Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:42

superwoman schreef:
knooopje schreef:
er zijn zat pony's die het kindje er bewust afbokken!
pony's zijn erg slim!

Maar dat heeft een reden
(kan ook eerder iets gebeurd zijn, maar nooit zonder reden)

ja de rede kan zijn dat ie geen zin heeft om te lopen dus een bokje en kind ligt eraf.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:42

Arm meisje....

't zal je vader maar zijn die dat doet. Leeftijdsgenootjes kijken haar er mss wel op aan straks omdat hij niet meer komt... Arm, arm kind.

Hoe kun je als vader zoiets doen tegenover je dochter...

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:43

even nog ter opmerking:
ben absoluut niet vies van een knal verkopen op een moment dat mijn paard dat ECHT nodig heeft maar dit vindt ik veeeel te ver gaan!!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:45

Bonita_Bon schreef:
Ik vind het zowieso erg zinloos om de pony te vangen en hem dan in zijn zij te staan schoppen. Complete onzin. Als de pony bokt uit ondeugendheid oid dan kun je hem op DAT MOMENT een tik geven maar als de damage al done is... Laat de pony zich in het vervolg iig niet meer vangen.

Bonita, ik snap waar je heen wilt, dat ten eerste. Maar een ruiter van 8 jaar heeft de energie al nodig om te blijven zitten. Laat staan dat ze hem in het heetst van de strijd (als de pony dan al gebokt zou hebben) kan corrigeren.
Er staat niets bij wat de oorzaak is van de val. Weigerde de pony steeds en viel ze er daardoor af? Bokte de pony na de hindernis? Steigerde de pony bij het aanrijden? Zolang je de oorzaak niet kent, kun je niet oordelen over de gevolgen, in dit geval de aanpak. De pony kan in dit geval zelfs het eraf krijgen van de ruiter als beloning zien en hier dus steeds meer in ontwikkelen omdat er toch geen aanpak volgt. (Want de ruiter moet het immers op de rug op dat moment oplossen toch?)

Want wat als deze bewuste pony zo'n kreng is dat ze bewust acties onderneemt om de 8 jarige eraf te krijgen? En echt gemeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:48

diesel_ schreef:
sorry hoor, maar waarom doe jij dat nou weer?? Elke pony kan bokken, dan moet je je tweejarige dochtertje er maar niet opzetten. Je pony bokt altijd met een reden!

Yep, frissigheid :j Daarvoor is ze van te voren toen ook al een half uur aan de longe geweest om uit te mogen bokken. En het zal me een rotzorg zijn waarom het beestje bokt, met kinderen erop is het bij ons altijd per definitie: voeten aan de vloer. Er zijn genoeg andere manieren om iets duidelijk te maken dan je ruiter eraf te gooien.

Wyah_Rona

Vreselijk, misschien had de pony helemaal niet de bedoeling om haar er af te gooien en dan loopt het zo voor hem af.

Marij

@ caersar

Dan kun je het als vader nog niet maken om een pony zo af te slaan.... dat doe je niet... Klaar

Dan maar tijdelijk een andere ruiter zoeken om t op te lossen. En daarbij laten verstandige ouders hun kinderen niet op een rotpony rijden.
Laatst bijgewerkt door Marij op 31-03-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

knooopje schreef:
ja de rede kan zijn dat ie geen zin heeft om te lopen dus een bokje en kind ligt eraf.

En waarom heeft hij geen zin?
Omdat het blijbaar niet leuk is om zo'n stuiterend kind op je rug te hebben die in je mond zit te trekken...
Pony's zijn lekker eerlijk. 8-)

Een pak rammel helpt maar tijdelijk en zal de motivatie van de pony nog slechter maken. Kans is groot dat hij het juist meer gaat doen als hij de kans krijgt.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:49

caesar: dat is ook zo maar om een pony DAARNA af te ronselen + acher de schermen nog ff verder te gaan kan dr bij bij niet in

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:49

ze viel tijdens oefendressuur met haar hoofd op een hekje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:50

kazary schreef:
Urielle, er staat dat hij buiten ook nog verder ging. En dat vind ik niet kunnen.
Als die pony aan het etterbakken is geweest en hij krijgt een knal, daar zal ik niet wakker van liggen, kan hij best wel eens verdient hebben.
Maar om dan buiten ook nog verder te gaan, nee dat heeft geen enkele zin.

