Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:43

jacobus: je mag het komen zetten van mij. :) Ik geloof zelfs dat ik al twee dingen van die afmeting mijn huid heb: 6.14mm lang, 0.5 mm dikte, breedte 3 mm op dit moment dus wat dieper zal ook best kunnen. ;) Kom maar zetten :j valt echt dik mee van pijn :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 05:49

beste jacobus,zou je alsjeblieft even willen lezen waar mijn reactie om ging,ipv zo terug te reageren?
dat ging om jouw kots verhaal,niet om de maten die je beschreef
want dat geloof ik best
(ontkenning of bagetalisatie,waar?iedereen die niet meteen jouw felle reactie deelt,ontkent die direct of bagatelliseert die direct?beetje kort door de bocht)

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:42

pharagirlke schreef:
jacobus: je mag het komen zetten van mij. :) Ik geloof zelfs dat ik al twee dingen van die afmeting mijn huid heb: 6.14mm lang, 0.5 mm dikte, breedte 3 mm op dit moment dus wat dieper zal ook best kunnen. ;) Kom maar zetten :j valt echt dik mee van pijn :D

We praten hier wel over totaal verschillende zaken . Een piercing door de huid enerzijds en een perforatie van de spierlagen - rechtstandig -waarbij de chip moet gaan verkleven met de spieren. Heb je al eens gesproken met iemand met spierverklevingen? Hoe hinderlijk dat is?

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:04

juval

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:13

ik heb mijn paard ook laten chippen voor de wedstrijden, en om te mogen vervoeren.. afgezien van een lelijke kale plek op haar hals lijkt ze er geen last van te hebben...

chippen is imo een manier van geldklopperij, registratie om waarschijnlijk binnenkort toch die paardenbelasting in te kunnen gaan voeren oid.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:35

Snoevie schreef:
jacobus schreef:
Het dingetje dat in een spier gespoten wordt komt overeen met de dikte van een lucifer en 1/3 van de lengte daarvan. Gaan we er van uit dat een veulenhalsje 3 x zo dun is als onze hals dan moet je je voorstellen dat er iemand met een buisje van 0,25 cm dik jouw in je hals steekt en er een lucifer in schiet. Alles went natuurlijk maar of je daar blij van wordt......??? ik vind het om van te kotsen.

overdrijven is ook een vak(het kots verhaal...)

ik heb alle begrip dat mensen het chippen niet zien zitten,maar dan kan je ook normaal reageren

Beste Snoevi,
Ik heb je reactie nog een keer terug gelezen en pak hem er hierbij .Ik geef hier een nuchtere opsomming van de realiteit. Ik zie hier dan ook geen abnormale reactie staan. Ik heb ook geen kotsverhaal geschreven. Alleen dat ik ervan moet kotsen om zo n ongerept jong veulentje moedwillig al voordat zijn carriere begint verklevingen in de hals te bezorgen.En dat alleen om het onderdeel uit te laten maken van een lullig computersysteem. De beschaving van de maatschappij is af te lezen aan hoe men de dieren behandelt.

Daarnaast zijn er nog vele zaken nooit onderzocht en dat laat ik nog even buiten beschouwing. Zoals de indicatie dat de chip kanker verwekkend kan zijn. Feit is wel dat kanker de kans krijgt in stress situaties. De blijvende rechtstandige perforatie van de spierlagen waarbij ook nog verklevingen optreden geven op moleculair niveau met inbegrip van de electrische ladingen/circulatie een GIGA STRESS. En als niemand kankergezwellen op die plaats heeft gezien en het dus wel mee zal vallen kan ik alleen maar zeggen;kankergezwellen zwerven door het hele lichaam (uitzaaiingen) en manifesterenzich bij voorkeur in de organen en botten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:24

jacobus schreef:
pharagirlke schreef:

We praten hier wel over totaal verschillende zaken . Een piercing door de huid enerzijds en een perforatie van de spierlagen - rechtstandig -waarbij de chip moet gaan verkleven met de spieren. Heb je al eens gesproken met iemand met spierverklevingen? Hoe hinderlijk dat is?

Een tongpiercing zit ook door een spier en dat is, heb ik me laten vertellen, de meest pijnloze piercing die je kan laten zetten.. Neen, je overdrijft echt volgens mij. ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:27

jacobus schreef:
En nu dan het antwoord op Alane

Alane jij komt steeds on line als pleitbezorger van de chip. Het lijkt er op dat je daar een rechtstreeks belang bij hebt. Maar dat kan me niet schelen.

Waar we het over eens zijn is dat de chip niets zegt over het eigendom en derhalve niet dienstig is bij diefstal.

