Wielrenner fietst tegen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:17

Pluizebolpum schreef:
Mmm, ben geloof ik een aparte, ik heb alleen maar goede ervaringen met wielrenners...
Nou kan ik natuurlijk andermans situaties niet beoordelen, ben ik blij dat in dit specifieke geval zowel de ruiter (sterkte met het terugwinnen van vertrouwen), het paard als de wielrenner er redelijk goed vanaf zijn gekomen én zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat ik niet vaak wielrenners tegenkom (paar keer per week, meestal in bosjes van twee, hooguit tien, vijftien). Als ze al wat zeggen is het iets in de trant van 'goeiedag' (en dat 10 x :D ), 'paa-aa-aa-aa-rd' of die ene keer dat ik met een omgekeerde fiets zat of er geholpen moest worden, wat niet nodig was maar wel heel erg aardig!

Ik weet niet, misschien ben ik té aardig, maar snap dat wielrenners aan het conditietrainen zijn en dat het dan zo ongelovelijk irritant is als je om de vijf meter moet terugnemen omdat de weg weer vol zit (irriteerd mij te paard ook namelijk, als ik lekker aan het doorrijden ben). En aangezien ik ben opgevoed met 'wat u niet wil dat u geschiedt' zet ik hobbelknollie wel effe aan de kant of maak op de fiets wat plaats. Vinden ze prachtig! Krijg dan regelmatig zóó'n smile of een andere positieve opmerking naar het hoofd geslingerd en dat maakt het nog leuker om het vaker te doen.

Neemt niet weg dat ik de negatieve verhalen echt wel geloof, dat er ongetwijfeld rotzakken en klojos tussen zitten, net als in de 'echte wereld' of het ruiterwereldje ;) en dat een peleton van vijf man breed zelfs voor een fietser, laat staan een paard wel erg of té imposant kan zijn. Maar vond het toch effe nodig om de 'pro-wielrenners' een beetje bij te staan. Niet iedereen op een snelle fiets en een zeemleren broekje is een rotzak!

Welkom in Nederland :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:19

Lovely1 schreef:
Generalisatie op z'n top hier.. ik ben amazone en fiets ook regelmatig. Ruiters moeten met hun onbetrouwbare dier opletten en niet de wielrenners. Ze kunnen er wel rekening mee houden maar niet elk dier reageert hetzelfde of ze hebben zelf weinig paardenkennis. Niet elke ziel weet dat paarden kunnen schrikken van een racefiets aangezien die dingen vrij stil zijn. Ten tweede zou ik TS willen meegeven om niet te gaan stilstaan in de berm.. zo geef je het paard alleen maar de kans om te schrikken. Gewoon aan het werk houden en wat laten kijken en vooral niet zelf al zenuwachtig op het dier gaan zitten (weet niet of je dit hebt gedaan maar ik zie het vaak gebeuren). Ruiters zijn verantwoordelijk voor hun dier en niet de wielrenners!!
Ten tweede is de wielrenner ook vaak het sjaakje als het om achterlijk verkeer gaat.. menig automobilist ziet mij op een weg niet aankomen en kijkt niet goed. Zij letten echt wel op met wat ze doen want met 50 km per uur op je snuffert gaan is niet onze hobby kan ik je vertellen.

Helemaal mee eens!!

Achterlijk hoe sommige ruiters kunnen reageren in het verkeer. Lelijk doen over alles wat ze op hun weg tegenkomen, trekkers, vrachtwagens, kinderen, fietsers, wandelaars,motors etc. etc.

Alles houdt geen rekening met het paard. Maar 9 van de 10..... euh 99 van de 100 paarden (en zeker hun ruiters) op de weg, horen er niet thuis. Zij kunnen het verkeer niet aan of hebben te weinig rijkunst .....

