Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:01

Misschien wordt het eens tijd dat ze beter gaan betalen! Een goede CAO neerzetten. Nu worden we maar uit gebuit in dit werk vind ik, kei hard werken en einde van de maand zie je er bijna niets van terug :( .

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:03

shanou schreef:
Misschien wordt het eens tijd dat ze beter gaan betalen! Een goede CAO neerzetten. Nu worden we maar uit gebuit in dit werk vind ik, kei hard werken en einde van de maand zie je er bijna niets van terug :( .

en waar moet dat geld vandaan komen?

Beter loon is waarschijnlijk niet haalbaar, paarden kosten vaak meer dan dat ze opleveren... Betere arbeidsvoorwaarden, betere voorlichting over houding en bijv goede hulpmiddelen om de rug te ontlasten zou al wel wat verschil kunnen maken

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:04

Werken in de paarden… Ik heb altijd met plezier gewerkt in de paarden. Ook hield het bij mij op door het te lage loon en de overuren die niet uitbetaald worden helaas. Het overwerken vind ik geen probleem, dit doe ik op mijn huidige werk ook. Ze worden altijd netjes uitbetaald en “op tijd” dat vonden mijn oudwerkgevers soms ook nog wel eens moeilijk. In deze wereld is het geven en nemen. Ik snap wel van sommige mensen dat ze het uiteindelijk zat worden en ermee kappen (omdat ze alleen maar geven). Ik ken genoeg harde werkers die echt wel willen. Natuurlijk lopen er ook veel mensen rond die absoluut niet door een intake hadden moeten kunnen komen van diverse scholen. Dat zijn ook de meeste afhakers van het eerste jaar of eerste stage. Dat is mijn ervaring met die mensen. Als ik in de paarden het loon zou kunnen krijgen wat ik nu verdien zo ik terug gaan! Maar goed je wordt ouder en je wilt wat.. zelf woon ik in de Randstad dus een paard onderhouden is hier al veel duurder dan in het oosten van het land verhuizen doe je ook niet zomaar…

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:11

shanou schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. Een CAO zou er al komen toen ik ben mijn opleiding begon dat is alweer 6 jaar gelden 2003, dus kun je nagaan ha ha!
Die CAO zal er beslist wel een keer komen maar wanneer? Dit zal een hoop problemen oplossen vooral de uitbuiterij en zwart werken. Voor de bedrijven die alles nu al goed geregeld hebben is voor hun alleen maar een plus punt!

Vudress

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:27

Er bestaat wel banen in de paarden die leuk zijn en goed betalen. Je moet alleen wel de juiste persoon er voor zijn.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:31

Nimmy schreef:
shanou schreef:

en waar moet dat geld vandaan komen?

Beter loon is waarschijnlijk niet haalbaar, paarden kosten vaak meer dan dat ze opleveren... Betere arbeidsvoorwaarden, betere voorlichting over houding en bijv goede hulpmiddelen om de rug te ontlasten zou al wel wat verschil kunnen maken

ja en zeker in deze crisis-tijd (klinkt heel zwaar) is het een van de laatste prio's een nieuwe cao

Vudress schreef:
Er bestaat wel banen in de paarden die leuk zijn en goed betalen. Je moet alleen wel de juiste persoon er voor zijn.

Dat is precies wat ik bedoelde bij 1 van mijn eerdere posts... dus helemaal mee eens!

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:38

Vudress schreef:

Die mazzel moet je inderdaad net hebben. Een goede vriendin van mij heeft die mazzel!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:40

byrklint schreef:
Vudress schreef:

Die mazzel moet je inderdaad net hebben. Een goede vriendin van mij heeft die mazzel!

denk dat ik die mazzel ook heb :D (gelukkig maar als ik dat hier zo allemaal lees)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:47

Heb hier de folder van een AOC liggen (moest een mbo opleiding kiezen maar ga waarschijnlijk door naar havo)

HEt nieuwe paard van Anky van Grunsven word bij jou op de manege gestald. Samen met je collega zorg je dat het een topper wordt en blijft! Een van de paarden loopt kreupel. Je bekijkt het been en wat blijkt, het hoefijzer zit niet goed. Snel een nieuw ijzer erop om te voorkomen dat Ridder zich bezeert en morgen niet mee kan doen met het nieuwe voltigeklasje. Als je klaar bent, blijkt dat het al acht uur 's avonds is. Je haalt je schouders op, eet een boterham en rijd met Ridder nog een rondtje over de drafbaan. Je hebt een droombaan.

