tegen met Maestro die zevende werd van tien deelnemers..
Oh ja, dan vergeet ik nog die ene die uitgesloten was in de klasse 1, bedoel je dat met die top?? :Y)

Ook heel gek: jouw conclusie dat Friezen tekort komen voor het echte samengestelde werk NADAT je zelf zegt dat Jacques Poppen met Nienke beter presteert in de marathon dan in de dressuur. Ook Robert Roel deed met zijn tweespan heel goed mee in de marathon.

Als je je conclusies baseert op prestaties uit het verleden (zegge en schrijve één vierspan arabo's van Gert Schrijvers) dan kan ik daarvoor in de plaats dezelfde conclusies trekken op basis van de prestaties van de Friezen van Jacob Jan Kramer (A kader nederland tweespan en dus TOP!), de Fries die in een verder warmbloed vierspan meedeed in Duitsland op het WK, en de vierspannen van Leo Kraaijenbrink, Johan Verhoeven, en ga zo maar door.

Eén argument blijft van kracht: er zijn bijzonder weinig mensen die hun dure superFriezen in de marathons durven en willen gebruiken omdat ze daar veel te kostbaar voor zijn, de beste Friezen komen daar niet in uit, terwijl bij de kruisingsprodukten juist de allerbeste paarden alleen goed genoeg zijn en gebruikt worden voor de SGMW.
Ik probeer niet om een ras te gaan verdedigen.
Het enige wat ik zeg dat het enige span wat op internationaal topnivo mee draaide was dat van Schrijvers. Kramer heeft zich inderdaad netjes in het A-kader gereden maar verder is hij ook niet gekomen. Zegt toch ook genoeg dat hij nu met warmbloedpaarden rijdt en niet meer met Friezen... Het kost gewoon veel meer training om op het zelfde nivo te rijden.

Het nivo in de basis ligt soms nog wel veel lager dan in de klasse 4, met name bij de tweespan paarden. V/d Bos heeft volgens mij nog weinig laten zien in de klasse 4.
Poppen krijgt het nu ook moeilijk in de klasse 3 waar een aantal goede rijders in zitten. En wanneer ik zeg dat zijn marathon naar verhouding beter is dan zijn dressuur dan wil dat toch nog niet zeggen dat het met de top mee kan. Ik wil het nog wel eens zien als de wedstrijden zwaarder worden.

Ik krijg het idee dat je je een beetje persoonlijk aangevallen voelt.
Wat heb je trouwens voor ras als je je beste paarden niet in durft te zetten voor de sport.
Toch wel beter door ze gewoon voor de (t)rouwkoets te laten staan... :P

Nu wil ik de Fries echt niet helemaal afbranden hoor, er zitten bijzonder leuke exemplaren tussen. Maar die enkeling maakt het ras nog niet tot een sportpaard.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:36

horseyfries schreef:
Je neemt met opzet de leeftijd van vijf jaar omdat ze dan nog niet op niveau boven Z2 mogen lopen, heel goed wetende dat er geen arabofries op dat niveau te vinden is?? :D Daar trappen we niet in natuurlijk! :+
Arabofriezen worden vanaf midden jaren zeventig gefokt, het is dus best mogelijk om te kijken naar zeven of achtjarige paarden, en dan vrees ik dat je van een héél koude kermis thuis komt.

Ah laat ons serieus blijven ik neem 5 jaar omdat als ik 8 jaar neem we zo'n klein aantal paarden krijgen dat het wiskundig totaal onrelevant is. Om je idee te geven Maestro wordt 8 dit jaar, als je deze topsporter al niet meer in rekening kan brengen dan heeft enig vergelijk absoluut geen relevantie. Ik denk dat je de populatie arabo-friezen sterk overschat. +8 jaar is een extreem beperkt aantal dieren in vergelijking met de tienduizende friese paarden.

Mijn voorstel ik een wiskundige analyse niet aantonen dat de één of de ander iets kan bereiken. Het gaat erom of je een procentueel hoger potentieel krijgt al dan niet. Dan ben ik wel vrij overtuigd dat uw kermis kouder is dan de mijne. Wat absoluut niet wegneemt dat Friezen topsport kunnen want dat beweer ik absoluut NIET!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:24

BlackDevils schreef:
[Ik probeer niet om een ras te gaan verdedigen.
Het enige wat ik zeg dat het enige span wat op internationaal topnivo mee draaide was dat van Schrijvers. Kramer heeft zich inderdaad netjes in het A-kader gereden maar verder is hij ook niet gekomen. Zegt toch ook genoeg dat hij nu met warmbloedpaarden rijdt en niet meer met Friezen... Het kost gewoon veel meer training om op het zelfde nivo te rijden.

