Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:39

Kim_Peters schreef:
Nee ik wist wel wat NB inhield

Blijkbaar weet je dat dus nièt, anders zou je er niet zulke vreemde uitspraken over doen.

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:40

Wat bedoel je met vreemde uitspraken?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:50

JoviBan schreef:
Kim_Peters schreef:
Goh dan vergeten die NB'ers toch even dat je een voetas van een paard ernstig breekt wanneer je de verzenen laag gaat zetten en dus het paard na zo'n "fijne en goede" kapbeurt compleet kreupel gaat... Het spijt me zeer maar ik kan geen enkel voordeel bedenken van NB.

Het is niet voor niks dat Strasser en co ook in Duitsland en Amerika al verguisd zijn...

Goh, dat gaat snel bij jou zeg. :+
In je vorige post gaf je aan weinig van NB te weten en nu al deze conclusie?

Net zo snel als een dagcursusje natuurlijk bekappen :Y)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:52

Tijdens het grote Amerikaanse paardencongres "American Association of Equine Practitioners" werd een groot debat gehouden tussen verschillende dierenartsen, welke voorstanders waren van natuurlijk bekappen, en artsen welke voorstanders zijn van het traditioneel beslaan.

Fijn dat er een keer overgepraat wordt op een bokt-overstijgend niveau :D (dus tussen mensen waarvan je mag verwachten dat ze er echt verstand van hebben) Het wordt hoog tijd dat paardeneigenaren door echte deskundigen (en niet door zelfbenoemde bokt-deskundigen :+ ) eens goed geinformeerd worden over voor- en nadelen.

Het doel van deze sessie was om duidelijk te krijgen wat de voordelen zijn van beide methodes van hoefverzorging.
Prima doel, lijkt mij hoog tijd dat er op wetenschappelijk niveau de voor- en nadelen eens op een rijtje worden gezet.

Een groot aantal paardenartsen was aanwezig omdat zij vaak vragen van paardeneigenaren krijgen over deze manieren van omgaan met de paardenhoef. Eigenaren lezen vaak over natuurlijk bekappen en wordt vaak verteld dat deze methode superieur is vergeleken met het beslaan. Ook wordt hen vaak verteld dat natuurlijk bekappen de enige acceptabele methode is voor hoefverzorging.

Goed initiatief van paardenartsen om erbij aanwezig te zijn zodat ze hun klanten goed informeren. Dat wijst er op dat paardenartsen heus niet krampachtig vast blijven houden aan traditionele inzichten maar ook openstaan voor nieuwe inzichten.

Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
Pijnlijk.... Iemand hier zij dat de afwezigheid van bewijs geen bewijs is dat er geen bewijs voor is? Tsja zo lust ik er nog wel 10. Ik denk zo dat dit debat DE uitgelezen kans was voor wetenschappers die PRO NB zijn om hun concollega's die PRO TB zijn te overtuigen adhv bewijs. Of zij nu deze kans aan hen voorbij hebben laten gaan (dat is dan wel heel dom) of er geen bewijs is... Wat mij betreft een slecht teken aan de wand voor de geloofwaardigheid van de visie van NB.

Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
Weer een gemiste kans, slecht teken aan de want voor de geloofwaardigheid van NB....

Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.

Slecht teken nummer 3 in het nadeel van de NB

Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.
Slecht teken nummer 4 in het nadeel van NB.

Als ik dit bericht zo lees dan staat het wat mij betreft 4-0 in het voordeel van TB. Ik laat mij graag overtuigen door nieuwe wetenschappelijke inzichten, maar pas als deze echt goed gestaafd kunnen worden. Dus ik blijf vooralsnog lekker mij mijn eigen traditionele hoefsmid. :D

Wat betreft de echte wetenschappers die PRO NB zijn (dus niet de zelfbenoemde NB bokt-experts die bokt vervuilen met hun NB-propaganda, hun verhalen kennen we nou intussen wel. Discussie met hen is zinloos, gekleurd en al helemaal niet gestaafd met enig bewijs behalve 'bewijzen' van websites waarvan de herkomst ook weer discutabel is) zou ik zeggen: kom nou eens echt met een goed verhaal. Wellicht dat ik dan weer opnieuw een afweging maak in wat het beste voor de voeten van mijn paarden is ;)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:54

Amen

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:02

jasmijn78 schreef:
Pijnlijk.... Iemand hier zij dat de afwezigheid van bewijs geen bewijs is dat er geen bewijs voor is? Tsja zo lust ik er nog wel 10. Ik denk zo dat dit debat DE uitgelezen kans was voor wetenschappers die PRO NB zijn om hun concollega's die PRO TB zijn te overtuigen adhv bewijs. Of zij nu deze kans aan hen voorbij hebben laten gaan (dat is dan wel heel dom) of er geen bewijs is... Wat mij betreft een slecht teken aan de wand voor de geloofwaardigheid van de visie van NB.