Dan lees je mijn berichten niet goed/grondig... ik zeg nergens dat iemand wel of niet moet chippen... en heb ik ook nog nooit gedaan. Ik geef enkel en alleen informatie, informatie die niet zuigmaaruitmijnduim land komen... Daarnaast zou ik het zeer op prijs stellen om niet persoonlijk te worden... Wat ik wel of niet op bokt of welk ander forum doe is mijn zaak en daarover hoef ik me tegenover jou niet te verantwoorden. Jij kent me helemaal niet, (ver)oordeel dan ook niet.

jacobus schreef:
Waar we het ook over eens zijn is dat bij on- of opzettelijk kwijt raken van een paspoort er gewoon een nieuwe afgegeven wordt waarin geen medicijn verleden staat.Dat kost 50 euro. Waar zullen de meeste mensen voor kiezen denk je Alane? Tussen 700 euro aan vlees ter destructie aanbieden bij foutief medicijngebruik in het verre verleden , of voor 50 euro een nieuw paspoort bestellen en 700 euro incasseren?Wat gaat het worden denk je Alane? Dat de chip de voedselveiligheid zal waarborgen is een SPROOKJE!!!!!!!!!!!!!!

Je zult je toch beter moeten laten informeren... je krijgt niet 'zomaar' een nieuw paspoort... en een duplicaat kost 165 euries... en dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen, eer ze een duplicaat sturen :j

+ als je een duplicaat krijgt, is je paard gelijk niet meer geschikt voor menselijke consumptie.. en heb jij als eigenaar geen keuze daarin, of het paard nu ooit medicijnen heeft gehad of niet. Wat dan rest is een hoop onzinnig werk, extra kosten en per saldo leverd het niets op, omdat het niet meer geschikt is voor de slacht.....

alle ins en outs vind je hier:

https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs ... -N0004.PDF

jacobus schreef:
Kijk ook maar naar de receptplicht voor wormmiddelen. Veel burocratie maar geen doeltreffend effect. Veel kosten , dus weggegooid geld. De paardenhouder krijgt linksom of rechtsomtoch wel weer de rekening gepresenteerd.

Omdat men altijd denkt aan bigbrother met dit soort maatregelen. Deze maatregel is er gekomen niet alleen voor de voedselveiligheid, maar ook omdat mensen niet kunnen/weten hoe juist te ontwormen, en de mogelijke kans op resistentie tegen wormmiddelen.. Iedere maatregel/regel valt en staat als een ieder zich aan die regels houdt... en nee ik ben niet heiliger dan de paus. :D

maar dit staat los van het chipgebeuren

jacobus schreef:
Waar we het VOLLEDIG EN HARTGRONDIG ONEENS zijn met elkaar is jouw SCIENCE FICTION verhaal over een sluitende I en R regeling voor paarden net als bij runderen. Het getuigt van weinig realiteitszin om dit als serieuze mogelijkheid te betitelen.

en bedankt voor het compliment.... Nogmaals iederemaatregel valt en staat bij de naleving daarvan...

mischien zelf iets meer verdiepen in de materie...

nl-paardenpaspoort.nl

en je afvragen wie er verhalen bedenkt :D

jacobus schreef:
Als je ziet dat bij professionele veehouders onbedoeld al zoveel fouten gemaakt worden , omdat er alleen maar bij te verliezen is en niets te winnen ten gevolge van een foutmelding. Daarom worden er peletons AID-ers uit de kast getrokken die alle dagen er op uit gestuurd worden om de fouten op te sporen en zeer fors te beboeten. Hoe wil je dit systeem nu bij hobbyisten toepassen met een dier dat misschien wel 36000 keer in zijn leven de poort uit gaat en weer terug komt. Dat zijn dan 72000 meldingen voor die hobbyist met dat ene paard die lekker alle dagen gaat trainen in de manege vlak bij.Denk je nu echt dat dat goed gaat Alane?Ik weet zeker dat je wel beter weet !!!!

De I&R-regeling heeft nog steeds overgangsfases.... is daarom (nog) niet sluitend... daarnaast is een koe niet te vergelijken met een paard,en zal de doorvoering daarvan iets meer tijd met zich meebrengen.

Wat dacht je van de startcoupons die we gebruiken... 1 doorslag voor de KNHS, 1 doorslag voor de wedstrijdorganiserende vereniging/organisatie en 1 voor je eigen administratie...

Rond Ermelo breekt een ziekte uit,week ervoor groot concours geweest... welke paarden uit welke windrichtingen zijn waar en wanneer geweest???