Maar wij weten vanaf hier ook niet of dat voor datzelfde is geweest. Wie weet wat die pony buiten nog gedaan heeft? Omstanders zien die man die pony nog een knal geven en hebben dan hun mening al weer klaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:51

malita04 schreef:
caesar: dat is ook zo maar om een pony DAARNA af te ronselen + acher de schermen nog ff verder te gaan kan dr bij bij niet in

@Malita. In een eerdere post gaf ik al aan dat ik het er niet mee eens was, ervan uitgaande dat de mishandeling zo erg is als in het nieuwsbericht omschreven. Ik keur het dus ook absoluut niet goed. Mijn reactie was meer gericht op de opmerking dat de ruiter in kwestie het zelf had moeten oplossen en niet door een ander op de grond.

Denise_84

Ik ben van mening dat je zo nu en dan best eens streng moet zijn maar zoals de openingspost geschreven is vind ik het ook niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 31-03-09 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Urielle schreef:
Er zijn genoeg andere manieren om iets duidelijk te maken dan je ruiter eraf te gooien.

Meeste mensen zien dat niet!
Daarbij vallen sommige er gewoon snel af.

Het blijft een paard en daar moetje rekening mee houden, jong en oud.

Tuurlijk mag je best eens optreden, maar alles met mate.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:52

Een bekende van mij heeft het gezien.
En het is geen reden om je pony zo te slaan kan ik je vertellen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:55

Jetje1985 schreef:

Misschien kan jouw kennis dan op Bokt het hele verhaal even doen, dan weten we iets meer ipv zomaar in de ruimte te kleppen over iets waar niemand iets van gezien heeft :Y)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:56

Dan moeten ze het dier verkopen en vind ik het totaal onverantwoord om haar erop wedstrijden te laten rijden.
Ik snap jouw punt ook wel Ceasar, maar imo ben je te laat als je na afloop nog even de pony in elkaar komt trappen. Mijn eerste reactie als ik er vuil afgegooit ben is ook dat ik het paard even wil vertellen dat het niet de bedoeling is. Gelukkig kan ik tot tien tellen en 'vang' ik het paard, stap rustig op, stap een rondje om mn agressie kwijt te raken en ga dan rustig verder waar ik gebleven was. dat kun je van een kind niet vragen en misschien was het wel een gemene bok oid maar als volwassene moet je jezelf in toom kunnen houden en ZEKER niet buiten de ring nog even verder gaan met de pony slaan/schoppen of wat dan ook. Ik zou me kapot schamen als ik hem zou kennen. En inderdaad een kind kan een pony vaak niet corrigeren op het moment dat het nodig is, maar dat is vaak ook wel de onderliggende oorzaak DAT een pony vervelend of stout is...

Overigens las ik net dat iemand zei: er is maar 1 getuige dus het zal wel niet zo erg zijn anders meldde iedereen zich wel. Let wel: het is op een vereniging gebeurd, waar iedereen elkaar kent en waarschijnlijk samen in de kantine een biertje drinken op zondagmiddag... Dan ga je niet zo snel stappen ondernemen...

En urielle, je kunt toch niet van een pony verlangen dat OMDAT het een kind is ze niet mogen bokken. Ik vind je erg zwart-wit denken. Ik zou ook veiligheid willen voor mijn kind, maar dan zou ik toch wel een paar jaartjes wachten voor ik hem/haar op een paard zou heisen.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:56

Ik denk dat dit op bokt beter niet geplaatst kan worden ivm verdeeldheid en meningen.

Iedereen gaat speculeren, en de pennybrigade is ook heel actief :D

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:57

Urielle schreef:
Jetje1985 schreef:

Misschien kan jouw kennis dan op Bokt het hele verhaal even doen, dan weten we iets meer ipv zomaar in de ruimte te kleppen over iets waar niemand iets van gezien heeft :Y)

Ik heb dit nieuws topci niet gemaakt ;)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:57

is die bekende van jou er naar toegegaan of was dat iemand anders :O

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:58

anais96 schreef:
is die bekende van jou er naar toegegaan of was dat iemand anders :O

Ik weet hier genoeg van, maar ik ben niet diegene die het allemaal gaat vertellen op bokt.

anais96

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:00

ik ben niet echt bekend met bokt ik snap nog niet alles en ben zelf ook niet zo oud dus neem me niet kwalijk maar... waarom mag dat dan eigenlijk niet verteld worden:$

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:02

Bonita_Bon schreef:
En urielle, je kunt toch niet van een pony verlangen dat OMDAT het een kind is ze niet mogen bokken. Ik vind je erg zwart-wit denken. Ik zou ook veiligheid willen voor mijn kind, maar dan zou ik toch wel een paar jaartjes wachten voor ik hem/haar op een paard zou heisen.