Ik bedoelde mijn 'afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid' niet per sé als argument voor natuurlijk bekappen, hoor. Ik wilde het alleen even aanstippen omdat mensen vaak lijken te denken dat als iets niet bewezen is, het tegenovergestelde wel waar zal zijn. En dat kan je beide kanten op zien: je kan argumenteren dat niet bewezen is dat natuurlijk bekappen schadelijk is, maar dat betekent nog niet dat dat zo is; het is simpelweg nog niet onderzocht.

En dat is ook de reden dat ik mijn paard gewoon door een traditionele hoefsmid zou laten verzorgen (heb geen paard :+); ik zie graag eerst bewijs - en niet theorie die ik via Google vind - dat een nieuwe methode beter is dan de gangbare.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:07

Waarom wil iedereen pérse één richting kiezen?
Doe gewoon lekker wat bij je paard past, niet waar jij je het beste bij voelt. denk logisch na, en ga niet als een kip zonder kop de meute achterna.

ik heb 2 merrie's staan, op dezelfde stal, ze staan in de zelfde omstadigheden (om 8 uur worden ze op het land gezet, hiervoor moeten ze zo'n 200 meter over de weg, om 5 uur worden ze hiervan afgehaald, worden beide door mij gereden zowel dressurmatig als buitenritten.) en de ene merrie staat heerlijk bloot, want ze heeft fantastisch sterke hoeven. maar de andere merrie heeft voor een ijzertje, als ik haar bloot laat staan, dan kan ik haar wegbrengen, want ze houd geen hoef over.

mijn hoefsmid is vóór het blote-voeten werk, zoland dit haalbaar is. en we zijn nog steeds bezig om de merrie zonder ijzertje te krijgen, zolang dit niet lukt, dan maar niet.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:10

Bandida schreef:
Redelijk gekleurd stukje berichtgeving vind ik. En er staat ook helemaal niets nieuw in, de argwaan van de traditionele paardenwereld, die niet aan andere types van huisvesting, training en hoefonderhoud van paarden wil, is lang en breed duidelijk..al jaren.
Het voorbeeld van die volbloed met steile hoefjes is illustratief. Je kweekt een paard met slechte genen, veel te steile hoeven, en verlangt er vervolgens topsport van zodat je geld kan verdienen. Kan wel alleen als het paard ijzers onder heeft.. tja, ik wil het best geloven, maar misschien moet je zo'n paard gewoon niet willen, of zo'n races, of inkomsten die op de kap van een beest zijn verdiend of of of..

:') :') :') :')

Ja, nog even, het is een groot complot, tussen het boevensmidgilde ;) en paardenfokkers, zodat er veel paarden gefokt worden met slecht hoeven, waardoor de boefsmeden hun van traditie vergeven praktijken tegen riante beloningen kunnen blijven uitoefenen

_O- _O- _O- _O-

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:29

Kim_Peters schreef:
Ik geloof inderdaad ook dat je als eigenaar geen schade aan wilt richten aan je paard, maar het probleem zit denk ik meer in de methode waarmee gewerkt wordt volgens het zogenaamde natuurlijk bekappen wat in mijn ogen absoluut niet past bij het paard van deze tijd.

In vele topics zijn we tot de conclusie gekomen dat NB en TB qua methode/uitvoering niet veel verschild. Daarvan uitgaande stel ik dus dat het dan de regelmaat moet zijn welke het verschil maakt, en waarbij ik mij zeker wel in kan vinden, dus hoezo zou meer regelmaat niet bij het paard van deze tijd passen. Juist in deze tijd waarbij paardhouden hobby is in plaats van inzet bij werk ter verlichting van arbeid van de mens.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:32

dat is niet wat ze zegt paul11

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:33

Het verlagen van de verzenen past niet bij het paard van deze tijd. Je moet een paard bekappen naargelang de stand van de voet en hier dus niets aan veranderen. Dat heeft niets met regelmaat te maken. Een paard wat vroeger in het wild leefde is absoluut niet meer hetzelfde als het paard van nu.