Men is al bezig met een administratie.... :D

jacobus schreef:
En ik weet ook zeker dat jij ook wel weet dat je achter de feiten aan loopt dat als je bij een uitbraak geen vervoersverbod afkondig ipv na te gaan wie met wie in contact is geweest. Behalve als je preventief gaat ruimen in de paarden. Ben je daar dan voorstander van Alane? Dan zou je verhaal nog een heel klein beetje logica hebben.

Wie heeft het over ruimen, juist om ruimen, standstill etc te voorkomen is die I&R regeling in het leven geroepen... Die eigenlijk al heel lang er is... dat is niet iets van de laatste 5 jaar... Alleen organisatorisch was het toen niet/moeilijk rond te krijgen en is men begonnen met de wedstrijdpaarden/pony's...

jacobus schreef:
Kortom chippen is een volstrekt overbodige en misplaatste aanslag op het dierenwelzijn en draagt vrijwel aan geen enkel essentieel doel bij.
Dat is jouw mening, en geen feit...

Verdiep je eens in die materie voor je begint te roepen. :J

jacobus schreef:
Het chippen is niet dwingend vanuit de EU voorgeschreven. Het dreigt dwingend nationaal voorgeschreven te worden en daarom is deze discussie op zijn plek om de dwalingen van de minister aan de kaak te stellen en te voorkomen dat de pleuris uitbreekt . Want dat dat gaat gebeuren is zeker!!

Wederom laat je eens beter informeren....

Ieder land moet voldoen aan de I&R-regeling... Nederland had al een verbod op brandmerken en tato en vriesbranden... Duitsland is er mee bezig en in onderhandeling, kan men ook al kiezen bij papierlozepaarden.. chip of brandmerk..., België, Frankrijk dacht ik ook al....
Laatst bijgewerkt door Alane op 11-05-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:30

Maar weet je wat ik dan niet snap Alane: bij verlies of diefstal van het paspoort mag het dier niet meer voor consumptie gebruikt worden. Maar koop een niet gechipt dier (waarvan je niet weet wat voor medicatie hij gehad heeft, zelf een zonder chip waarvan bekend staat dat hij de menselijke voedselketen niet in mag) chip hem alsnog, wacht een half jaar en dan mag het ineens wel?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:41

jacobus schreef:
Sommige mensen kunnen het niet uiitstaan als ze iets niet weten in de trant van hoeveel of hoe groot. Echter bij een besmettelijke uitbraak gaat het daar helemaal niet om. Dan gaat het om algemene maatregelen zoals een stilstand en een vervoersverbod en aanvullende algemene maatregelen. Ieder extra besmet dier is er een te veel en daar gaat het in principe om. Niet om hoeveel dieren dood zijn. Dat kan de rendac je ook wel vertellen En de chip heeft hier geen enkele functie in.

Dus jij wilt even heel Nederland stil leggen als er een vermoeden is van een besmettelijke ziekte?
Door te weten welke verplaatsingen er zijn geweest: vervoersregelingen vee, wedstrijden paarden etc.. kunnen ze een gebied indammen,aan de hand van bijv.de paarddichtheid per gebied kunnen ze inschatten hoe groot de mogelijke besmetting en hoeveel kans dat het zich verspreid... Mocht een ziekte zich verspreiden dan kunnen ze wederom een beeldvormen hoe en wat...

100 % waterdicht krijgen ze het nite om te achterhalen wie waar is geweest... maar zelfs 10 % is al meer dan helemaal niets weten/kunnen calculeren...

Maar leesje eens beter in, laat je op dehoogte brengen door mensen die er wel iets van weten... pve/pvv bijvoorbeeld :D

@Cassidy: Heeft oa te maken met de wachttijd van bepaalde medicijnen... Met chip/DNA is er meer mogelijk qua medicijnen ook met het oog op de wachttijden etc...
De regelingen zullen nooit 100 % waterdicht zijn/worden, anders waren er niet zoveel regeltjes nodig. :D
Hoe denk je dat het ging voor de I&R regeling? Zal nu niet veel anders zijn. Nu hebben de 'kwaden' nog geluk dat ze een kans krijgen om zo nog wat extra centjes te verkrijgen, dadelijk zijn het weer de 'goeden' die de pineut zijn.
Eigenlijk zou nu zo'n beetje alles geregistreerd moeten zijn en te identificeren moeten zijn...
Met de invoering van nieuwe regels heb je een overgangsperiode... over pak 'm beet, 20 jaar zou alles gechipt moeten zijn wat paardachtig is... En dan heb je geen paspoort meer nodig.. dan komen er transponders of die je kunt lezen en schrijven,of een dusdanige database dat alles electronisch gekoppeld is dat men kan zien wat een DA gebruikt heeft en wat niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:00