Het nivo in de basis ligt soms nog wel veel lager dan in de klasse 4, met name bij de tweespan paarden. V/d Bos heeft volgens mij nog weinig laten zien in de klasse 4.
Poppen krijgt het nu ook moeilijk in de klasse 3 waar een aantal goede rijders in zitten. En wanneer ik zeg dat zijn marathon naar verhouding beter is dan zijn dressuur dan wil dat toch nog niet zeggen dat het met de top mee kan. Ik wil het nog wel eens zien als de wedstrijden zwaarder worden.

Ik krijg het idee dat je je een beetje persoonlijk aangevallen voelt.
Wat heb je trouwens voor ras als je je beste paarden niet in durft te zetten voor de sport.
Toch wel beter door ze gewoon voor de (t)rouwkoets te laten staan... :P

Nu wil ik de Fries echt niet helemaal afbranden hoor, er zitten bijzonder leuke exemplaren tussen. Maar die enkeling maakt het ras nog niet tot een sportpaard.

Gek, het leek er verdacht veel op dat je de arabofries verdedigde.... totdat ik om feiten vroeg! :D

Weet je wat veel zegt BlackDevils? Dat Jacob Jan Kramer nu minder presteert met warmbloeden dan met zijn Friezen. Blijkbaar bereikt dus diezelfde rijder met dezelfde training en rijkunst meer met Friezen dan met warmbloeden! :)*

Verder moet je mijn woorden wel juist lezen. Ik zeg niet mensen het Friese ras niet durven in te zetten voor de sport, maar dat de allerbeste (en dus ook allerduurste) exemplaren niet in de marathonsport worden ingezet maar veelal voor de dressuursport gekozen wordt, omdat dat een stuk minder risicovol is. Ga maar eens kijken hoeveel jaar bijv. een Riny Rutjens met dezelfde paarden rijdt. Als jij een goedgekeurde Friese dekhengst had van tussen de 3 ton en de 1 miljoen euro waard, ging jij er dan botsautootje mee spelen in de SGMW hindernissen? Dacht het niet!

Over een enkeling in de sport kun je absoluut niet spreken, er lopen duizenden Friezen in de sport, waarvan honderden op Z niveau of hoger.
Alleen worden ze inderdaad minder gebruikt voor de SGMW om verschillende redenen, maar dat is nog niet een bewijs dat ze daar niet geschikt voor zouden zijn, alleen een bewijs dat veel Friezeneigenaren voor een andere sport kiezen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:09

Dat Jacob Jan met de KWPN-er minder presteert dan met de friezen zegt volgens mij iets anders...je moet ook met het temperament van de KWPN-er om kunnen gaan.
Hij heeft destijds van de friezen afscheid genomen omdat ze conditioneel gewoon tekort komen in de marathon.
Zijn zijn eigen woorden!

Riny rijdt met veel verschillende paarden, omdat hij handelt in menpaarden, het is zijn broodwinning. Zijn toppers worden snel verkocht, het zegt veel over het vakmanschap van deze menner dat hij keer op keer bovenaan weet te eindigen met nieuwe paarden.

Wat betreft dure paarden in de mensport, ik zou toch eens even goed kijken in de klasse 4 en bijvoorbeeld bij Gerard Leijten op stal. Daar lopen peperdure (rij)paarden tussen, waar men dus gewoon 'botsautotje' mee speelt.
Zo heeft Janneke Brinkman een Duitse goedgekeurde hengst in haar span (nu is het overigens een ruin, maar ze hebben hem als hengst gekocht).
En wat dacht je van de goedgekeurde tuigpaardhengsten van Mieke van Tergouw, ook niet bepaald 'Zuidlaardermarkt paarden'

Ik vind een fries ook niet meteen ongeschikt, maar het verleden heeft uitgewezen dat ze in deze tak van sport conditioneel toch echt niet allemaal mee kunnen komen.
Dit geldt overigens ook voor friezen onder het zadel, ik heb meer dan eens friezen in de ring gezien die er de eerste proef nog lekker aan trokken, maar in de tweede proef de pijp behoorlijk leeg hadden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:20