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:34

Het verlagen van de verzenen heeft overigens nooit bij een paard gepast want de paarden die vroeger in het wild leefden werden niet bekapt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:35

Zaina schreef:
dat is niet wat ze zegt paul11

Je meent het !!!!! :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:37

Over fokkers gesproken .... kom ik uit bij veulens. Een hoef wordt gevormd naar het gebruik. Een hoef welke de eerste levensjaren geen verharde bodem kent, zal het moeilijker hebben wanneer het opeens daarmee geconfronteerd wordt, net zoals een paard wat jaren beslagen is geweest, opeens zonder hulpmiddelen de bodem moet trotseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:40

Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
jasmijn78 schreef:
Ik denk zo dat dit debat DE uitgelezen kans was voor wetenschappers die PRO NB zijn om hun concollega's die PRO TB zijn te overtuigen adhv bewijs. Of zij nu deze kans aan hen voorbij hebben laten gaan (dat is dan wel heel dom) of er geen bewijs is... Wat mij betreft een slecht teken aan de wand voor de geloofwaardigheid van de visie van NB.

JoviBan schreef:
Hij noemt het "anekdotes" terwijl het wellicht prima praktijkvoorbeelden en praktijkervaringen zijn geweest.
En in welk opzicht wil de schrijver van dit verslag "bewijs"? Is er ook "bewijs" vanuit TB?

Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
jasmijn78 schreef:
Weer een gemiste kans, slecht teken aan de want voor de geloofwaardigheid van NB....

JoviBan schreef:
Je kunt niets bewijzen met één bekapping.

Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.

jasmijn78 schreef:
Slecht teken nummer 3 in het nadeel van de NB

JoviBan schreef:
"Logisch antwoord" is wat de schrijver van dit verslag dus logisch vindt. Blijkbaar heeft hij de gegeven antwoorden gewoon zelf niet begrepen.

Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.
jasmijn78 schreef:
Slecht teken nummer 4 in het nadeel van NB.

JoviBan schreef:
Mooi. Dat geeft aan dat de fabeltjes zoals "NB = hielen laag en voetas breken" meteen de wereld uit kunnen. NB kijkt namelijk ook naar het individuele paard. :)*

jasmijn78 schreef:
Als ik dit bericht zo lees dan staat het wat mij betreft 4-0 in het voordeel van TB. Ik laat mij graag overtuigen door nieuwe wetenschappelijke inzichten, maar pas als deze echt goed gestaafd kunnen worden. Dus ik blijf vooralsnog lekker mij mijn eigen traditionele hoefsmid. :D

Jasmijn, je vergeet even dat dit verslagje door een TB-er is geschreven en duidelijk een TB-er die anti-NB is en/of geen kaas gegeten heeft van NB.
Als jij overtuigd wil worden, ga dan eens een dagje mee met een prof NB-er, ga in gesprek, stel vragen, kijk en luister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:40

Maar, uit de propaganda van de NB'ers komen toch beweringen die gewoon echt niet waar en ronduit gevaarlijk zijn. Ik bedoel, als je echt gelooft dat een paard geen verzenen nodig heeft, dan heb je echt niets begrepen van hoe een hoef in elkaar zit. Als je denkt dat je je paard zomaar van achteren kan laten zakken, dan overzie je de gevolgen van je actie absoluut niet. Als je goed bekijkt en snapt dat een hoef niet een klont materie is, maar de bescherming van een complex geheel van gewrichten, banden, pezen en botten, dan snap je toch wel dat je daar zonder degelijke kennis niet aan moet rotzooien.

Verder ga ik volledige mee met Jasmijn78 en wil alleen nog even toevoegen dat vaak genoeg geprobeerd is om bewijs te vinden voor de beweringen uit het NBkamp, maar deze bewijzen hielden helaas (voor hun) nooit stand. Daarmee kun je concluderen dat het bewijs ondeugdelijk en niet afdoende is en de beweringen niet staaft. Dan kun je de hypothese dat NB beter is voor een paard verwerpen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:44

Kim_Peters schreef:
Het verlagen van de verzenen past niet bij het paard van deze tijd. Je moet een paard bekappen naargelang de stand van de voet en hier dus niets aan veranderen. Dat heeft niets met regelmaat te maken. Een paard wat vroeger in het wild leefde is absoluut niet meer hetzelfde als het paard van nu.