Even een herziening: Ook met een duplicaat mag je je paard ter slacht aanbieden, maar niet eerder dan nadat er 6 maanden zijn verstreken.
Eerder mocht het paard niet meer voor menselijke consumptie worden aangeboden.
Mijn excuses voor de verkeerde informatie,

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:08

Alane schreef:
Even een herziening: Ook met een duplicaat mag je je paard ter slacht aanbieden, maar niet eerder dan nadat er 6 maanden zijn verstreken.
Eerder mocht het paard niet meer voor menselijke consumptie worden aangeboden.
Mijn excuses voor de verkeerde informatie,

Blij dat je dit even hebt herzien Alane. Je zult nog wel heel wat meer moeten herzien. Om te beginnen dat ik over jou oordeel met de opmerking dat ik het idee heb dat jij een bepaald belang bij het chippen hebt. Dat is dus geen oordeel maar een idee , waar ik zelf nog van schrijf dat dat me niet kan schelen.

Als er een ernstige besmettelijke ziekte uitbreekt die over gebracht wordt door contact met de dieren of ruimten waarin ze verbleven zijn ,dan is het heel stom en volkomen onverantwoord om geen vervoersverbod in te stellen .Dat vervoersverbod kan alleen maar eindigen als iedereen in de gelegenheid is geweestom hiertegen te vaccineren ....of.....als na het verstrijken van de incubatietijd geen nieuwe uitbraken zijn geconstateerd. De ziekte moet in de veewet zijn opgenomenom overtredingen aan te pakken. Wil je bij de utopie van een sluitende bewegings/verblijfsadministratie de dieren traceren die mogelijk met elkaar in contact zijn geweest (ook bv tijdens een simpele buitenrit) is de vraag: wat ga je er mee doen ? Ze allemaal een individueel vervoersverbod opleggen? Wie gaat dat dan controleren als er paarden vervoerd worden of over straat lopen?En uitzoeken wie wel of niet in overtreding is? NOG MEER CONTROLEURS NOG MEER POLITIE? WIE GAAT DAT DAN BETALEN ? MISSCHIEN DE PAARDENHOUDERS? Denk eens na Alane! Je kunt je wel voordoen als het heilige boontje en mischien ben je dat ook wel , want ik zal niet oordelen, maar ik weet zeker dat lang niet iedereen dat is. Het is ondoenlijk om hier toezicht op te houden dus is de enigste maatregel die mogelijk is, een chirurgische ingreep in het risico materiaal door eliminatie/ruimen van dieren die een kansje hebben om besmet geraakt te zijn. HET VERLEDEN HEEFT BEWEZEN DAT ZELFS EEN RADICAAL MIDDEL ALS RUIMEN , DWEILEN HET DE KRAAN OPEN KAN ZIJN EN CONTINU ACHTER DE FEITEN AAN LOPEN IS, wanneer op slechts geringe schaal ontduikingen plaats vinden. Dat geldt dan helemaal voor niet ruimen en een individueel vervoersverbod. Dus Alane wie moet zich beter verdiepen? En nogmaals een chip heeft geen enkele bijdrage bij de bestrijding die juist door algemene maatregelen voor alle dieren moet gelden. Ook is het zo dat de mugjes die ziekten overbrengen geen verschil maken tussen gechipte en niet gechipte dieren. Chippen ter bestrijding van dierziekten .....LARIEKOEK!!!!
Kansberekeningen bij dierconcentratie gebieden , nummerieke tellingen wanneer we iets een epidemie kunnen noemen????? :(:) DAAR REDT JE HET ECHT NIET MEE!!!!

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:43

En Alane je zult nog meer moeten herzien. Een duplcaat paspoort zo heeft de rechter bepaald mag maximaal 175euro kosten maar nooit meer dan de werkelijke kosten. Een nieuw paspoort kost niet zoveel Alain en normaliter kost een duplicaat zeker niet meer. En het is in tegenstelling tot wat je zo gewichtig poneert ,een fluitje van een cent. Even een briefje dat je het verloren bent. Dus ook de luchtballon dat chippen de voedselveiligheid garandeert is hiermee doorgeprikt. :Y)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:46

Ik heb 13jaar op dezelfde stal gestaan... ongechipt... En doordat ik haar moest vervoeren (naar een andere stal) moest ik haar laten chippen.... Te gek op los te lopen..
Geld klopperij

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:51

Beste Jacobus, schijnbaar kunnen wij het je moeilijk duidelijk maken... niemand heeft hier geschreven dat transponders ziektes bestrijden... De I&R regeling is er om, doordat de diersoortdichtheid in kaart te brengen is incl eventuele verplaatsingen, voorkomen KAN worden dat een ziekte zich verder verspreid en/of in kaart kan worden gebracht welke weg een mogelijke besmettingsbron heeft afgelegd.
Een transponder is niets meer en niets minder dan een identificatiemethode om paard en paspoort te koppelen. De EU regelgeving zegt dat een paard te identificeren moet zijn, uit het verleden is gebleken dat een schets alleen voldeed niet, brandmerken etc werd verboden.... oorflappen of transponder.

