Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Re: Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:19

Reed, ze vonden het niet goed georganiseerd oid. Ze wilden zich daarom de moeite besparen voor verderweg.
Ze rijd ook gewoon heel goed, maar haar ouders komen niet uit de (bekende) paardenwereld.

Kijk maar naar de kaders ed, het meeste is nageslacht van eerder bekende mensen daarweg. Die hebben toch die 'voorsprong' al. Daarom vind ik de nieuwe rubriek uit de Hoefslag goed! Die gaan op zoek naar jong onbekend talent.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:26

Alane schreef:
Citaat:
Te weinig excelente ruitertjes met ouders met voldoende centen en kennis van zaken: zeker weten!

kwestie van vraag en aanbod...

Als wij als fokkers alleen maar fokken voor dat handje vol uber talentvolle ruitertjes die ouders hebben met centjes om gedegen begeleiding te betalen en een droom te kopen (wat je mi doet met een 3 jarige) dan ben je verkeerd bezig... daarbij is een gros van fokkers stalblind en denken dat hun fokprodukt bijna perfect is en de absolute top zal halen...

hmm, voel me nu toch een beetje aangevallen... ik fok gewoon voor de lol; bewust op karakter, en met hengsten die een aanvulling zijn op mijn merries! Moeder van de beschreven pony is een leuke pony, maar geen internationaal talent. Zoonlief heeft zeker wel de capaciteiten en het karakter.
Is 3000,- dan zo'n gekke prijs voor een goede pony?
Die de afgelopen 4 jaar van zijn jeugd heeft kunnen genieten, nooit ziek is geweest, met bewezen stamboom (papa loopt in Zweden internationaal), alle papieren, inentingen etc netjes in orde en professioneel is aangereden.

Als die prijs al te hoog is, tja sorry hoor, maar dan weet ik het niet meer. ;(
Kostendekkend is deze prijs voor mij zeker niet!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:39

aurian schreef:

Nee dat vind ik niet!
Een pony die goed kan lopen en netjes ingereden is waarvan de papieren etc etc goed in orde zijn dan mag je zulke prijzen verwachten!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:02

Oakland1990 schreef:
Pony's zat, kijk naar de Duitse Rijponys! Alleen het aantal ruitertjes dat alles uit het beestje kan halen enz. Dàt is tekort, niet het aantal ponys die kan meedraaien in grotere proeven.

Ik denk dat er genoeg jonge ruiters zijn die best met zulke pony's overweg kunnen...
Denk eerder dat het probleem is dat de begeleiding en overige middelen (geld) niet haalbaar zijn voor de meeste mensen.
Zie bijvoorbeeld het rabobank talentenplan, zijn vrijwel allemaal 'bekende' namen.

Ze moeten de topsport meer openstellen :j
Moet je kijken hoeveel talentjes er uit de grond schieten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:02

Rianneke schreef:
aurian schreef:

Nee dat vind ik niet!
Een pony die goed kan lopen en netjes ingereden is waarvan de papieren etc etc goed in orde zijn dan mag je zulke prijzen verwachten!

Vind het een heel normale prijs!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:10

Pion, dat bedoelde ik ook. NL is toe aan verfrissing.

Vind het ook een redelijke prijs

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:12

3000 is voor mij een lagere prijsklasse maar aan de ander kant het maakt het niet uit het is de ruiter die de pony kan breken of lopen

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:25

Dank, voor de steun, dacht al dat ik langzaamaan gek aan het worden was. Je wilt niet weten wat voor bagger mijn mailbox op dit moment vervuilt. Er zijn zelfs mensen die durven te vragen of hij ook voor de helft van de prijs wegkan.

Blijf ik me toch afvragen waarom de belangstelling dan zo matig is......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:30

aurin geef je mijn advertentie zal ik mijn visie er even op los laten.

Ik snap niet dat er geen vraag naar is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:04

aurian schreef:
Dank, voor de steun, dacht al dat ik langzaamaan gek aan het worden was. Je wilt niet weten wat voor bagger mijn mailbox op dit moment vervuilt. Er zijn zelfs mensen die durven te vragen of hij ook voor de helft van de prijs wegkan.

Blijf ik me toch afvragen waarom de belangstelling dan zo matig is......

Tsjah iedereen zit natuurlijk het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij :+
De belangstelling is zo matig door de markt nu denk ik... Er is zoveel aanbod, en dan zijn mensen eerder geneigd om naar een goedkoper beestje te gaan kijken, want die zal ook vast wel aardig kunnen lopen. Snap je wat ik bedoel?
Maar aan de andere kant is er ook veel vraag naar de goede beestjes... Net zoals tita ben ik wel benieuwd naar je advertentie :o Soms lezen mensen namelijk erg tussen de regels terwijl daar niks staat en dan gaan ze spoken zien :7

Missestelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:41

Mensen willen tegenwoordig echt geen geld uitgeven. Dan zitten ze te zeuren over dat ze een goede pony willen hebben, maar het geld willen ze er niet aan uitgeven.

