Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:44

Geloof dat hier ook echt een groot verschil is tussen Engeland en Nederland. Het was een mooie race met helaas 1 paard dat een hartaanval heeft gehad.

In Engeland gewoon mooie artikelen over de race en alles wat erbij komt kijken. In Nederland wordt de nadruk gelegd op het ene paard dat het niet overleefd heeft met alle daarbij behorende sentimenten.

Hetzelfde op Bokt: het voorpagina artikel over de dood van 1 paard heeft al 4 pagina's terwijl het artikel over de winnaar en resultaten daar ver bij achter blijft. Hollanders zitten blijkbaar iets anders in elkaar dan Britten.

Overigens werd hier ook ergens de vergelijking getrokken met de vossenjacht. Die vergelijking gaat al helemaal mank.

Tenslotte: een hartaanval kan elk paard krijgen, toevallig nog afgelopen zomer meegemaakt met een demonstratie marathon mennen. Paard was zo nog blij aan het galopperen en zo stuiptrekkend op de grond en stervend.

Over overige sportevenementen en dodelijke (menselijke) slachtoffers: kan iedereen zich de 4-daagse van Nijmegen nog herinneren 2 jaar terug? Meerdere mensen overleden door de hitte. Daarnaast ook diverse marathons waarbij mensen overlijden door de hitte. En de wandelsport/rensport neemt alleen maar in populairiteit toe.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:44

Dat een paard door rent zegt naar mijn mening niets over het plezier wat hij er in heeft. Die paarden willen ook winnen, daar zijn ze ook voor geselecteerd. Denk dat dat meer uit een intrinsieke behoefte ontstaat door dan daadwerkelijk plezier. En kuddegedrag zal ook mee spelen.
Ik vind het ook gruwelijk.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:52

Ik vind deze hindernis niet kunnen hoor ..
Als het toch al zo vaak mis gaat, waarom laat je die dan nog in de wedstrijd ? :?
Ik kan t niet snappen :S

Ik zou er zelfs als mn paard nog zo goed getraind zou zijn niet overheen gaan als er zo veel ongelukken gebeuren ...

josie

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:04

Waar kun je de beelden terug zien?
Ik heb het gemist en zou de race wel willen zien.
Iemand enig idee?
Iedere sport brengt risico's met zich mee.
Kijk naar eventing, daar wordt ook alles aan gedaan om het veiliger te maken, misschien zouden deze 2 hindernissen wat aangepast kunnen worden waar door ze veiliger worden, zonder dat het karakter van deze race verloren gaat, moet kunnen denk ik zelf.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:08

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:10

Apple schreef:
Geloof dat hier ook echt een groot verschil is tussen Engeland en Nederland. Het was een mooie race met helaas 1 paard dat een hartaanval heeft gehad.

In Engeland gewoon mooie artikelen over de race en alles wat erbij komt kijken. In Nederland wordt de nadruk gelegd op het ene paard dat het niet overleefd heeft met alle daarbij behorende sentimenten.

Hetzelfde op Bokt: het voorpagina artikel over de dood van 1 paard heeft al 4 pagina's terwijl het artikel over de winnaar en resultaten daar ver bij achter blijft. Hollanders zitten blijkbaar iets anders in elkaar dan Britten.

Overigens werd hier ook ergens de vergelijking getrokken met de vossenjacht. Die vergelijking gaat al helemaal mank.

Tenslotte: een hartaanval kan elk paard krijgen, toevallig nog afgelopen zomer meegemaakt met een demonstratie marathon mennen. Paard was zo nog blij aan het galopperen en zo stuiptrekkend op de grond en stervend.