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:20

Lovely1 schreef:
Ik hoop ook dat jij er snel bovenop komt en je paard ook en dat je ook positieve dingen meemaakt. Maar mensen zien een paard nou eenmaal niet altijd als onbetrouwbaar dier. Vooral niet als ze ook in menig tijdschrift relaxed rondstappende paardjes tegenkomen aan een lang teugeltje.
En 700 kilo houd niemand tegen maar ik hoop dat je wat begrip op kan brengen voor wielrenners en hun kijk op de zaak en andersom natuurlijk ook. Niemand wil narigheid tenslotte!

Precies... zoals ik al zei respect,begrip voor elkaar, op de weg, is gewoon een schone zaak...
ik kijk hem niet aan, en hij mij ook niet (van het ongeluk) het was een ongeluk..en laten we hopen dat t niet nog een keer gebeurd..

en op die 'slimme'opmerking van 'slimmerik' ga ik niet eens reageren...
Bedoel, kom op zeg...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:22

Amanda__ schreef:
Lovely1 schreef:
Ik hoop ook dat jij er snel bovenop komt en je paard ook en dat je ook positieve dingen meemaakt. Maar mensen zien een paard nou eenmaal niet altijd als onbetrouwbaar dier. Vooral niet als ze ook in menig tijdschrift relaxed rondstappende paardjes tegenkomen aan een lang teugeltje.
En 700 kilo houd niemand tegen maar ik hoop dat je wat begrip op kan brengen voor wielrenners en hun kijk op de zaak en andersom natuurlijk ook. Niemand wil narigheid tenslotte![/quo

Precies... zoals ik al zei respect,begrip voor elkaar, op de weg, is gewoon een schone zaak...
ik kijk hem niet aan, en hij mij ook niet (van het ongeluk) het was een ongeluk..en laten we hopen dat t niet nog een keer gebeurd..

Idd.. overigens mijn gemaakte opmerkingen hebben helemaal niet specifiek betrekking op jou. Jou zaak is gewoon aanleiding voor mij om een reactie te geven over de algemene problematiek. Bij jou is het netjes opgelost wat heel fijn is en allebei weer wat geleerd voor de volgende keer (niet het ongeluk maar de ontmoeting ruiter/fietser)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:25

Lovely1 schreef:
Idd.. overigens mijn gemaakte opmerkingen hebben helemaal niet specifiek betrekking op jou. Jou zaak is gewoon aanleiding voor mij om een reactie te geven over de algemene problematiek. Bij jou is het netjes opgelost wat heel fijn is en allebei weer wat geleerd voor de volgende keer (niet het ongeluk maar de ontmoeting ruiter/fietser)

Amen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:26

Amanda, je moet je niet aangevallen voelen, ook niet door de opmerking van Slimmerik want als je die goed leest was die niet persoonlijk op jou gericht.
Maar het is gewoon de keiharde realiteit dat je ruiters hebt die domweg het ruiterschap niet verdienen omdat ze niet eens weten dat hoffelijkheid onder de ruiteretiquette valt en daar hoort schelden en schimpen op andere weggebruikers niet bij.
Verder is het helaas de realiteit dat er echt veel ruiters zijn die niet aan het verkeer zouden moeten mogen deelnemen om veiligheidsredenen. En dat is meer in zijn algemeenheid maar dat mag hier kennelijk niet worden gezegd, wel mag door sommige posters in dit topic met drek worden gesmeten naar wielrenners.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:30

De opmerking van slimmerik stoort mij omdat er staat 99 van de 100..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:31

Nou met die 99 van de 100 zit ze er niet ver naast, hoor. Laat het voor het gemak dan 95 van de 100 zijn maar dan heb je echt wel een goeie weergave van de werkelijkheid.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:34

Daar geef ik je dan ook weer gelijk in sul... Er zijn veel ruiters die niet in het verkeer moeten komen. Zo ken ik een stal waar ze zelfs volledige beginners mee nemen naar buiten... Totaal onverantwoord... Daarnaast was ik vandaag aan het wandelen op nogal een smal pad... En stoven er 2 jonge meiden op 2 pony's langs in snelle galop... Ook totaal onverantwoord...