De stand van de voet moet je te allen tijde respecteren en wanneer verlagen niet kan, gebeurt het niet. Juist door regelmaat is elke verandering minimaal. Een paard in het wild daar vragen wij paardenhouders niets van. Wij paardenhouders maken gebruik van het paard -voor vermaak- en reduceren hun leefgebied tot vrijwel nihil en overeenkomstig dient de zorg hieraan aangepast worden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:45

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

de 'bewijzen' zijn er wel, elke handige googel-aar kan ze vinden

:Z

Zelfs hier op bokt wordt beter gediscussieërd :+

Ik had gedacht dat dit jou wel zou aanspreken Arabesk. Ik bedoel de laatste keer dat ik checkte had je een abbo op zeer eenzijdige artikelen.
Sterker nog volgens mij is daar je hele theorie op gebaseerd.

Verder word ook nu weer weinig nieuws vertelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:45

Kim_Peters schreef:
Wat bedoel je met vreemde uitspraken?

O.a. wat jij telkens aanhaalt, het verlagen van verzenen. Alsof NB per definitie de verzenen laag zet; dat is kinklare onzin. En mòcht dat lager zetten al nodig zijn voor die betreffende hoeven, dan gebeurt dat héél geleidelijk aan.

Ook zou je daarmee tegelijkertijd zeggen dat TB per defintie de hielen hoog laat. Gebeurt wel vaak, maar is ook niet per definitie waar.

Een goede TB-er en een goede NB-er kijken naar de individuele hoeven en naar het individuele paard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:46

Citaat:
Over fokkers gesproken .... kom ik uit bij veulens

En dan komen we gelijk bij bepaalde rasverschillen.

Neem bv spaanse paarden (pre en aanverwanten): komen uit een droger gebied met wat hardere bodem en hebben vaak harde kleine hoeven met hoge hielen.
Als we dan kijken naar de rassen die van oudsher hier voorkomen (belgisch trekpaard, groninger, fries etc) en die meer op zachte, vochtigere bodems lopen: vaak bredere en plattere voeten.

Mustangs hebben hier nooit rondgelopen en uitgestrekte parairies zijn er hier ook nooit geweest, dus waarom moeten we dan hier mustangvoetjes vijlen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:47

PeelSlowly schreef:
Ik wilde het alleen even aanstippen omdat mensen vaak lijken te denken dat als iets niet bewezen is, het tegenovergestelde wel waar zal zijn.

Nou, voor mij is het uitblijven van bewijs gewoon een waarschuwing om niet klakkeloos als een kip zonder kop achter de nieuwste visie aan te hobbelen.... Om kritisch te blijven....

Laat ze de nieuwste inzichten maar lekker op andermans paarden uittesten. Die van mij lopen al jaren als een kiviet en wat mij betreft: If it aint broke, dont try to fix it :D en Never change a winning horse :D

Ik ben geen wetenschapper, slechts een paardeneigenaar. IK hoef het wiel niet uit te vinden, dat laat ik graag aan de wetenschap over. Als die er uit zijn, en het mij op begrijpelijke wijze duidelijk kunnen maken dat het nieuwste inzicht de oude overtreft dan graag! Maar tot die tijd: ik volg gewoon met een schuin ook de berichten en blijf het gewoon doen zoals ik het altijd heb (laten) doen. Traditioneel dus.

PeelSlowly schreef:
En dat kan je beide kanten op zien: je kan argumenteren dat niet bewezen is dat natuurlijk bekappen schadelijk is, maar dat betekent nog niet dat dat zo is; het is simpelweg nog niet onderzocht.

Als ik de discussies op bokt volg dan is er wat NB betreft al heel veel onderzocht door wel heel deskundige mensen. Dus dan vindt ik het gewoon zorgwekkend dat die wetenschappers hun concollega's (het feit dat ze daar al zitten bewijst voor mij dat ze openstaan en willen discussieren om tot betere inzichten te komen, ipv hun oude/eigen/traditionele inzicten tot in de treuren te verdedigen) niet kunnen overtuigen.

PeelSlowly schreef:
ik zie graag eerst bewijs - en niet theorie die ik via Google vind - dat een nieuwe methode beter is dan de gangbare.

Ik ook :)

lijntje87 schreef:
Waarom wil iedereen pérse één richting kiezen?
Doe gewoon lekker wat bij je paard past, niet waar jij je het beste bij voelt. denk logisch na, en ga niet als een kip zonder kop de meute achterna.