Een goede pony/paard heeft idd geen kleur, al kijk je er vaak wel na. Ik zie ook heel veel goede ruiters en heel veel goede paarden, de meeste goede ruiters zijn ook behoorlijk verwend, als de pony dan even niet wil dan is het niet goed genoeg meer, en staat er weer een goede sportpony te koop.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:06

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:10

Aurian

Het is een aardige pony, wel kleine maat, zadelmak, een doorsnee pony.
Heeft enkel veulenstamboek dat moet je nog gaan overzetten.
Redelijke ouders 60% welsh en iele bouw.
Zelf denk ik dat je aan de hooguit 2000-2500 euro moet denken
3000 euro is echter veel te hoog voor deze pony maar dat is mijn visie

Veel mensen houden niet van zo'n bles en een wit oog (zelf zou ik me daar niet aan storen)
Misschien nog een optie om hem op marktplaats te zetten of vragen of een welsh-stal hem voor je wilt verkopen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:22

Zijn maat heeft hij idd niet mee. Maar voor de rest vind ik het wel een leuk dier!
Ik zou je aanraden om em op marktplaats te zetten. Ik heb vorig jaar een pony op speurders gezet en daar kreeg ik totaal geen reacties. Daarna heb ik haar op MP gezet en had haar binnen een week verkocht!!! Misschien toeval, maar iedereen die ik spreek/ken kijkt ook altijd op mp en nooit op speurders...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:25

Marktplaats en sporthorses, zelf kijk ik ook nooit op speurders ik vind het onovezichtelijk en de site is te langzaam

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:26

eeh, hij heeft geen wit oog. 2 hele normale ogen.
Dat iele valt wel mee. Hij moet nog wel wat uitzwaren, dat wel. Een laatbloeier zo-gezegd, net als zijn mams. Zijn moeder is aan de massieve kant, dat vertekend op de foto.

Krijg ook vaak discussies met mensen als ik vertel dat hij pas 2 maanden onder het zadel is. Mensen willen een 3 jarige, die een Z-parcour kan lopen lijkt het wel.

Tja, als je naar uiterlijk gaat kijken heeft iedereen zo zijn voorkeur. Ik vind zo'n bles wel mooi, maar groter hoeft voor mij dan ook weer niet.

Stamboek keuring staat gepland voor juni (als hij dan nog bij mij is.) Daar zal ik hem ook te koop aanbieden. Wie weet levert dat wat op.
Hij staat ook op Marktplaats, maar kon de link zo snel niet vinden. Sporthorses heeft hij ook op gestaan. Nul reacties!

hahaah, via een Welsh-stal hem laten verkopen is imo geen optie meer. De kosten wegen simpelweg niet op tegen de opbrengst, daarnaast betaal je wel gewoon de flinke pensionprijs (elke maand weer + eventuele trainingskosten) en dat is voor een stal ook gewoon inkomsten. De meeste Welsh-stallen zijn tevens hengstenhouderijen, en we zitten midden in het dekseizoen, dus de prioriteit om pony's voor andere eigenaren te verkopen is gewoon nul. Volkomen logisch.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:30

Misschien een foto onder het zadel uiterdaad met iemand erop zetten.

Veel mensen zijn bang bij het woordje zadelmak

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

tita schreef:

Daar zit zeker wat in. Wat bij de 1 stap draf galop onder het zadel zadelmak is, heeft een ander net gelongeerd met alleen een zadel :7

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:49

tita schreef:
Misschien een foto onder het zadel uiterdaad met iemand erop zetten.

Idd foto van ohz

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:57

tita schreef:
Aurian

Het is een aardige pony, wel kleine maat, zadelmak, een doorsnee pony.
Heeft enkel veulenstamboek dat moet je nog gaan overzetten.
Redelijke ouders 60% welsh en iele bouw.
Zelf denk ik dat je aan de hooguit 2000-2500 euro moet denken
3000 euro is echter veel te hoog voor deze pony maar dat is mijn visie

Veel mensen houden niet van zo'n bles en een wit oog (zelf zou ik me daar niet aan storen)
Misschien nog een optie om hem op marktplaats te zetten of vragen of een welsh-stal hem voor je wilt verkopen

Hier ben ik het wel mee eens, er worden echt veel te hoge prijzen gevraagd voor ponies die nog niets kunnen en niets bewezen hebben...
Het is een 4 jarige pony die nog maar net onder het zadel is. Dat de vader internationaal loopt, hoeft nog niet te betekenen dat deze pony daar ook geschikt voor is. Dat kan je pas zien als ze bezig zijn met het zwaardere werk...
Er zijn genoeg pony's die geen papier hebben en ook Z dressuur lopen, daar hoef je echt geen papier voor te hebben.