Nog een kleine toevoeging, Gerard Leijten werd in Warka op het WK 6e met één van de warmbloeden van Jacob-Jan in het span. Ze kunnen het dus echt wel ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:56

Moderatoropmerking:
In dit topic wordt zo langzamerhand behoorlijk op de man gespeeld in plaats van op de bal. Graag op een respectvolle manier tegenover elkaar discussiëren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:21

manie schreef:
Nog een kleine toevoeging, Gerard Leijten werd in Warka op het WK 6e met één van de warmbloeden van Jacob-Jan in het span. Ze kunnen het dus echt wel ;)

Dat is dan toch eerder een bewijs dat Jacob Jan misschien wel ten onrechte dacht dat het aan zijn paarden lag? Als hij met zo'n toppaard van Gerard Leijten nu minder presteert dan met zijn Friezen zegt dat toch veel over hoe goed die Friezen waren?
Als het aan de paarden lag had het nu dan toch nog véél beter moeten gaan?

Wil iemand mij eventjes een rijder aanwijzen die met een goedgekeurde dekhengst van een half miljoen tot een miljoen euro rondrijdt? De paarden die genoemd worden benaderen dat bedrag bij lange na niet en de dekhengsten waar over gesproken werd waren absoluut niet de meest populaire dekhengsten en dus ook lang niet dat geld waard.
Verder gaat de discussie nu naar de vergelijking warmbloed/Fries en dat is niet het onderwerp hier. Hier gaat het om de vraag of een kruising met een Fries automatisch een verbeterde Fries betekent.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:10

horseyfries schreef:
Hier gaat het om de vraag of een kruising met een Fries automatisch een verbeterde Fries betekent.

Volgens mij kan dit zeer zeker. Er is één zeer belangrijke voorwaarde als je met de creme de la creme wil vergelijken, zoals jij steeds doet, dan moet uw basis product welke je gaat verbeteren uit die kleine poel komen. Daar wringt het schoentje helaas nogal vaak.

Ik stel toch vast als ik met fokkers spreek dat ze toch een mooie meerwaarde zien tov hun merrie naar vitaliteit en uithouding welk ze treffen bij hun veulens en opgroeiende kruisingsproducten.

Als eerlijk bent en ziet uit welke merries sommige zeer goed presterende kruisingsproducten komen dan kan je gerust de extrapolatie maken wat je zou krijgen mocht je de poging ondernemen om een zeer goed product te gaan veredelen. Er zijn voorbeelden genoeg in de veeteelt waar dit gedaan wordt omdat dit een economisch belang heeft voor de landbouwers en telkens met succes.

Om terug te keren op mijn wiskundig rekensommetje : 40.000 Friezen en daaruit komen in uw cijfers een 23-tal paarden die het gemaakt hebben in de topdressuur dit is 0.05% van de populatie. Neem nu van de enkele honderenden Arabo Friezen eens 0.05% en je weet hoeveel er zich zullen moeten bewijzen om op een gelijk niveau te zitten.

Ik vind het gewoon jammer dat elke poging tot steeds verdoemd wordt als ketterij terwijl Jan met de pet die een gewone Fries heeft veelal klaagt van de lage fysiek van zijn Fries. Een stamboek en een ras leeft en draait niet verder met die 0.05% van hierboven maar met de grote massa overige leuke dieren die recreatief sportief gebruikt worden, die 0.05% dient enkel als promotie van een ras.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:22

horseyfries schreef:
Dat is dan toch eerder een bewijs dat Jacob Jan misschien wel ten onrechte dacht dat het aan zijn paarden lag? Als hij met zo'n toppaard van Gerard Leijten nu minder presteert dan met zijn Friezen zegt dat toch veel over hoe goed die Friezen waren?
Als het aan de paarden lag had het nu dan toch nog véél beter moeten gaan?.

Het is geen paard van Gerard, maar hij reed daar met het geleende paard van Jacob Jan.
Waar volgens jou de friezen beter waren omdat JJ daar wel mee presteerde....geef ik mijn verhaal aan dat het paard super presteert, anders wordt je geen 6e op een WK in een gelegenheidsaanspanning!!
Waar ik mee aan wil geven dat je als rijder wél met warmbloeden moet kunnen omgaan.