verderop wordt nog wel vertelt dat je geen negen tot 5 baan krijgt en dat je een voorliefde moet hebben voor paarden maar dats it.

hoe zo roze penny wolk................................? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:48

RIDDER _O- HAHAHAHAH

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:51

oh jeeeeee..... en dat is geen roze wolk? poeh..... ik wordt er een beeeeeeeetje treurig van......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:57

even die inspirerende text overnieuw gedaan :D

HEt nieuwe paard van Anky van Grunsven word bij jou op de manege gestald.
Anky's paarden op een manege yeah right :+
Samen met je collega zorg je dat het een topper wordt en blijft! s'ochtends om 4 uur sta je om om alle paarden te mesten, anky's paarden mogen niet in de stront staan! Een van de paarden loopt kreupel. Je bekijkt het been en wat blijkt, het hoefijzer zit niet goed. Het paard is er in gaan staan en je belt de smid. Snel een nieuw ijzer erop om te voorkomen dat Ridder zich bezeert en morgen niet mee kan doen met het nieuwe voltigeklasje. De smid zegt ja sorry ik heb het druk en kan morgen pas! Dus ga je maar verder met je werk, en een ander paard rijden. Net als je er op zit komt toch de smid en die zegt dat hij hem niet alleen kan pakken, je moet hem vast houden. Als je klaar bent met de rest van alle paarden die hij ook gelijk wil doen, en je tussen door heel snel gevoerd hebt, blijkt dat het al tien uur 's avonds is. Dan belt je baas je dat er zo klanten komen en of je nog even kunt blijven (lees: je moet wel.) je wast met alle snelheid van de wereld het paard waar de klanten voor komen, antiklit, witte bandages, zet hem klaar op de poetplaats. Je bent echt kapot als de klanten komen, maar het paard ziet er tiptop uit!!!
oh maar de gang moet ook geveegd, want dit is geen porem voor de klanten.
Het meisje loopt om het paard heen, jij moet alle spullen ondertussen opruimen.
het meisje vind dit paard maar niks en wil een andere.
Je baalt ervan maarja, next. Je baas zegt ga salinero maar halen.
Salinero zit onder de stront dus die borstel je snel.
Je baas kijkt je verwijtend aan dat het zo lang duurde.
Als eindelijk de klanten in de kantine aan de koffie zitten met je baas, doe jij zijn laatste voer ronde maar. ow, het is al half 12!~

Je haalt je schouders op, eet een boterham en rijd met Ridder nog een rondtje over de drafbaan. Dan realiseer je je dat je bent vergeten het hooi voor morgen klaar te zetten en dat ga je nog even doen. om half 1 stap je in je auto, morgen weer 4 uur op !!! Je hebt een droombaan.

:D hahah!!

Maar zo gaat het soms wel in de paarden :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:00

kijk dat is realistischer

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:08

heb je die tekst zelf gemaakt trouwens? Vooral dat uitgejauwd worden door je werkgever die een uurtje per dag rijd en niet realiseerd wat je die dag allemaal gedaan hebt vind ik geniaal hahahaha

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:11

mijn dagje van vandaag en wat nog moet komen. :D
vanmorgen om 6 uur brak opgestaan,docter lief van 2 heeft vanacht lopen spoken!
half 7 naar mijn paard,voeren en weer in de auto verder naar mijn werk.
7 uur beginnen....74 paarden brok geven,daarna gaat de eerste groep naar buiten ongeveer 15 ponys.
de stallen van die 15 ponys uit mesten,daarna strooien en binnen zetten.
dan de volgende groep naar buiten,ongeveer 12 paarden en 8 pony.
alles stallen strooien.tussen door paarden weer binnen zetten en volgende groep naar buiten,dit blijft zo doorgaan tot 1 uur.
als ik alle stallen heb gestrooid (74) dan geef ik alles kuilgras,daarna alles vegen,binnen en ook buiten het erf.
dan alles nog eens stofzuigen (speciaale stofzuiger ;) ) en dan de wasplaatsten weer netjes maken.
alle stront bakken legen (staan er 6 bij alle bakken en longeer ring en paddocks)
dan stront uit de paddocks halen.
zadel kamers uit vegen (3) spinnen koppen weg halen (1x per week)
en dan is het wel 1 uur smiddags en zit mijn werk er daar op.
dan weer naar mijn eigen paard,daar stallen doen en alvast alles klaar zetten voor savonds.
dan naar huis,eten douche en kind halen op school.
dan thuis het een en het ander doen.
koken,eten kinderen in bad doen,op bed leggen,en naar eigen paard,als ik nog puf heb dan ga ik rijden :+
thuis weer aan gekomen even op de pc,en dan naar mijn mandje en 6 uur weer op :D

ik werk nu maar 2 dagen in de week,als straks mijn jongste kindje naar school gaat zullen het er wel meer dagen worden.
als ik dan nog kan :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:14

Oei oei oei.

