Vechthond valt paard aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:11

tja,er zijn ook 'normale' gastjes die van honden houden :D

ik snap wel wat Pharagirlke bedoeld,dat het vaak die stoere jongens zijn die met bepaalde honden lopen,waardoor ze snel al een fout imago hebben.
ik denk niet dat het rot bedoeld is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:31

Nijn schreef:
pharagirlke schreef:
Nog een verschil is ook dat een paard dat niet verkeersmak is, dat daar over het algemeen niet mee alleen op straat gegaan word. Terwijl het heel normaal is om alleen met een al dan niet agressieve hond te gaan wandelen. :) Een paard dat toont dat het nooit verkeersmak zal worden (en daarvoor hoeven er geen ongelukken te gebeuren) komt bij normale mensen niet meer in het verkeer. Omdat mensen weten dat het 500kg is en dat gevaarlijk is. Maar zo'n woefje van amper 60kg willen van die stoere gastjes nog wel eens onderschatten... En dan krijg je dit soort dingen. :) Kan de woef niks aan doen, maar de ruiter zit er toch maar mee. En als de woef er een keer in slaagt, kan die daar ook een tweede keer in slagen. Dusja, stuur die woef maar naar de eeuwige jachtvelden en geef de baas een schop onder zijn kont, een flinke ook!

Wat moet je dan met ''agressieve'' honden doen, opsluiten in een hokje en er nooit uithalen? :?
Vind verder dat je zeer denigerend over komt wat betreft dit type hond, ''stoere gastjes'', is het zo moeilijk om gewoon mensen te schrijven?

Mijn hond viel uit naar andere honden, met nadruk op viel want ondertussen doet ze het niet meer, maar dat heb ik niet kunnen bereiken door haar enkel binnen te houden :)

Ik denk niet je dat je dit soort situaties zo zwart/wit moet (willen) zien.

wie het schoentje past, trekke het aan :(:)

Een agressieve hond (en je hoeft het niet tussen aanhalingstekens te zetten) maak je af. :) Als je een mens met gezond verstand bent. :) Geen enkele hond, hoe lief ook, is het risico waard dat ie tóch nog eens hervalt en een kind grijpt. Of het nou een Bull terrier is, of een maltezer.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:22

Dat zet ik wel tussen aanhalingstekens want wanneer is een hond agressief :) De 1 vind het als het een keer gromt, de volgende pas als het dier een keer heeft gegrepen :)
En meteen afmaken omdat het een keer kan bijten, zullen we maar meteen helemaal geen honden meer gaan houden.
Als ik kijk wat voor een schat ik nu in huis heb, nee echt niet dat die afgemaakt moet worden :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:10

Ik vind een hond agressief als die vanuit het niets stukken vlees gaat afscheuren van een nog levend dier :=

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:45

Ik heb een agressieve Fila gehad die anderhalf jaar in et asiel heeft gezeten omdat hij simpelweg onbetrouwbaar was, nou ja eigenlijk heel betrouwbaar want je wist dat hij zou gaan bijten.
Maar het enigste wat mijn lieve ouwe opa nodig had was begrip, liefde, steun, wederzijds vertrouwen en vooral bescherming.
En bovendien kinderen konden bij hem werkelijk alles maar dan ook echt alles doen, ongelofelijk was dat.
Dus ook een hond die een verkeerde start heeft gemaakt kan nog best goed in de samenleving rond huppelen mits hij op de juiste plek en bij de juiste mensen is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 05:51

ja en als het kind dan eens iets toch vervelends bij de hond doet,hond bijt uit angst of irritatie,en wie krijgt de schuld?
juist de hond.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:34

En als mijn kat een koe was, dan kon ik haar melken. ;) Nee, zonder gekheid, Snoevie, ik vind zeker dat je voorzichtig moet zijn, maar als je alle risico's moet gaan incalculeren, dan denk ik dat er héél veel beesten moeten afgemaakt worden want 'als dat gebeurd, dan zou ie wel eens kunnen bijten...'.
Ik denk dat in het geval van Cyrano wel gewoon opgelet word? Ze kent de hond, kent z'n voorgeschiedenis, weet wat ie al dan niet kan doen, dus ik ben er zeker van dat ze haar voorzorgen neemt. :j