Het zegt dus niet zoveel over 'de kwaliteit' van de friezen in mijn ogen.
Wanneer je gewend bent je paarden continue toe te moeten bij drijven, dan valt het rijden met een uit zichzelf lopende warmbloed best tegen :)

En wat betreft die dure paarden, ik heb je eentje genoemd van dat bedrag, maar blijkbaar vind je dat niet voldoende.

Maar goed ik vind deze discussie wel prima, het is voor jou blijkbaar niet mogelijk dan enkel zeer gekleurd naar het friese paard te kijken en de vermeende kwaliteiten.
Tuurlijk zijn er toppers, maar in de gehele populatie vind je die kwaliteiten in maar zeer geringe mate terug.
Werk voor de fokkers dus ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:33

Ik vraag me dan omgekeerd altijd weer af waarom mensen die duidelijk geen interesse in Friezen hebben en ook geen verstand van de fokkerij van Friezen hebben, toch altijd weer menen dan toch hun visie daarop te moeten geven, terwijl die gebaseerd is op valse feite en aannames.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een topfokker van een ander ras te gaan vertellen hoe en waarmee hij moet gaan fokken, kwestie van je eigen grenzen te kennen.
Verder kijk ik niet zeer gekleurd naar het Friese paard maar zeer realistisch, maar na dertig jaar fokken met succes zowel in de sport als op keuringen, denk ik dat ik daar wel iets meer verstand van heb dan de gemiddelde Bokker, dat is een feit. En met die vermeende kwaliteiten werk ik elke dag professioneel dus als dat zo tegen zou vallen was ik daar ook allang van terug gekomen, want werken met een paard wat niet wil of niet kan is nooit mijn hobby geweest.
Het grootste onzin argument wat ik ooit gehoord heb is wel dat het voor iemand moeilijker zou zijn te rijden met een paard wat uit zichzelf loopt als ze paarden gewend zijn die ze moeten bijdrijven. Mij lijkt dat een verademing, geen extra moeilijkheid....
Arun, als jij alleen die paarden telt die op nationaal niveau dressuur lopen en niet Z in de basissport ook meetelt, en ook niet de tuigpaarden en aangespannen paarden meetelt en daarop je percentage baseert, dan lijkt het me niet meer dan fair dat je dat ook bij de arabofriezen doet en dan komt je percentage dus uit op 0 %......
Oftewel: stop maar met die hele vereniging, het heeft geen enkele meerwaarde!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:05

horseyfries schreef:
Over een enkeling in de sport kun je absoluut niet spreken, er lopen duizenden Friezen in de sport, waarvan honderden op Z niveau of hoger.
Alleen worden ze inderdaad minder gebruikt voor de SGMW om verschillende redenen, maar dat is nog niet een bewijs dat ze daar niet geschikt voor zouden zijn, alleen een bewijs dat veel Friezeneigenaren voor een andere sport kiezen.

Honderden in de Z of hoger.. waar haal je die informatie vandaan? Ben wel benieuwd naar precieze aantallen :) Maw: hoe staat het met de feiten?

Je hoort er meerdere (top) menners over dat Friezen niet de laatste adem hebben om op topniveau goed mee te kunnen draaien in de samengestelde mensport. Als je dat ontkent, ben je dan niet wat met struisvogel politiek bezig?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:39

Mijn beste vriendin,

Eerst klaag je dat ik 5 jaar neem omdat er anders geen niveau ZZ licht en hoger meegeteld word, tel ik enkel dit hoger niveau dan is het ook niet goed. Je weet niet wat je wil, hé.

Procentueel kan je de lijn gewoon doortrekken alleen is het aantal paarden +5 jaar ook nog vrij klein (ik bedoel hiermee dat je geen 75% van de populatie hebt die +5 is).

Als je rekent dat een paard gemiddeld 20 jaar wordt dan is 75% ouder dan 5 jaar.

75% van 40.000 is 30.000 paarden !

Plus 5 jaar arabo-friezen dan spreken over veel veel minder dan 100 paarden. Je kan dan toch niet verwachten dat er 50 hiervan Z dressuur lopen als je weet dat de meeste van die paarden ingezet worden in de marathon. Kruisingen kunnen iets toevoegen maar daarmee tover je geen genetische gemanipuleerd superpaard waar knopkes op staan om te kiezen tussen marathon of dressuur.