Over overige sportevenementen en dodelijke (menselijke) slachtoffers: kan iedereen zich de 4-daagse van Nijmegen nog herinneren 2 jaar terug? Meerdere mensen overleden door de hitte. Daarnaast ook diverse marathons waarbij mensen overlijden door de hitte. En de wandelsport/rensport neemt alleen maar in populairiteit toe.

tja zulke reacties als: 'ah wat zielig!' en 'dit moet verboden worden!' kun je verwachten als je zo'n artikel op bokt zet..
ik ben het trouwens wel eens met jou reactie en die vergelijking met vossenjacht is wel erg ver gezocht.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:13

Dank je laura.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:23

Mienky_23 schreef:
deze race en de death horse suicide race( das die ene race waar de paarden van een steile bergen los zand worden afgejaagd) moeten verboden worden. in beide gevallen gaat het om geld en er komen veel paarden bij om. en het vreselijke is dat mensen het nog mooi vinden ook!
ik zeg: een absurde manier van vermaak.

Helemaal mee eens. Maar ja, we wisten het al langer: de mens is het vreselijkste beest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:24

ik heb nu de race bekeken en ja, ik vind het wel erg gevaarlijk. De kwaliteit was erg slecht maar volgens mij zijn er bij elke hindernis paarden onderuit gegaan, maar ik denk meer omdat ze met zoveel tegelijk over een hindernis gaan. Ook bij de gevaarlijke hindernis heb ik een aantal jockeys gezien die hun paard erlangs lieten gaan en niet over de hindernis.

en die black apalache zeg! wat een uithoudingsvermogen, de hele race liep die vooraan en toen de ruiter eraf was gevallen nog aan kop lopen.

Ik vind deze race zeker geen dierenmishandeling maar vind wel dat er dingen anders moeten.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:34

Ik heb de race ook terug gekeken, en als je kijkt hoeveel paarden door gaan zonder ruiter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:38

heel veel paarden zonder ruiter nemen de hindernissen ook niet meer alleen black apalache geloof ik

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:41

Er zijn er wel meer geweest hoor, die de hindernissen nog gewoon namen :-)

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:43

ik het begin namen ze de hindernissen nog, toen er meer paarden aan de buitenkant gingen lopen liepen ze er bijna allemaal langs af

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:47

Apple schreef:

Met dit verschil; al die mensen kiezen daarvoor en nemen bewust dat risico! Ik vind dat de mens z'n verantwoording moet nemen en geen dier, geen enkel dier, bewust mag blootstellen aan dergelijke risico's. Ik vind dit iets heel anders dan een dressuurproefje rijden!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:48

:(:) arme paarden

En wat een belachelijke reacties hierop zeg! Wie geeft er nu eigenlijk echt op paarden? Minder mensen dan ik had gehoopt in ieder geval...

Natuurlijk kan er altijd en overal wel wat misgaan, maar om opzettelijk en alleen voor het eigen plezier een paard over dodelijke hindernissen te jagen vind ik echt niet kunnen.

Wat al wordt gezegd: het is een sport, hier gaat het eigenlijk al mis. Gezien sport gaat om winnen en derhalve gezien kan worden als soort moderne oorlog. Een paard is geen sportapparaat, maar een levend wezen wat beter verdient heeft dan het lopen wat wedstrijden als deze. Als je zo nodig over de hindernissen wil, doe het dan zelf en val er vooral geen paard mee lastig. Of pas de hindernissen zo aan dat een paard ze gewoon met gemak kan springen (en hou hierbij ook rekeing met het feit dat deze ook een ruiter mee tilt).
Wat wordt aangehaald door Apple, dat Nederlanders blijbaar niet zo veel geven om winnaars, daar kan ik me wel in vinden. Leuk voor iemand dat hij/zij gewonnen heeft, veel plezier ermee, maar waarom zou ik of iemand anders zich daar druk over moeten maken?
Maar als het zodanig misgaat dat paarden eronder leiden dan maak ik me er wel druk om, omdat ik serieus vind dat niemand dit kan maken. Het gebeurt nog, dat weet ik ook wel, maar als het aan mij zou liggen zou ik het per direct verbieden. Ik hoop dat de overgrote meerderheid van de mensen het met mij eens is en dat daardoor deze pratijken verboden worden en niet meer plaats zullen vinden. Dat de ´sporters´, of hoe je de groep mensen die met dit soort dingen door blijft gaan ook wil noemen, ook in gaat zien dat het tegenover het paard niet eerlijk is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:56