Doet me er trouwens aan denken, ik heb een heel mooi litteken boven m'n rechter oog. Ook een souveniertje van één van onze honden ooit. Had niet veel gescheeld of ik was m'n oog kwijt geweest. Beestje is trouwens nooit afgemaakt en maar goed ook, want het was toen mijn eigen schuld... Ik ging nl. heel graag aan de staart van het arme diertje hangen... En hij had héél veel geduld, maar op een gegeven moment was het klaar. Gelukkig zagen mijn ouders dat ook in en zie ik nu in dat aan honden hun staart hangen niet slim is. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:39

ik bedoel het helemaal niet rot(naar jou cyrano),maar hoevaak hoor je het wel niet?
zoals het laatste stukje wat je schrijft,Vie,zoiets bedoel ik.
kind word gegrepen(jij dus ;) ) en er zijn zat mensen die direct de vinger naar de hond wijzen.

ik zeg echt niet dat er maar meteen afgemaakt moet worden(juist niet!)maar sommige mensen zijn zo ondoordacht bezig,dat daardoor het dier een slechte naam krijgt.

Cyrano sorry,ik had het wel wat anders neer kunnen zetten.

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:42

bah k krijg kippenvel van het verhaal... 2 jaar terug zijn 3 pitbulls op mijn paard af komen rennen tijden het uitrijden... eerst waren ze redelijk schuw, totdat ze doorhadden dat het een makkelijk prooi was. Vervolgens begonnen ze als hondsdolle tussen de benen door te rennen. Het werd zelfs zo erg dat ik ze nog van me af moest trappen. We konden geen kant op want links lag een meer en rechts stond een hek. Callabra is heel rustig doorgelopen want stilstaan was geen optie. Bovenaan de weg stond de eigenaresse rustig te kijken, en begon de honden pas terug te roepen toen we dichterbij kwamen. Voor dat de laatste hond terug rende hapte hij richting callabra`s gezicht die net op het nippertje omhoog schoot met zijn gezicht. Door de schrik ben ik eerst afgesprongen om het paard na te kijken, die gelukkig alleen maar onder de kwijl van de honden zat en uiteraard geschrokken was. Vond het echt een verschrikkelijke ervaring!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:51

Sorry Snoevie, had het verkeerd gelezen. :+ Ik geef je nl. helemaal gelijk. ;)

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:23

Snoevie, ik begrijp jou ook hoor en je hebt ook gelijk.
Maar in mijn geval hield ik de hond altijd in de gaten en ook als er kinderen in de buurt waren maar die ouwe taart zocht ze zelf op, als ze aan het spelen waren lag hij erbij, als ze aan het indommelen waren kroop hij er tegen aan. Het zat gewoon in zijn aard, het was echt ongelofelijk echt waar.
Helaas leeft mijn grote vriend niet meer, maar een betere hond als hij zal ik nooit maar dan ook nooit meer tegen komen ondanks zijn moeilijke karakter.

En als je het dan echt heel goed gaat bekijken dan zie je dat hij zeker gezien zijn ras en zijn achtergrond toch een hele lieve hond geworden is voor iedereen zolang hij eerst maar even rustig de kat uit de boom kon kijken bij vreemde volwassen mensen en andere dieren zodat hij op zijn eigen moment naar ze toe ging om nader kennis te maken en als dat eenmaal gebeurd was dan was het ook voor altijd OKE.

Deze hond heeft ook een vreselijk verleden achter rug gehad voordat ik hem in in huis nam dus ja een hond met verleden kan met veel geduld, begrip, liefde en vertrouwen weer een hele lieve hond worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:34

Snoevie schreef:
oh maar dat ben ik ook met je eens. dat is appels met peren vergelijken
(over paarden die aanvallen gesproken..........heb het vandaag nog meegemaakt,dus het gebeurd wel)

Wedden :D :

Afbeelding

Labradors...poedels.... boxers.... noem het maar...

Een ding is voor mij wèl duidelijk: de beten die de zgn. vechthonden (kunnen) toebrengen zijn vele malen ernstiger. Valsheid maakt in deze géén verschil. Meeste honden worden door het houden in te kleine ruimtes vals en hun opvoeding. Alhoewel beweert en bewezen is dat in vechthondenrassen ook een slecht karakter gefokt zit.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:09

Heb je daar de onderzoek gegevens dan van Slimmerik?

