Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Nessah schreef:In nederland kan je ook niet (meer) liegen over leeftijd. Elke paard moet gechipt zijn en in bezit van een paspoort. Alle paarden die kruisingen zijn nu ook. ach er zal heus wel eens wat gerommeld worden,maar dat zal met een brandmerk ook een enkele keer gebeuren.
) je brandmerken kunnen "overgebrand" worden, ik heb er hier overgens nog nooit van gehoord. Hier brand je overgens kruisingen niet, want deze mogen Niet in het thoroughbred of standardbred stambook. (wij hebben 1/4 Quarter horse dus deze zullen nooit gebrandmerkt worden) lisetjjee schreef:Abeltje77 schreef:Deze lente was er in mijn woonplaats paardenmarkt, dit is gelukkig geen markt waarop paarden verkocht worden, maar er zijn elk jaar drie keuringen: haflingers, shetlanders en belgische trekpaarden.
Tot mijn verontwaardiging heb ik één trekpaard met lange staart gezien. (wat ik overigens veel mooier vind, vind ik veel meer 'paard') De rest was állemaal gecoupeerd. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Heb een mail gestuurd naar de organisatie, maar die zeggen (en eigenlijk terecht) dat het handhaven van de regels niet aan hun is, maar aan de stamboeken.
Ik vind het gewoon getuigen van minachting. Weten dat iets verboden is, en gewoon arrogant je daarboven stellen. Bah.
een vriend van mijn zijn belg heeft 2e premie gehaald omdat hij een lange staart had hij had 1e premie gehaald als hij een korte had echt gemeen
eppie38 schreef:Chippen en brandmerk zijn inderdaad allebei erg pijnlijk.
Toch kan ik me herinneren van vroeger met de Friese paarden als er een s een t of verder opkwam dat het echt een hele pijnlijke gebeurtenis is en het stinkt pfff, blij dat dat afgeschaft is.
Het brandmerken is ook om het ras aan te duiden en heeft niets met identificatie te maken zoals de chip.
Branden, merken, couperen tjee waar zijn we mee bezig.

Miss_Malfoy schreef:Hangt er van af Eva_D... Ik denk dat juist door het te verbieden, het onder slechtere omstandigheden gebeurt.
@Ibalia: Je geeft zelf toe dat er uitzonderingen zijn. Wat moeten die mensen dan?
Miss_Malfoy schreef:Hier toch nog een trekpaardliefhebber, en dan wel van die zonder staart. Heeft iemand hier wel eens de staart van een trekpaard met die van een warmbloed vergeleken? Dan zou je namelijk snappen waarom er gecoupeerd word. Die staarten zijn veels te zwaar. Zelfs tinkers hebben niet zo'n zware staart, dus alle "waarom tinkers niet dan" argumenten hebben er dan dus ook niets me te maken. Ik zie liever een mooie korte staart, als zo'n goor ding vol dreads. Bovendien worden hier in zeeland deze paarden nog altijd als werkpaarden beschouwd. Gewoon lekker in het land staan, ringrijden, stroa, demonstraties en verder niet aan tutten.
Dus dan gaan alle argumenten dat het geen werkpaarden meer zijn ook niet op. Want ze staan hier toch echt nog regelmatig ingespannen.
Miss_Malfoy schreef:"Er zijn nog heel weinig mensen die met paard en ploeg op het land bezig zijn."
En die zijn er hier toch echt nog hoor. Voor de ploeg, voor de wagen, en met regelmaat.
Moeten die mensen dat dan maar niet meer doen?
Miss_Malfoy schreef:Maar flink kort knippen houd toch gewoon hetzelfde in als couperen? Dus wat maakt het dan nog uit?
Tja, het zal wel koppig heten, maar hier is het gewoon traditie, en ik vind niet dat ze er onder lijden.
@Manie: Die staarten zijn veel minder dik.
Maar ja, laat ik mijn mond maar weer houden, ik wou voornamelijk even laten zien dat er ook nog best voorstanders van zijn.
Miss_Malfoy schreef:Maar flink kort knippen houd toch gewoon hetzelfde in als couperen? Dus wat maakt het dan nog uit?
Tja, het zal wel koppig heten, maar hier is het gewoon traditie, en ik vind niet dat ze er onder lijden.
@Manie: Die staarten zijn veel minder dik.
Maar ja, laat ik mijn mond maar weer houden, ik wou voornamelijk even laten zien dat er ook nog best voorstanders van zijn.
Miss_Malfoy schreef:Ik vind niet dat je 'm verminkt, hij word er mooier op.
Dat is maar net wat je mening is.
Trekpaard kan ook alle vliegen verwijderen.
En het zijn en blijven werkpaarden, ik vind ze absoluut niet zielig. Want mensen blijven hier doorgaan over vliegen en beschutting. Nou ze staan in groepen op het land hier, beschutting zat. Vliegen kunnen ze zelf verjagen, of samen. Niks aan de hand dus. Beesten zijn ik weet niet hoe lang zo gefokt, die kunnen echt wel tegen een beetje regen aan hun gat. Er is niets zieligs aan, dit is gewoon sinds de jaren 90 dat het opeens dierenmishandeling is. En iedereen gaat er zomaar in mee, zonder eens goed naar de praktijk te kijken.
Maar ik ga er nu verder niet over door, hiermee is mijn standpunt wel duidelijk lijkt me.
En het zijn en blijven werkpaarden, ik vind ze absoluut niet zielig. Want mensen blijven hier doorgaan over vliegen en beschutting. Nou ze staan in groepen op het land hier, beschutting zat. Vliegen kunnen ze zelf verjagen, of samen. Niks aan de hand dus. Beesten zijn ik weet niet hoe lang zo gefokt, die kunnen echt wel tegen een beetje regen aan hun gat. Er is niets zieligs aan, dit is gewoon sinds de jaren 90 dat het opeens dierenmishandeling is. En iedereen gaat er zomaar in mee, zonder eens goed naar de praktijk te kijken.
Maar ik ga er nu verder niet over door, hiermee is mijn standpunt wel duidelijk lijkt me.