Stukje geschiedenis over de transponder/chip oftewel RFID... bestaat ca 40 jaar (kan de info erbij zoeken als je dat leuk vindt :j )
... is al getest op diverse diersoorten, al lang voordat wij, paardenhouders, te horen hebben gekregen dat transponders gebruikt gingen worden als identificatiemethode, volgens de EU richtlijnen I&R regelgeving.

Wat denk je dat een vervoersverbod kost? of een algehele standstill? ruimen van complete bedrijven?

Het isoleren van eventuele 'haarden' en contactverbod dat kan als er een I&R regeling is, en dat zo'n regeling helpt heeft de I&R regeling evenhoevigen al laten zien. Dat het nog niet optimaal e gebruiken was... lijkt me niet compleet onlogisch, heeft meer te maken dat dit een van de eerste keren was dat er zo'n uitbraak was op zo'n nivo, theorie en praktijk liggen wel vaker verder uit elkaar dan men dacht/denkt of kon bedenken.

En wederom een maatregel staat of valt door het wel of niet naleven van de regels...
Als een ieder keurig stopt bij een roodverkeerslicht zullen er minder ongelukken gebeuren dan wanneer een ieder het rode verkeerslicht denkt te moeten negeren...

En even op je eerste opmerking terug te komen: JE schreef NIET dat je het idee had, maar dat het er volgens jou op LEEK dat ik belangen had... en dat is een (voor)oordeel die niet gebasseerd is op feiten :D Schijnbaar kan het je wel wat schelen anders had je die opmerking niet gemaakt :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:07

jacobus schreef:
En Alane je zult nog meer moeten herzien. Een duplcaat paspoort zo heeft de rechter bepaald mag maximaal 175euro kosten maar nooit meer dan de werkelijke kosten. Een nieuw paspoort kost niet zoveel Alain en normaliter kost een duplicaat zeker niet meer. En het is in tegenstelling tot wat je zo gewichtig poneert ,een fluitje van een cent. Even een briefje dat je het verloren bent. Dus ook de luchtballon dat chippen de voedselveiligheid garandeert is hiermee doorgeprikt. :Y)

Zeker, minimaal 6 maand wachten eer je het paard mag aanbieden ter slacht voor menselijke consumptie, waarom denk je dat het bedrag van 175 euro wordt genoemd als max?

Denk je dat de medewerkers op een paspoort uitgevend instantie voor niets werken?
Afschrijving pc's, portokosten, registratiekosten, invoeren en opslaan gegevens database, gebouw etc etc etc....
En verwacht jij dat een Paspoort Uitgevende Instantie hun tarieven niet kunnen onderbouwen?

kosten duplicaat:
KWPN: 164 euro bron: www.kwpn.nl
KNHS: 175 euro bron www.knhs.nl
WPCV: (1)75 euro bron: www.wpcv.nl (tarievenlijst 2009 geeft aan 75 euro, in 2008 was het 175 euro, heb een mailtje gestuurd met uitleg) wordt vervolgd...

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:58

Alane ik vrees dat je nog meer moet herzien. Het is vanuit de EU-regelgeving absoluut NIET dwingend voorgeschreven dat de chip een verplichting is. Dat de minister alternatieven in het verleden verboden heeft oa door het ingrepenbesluit uit oogpunt van dierenwelzijn is iets heel anders en kan herroepen worden door de ingreep chippen uit te wisselen voor iets anders. DNA ONDERZOEK IS ZELFS NIET EENS EEN INGREEP EN ALLEEN AL UIT OOGPUNT VAN DIERVRIENDELIJKHEID VERREWEG TE PREFEREREN.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:13

Alane schreef:
Beste Jacobus, schijnbaar kunnen wij het je moeilijk duidelijk maken... niemand heeft hier geschreven dat transponders ziektes bestrijden... De I&R regeling is er om, doordat de diersoortdichtheid in kaart te brengen is incl eventuele verplaatsingen, voorkomen KAN worden dat een ziekte zich verder verspreid en/of in kaart kan worden gebracht welke weg een mogelijke besmettingsbron heeft afgelegd.
Een transponder is niets meer en niets minder dan een identificatiemethode om paard en paspoort te koppelen. De EU regelgeving zegt dat een paard te identificeren moet zijn, uit het verleden is gebleken dat een schets alleen voldeed niet, brandmerken etc werd verboden.... oorflappen of transponder.