Maar toen ik dat plaatje van je zag moest ik direct aan Judd van Sul denken.
Dat was een paard wat aanviel en als het aan hem lag doorging tot het einde dus
er zijn dus wel degelijk paarden die aanvallen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:18

het is ook gewoon door de jaren heen hoe deze honden zijn gevromd, een amstaff teef komt ook regelmatig hier over de vloer en ze is verschrikkelijk lief maar nee ik zou geen kind haar echt uitlaten simpelweg omdat ze gewoon een duidelijke leider nodig heeft..

Maar over het oplsuiten van dit soort "vechthonden" dat gebeurt betreurenswaardig al genoeg in nederland, ik weet niet hoe ver het bekend is onder de bevolking maar de Nederlandse regering houd honden zomaar zonder excuus 'ja ze zien er wel gevaarlijk uit' gemakkelijk 1 tot twee jaar vast in benches. Afgelopen jaar zijn er twee documentaires geweest op tv waarin dit naar boven kwam.. alsof zo'n hond(meeste hadden nog geen enkele vorm van agressie laten zien) er dan beter uit komt dan dat hij er in is gegaan.. tjah dan halen we het toch een beetje op onszelf nietwaar??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:06

cyrano schreef:
Heb je daar de onderzoek gegevens dan van Slimmerik?

Maar toen ik dat plaatje van je zag moest ik direct aan Judd van Sul denken.
Dat was een paard wat aanviel en als het aan hem lag doorging tot het einde dus
er zijn dus wel degelijk paarden die aanvallen.

met een beetje gezond verstand kan je je toch wel bedenken dat als een vechthond type bijt hij veel meer schade aanricht dan als een chichuachua bijt?
Of de kaken nu op slot kunnen of niet doet er niet toe, zo'n vechthond type heeft simpelweg veel meer bijtkracht dan bv de gemiddelde maltezer en ik denk zelfs dan de gemiddelde labrador. En vechthonden noemen niet voor niets vechthonden. De geschiedenis die ik er van ken komt er op neer dat ze toch wel op agressie gefokt wérden.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:13

Als je met een beetje gezond verstand hier een bericht plaats waar je iemand mee aan wil vallen lijkt het me in ieder geval slim om toch wat meer kennis over de rassen te hebben, dus veel plezier met je huiswerk vanaf nu.

Bovendien doelde ik niet op de bijtkracht van bepaalde rassen maar over dat er "bewezen" zou zijn dat agressie erin gefokt word.

Maar goed als je het zo goed weet vertel mij dan eens precies welke rassen van oudsher voor de vechtsport gebruikt worden!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:15

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:18

Inderdaad Judith... :)

Cyrano: . Leer mij het dan maar eens ;) Ik viel niemand aan, ik ging er vanuit dat jij ook wel zou weten dat de bijtkracht van een vechthond iets groter is dan die van een maltezer ;) Had ik nou gezegd dat je lomp was, dan zou het persoonlijk geweest zijn. :+ Maar ik dacht dus dat je het had over de bijtkracht en daar heb ik het mis geinterpreteerd, excuus. :)

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:21

Jij verdraaide mijn woorden dus ga nu niet de vermoorde onschuld uit hangen.

Maar goed nogmaals speciaal voor jou, ik doelde dus op het feit der "BEWEZEN " zou zijn dat er agressie ingefokt word en daar vroeg ik de onderzoeksresultaten van. En niet welk ras de meeste bijtkracht heeft.

Edit: oke dan was dat een misverstand bovenstaande laat ik dan wel staan want weghalen vind ik zo kinderachtig maar gaat dus niet meer op.

Maar geef dan toch maar eens antwoord op de vraag wat nou een ECHT vechtras is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:25

Er zijn onderzoeken naar gedaan, gedragskenmerken zijn erfelijk. Agressieve honden hebben volgens het onderzoek van een zekere meneer peremans een "afwijking" in de hersenen die aan de grondslag ligt van hun onvoorspelbare gedrag. Even als voorbeeld de Akita: Daarmee is in China lange tijd op gefokt omdat ze gebruikt werden in de berenjacht maar ook als vechthond.

kortom; ik zou als ik jou was maar eens op internet wat onderzoek gaan doen ;) er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan. Maar je ziet wat je wil zien. Ik vond dit ene onderzoek al na twee minuten surfen.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:35

We hebben het hier over de vechtrassen zoals de staf.mastiff, BB enz enz. Ik zie hier dus geen ras gerelateerde onderzoeken en die zou ik graag zien. Tuurlijk zullen er agressieve honden zijn maar je krijgt het er bij niet in dat het er in gefokt word. Ik heb een Akita gekend en ja dat was een lastige hond en zeer eenkennig maar zeker niet agressief en leefde gewoon samen met andere honden.