PS : voel jezelf toch niet steeds zo aangevallen, je hebt zelf toppaarden en je behoort tot de kruin van de topruiters in de dressuur, logisch dat je een zeer positief beeld hebt. Maar zoals in vorig antwoord je moet niet enkel kijken naar de top als je een ras beoordeeld. Het is ook belangrijk wat Jan met de pet die de zondag eventjes dressuurproefje rijd of een koetsentocht doet met een paard dat geen miljoen euro kost wat die zijn ervaring is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die top belangrijk is en in zekere zin een afspiegeling moet zijn voor de eerder doorsnee exemplaren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:30

Pletje123 schreef:
horseyfries schreef:

Honderden in de Z of hoger.. waar haal je die informatie vandaan? Ben wel benieuwd naar precieze aantallen :) Maw: hoe staat het met de feiten?

Je hoort er meerdere (top) menners over dat Friezen niet de laatste adem hebben om op topniveau goed mee te kunnen draaien in de samengestelde mensport. Als je dat ontkent, ben je dan niet wat met struisvogel politiek bezig?

Kijk maar eens hoeveel er alleen al meedoen en mee hebben gedaan aan de selecties voor Kootwijk in de afgelopen jaren, waaraan nog lang niet alle Friese combinaties meedoen, dan zit je al op die aantallen. Die komen dus niet uit de lucht vallen. Precieze aantallen zul je misschien kunnen opvragen bij de KNHS, maar de aantallen van deze selecties geven al een aardig beeld.

Nogmaals, ik trek niet de vergelijking met warmbloeden. Ik ben ervan overtuigd dat een topFries in welke discipline dan ook het 99 van de 100 keer zal moeten afleggen tegen de puur sportgefokte warmbloeden. Dat ontken ik nergens. Het is simpelweg een feit dat wij veel beperkter zijn in het verbeteren ten behoeve van de sport in onze fokkerij en dat we verder lang niet zoveel paarden hebben om uit te kiezen en als laatste handicap: dat de échte topruiters/menners zelden voor Friezen zullen kiezen.
Voor ons is topniveau haalbaar als je het hebt over internationaal deelnemen op topniveau, winnen is maar voor één combinatie weggelegd en de relatieve kans dat dat een Fries wordt, is verwaarloosbaar inderdaad.
Waar het mij om gaat is dat een aantal mensen telkens weer met welke kruising met Friezen dan ook komt aandraven als dé oplossing en pretendeert dat dat een paard is wat plots wél dat topniveau aankan en winnen zal. Natuurlijk proberen ze dekkingen te verkopen, maar ondertussen vertellen ze gewoon grove onwaarheden, zoals dat dit dé oplossing is voor inteeltproblemen, een paring met zo'n hengst automatisch een toppaard oplevert, dat je niet meer op inteelt hoeft te letten en meer van dat soort fraais. Bovendien roepen ze om ter hardst dat hun produkt véél beter is dan welke Fries ook.
Ik heb er nog geen Salinero tussen gezien, jij wel??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:40

arun schreef:
Mijn beste vriendin,

Eerst klaag je dat ik 5 jaar neem omdat er anders geen niveau ZZ licht en hoger meegeteld word, tel ik enkel dit hoger niveau dan is het ook niet goed. Je weet niet wat je wil, hé.

Procentueel kan je de lijn gewoon doortrekken alleen is het aantal paarden +5 jaar ook nog vrij klein (ik bedoel hiermee dat je geen 75% van de populatie hebt die +5 is).

Als je rekent dat een paard gemiddeld 20 jaar wordt dan is 75% ouder dan 5 jaar.

75% van 40.000 is 30.000 paarden !

Plus 5 jaar arabo-friezen dan spreken over veel veel minder dan 100 paarden. Je kan dan toch niet verwachten dat er 50 hiervan Z dressuur lopen als je weet dat de meeste van die paarden ingezet worden in de marathon. Kruisingen kunnen iets toevoegen maar daarmee tover je geen genetische gemanipuleerd superpaard waar knopkes op staan om te kiezen tussen marathon of dressuur.

PS : voel jezelf toch niet steeds zo aangevallen, je hebt zelf toppaarden en je behoort tot de kruin van de topruiters in de dressuur, logisch dat je een zeer positief beeld hebt. Maar zoals in vorig antwoord je moet niet enkel kijken naar de top als je een ras beoordeeld. Het is ook belangrijk wat Jan met de pet die de zondag eventjes dressuurproefje rijd of een koetsentocht doet met een paard dat geen miljoen euro kost wat die zijn ervaring is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die top belangrijk is en in zekere zin een afspiegeling moet zijn voor de eerder doorsnee exemplaren.