Stukje geschiedenis over de transponder/chip oftewel RFID... bestaat ca 40 jaar (kan de info erbij zoeken als je dat leuk vindt :j )
... is al getest op diverse diersoorten, al lang voordat wij, paardenhouders, te horen hebben gekregen dat transponders gebruikt gingen worden als identificatiemethode, volgens de EU richtlijnen I&R regelgeving.

Wat denk je dat een vervoersverbod kost? of een algehele standstill? ruimen van complete bedrijven?

Het isoleren van eventuele 'haarden' en contactverbod dat kan als er een I&R regeling is, en dat zo'n regeling helpt heeft de I&R regeling evenhoevigen al laten zien. Dat het nog niet optimaal e gebruiken was... lijkt me niet compleet onlogisch, heeft meer te maken dat dit een van de eerste keren was dat er zo'n uitbraak was op zo'n nivo, theorie en praktijk liggen wel vaker verder uit elkaar dan men dacht/denkt of kon bedenken.

En wederom een maatregel staat of valt door het wel of niet naleven van de regels...
Als een ieder keurig stopt bij een roodverkeerslicht zullen er minder ongelukken gebeuren dan wanneer een ieder het rode verkeerslicht denkt te moeten negeren...

En even op je eerste opmerking terug te komen: JE schreef NIET dat je het idee had, maar dat het er volgens jou op LEEK dat ik belangen had... en dat is een (voor)oordeel die niet gebasseerd is op feiten :D Schijnbaar kan het je wel wat schelen anders had je die opmerking niet gemaakt :D

Je spreekt in de wij vorm en de enige in dit land die voor zichzelf kan spreken in de wij vorm is de koningin . Dus ik moet u aanspreken met Hare Majesteit ,of je lijdt aan grootheidswaanzin ,of je zoekt steun bij anderen

Flauw van je dat je suggereert dat ik zeg dat transponders zelf dierziekten bestrijden . Bovendien onjuist omdat ik zeg dat de chip juist helemaal geen ziekten voorkomt.

Je schijnt nog steeds niet te beseffen dat de paardensector zo mobiel is dat elke dag talloze paarden het hele land doorkruisen. Door op papier alle mogelijke contacten te traceren heb je zo onnoemelijk veel dieren, dat het onmogelijk is de zaak nog individueel aan te pakken en heb je toch allgemene maatregelen nodig om de zaal beheersbaar te houden .
Dus dat hele kostbare inspanningsverplichtende systeem is waardeloos.

Je beweert vermoedelijk zonder te blozen dat chippen een stilstand of vervoersverbod kan voorkomen en dus veel verliezen bespaart, maar Alane de VRIJWEL sluitende IenR bij de runderen en varkens ten spijt WAS er een stilstand en vervoersverbod . EN DAT WAS MAAR GOED OOK!!! Misschien wist je dat niet, maar misschien moet jij je dan eens wat beter informeren.
En dan het in kaart brengen van diersoortdichtheid in dit geval paardendichtheid . Beste Alane van welke planeet kom jij? Alsof diersoortdichtheid hier enige rol speelt in een land waar op iedere hoek van de straat bwvs een paard staat en velen er dagelijks de poort mee uit gaan .
En wat betreft dat rode stoplicht........ moet jij eens even kijken als er niet meer op gecontroleerd (kan) worden/wordt. De stelregel in dit land is terecht :geen maatregelen uitvaardigen die je niet kunt handhaven. Dat is niet anders opzettelijke misleiding en zand in de ogen strooien.
Je laatste opmerking doe ik af als haarkloverij bij gebrek aan beter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:27

Beste Jacobus,
Met wij bedoel ik, HC, Bandida en mijzelf...
Mischien is het handiger dat je eerst eens terugleest wat je zelf schrijft zodat je niet alleen mijn woorden verdraait maar ook nog je eigen woorden :D

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:46

Alane schreef:
Beste Jacobus,
Met wij bedoel ik, HC, Bandida en mijzelf...
Mischien is het handiger dat je eerst eens terugleest wat je zelf schrijft zodat je niet alleen mijn woorden verdraait maar ook nog je eigen woorden :D

En dan nu de feiten aub :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:05

de feiten:
Richtlijn nr. 90/426/EEGvan de Raad van de Europese Gemeenschappen van 26 juni 1990 tot vaststelling van veterinairrechtelijke voorschriften voor het verkeer
van paardachtigen en de invoer van paardachtigen uit derde landen (PbEG L224)

Richtlijn nr. 90/427/EEGvan de Raad van de Europese Gemeenschappen van 26 juni
1990 tot vaststelling van zoötechnische en genealogische voorschriften voor het
intracommunautaire handelsverkeer in paardachtigen (PbEG L224)