manie schreef:Niet alleen een sierraad...
- Noodzakelijk als insektenmepper
- Belangrijk bij de communicatie met soortgenoten
- Balanceerstok (verlengde van de ruggegraad) bij beweging.
- Bescherming van de geslachtsorganen bij de merrie en de anus.
Dus couperen is een afschuwelijke verminking van het paard.
Ik heb de Quadekker en daarin schrijft deze kapitein-paardenarts (rond 1900) die z'n tijd ver vooruit was het volgende over couperen:
Jammer genoeg is het reeds gedurende eenige jaren mode om de paardenstaarten kort te hebben, en zooals het gewoonlijk met modezaken gaat, is het ook hier, men gaat ten slotte overdrijven.
Aanvankelijk werd de staart ingekort tot aan de hakken, daarna nog wat korter. Ook hiermede was men niet tevreden, het aantal wervels moest kleiner gemaakt worden, dan zou de staart tegelijkertijd veel sierlijker gedragen worden, en zoo ziet men dan op den huidigen dag menig paard gemutuleerd, doordat de staart is gereduceerd tot een stompje met enkele stijve haren erop.
Hoe is het mogelijk is, dat men zoo iets mooi kan noemen, begrijp ik niet, daar men geheel en al over het hoofd ziet, dat een mooie, lange staart een sieraad van het paard is. Maar de staart is niet enkel een sieraad, hij is ook een nuttig deel van het lichaam. Vooreerst toch dient hij tot afwering van vliegen, die in den zomer het paard op vreeselijke wijze kunnen plagen, en ten anderen houdt de staart de aarsopening warm.
Lijkt me duidelijk rond 1900 al niet geaccepteerd door een vooraanstaand paardeman.
Anno 2006 middeleeuws en barbaars!!

Ibalia schreef:Miss_Malfoy schreef:Ik vind niet dat je 'm verminkt, hij word er mooier op.
Niet verminken, mens...je verwijdert een lichaamsdeel...hoe wil je het dan noemen.
Vliegen verwijderen? Het voornaamste wapen tegen de vliegen wil jij eraf hakken...
En die beesten zijn niet zo gefokt, ze komen met een staart op de wereld....mensen hakken de staart eraf
En wat wil je zeggen met jouw opmerking "het zijn en blijven werkpaarden" dat moet dan een gegronde reden zijn om de staart er maar af te halen?? Ook de welshen van Manie zijn "werkpaarden" en lopen zware marathons..met staart!
Je zal als trekpaard met een blote prut maar in het buitenste randje staan van de kudde. Weg beschutting.....
Hoezo, "iedereen gaat er maar in mee, zonder eens goed naar de praktijk te kijken."
Welke praktijk!! Veel mensen die met trekpaarden werken, zullen dat niet beroepsmatig doen. Zij hebben voor dit ras gekozen dus zullen ze ook de verzorging van die vreselijke lastige staart op zich moeten nemen. Mensen die wel beroepsmatig met trekpaarden aan het werk zijn, kunnen ook op een andere manier dan couperen, ervoor zorgen dat de staart makkelijker te verzorgen is.
Net zoals iemand die voor een langharige cavia kiest. Die moet ook aan het borstelen..
Geef nu gewoon toe dat het niets te maken heeft met "gebruikersgemak" oid maar dat men nog steeds paarden coupeert omdat het mooier zou zijn.