Je vergeet in je wiskundige berekening dat lang niet alle paarden uitgebracht worden in de sport, er zelden merries langere tijd voor de sport worden ingezet en je kunt dus alweer meer dan de helft aftrekken. Als je het dan over percentages hebt zouden er toch al minstens een paar arabo's op topniveau moeten lopen. En die zijn er niet, dat weet jij ook.
Ik voel me niet aangevallen, als iemand een discussie begint over de voordelen van het kruisen is het nog altijd mijn goed recht om daar mijn mening tegenover te stellen. If you can't stand the heat, don't get close to the fire!

Beste Arun, als de arabofriezenvereniging bij voortduring roept dat hun paarden véél beter zijn dan welke Fries dan ook en het fokken ermee garantie geeft op topprestaties, gooit met frasen als "onze arabo's lopen op een dressuurniveau waar geen Fries op te vinden is", dan lijkt het me dat je dat in de praktijk terugziet. En dan moet je toch met me eens zijn dat het bijzonder vreemd is dat er nu na dertig jaar kruisen nog altijd geen Arabo de basissport in de dressuur ontstegen is als het zoveel betere paarden zijn. Er wordt voortdurend gegooid met het positieve van het heterosis-effect. Als je het nog niet wist: dat is een één malig effect die alléén in de eerste generatie effect heeft. Het gaat dus niet op om nu te zeggen dat er nog vele generaties voor nodig zijn, dit gaat volkomen tegen alle eerdere beloftes in.

Tenslotte willen een aantal mensen nu in deze discussie blijkbaar het fenomeen "topniveau" nog verder aanscherpen tot het daadwerkelijk winnen van kampioenschappen. Dan valt ook het enige paradepaardje van de arabofriezen uit het verleden, het vierspan, ook buiten de boot want ook zij hebben geen enkel groot kampioenschap gewonnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:02

Ik ben in de eerste plaats een gebruiker en inderdaad geen fokker. Maar dat maakt toch niet uit als ik kijk wat voor paard ik voor de kar wil hebben.
Als ik om me heen kijk op de wedstrijden hoe de gemiddelde fries presteert dan houdt het bij de recreatie/beginners meestal wel op. Zonder bijna geen enkele uitzondering is hun zwakste punt toch het uithoudingsvermogen.
Ik heb er ook verschillende gereden maar daarmee was de ervaring ook al niet anders.
Toevalligerwijs ben ik momenteel bezig met 2 3-jarige Arabofriezen te beleren.
Beide als veulen nationaal kampioen, de een van Nederland en de andere van Belgie. De moeders waren niet de minste merries daar ze toch mee draaiden in de top op de keuringen.
Vandaag mochten ze beide voor het eerst voor de wagen op span naast een ouwe rot in het vak; een rasechte fries en zeker niet de minste.
Natuurlijk hebben we maar een klein stukje gereden maar het was toch mooi om te zien hoe ze met gemak de Fries er toch uit liepen zowel in stap als wel het gemak van draven. Karakter is ook super, ze zetten geen stap verkeerd.

Mijn ervaringen niet geheel wetenschappelijk onderbouwd met grote aantallen maar ik denk toch dat ik voor mezelf een aardig beeld kan vormen.
Ito Werkman, toch niet de minste in de Friezenwereld was ook met een span bezig in de SGMW-sport maar heeft het ook nog niet helemaal gemaakt. Er zijn legio rijders te noemen die met Friezen hebben gereden maar toch over gestapt zijn.

De eerste stappen in de mensport heb ik gezet met (gekruiste) Shetten. Je kunt hier een heel eind mee komen mede door hun handzaamheid en gebruiksgemak. Maar voor echte prestaties komen ze gewoon te kort.
Bij de meeste Friezen is het m.i. niet anders al kosten ze ook een miljoen.
De meeste handel is er bij de friezen trouwens ook wel uit tegenwoordig

De Arabo-fokkerij staat nog in de kinderschoenen maar de gemiddelde kwaliteiten liggen toch wel hoger dan bij de 100 % Fries. Tegenover de toppers die er ongetwijfeld zullen zijn staat ook wel een heel breed matig ondereind.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:15

Grappig, ik heb precies de omgekeerde ervaring in de praktijk.
De arabofries die ik gereden heb was tien keer luier dan mijn Fries en haalde ook bij lange na niet het niveau in de dressuur wat mijn Friezen halen. En laat dat nou één van de toppaarden uit het vierspan van Gert Schrijvers zijn, dus volgens jou zo'n paard waarvan de gemiddelde kwaliteiten veel hoger liggen.