Ik heb zelf een 6 jarige D-pony die wordt gereden door een meisje van 13, een heel leuke combinatie. De pony is 1.42, welsh met papieren en goede afstamming (ook een vader die internationaal dressuur gelopen heeft).
Ze loopt nu L2 met winstpunten, en heeft al een aantal oefenparcousen gesprongen wat goed gaat. Doet mee aan pony voetbal, buitenritten etc. Heel veelzijdig dus... Helaas wordt ze te groot en komt de pony na de zomer terug, maar ik ben blij dat ze haar rijdt / gereden heeft.

Ze is niet te koop. Maar als ze dat zou zijn zou ik ongeveer 2500-2800 durven vragen, niet meer :n En dan heeft mijn pony al bewezen wedstrijd resultaten. Deze pony heeft goede gangen, maar niet uitzonderlijk.
Kwestie van heel kritisch kijken naar je eigen producten, er naar kijken alsof het niet je eigen fok product is maar een pony van een ander die je aan zou willen schaffen en wat je daarvoor zou willen betalen.
Voor mij is ze veeeeel meer waard, maar dat is meer een 'emotionele' waarde ;)

Even voor de goede orde... dit is geen aanval hoor. Alleen een reactie die eigenlijk meer op de openingspost slaat, maar jouw advertentie vind ik wel een mooi voorbeeld.
Ik hoop dat je hem kan verkopen voor die prijs of in die richting, dat zou voor jou wel mooi wezen natuurlijk. Alleen geef ik even mijn visie waarom dat waarschijnlijk niet lukt... ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:18

Malibu schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, er worden echt veel te hoge prijzen gevraagd voor ponies die nog niets kunnen en niets bewezen hebben...

Tsjah een beestje voor de toekomst mag geld kosten vind ik!

Malibu schreef:
Ze is niet te koop. Maar als ze dat zou zijn zou ik ongeveer 2500-2800 durven vragen, niet meer

Dan vraag ik me af hoe ze er uit ziet :+ Ik heb een nrpser die net zadelmak is, maar daar is pas al 2750 voor geboden. En dat is nog een vosmerrie ook en de vader is afgekeurt op nakomelingen...

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:30

@ malibu: je hebt gelijk.
Ik heb mijn prijs gespiegeld aan de prijzen van Stal IJsselvliedt. Want wist het zelf eigenlijk ook niet goed. En ben daar vervolgens iets onder gaan zitten.

Op Marktplaats staat hij voor 2500,- Dus ik ben al gezakt. Helaas krijg je dan last van het syndroom dat als de prijs te laag is mensen gaan denken "dat er dan wel wat mee mis zal zijn, qua karakter of gezondheid". Wat dus absoluut niet het geval is.

Het is gewoon een ongecompliceerde leuke jonge pony.
Foto's onder het zadel is in de maak.

@rianneke: ik doe dus echt iets fout....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:35

Rianneke is er maar net aan wat voor toekomst je in het vizier heb voor een beestje.

Dat jij al een bod heb gehad doet niks aan de paardenmarkt, wat de gek er voor geeft is niet voor niks een gezegde.
Ik heb vorig jaar ook bijna een 3-jarige gekocht die 8000 euries was, ik twijfelde echter omdat deze pony nu al gevoelige zolen had, maar vele anderen hadden het er niet voor gegeven.

Vele oorzaken spelen een factor en de 1e bindende factor voor een internet-pony is een hele goede foto en dat mis ik bij aurian.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:39

Aurian ik denk je manier van foto's plaaten en misschien een andere tekst opstellen bij je advertentie

Laat je niet gek maken door wat andere voor hun paarden hebben gekregen.
Zoals ik in 2007 bood een amerikaan 7500 euro voor een 24-jarige luchtzuiger 8)7 mijn instructrice werd gek en wilde er al een strikje om doen maar hij staat niet te koop en blijft tot zijn dood bij mij.

Ook bij stal IJsselvliedt gaat het niet al te best hoor ik kon daar een schitterende 3-jarige roan/stekelvos hengst kopen niet zadelmak vraagprijs 3000 euro deze hengst was is een grote maat.
Hun hebben richtprijzen en daar gaat vaak nog een aardig bedrag af bovendien is het een handelsstal, en maakt het niet uit waar zo'n beest terecht komt

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:48

@ tita: denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat; het is wat de gek ervoor geeft.

Nou ja; ik heb maar 1 gek nodig, toch?
Maar eens kijken wat de keuring oplevert in juni.
En ja; het maakt mij dus wel uit waar hij terecht komt. Een goed tehuis vind ik erg belangrijk.

Was toch al van plan weer eens een poging op Sporthorses te wagen, inderdaad met foto's onder het zadel.