Maar helaas maakte ik in mijn buitenrijtijd heel wat negatieve ervaringen mee met wielrenners terwijl ik ten alle tijden probeerde rekening te houden met het verkeer...

Als iedereen nu eens met iedereen rekening zou houden, dan waren er geen problemen :).
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-04-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:34

dan denk ik ook dat je ongever het zelfde kunt stellen voor de wielrenners..
als je het zo stelt..

En dan vind ik dat ik mijzelf en mijn vrienden waarmee ik wel eens mee ga uitrijden mag rekenen bij de 5% wat overblijft..
ik heb nml nog nooit gescholden naar een andere weggebruiker,deze in de berm geduwd, of benaderd in galop oid...(maar dan betrek ik het even op mijzelf qua getal)
Overigens vind ik dat ook iets wat niet mag kunnen..
heb zelf ook wel eens megaamkt dat een gek op een paard mij gewoon van voren in rengalop benaderde , en ik maar mijn paard onder controle houden dat die niet erachter aan ging..

Maar zoals gezegd, overal zijn rotte appels...
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 04-04-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:36

Ik las op de eerste pagina over wielrenners die bellen?

Hier hoor je opeens 2 meter achter je PAS OP! -O-

Een naar ongeluk, maar ik heb ook gewoon nare ervaringen met wielrenners.. op de fiets, lopend en te paard. Persoonlijk vind ik dat de ruiter goed gehandeld heeft door in de berm stil te gaan staan. Dat het paard schrok, daar kon niemand iets aan doen.
Maakt niet uit hoe hard je fietst, dat verwacht niemand.
Laatst bijgewerkt door Meraki op 04-04-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:38

Amanda__ schreef:
dan denk ik ook dat je ongever het zelfde kunt stellen voor de wielrenners..
als je het zo stelt..

En dan vind ik dat ik mijzelf en mijn vrienden waarmee ik wel eens mee ga uitrijden mag rekenen bij de 5% wat overblijft..
ik heb nml nog nooit gescholden naar een andere weggebruiker,deze in de berm geduwd, of benaderd in galop oid...

Dat is ook zo! Er zijn veel ruiters die over de zeik raken van overige weggebruikers. Zo zijn er ook wel wielrenners.. dat zal ik ook niet ontkennen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:38

Amanda__ schreef:
De opmerking van slimmerik stoort mij omdat er staat 99 van de 100..

Ben ook wel benieuwd waar die opmerking op gebaseerd is? Maar goed, het wordt steeds drukker op de weg en mensen begrijpen blijkbaar maar niet dat je rekening met elkaar hebt te houden, scheelt weer een boel frustratie over en weer en imo verspilde energie...
Wat overigens niet willen zeggen dat ik zelf zo heilig ben; loop zelf ook vaak te nondetjuen (das nog zachtjes uitgedrukt) als er weer een auto rakelings langs me komt scheuren, een wiellerpeleton denkt dat ze in de tour de france zitten en met niemand rekening hoeven te houden. Maar ook aan ruiters die gewoon midden op de weg gaan rijden... Generaliserend vindt ik dat tractors en motorrijders nog het meeste rekening met andere weggebruikers houden.

Zo'n campagne die vorig jaar (geloof ik) is opgestart over paarden in het verkeer; super! Veel mensen hebben gewoon weinig kennis over paarden en hun vluchtinstincten en denken dus ook niks verkeerds te doen door zo hard langs te scheuren. Voorlichting is dan een eerste stap.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:40

Lovely1 schreef:
Dat is ook zo! Er zijn veel ruiters die over de zeik raken van overige weggebruikers. Zo zijn er ook wel wielrenners.. dat zal ik ook niet ontkennen.