Sorry, maar als het om de gezondheid van mijn paarden gaat dan ga ik geen beslissing maken op basis van gevoel. Dan wil ik een beslissing maken op basis van feiten, bewijs. Dan wil ik concrete en eerlijke (wetenschappelijke)informatie (van echte deskundigen) over de voor- en nadelen om een weloverwogen keuze te maken. DAT is voor mij logisch nadenken. Logisch nadenken is voor mij niet achter een of ander feel-good verhaal aanhobbelen van de eerste beste die een dagje gevijld heeft op een dode hoef.

opala schreef:
In vele topics zijn we tot de conclusie gekomen dat NB en TB qua methode/uitvoering niet veel verschild.

Wie zijn WE? Met alle respect, maar conclusies die door bokkers op bokt worden getrokken, zeker als het over dit soort onderwerpen gaat, zeggen mij in het algemeen toch zeer weinig tot niets.....

Al die inhoudelijke discussies tussen mensen die een of enkele paarden hebben en zelf een beetje vijlen en door een cursusje tot in detail denken te kunnen beargumenteren hoe en waarom NB beter is... Het is voor mij gewoon niet geloofwaardig/betrouwbaar genoeg...

Ik ben geen wetenschapper dus voor mij is discussieren over dat soort details vrij zinloos. Ik laat die discussie graag aan de wetenschap zelf over en dan ga ik gewoon logisch redeneren. Na een debat op wetenschappelijk niveau staat het 4-0 in het voordeel van TB. TB blijft het dus voor mij. Was het andersom dan zou ik eens een NB-er uit gaan nodigen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:50

Lovely schreef:
Maar, uit de propaganda van de NB'ers komen toch beweringen die gewoon echt niet waar en ronduit gevaarlijk zijn. Ik bedoel, als je echt gelooft dat een paard geen verzenen nodig heeft, dan heb je echt niets begrepen van hoe een hoef in elkaar zit. Als je denkt dat je je paard zomaar van achteren kan laten zakken, dan overzie je de gevolgen van je actie absoluut niet. Als je goed bekijkt en snapt dat een hoef niet een klont materie is, maar de bescherming van een complex geheel van gewrichten, banden, pezen en botten, dan snap je toch wel dat je daar zonder degelijke kennis niet aan moet rotzooien.

Uit deze bewering spreekt toch dat jij het niet goed bekeken hebt. Verzenen heeft elk paard, bij de een zijn ze hoger, bij de ander lager.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:01

jasmijn78 schreef:
Wie zijn WE? Met alle respect, maar conclusies die door bokkers op bokt worden getrokken, zeker als het over dit soort onderwerpen gaat, zeggen mij in het algemeen toch zeer weinig tot niets.....

Over dit soort onderwerpen ... m.a.w. het interesseert je gewoon 0,0. Ook goed, maar wanneer je dan kritiek hebt, zorg dan dat je put uit eigen ervaring van minimaal -ik doe maar een gooi- 2 jaar NB bij je paard, dan zou jouw post een zinnige bijdrage kunnen leveren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:13

ik denk gewoon dat alle 2 zijn voordelen kan hebben bij het juiste paard, mijn bedoeling is ook mijn toekomstige paarden bloodvoets te laten lopen op de nb manier... de paardjes die ik nu rijd zijn bloodvoets op traditionele manier :) Ik denk dat als het om bloodvoets gaat het beter is. Maar dat het echt niet betekent dat geen enkel paard ijzers nodig zal hebben... menners die elke dag uren op de weg rijden, hebben gewoonweg een grote kans dat hun paard het echt niet bij houd en dus ijzers beter zijn!
Zo kan ik me ook voorstellen dat bepaalde oefeningen in de western cultuur niet te doen zijn zonder de speciale ijzers die men er nu voor gebruikt... tevens kan ik me ook voorstellen dat er wel degelijk paarden zijn die met dressuur of springen beter lopen met dan zonder...

ik ben dus wel een voorstander van nb (ze hebben me nogal overtuigt door A dingen echt goed uit te leggen met foto's en al... en tevens heb ik een levend bewijs gehad..toen was ik gewoonweg om. het paard waar ik over spreek was zonder bekapping en veranderen va voer nu al lang dood geweest, nu rent ze nog vrolijk zonder last en pijn door de weide) Wel ook ik mis een opleiding erin...misschien moeten ze die ook eens gaan geven buiten curssusen van enkele dagen lang. maar alé ik blijf ook nuchter en zie ook de voordelen met ijzers :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:16

AlexandraM, in Amerika zijn er allang opleidingen in NB (zie AANHCP). Van deze opleiding zijn in NL momenteel drie bekappers actief. Ik wil ook geen mensen met een een- of tweedaagse cursus die mijn paard even komen bekappen, hoor. ;)