Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:49

Op youtube, daar is genoeg te vinden van dit soort filmpjes, vaak voorzien van zeer ondeskundig commentaar.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:10

Legio zulke filmpjes idd. Niet alleen van paarden overigens. Stel dan échte mishandeling, onkundigheid en louche praktijken aan de kaak. Die drukte om een paard wat (in onze ogen) wat luguber aan zn eind komt. Werkelijk ik begrijp alle commotie niet. Ik klikte het filmpje aan met schrik in mn benen, wilde kunnen meepraten waar het over ging. En ik ben niet geschrokken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:22

Ja het was op Youtube, daar zie je veel dingen, men wees me erop aan, toen ik uitlegde dat de paarden alleen maar stuiptrekkingen doen, dat ze nog wel bewegen, maar dat het echt wel dood is, en toen zei men me dat het niet echt altijd goed gedaan wordt en dat ik dan maar naar youtube moet gaan kijken, en inderdaad toen zag ik het zelf, bah.

Ik geloof dat het een slachthuis was in Amerika, ik weet het niet zeker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:24

Ja, als ik eerlijk mag zijn, snap ik ook niet waarom de britse kijkers erg geschokt waren, van deze mooie film, het is niet echt schokkend vind ik, maar leuk is het niet, dat is wel een ding dat zeker is, maar het is wel snel dood vind ik.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:51

Ik begrijp dat mensen in andere delen van de wereld er andere gebruiken en denkwijze op na houden, maar ik zou dit dus echt niet hoeven te zien. Het villen en bereiden van het vlees tot daar aan toe, maar het doden van een paard op deze wijze is toch schokkend om te zien lijkt me. Voor wíe dan ook.

Maargoed, als het uitgezonden zou worden zou ik het waarschijnlijk toch kijken (nieuwsgierig...) en van de vorige post begrijp ik dat het wel mee valt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:26

suleilitha schreef:
Ja, als die partij voor de dieren de touwtjes in handen krijgt, mag je straks nog slechts enkele keren per jaar bij je paard op visite in één of ander natuurgebied.

Ja, en is dat vervelend voor de páárden?

Geeft perfect aan waarom de ruiterij niet aan de kant van het paard aan de tafel waaraan welzijnsvoorwaardes besproken wordt hoort te zitten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:30

PussInBoots schreef:
Stel dan échte mishandeling, onkundigheid en louche praktijken aan de kaak.

Zoals een dier van de onbegrensde vlakte onder dak tussen vier muren met 9 m2 rumte opsluiten en er alleen uit te halen om met een stuk ijzer is de bek op basis van pijn beleerd door een zandbak rondjes geschopt te worden door een volslanke miep met sporen die het dier vervolgens biks geeft in plaats van een lekkere strobuik te laten vreten.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:36

Citaat:
Zoals een dier van de onbegrensde vlakte onder dak tussen vier muren met 9 m2 rumte opsluiten en er alleen uit te halen om met een stuk ijzer is de bek op basis van pijn beleerd door een zandbak rondjes geschopt te worden door een volslanke miep met sporen die het dier vervolgens biks geeft in plaats van een lekkere strobuik te laten vreten.

hc

Denk je echt dat dat de realiteit is??? Verder vind ik het nogal grof dat je denkt dat de gemiddelde paarden miep volslank is, lukraak het paard een stuk ijzer in de bek stopt en paarden geen ruwvoer krijgen. Overigens is een buik vol stro ook niet echt zaligmakend. Verder is er niks mis met correct spoorgebruik, sporen dienen om de hulpen te verfijnen, niet als een soort gaspedaal. En biks is bijvoeding, geen hoofdvoeding. Zou je toch moeten weten, dunkt me.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:44

Ik heb de docu gezien vond het ook wel erg schokkend en kan me voorstellen dat mensen er onpasselijk van worden maar ja inderdaad alsof het met andere dieren er zo veel beter aan toe gaat, lekker hypocriet met zijn allen wel vlees eten maar tja dat groeit tegenwoordig gewoon aan de bomen, dat die engelsen dat nog niet wisten??????
Ik vond het rot om te zien maar tja eerlijk gezegd denk ik dat die mensen meer respect voor dieren hebben als wij hier in de westerse wereld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:10

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners + persoonlijke aanvallen verwijderd. Graag terug ontopic zonder persoonlijk op elkaar in te hakken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:26

typisch... de meerderheid in het westen eet meer vlees dan die mensen hoor, en toch gaan mekkeren al ze eens geconfronteerd worden met een beest dat afgemaakt wordt... ok dat een slagpin mss sneller gaat, maar ik wil een van die klagers wel eens met beperkte middelen een knol zien afmaken... begin maar he. bleitkindjes... :roll:

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:31

eppie38 schreef:
Ik heb de docu gezien vond het ook wel erg schokkend en kan me voorstellen dat mensen er onpasselijk van worden maar ja inderdaad alsof het met andere dieren er zo veel beter aan toe gaat, lekker hypocriet met zijn allen wel vlees eten maar tja dat groeit tegenwoordig gewoon aan de bomen, dat die engelsen dat nog niet wisten??????
Ik vond het rot om te zien maar tja eerlijk gezegd denk ik dat die mensen meer respect voor dieren hebben als wij hier in de westerse wereld.

zeker weten! het vraagt trouwens veel moed om eigenhandig een beest van jezelf af te maken hoor!
alhoewel Fientje het varken best wel lekkere pensen heeft gegeven moet ik zeggen

doet me denken aan een docu over een bejaard siberisch koppeltje die elk jaar een kalfje kochten in het voorjaar en dan net voor de winter afmaakten...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:36

kynshiri schreef:
typisch... de meerderheid in het westen eet meer vlees dan die mensen hoor

Nou, er gaan dagen voorbij dat ik niet aan één kilo kom hoor... ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:43

Mijn paard heeft in pension gestaan bij iemand die ieder voorjaar 2 biggetjes kocht en die liefdevol verzorgde tot rond de kerst. Dan werden ze geslacht voor eigen consumptie. Ik vind daar niet veel moed voor nodig hoor. Het slachten werd immers door een slager gedaan. En die Yakut zijn wel echte carnivoren zoals je in de documentaire kon zien :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:09

suleilitha schreef:
Denk je echt dat dat de realiteit is???