Beschikking nr. 93/623/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 20 oktober
1993 tot vaststelling van een identificatiedocument (paspoort) dat geregistreerde
paardachtigen moet vergezellen (PbEG L 298)

Beschikking nr. 2000/68/EG van de
Commissie van de Europese Gemeenschappen van 22 december 1999 houdende
wijziging van Beschikking 93/623/EEG en tot vaststelling van de
identificatievoorschriften voor als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen
(PbEG L 23)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:NL:HTML
Verordening (EG) nr. 504/2008 van de Commissie van 6 juni 2008 ter uitvoering van de Richtlijnen 90/426/EEG en 90/427/EEG van de Raad wat betreft methoden voor de identificatie van paardachtigen Voor de EER relevante tekst

1) Bij Beschikking 93/623/EEG van de Commissie van 20 oktober 1993 tot vaststelling van het identificatiedocument (paspoort) dat geregistreerde paardachtigen moet vergezellen [4] werd een identificatiemethode geïntroduceerd voor geregistreerde paardachtigen tijdens hun vervoer in verband met de diergezondheid.

(3) De Beschikkingen 93/623/EEG en 2000/68/EG zijn door de lidstaten op verschillende manieren ten uitvoer gelegd. Bovendien is de identificatiemethode voor paardachtigen in deze beschikkingen gerelateerd aan hun vervoer, terwijl in de communautaire wetgeving betreffende andere veesoorten de identificatiemethode, onder andere in verband met maatregelen op het gebied van dierziektebestrijding, losstaat van de vervoerssituatie. Vanwege dit tweeledige systeem, met enerzijds de als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen, en anderzijds de geregistreerde paardachtigen, is het daarnaast nog mogelijk dat voor een en hetzelfde dier meer dan één identificatiedocument wordt verstrekt, wat uitsluitend tegengegaan kan worden door ten tijde van de eerste identificatie op het dier een onuitwisbaar, maar niet noodzakelijkerwijs zichtbaar, merkteken aan te brengen.

(14) Elektronische identificatiemiddelen ("transponders") voor paardachtigen wordt op internationaal niveau al wijdverbreid gebruikt. Deze technologie dient te worden gebruikt om te zorgen voor een nauwe samenhang tussen de paardachtige en het identificatiemiddel. Paardachtigen moeten worden voorzien van een transponder, ofschoon alternatieve methoden ter controle van de identificatie van het dier ook mogelijk moeten zijn, mits die alternatieve methoden gelijkwaardige garanties bieden ter voorkoming van het meervoudig verstrekken van identificatiedocumenten.

(16) Dergelijke afwijkingen dienen te worden toegepast onverminderd artikel 14 van Richtlijn 2003/85/EG van de Raad van 29 september 2003 tot vaststelling van communautaire maatregelen voor de bestrijding van mond-en-klauwzeer [15], waarin wordt toegestaan voor geïdentificeerde paardachtigen af te wijken van bepaalde ziektebestrijdingsmaatregelen op bedrijven waar een uitbraak van deze ziekte is vastgesteld.

(19) Er zijn bepalingen nodig voor het geval het oorspronkelijke overeenkomstig deze verordening voor het hele leven afgegeven identificatiedocument kwijtgeraakt is. Die bepalingen moeten voor zover mogelijk uitsluiten dat iemand onrechtmatig over meer dan één identificatiedocument beschikt, zodat de status van het dier als bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie correct wordt beschreven. Wanneer er voldoende verifieerbare informatie beschikbaar is, moet een duplicaat van het document worden afgegeven dat als zodanig gekenmerkt is en waarbij in de regel uitgesloten wordt dat het dier in de voedselketen terechtkomt; in andere gevallen moet een vervangend document worden afgegeven, dat ook als zodanig is gekenmerkt en waarbij een dier dat eerder de status van geregistreerde paardachtige had nu de status van als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtige krijgt.

(20) Overeenkomstig de artikelen 4 en 5 van Richtlijn 90/426/EEG dient het identificatiedocument ook als hulpmiddel bij het blokkeren van het vervoer van de paardachtigen, ingeval er een ziekte uitbreekt op het bedrijf waar zij worden gehouden of gefokt. Er dient derhalve ook te kunnen worden overgegaan tot schorsing van de geldigheid van het document voor vervoersdoeleinden ingeval er een bepaalde ziekte uitbreekt, door middel van een daartoe strekkende aantekening in het identificatiedocument.

(22) Om te voorkomen dat transponders in de voedselketen terechtkomen, dient vlees van dieren waarvan de transponder tijdens de slacht niet kon worden verwijderd ongeschikt te worden verklaard voor menselijke consumptie overeenkomstig sectie II, hoofdstuk V, van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 854/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 houdende vaststelling van specifieke voorschriften voor de organisatie van de officiële controles van voor menselijke consumptie bestemde producten van dierlijke oorsprong [18].