Apple schreef:

Nederlandse pers is altijd nogal sensatiebelust als het over paardensport gaat. De foto's zijn trouwens van een paard dat helemaal niet mee deed aan de Grand National, maar waren waarschijnlijk wel de meest spectaculaire foto's, dat gebeurt wel vaker. Ik vind dat er ook wel een beetje met twee maten wordt gemeten door sommige mensen op bokt, want paarden onnodig laten verhongeren in natuurgebieden mag dan weer wel volgens mensen die de hartaanval van dit ene paard als mishandeling zien. Wat voor leuke plaatjes denk je dat je van zo'n paard dat bijna omkiept van honger en kou kunt maken? Dat vinden ze dan in Engeland juist weer een voorbeeld van totaal onnodig paardenleed. Maar dat neemt niet weg dat er ook in Engeland best wel een tegengeluid is tegen de hele rensport. Hier een artikeltje uit de guardian:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/apr/03/grand-national-horse-racing

Zijn toch wel zaken om eens over na te denken.

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:57

Wow heftig zeg! ;O

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:04

Als het gemiddelde sportpaard in Nederland maar acht jaar wordt en de jongste deelnemer aan de GN "al" acht jaar is is de levensverwachting ondanks de (eenmalige) risico's daar toch wat hoger....dan kan je je toch afvragen wie er nou meer met dierwelzijn bezig is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:14

ylva schreef:
Als het gemiddelde sportpaard in Nederland maar acht jaar wordt en de jongste deelnemer aan de GN "al" acht jaar is is de levensverwachting ondanks de (eenmalige) risico's daar toch wat hoger....dan kan je je toch afvragen wie er nou meer met dierwelzijn bezig is.

Dat wordt heel vaak beweert, maar wie houdt dat dan eigenlijk bij, hoe weten we dat. En wat bedoelen ze eigenlijk met die 8 jaar, is dat de gemiddelde leeftijd waarop een sportpaard doodgaat of de gemiddelde leeftijd van alle paarden die meedoen aan de sport. Volgens mij is dit gewoon ooit eens gezegd en nu is iedereen het gaan geloven, maar ik heb mijn twijfels. Ik zou wel eens willen weten waar ik die cijfers kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:17

Lekker speculatief artikel, procentsgewijze zijn er in al die jaren niet veel paarden in de race gebleven.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:17

ik hbe het gezien gister op TV. Wat een verschrikkelijke sport!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:20

Verschrikkelijke sport?? Dit is pur sang paardensport van hoog nivo maar ja, we zitten in Nederland, het land van de patatgeneratie en de betutteling waar men niet tegen paardensport op zeer zeer hoog nivo kan, dat trekken de magen niet....

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:22

Ik ben absoluut niet voor betutteling maar de sport moet ook leuk blijven voor de dieren, niet?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:27

En hoe controleer je dat? Want al die dressuur beestjes die in opstand komen verdwijnen gewoon via de achterdeur en worden vervangen door een die meer slikt. Of zouden die paarden die niet protesteren het leuk vinden om met weggedrukte rug in een houding gedwongen te worden en zo kunstjes aan te leren :)*
Natuurlijk moet het leuk blijven, maar dat wat jij vreselijk vindt kan een ander geweldig vinden. Dat geldt voor paarden net zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:28

Ik heb niet het idee dat de paarden die dergelijke races lopen het met tegenzin doen, eerlijk gezegd..... en inderdaad verdwijnt menig kapot gereden dressuurpaard op basisnivo, zeg maar tot en met Z landelijk, via achterdeurtjes, wegens afkeuring door de verzekering etc.
Deze renpaarden hebben een herenleven, die krijgen verder meer weidegang dan onze paarden hier in Nederland.