En als die andere weggebruikers meer rekening zouden houden met de ruiters zullen er minder ruiters over de zeik raken... Niet?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:42

zo verder ga ik hier mijn handjes vanaf houden..
het is gebeurd, het was kut, alles komt goed..en ik wil t gewoon zo snel mogelijk vergeten (bij wijze van spreken)..
en de wielrenner vast en zeker ook...

xx

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:43

lindake schreef:
Lovely1 schreef:

En als die andere weggebruikers meer rekening zouden houden met de ruiters zullen er minder ruiters over de zeik raken... Niet?

Tegen sommige hoef je maar boe te zeggen en dan zitten ze al achterstevoren op het paard om je verrot te schelden. Maar in sommige gevallen zeker wel.. toeterende pubertjes met een scooter mogen van mij ook wel het kanaal in

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:59

Ik had trouwens vandaag ook nog een redelijk positieve ervaring met wielrenners.

Op een smal fietspad reden wij (2 paarden) en er kwam een grote groep trimmers in tegenovergestelde richting. We werden ingehaald door een groep van zo'n 30 wielrenners inclusief 2 volgauto's. De wielrenners zijn even uitgeweken naar de rijbaan en hebben later weer het fietspad opgezocht.

Elkaar nog vriendelijk gegroet ook en ruiters, wielrenners en trimmers konden gewoon allemaal zonder enig probleem door gaan :-)

Anoniem

Re: Wielrenner fietst tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:06

Toppie Apple!!!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:11

*\o/* Fijn dat ook zulke berichtjes er zijn.. want we kunnen 't wel met z'n alle ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:23

@Amanda__ : Mijn opmerking sloeg niet op jou persoonlijk.... sterker nog: ik heb de beginpost (nog) niet gelezen. Enkel de laatste twee pagina's. Ik baal altijd van die topics waarin altijd alle weggebruikers fout zijn behalve het knollie en zijn/haar ruiter. Ik rijd trekker, rijd regelmatig op vrachtwagens mee en woon in een omgeving waar een rijbak is waar zeer amateuristisch (maar goedkoop !!!) les wordt gegeven.

Als ik zie hoe daar ruitertjes op buitenritten worden gestuurd op paarden met een begeleider die de basisschool nog niet verlaten heeft.... dan zakt mijn broek af. En jawel .... de middenvinger zie ik regelmatig bij dat blagenspul omhoog gaan.

En dan maar beweren dat trekkerrijders en vrachtwagenchauffeurs aso's zijn....

Half wielrennend Nederland komt bij ons in de streek trainingen houden. Echt zeer positieve ervaringen mee. Men schreeuwt inderdaad een waarschuwing. Heb ik overigens liever dan een belletje.... dan verwacht ik nl een rustig bejaard echtpaar wat voorbij wil.... bij dat schreeuwen wéét ik wat er aankomt :D ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:08

Apple schreef:
Dat is makkelijk gezegd Nessah, maar als er geen ruiterpaden zijn dan ben je aangewezen op de berm/weg als ruiter zijnde.

Dat is ook zo.. maar ik probeerde duidelijk te maken dat mensen lopen te "schelden" als er een mountainbiker op een ruiterpad traint en dus link is terwijl wij ook vaak gebruik maken van een fietspad waar weer wielrenners zijn.
Daarnaast zijn niet alle mensen op de hoogte hoe een paard kan reageren in het verkeer en zijn wielrenners zich vaak van geen kwaad bewust.
Ik ga dus met mijn paard hier niet naar buiten omdat je maar een smalle berm hebt met direct daarnaast een fietspad maar ik pak de trailer en rijd 10 minuten verder op buiten met ruiterpaden. Dan sta ik in mijn recht en dan kan mijn paard schrikken ( want dat doet elk paard wel eens) zonder onnodig risico te nemen.

Ik vind dat een paard niet thuis hoort naast een drukke ( fiets) weg omdat dat gewoon link kan zijn het blijven nu eenmaal dieren.

Maar dat is mijn mening :)

Winged

Re: Wielrenner fietst tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:57

Moderatoropmerking:
De sfeer hier is niet al te best te noemen plus dat er genoeg gespeculeerd en gegeneraliseerd is. Daarom hier een slotje :)