(23) Het standaardiseren van de plek waar de transponder wordt geïmplanteerd en het vastleggen van deze plek in het identificatiedocument maken het eenvoudiger de geïmplanteerde transponder te lokaliseren.

(30) Op basis van artikel 10, leden 2 en 3, van Richtlijn 2001/82/EG kan specifiek voor paardachtigen worden afgeweken van artikel 11 van die richtlijn wat betreft het behandelen van voedselproducerende dieren met geneesmiddelen waarvoor een maximumwaarde voor residuen is vastgesteld voor andere diersoorten dan de soort die behandeld wordt, of die zijn toegelaten voor een andere aandoening, mits deze paardachtigen geïdentificeerd zijn overeenkomstig de communautaire wetgeving en in hun identificatiedocument speciaal vermeld wordt dat zij niet bestemd zijn voor de slacht voor menselijke consumptie, of dat zij pas voor menselijke consumptie worden geslacht na een wachttijd van ten minste zes maanden volgend op hun behandeling met stoffen die vermeld staan in Verordening (EG) nr. 1950/2006 van de Commissie van 13 december 2006 tot vaststelling, overeenkomstig Richtlijn 2001/82/EG van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor diergeneeskundig gebruik, van een lijst van stoffen die essentieel zijn voor de behandeling van paardachtigen [24].

toevoeging:
onderzoek migratie van transponders engels talig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:24

Citaat:
toevoeging:

toch jammer dat ze mijn paard niet als test paard hadden gebruikt
was er toch een heel ander test resultaat uitgekomen :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:48

nickyu schreef:
Citaat:
toevoeging:

toch jammer dat ze mijn paard niet als test paard hadden gebruikt
was er toch een heel ander test resultaat uitgekomen :o

vreemd toch dat er geen grote getalen naar buitenkomen van paaden waar dat ook gebeurd is???
En dat het nooit in geen enkel eerder onderzoek, bij jist geplaatste tranponders,dit naar boven is gekomen dat transponders migreren...

En DA is geweest vandaag im enten, de transponders van mijn paarden zijn zowel links als rechts af te lezen op dehals van het paard, en dat is niets aparts/geks of idioots aan...
en dan zijn mijn paarden gechipt in NL, en nu door de duitse DA uitgelezen, no problemo.
Ik tref het wel dat de dierenartsen die ik tegenkom en waar ik mee praat geen van allen opmerkelijke ervaringen hebben met transponders.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:55

wel heel knap dat de transponder zelfs rechts af te lezen is
de rechter is bij mijn anda in nl niet af te lezen
de linker wel
beide in be geplaatst ..
de rechter is het makkelijkste te traceren aan zijn sterk verminderde manen groei thv de chip

paard uit vorig bericht heeft er minimaal 5 .. spoorloos

de meeste slechte verhalen worden in de doofpot gestopt
dus dat ze niet wereld wijd bekent zijn geloof ik wel
maar er zijn legio verhalen (met bewijzen ,...) bekent

het gaat helaas niet altijd goed en dan kan je NERGENS
aankloppen ..

heb ook 1 pown waar het wel goed gegaan is
heb ook een shetter gehad waarbji die ook niet af te lezen was ..
vertel mij het maar .. een ding is zeker
met mijn persoonlijke ervaringen met chippen bij zowel paarden als honden
ga ik geen risico meer lopen ..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:14

We leven onderhand in 2009, verhalen in de doofpot stoppen...mensen zijn mondiger dan ooit. Een doofpotaffaire die al 20 jaar duurt?? En niet alleen in Nederland maar ook in Amerika, het land van de rechtzaken????

Hoeveel gevallen heb jij nu uit eerste hand gelezen hier op bokt?

Hier piept zo'n beetje alles aan beestenbende... ken zoveel mensen met dieren,katten/honden/paarden...
En hoor en lees alleen altijd maar dezelfde verhalen die gebeurd zijn bij debroervandezwagerstante die dokter zegt tegen de huisarts...

Blijkt de chip in het achterbeen niet een transponder te zijn maar botfragment,en heeft het paard nooit een transponder te hebben gekregen maar hebben ze er een paspoort van een ander paard bij meegegeven (per abuis of expres,blijft de vraag)
beschikken de transponders over kunstmatige intelligentie omdat ze altijd migreren van hals naar been/gewricht,op hun reis nooit vitale organen rakend of bloedbaan verstoppend...
Ach ja ze kunnen er wat mee tegenwoordig.... :+