Laat ik zeggen: er mag bij ons uberhaupt niet gebokt worden onder de man, maar als er kinderen in het geding zijn mag dat extra dubbel onderstreept niet, omdat ik het zelf als ruiter nog wel op kan vangen maar kinderen niet? En dat ik het bij de jonge dekhengst, de sensibele jonge merrie en mijn eigen hete sensibele ruin ook nog iets anders vind als het ooit eens voorvalt dan bij een kinderpony?

De pony in kwestie is overigens een superbrave kinderpony, maar dat houden we ook graag zo. Juist door geklungel van diverse verzorgstertjes die het zo sielugh vonden om die pony op tijd op haar nummer te zetten als ze wat brutaal wordt, gaat zo'n ponietje streken ontwikkelen die ze anders niet gehad zou hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:02

Bonita_Bon schreef:
Dan moeten ze het dier verkopen en vind ik het totaal onverantwoord om haar erop wedstrijden te laten rijden.
Ik snap jouw punt ook wel Ceasar, maar imo ben je te laat als je na afloop nog even de pony in elkaar komt trappen. Mijn eerste reactie als ik er vuil afgegooit ben is ook dat ik het paard even wil vertellen dat het niet de bedoeling is. Gelukkig kan ik tot tien tellen en 'vang' ik het paard, stap rustig op, stap een rondje om mn agressie kwijt te raken en ga dan rustig verder waar ik gebleven was. dat kun je van een kind niet vragen en misschien was het wel een gemene bok oid maar als volwassene moet je jezelf in toom kunnen houden en ZEKER niet buiten de ring nog even verder gaan met de pony slaan/schoppen of wat dan ook. Ik zou me kapot schamen als ik hem zou kennen. En inderdaad een kind kan een pony vaak niet corrigeren op het moment dat het nodig is, maar dat is vaak ook wel de onderliggende oorzaak DAT een pony vervelend of stout is...

Overigens las ik net dat iemand zei: er is maar 1 getuige dus het zal wel niet zo erg zijn anders meldde iedereen zich wel. Let wel: het is op een vereniging gebeurd, waar iedereen elkaar kent en waarschijnlijk samen in de kantine een biertje drinken op zondagmiddag... Dan ga je niet zo snel stappen ondernemen...

@Bonita: Dat was ik beide keren. Ik ben anders van mening. Zo'n persoon zou ik geen biertje mee willen drinken, al zou ik twijfelen over aangifte. Maar als er zoveel mensen van mening waren dat het zo'n zware mishandeling was, vind ik het opvallend dat er maar 1 daadwerkelijk aangifte doet. Persoonlijk prefereer ik jouw aanpak ook, als het om mijn persoontje ging, maar mijn paard is geen "geoefende" bokker.

Dat ik eraf val, kan iedereen overkomen, maar wat als deze pony het echt met opzet doet?? Dus keer op keer? Blijf je dan nog rustig opstappen en wacht je tot het kind echt wat overkomt?

Ik ben geen ouder, ik heb mijn kind niet honderden keren zien vallen en ik kan me daar alleen maar een voorstelling van maken.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:04

-:(- dergelijk gedrag is absoluut niet verantwoord en laat maar weer eens zien dat mensen geen maat meer kennen. Dat arme diertje kan zich niet weren en is overgeleverd aan een man die verantwoordelijk is voor hem en zijn kind, hij zou 't goede voorbeeld moeten geven m.b.t. fatsoenlijk gedrag!

Ik hoop dat meerdere getuigen (die moeten er geweest zijn...) zich melden en de vader een verbod krijgt tot het houden van paarden. Laat zijn kind maar gaan tennissen of zo. :(

Neemt de vereniging nog maatregelen tegen deze vader? ik hoop het van harte! :))