Maar helaas nog steeds geen antwoord op mijn vraag welk ras nou het enige echte originele vechthondenras is wat ook daadwerkelijk daarvoor gefokt is. Ik kan dit zelf wel opzoeken en ik weet het antwoord ook wel maar vraag me gewoon af in hoeverre jullie daar wat vanaf weten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:51

Toch ben ik het er wel mee eens dat sommige honden vals geboren worden en dat het niet altijd aan de opvoeding ligt. Ik ben er zelf zo een tegen gekomen járen terug. Dat was een pitbull pup die met een week of 5 in het asiel gedumpd werd waar mijn moeder werkte. Die mensen besloten het beestje een kans te geven want hij was nog jong en met een goede opvoeding kan het best een lieve hond worden. Toen hij ongeveer 8 weken was, ging ik hem een keer uitlaten. We waren weer bijna terug bij het asiel en ineens vanuit het niets hing hij in mijn been. Hij is die zelfde week nog ingeslapen onder het motto "Als het bijten er zo jong al in zit, is het moeilijk om het eruit te krijgen."

Ik zal een typische vechthond als volgt omschrijven: Korte poten, brede borstkas, veel spieren.
En toch klopt deze omschrijving niet want, er zijn genoeg grote honden die ook als vechthond aangeduid worden.

Cyrano, de enige echte vechthond is toch een Mastino Napoletano (ook geen kleintje)? In de tijd van de Romeinen gebruikt om Christenen aan te vallen. Of gaat jouw geschiedenis nog langer terug?

Judith_M, als ik meer te weten kom, plaats ik het hier maar, het is natuurlijk niet zeker of het nog een keer in het nieuws komt. Het is tenslotte ál 4 dagen geleden gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:57

Eerlijk gezegd weet ik het niet. ;) Zo ver gaat mijn kennis niet terug. Zoals ik al zei: bovenstaand onderzoek vond ik na vijf minuten surfen. En weet je waarom ik het niet weet? Omdat het me niet boeit welke rassen als vechthond gekweekt zijn en welke niet. Het gaat mij nl niet om hun zogenaamd "agressieve karakter" maar om het feit dat ze als ze bijten, verdomt hard bijten én dat ze ook nog eens verdedigt worden ook als ze aanvallen. En dat, enkel omdat het vechtrassen zijn en die zogenaamd gediscrimineerd worden, dit beest niet afgemaakt zou mogen worden :roll: En dat irriteerd me, als jullie zo graag willen dat vechtrassen als normale honden behandeld worden, doe het dan zelf ook! En ga niet bij elk verhaaltje erop springen dat hij niet afgemaakt mag worden want dat een andere hond ook niet afgemaakt zou worden. Nou, ik zou eens willen zien hoe snel een labrador die een dergelijk geintje uit zou halen afgemaakt werd!

En als je het zo graag wil vertellen en wil verdedigen waar het niet nodig is, vertel het dan ook, en ga geen raadspelletjes spelen want daar doe je een discussie echt niet goed mee.

Ik ben wel de laatste die de vechtrassen (of zij die aanzien worden als vechtrassen) veroordeeld. Heb hele leuke pitbulls gekent en heb een pitbull gekent die al naar de nek greep toen die drie maanden oud was :(:) Zo heb je er nu eenmaal tussen zitten. Heb ook een labrador gekent die je voor geen geld van de wereld alleen moest laten met kinderen. En ja, ik vond het zonde dat dat beest niet werd afgemaakt... (de pit van drie maanden wel nadat hij een kind bijna greep en zijn eigenaar de gehele arm openscheurde. Veel te laat dus. En waarom? Juist, omdat het zo veroordelend was om zo'n ding af te maken... Want ja, het is toch niet omdat het een "vechthond" is dat ie ook vals is? Hij bedoelt het vast niet zo als die zijn tanden in je hals zet.)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:57

Afmaken die hond. Nu is het een paard, wat als hij straks een kind te pakken heeft ?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:36

daar dacht ik ook al aan shattered!