Ja.
Niet modaal, maar ook niet als uitzondering.
De modale paardeneigenaar/ruiter heeft wel onvoldoende kennis,kunde en vaardigheid. Dat vindt de ruiterij zelf. Dit terwijl de ruiterij NIET de partij is die de belangen van het paard behartigt omdat het ruiterbelang per definitie een spanningsveld heeft met paardwelzijn.

De optelsom van de kwaliteit van het leven en de dood van NL rijpaarden is zelden positiever dan die van de Yakut-merrie.

hc

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:30

BlackDevils schreef:
kynshiri schreef:
typisch... de meerderheid in het westen eet meer vlees dan die mensen hoor

Nou, er gaan dagen voorbij dat ik niet aan één kilo kom hoor... ;)

jamaar zij slachten ook niet elke keer een paard als ze zin hebben in vlees toch? wij vinden het normaal om elke dag toch een lapje vlees te eten en hebben daarnaast ook nog graag een plakje ham ofzo op onze boterham... gemiddeld gezien komen wij nog steeds aan meer denk ik.

@flicka: ja door de slager laten slachten kan ik ook ja. maar ooit zelf een konijntje of ander beestje de nek omgedraaid? Zelf doen is ff niet zo simpel in het begin hoor! zeker niet als het met je eigen handen moet gebeuren ipv een pistool ofzo.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:12

Ik snap dat het hun cultuur is maar als ik het zo lees hoe de paarden aan hun einde komen dan wordt ik er toch onpasselijk van.....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:38

Citaat:
@flicka: ja door de slager laten slachten kan ik ook ja. maar ooit zelf een konijntje of ander beestje de nek omgedraaid? Zelf doen is ff niet zo simpel in het begin hoor! zeker niet als het met je eigen handen moet gebeuren ipv een pistool ofzo

Nee, zelf ben ik niet zo'n held. Maar ik ben deels op een boerderij opgegroeid waar mijn oom de konijnen, kippen, eenden e.d. slachtte. De konijnen hingen dan te besterven in een van de schuren waar ik vaak moest zijn ivm voer voor de paarden. En het slachten van de kippen heb ik natuurlijk gezien, mijn tante ontdeed ze gezellig van de ingewanden aan de keukentafel :+

Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met het wurgen en doodslaan van een paard.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:40

kynshiri schreef:
jamaar zij slachten ook niet elke keer een paard als ze zin hebben in vlees toch? wij vinden het normaal om elke dag toch een lapje vlees te eten en hebben daarnaast ook nog graag een plakje ham ofzo op onze boterham... gemiddeld gezien komen wij nog steeds aan meer denk ik.
Wanneer je de hele documentaire gaat bekijken (welke zeer de moeite waard is) zul je zien dat het menu van de paardenhoeders, zowel hun ontbijt, lunch als diner volkomen bestaat uit paardenvlees.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:48

En dan nog: Ze zvoorzien volledig in hun eigen behoefte. Geen kop int zand zoals de meesten onder ons. Wat niet weet wat niet deert, ik heb niet gezien dat die varkens hun hele leven in kleine hokjes hebben gezeten, hij kwam "fijn" aan zn einde. Ik heb niet gezien dat de slachtdieren een vreselijk transport hebben meegemaakt, zn dood was nog niet zo slecht. Heerlijk zon eitje bij het ontbijt, ach die kippen worden niet zo oud.......

En dan dit veroordelen??? Ik lees met stijgende verbazing. Het paard was binnen twee minuten dood, maar heeft wel jaren een écht paardenleven gehad. Wat een droom voor de onze.......

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:00

Over welke varkens heb je het nou? En welke kippen? We hebben het hier toch over de documentaire van de Yakut?????

En je kunt het leven van je paard heus verbeteren door veel weidegang, een schuilstal, fijne ontspannen buitenritten e.d. Bitloos, zonder sporen, zonder allerlei "hulp"teugels (zoals iemand opmerkte half Divoza eraan hangen) en veel ruwvoer als er geen gras is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:10

Je zult me niet geloven, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik doel op de een grote groep mensen die hier een enorm drama van maken, maar rustig hun stukje vlees uit de supermarkt halen, het verhaal erachter eigenlijk best weten maar dan maar struisvogelpolitiek toepassen.

Natuurlijk kun je niet iedereen over 1 kam scheren, maar er wordt door het gros alleen maar gekeken naar hoe het dier aan zn einde komt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:13

Dátw as dus wat ik opeens tijdens het zappen in beeld zag!!

vreselijk vond ik het.... maarja... zij hebben ook eten nodig.. :) wij eten ook vlees en de meeste van ons weten niet eens hoé dat dier aan zijn eind gekomen is