Ik vrees dat jij je met een heel ander segment Friezen bezig houdt dan ik en daardoor een nogal vertekend beeld hebt.
Ik kan ook naar de plaatselijke manege gaan en dan zeggen "guttegut wat zijn die warmbloeden toch slecht in vergelijking met mijn Friezen", en vergeten dat er ook nog zoiets als Salinero bestaat. Dat is wat jij nu doet.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:57

Ten eerste laat aub buiten discussie wat anderen roepen. Veel van die uitspraken zijn de wereld ingestuurd van voor ik bij got het bestaan van een arabo-fries kende. Dergelijke uitspraken zou ik nooit doen ! Dat dergelijke uitspraken jou en andere mensen in het harnas jagen terrecht, om eerlijk te zijn ik zou vermoedelijk nog feller van leer gaan.

Ten tweede heterosis is geen wondermiddel maar kruisen wel. Kruisen is niet meer en niet minder dan hetzelfde wat jij als fokker doet binnen uw gesloten stamboek. Zoeken naar een hengst die meerwaarde kan bieden voor uw merrie. De achtergrond van de primaire experimenten was het tekort aan uithouding. Hoe los je zoiets op door een hengst te gebruiken die meer uithouding vererft. De keuze voor de woestijnarabier die in gans zijn carriere gefokt en geselecteerd geweest is met als fundamentele eis uithouding lijkt mij toch dan toch de ideale match om het uithoudingsprobleem te verbeteren. Praktijk leert dat dit ook zo is, dit kan je niet ontkennen.

De heterosis neemt de vitaliteitsafname (en diverse andere kwaaltjes) ten gevolge van de inteelt weg waardoor je een verhoogde vitaliteit bovenop de extra's door het arabisch bloed. Heterosis neemt bij elke terugkruising met zuiver fries af. Na zeven generaties terug kruisen op zuiver fries is het je eigenlijk terug een zuivere fries en is de heterosis volledig teniet. Elke terugkruising daalt het heterosis effect, simpele regel het percentage arabisch bloed komt overeen met het percentage heterosis dat nog aanwezig is. De ideale arabo-fries zit rond de 18.5% arabisch bloed of heeft nog een kleine 20% van de originele heterosis.

Je krijgt dus 2x het effect van verhoogde fysiek het arabisch bloed en komt terug op 100% vitaliteit van de fries.

Daarnaast heeft de arabier de gangen functioneler gemaakt. De verloren energie van de knie actie is meer voorwaarts geworden.

Bovenstaand schrijven van black-devils is wat ik ook hoor en zie bij de gebruikers, inderdaad de meeste zijn mannen met de kar. Een stap die gemakkelijk 1km per uur hoger is dan bij hun friezen om maar één voorbeeld te geven. De feedback van de gebruiker is altijd positief en die kennen meestal ook de goeie ouwe die aan de basis van dit ras ligt.

Zoals bovenstaande hier mooi schrijft, de arabo fokkerij en alles wat errond hangt staat in zeer kleine kinderschoentjes. Eerste experimenten komen wel uit de jaren 70 maar als je de populatie bekijkt dan zijn er nog bijna geen op leeftijd. Het gros is nu 1-2-3 jaar ... deze lopen in weide niks te doen. Exacte cijfers heb ik niet maar de cijfers die ik heb zijn echt peanuts.

Weet je als de feedback van ongeveer elke gebruiker die ik gesproken heb is dat hij zijn ogen de arabo een verbetering is dan is dit een veel groter bewijs dan mocht er toevallig morgen eentje grand-prix lopen.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:25

Goh wat ben ik nu toch trots op mijn mooie Friese parel.
100% Fries.
4 wedstrijdjes om te beginnen en gelijk 4 winstpunten.
Ook is het net of ik op een volbloed zit.
En daarbij is hij niet te stoppen met het werk.
Hij gaat echt door het vuur.
En dat met 6 jaar.
Het is jammer dat de Fries af en toe nog te veel wordt vergeleken met andere rassen.