Hier nog een studente paardenhouderij. Ik was 16 toen ik begon, en ook ik dacht wel wat te weten. Maar oh wat ben ik op mijn gezicht gegaan tijdens mijn eerste stage. Ik had veel te weinig ervaring, en de beste man waar ik stage liep had veel te weinig geduld met mij. Wat een rot jaar heb ik achter de rug gehad toen.

Maar ik heb wel ontzettend veel geleerd, en ben nu ik richting einde van mijn derde jaar loop, ontzettend gegroeid, zo erg dat ik het zelf merk. Bij ons wordt juist altijd verteld dat er nauwelijks werk in de paarden is, waardoor mensen sneller een andere opleiding gaan volgen.

Daarnaast stelt de opleiding op de AOC´s weinig tot niks voor. En de mentaliteit van sommige...

Ik mocht het eerste jaar blij zijn als ik een dankjewel kreeg te horen. En het bleef ook bij een sporadisch dankjewel.

Het paardenwereldje is niet leuk. Het is keihard en je moet het echt willen. En hard werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:14

Rana schreef:
heb je die tekst zelf gemaakt trouwens? Vooral dat uitgejauwd worden door je werkgever die een uurtje per dag rijd en niet realiseerd wat je die dag allemaal gedaan hebt vind ik geniaal hahahaha

haha ja zelf gemaakt :')

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:15

ik denk dat het voor een deel aan de leerlingen ligt maar ook voor een groot deel bij de scholen.
Ik zat in een klas waar ze een blinde hadden toegelaten (lees nog voor iets van 20% zicht) en die leraren maar pushen dat er een wereld voor haar open lag in de paarden wereld.
punt 1 het is levensgevaarlijk als je niet kan zien
punt 2 je kan iemand niet een droom voorhouden terwijl iedereen weet dat dit nooit iets zal worden
Laatst bijgewerkt door sax89 op 24-03-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:17

ik heb ooit ook bij jou in de klas gezeten sax89 :')

nouja..... was meer bij mn eigen beesten dan in de klas, maar toch haha

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:18

Idd omdat het ontzettend weinig betaald zal een paardenbedrijf moeilijk goed personeel kunnen houden...

Wat IMO ook meespeeld is het commerciele gedrag van opleidingen, het niveau op scholen als Deurne en ORUN is vreselijk, zorgwekkend zelfs, laag. Dus wat er aan opgeleide mensen bijkomt, is ook voor een groot deel te weinig voorbereid omdat de opleidingen geen niveau meer zijn.
Als je ziet wat er al staat les te geven, eeuwig zonde, Deurne en ORUN zouden weer echte opleidingen worden asl er wat meer cor loeffens of bierenbroodspotjes stonden les te geven ;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:20

Wat mij tegenhoud om op dit moment niet in de paardensector te gaan is juist het beschikbaarheid van banen.
Ik heb 2 weken op een springstal "stage" gelopen, en vind het nog steeds leuk.
Persoonlijk had ik liever gehad dat ik het niets vond, zodat ik dit van mijn lijstje kon schrappen.
Dan had ik voor mezelf iets meer duidelijkheid gehad voor een toekomstige opleiding.
Ook zijn er hier in de buurt geen scholen...
Beetje jammer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:23

er is zat werk maar het meeste is on- of anderbetaald. Je maakt extreem lange dagen(over het algemeen) voor een bagger salaris...

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:23

ik denk ook dat een heleboel zich vergissen in het soort bedrijf waar ze naartoe gaan.
Een opfok bedrijf is weer anders dan een manege.
Een manege is weer anders dan een handelsbedrijf of een sportbedrijf.

Ik vind het de taak van de school om de mensen in telichten over het soort bedrijf en de werkzaamheden.

Wij hebben een manege en stagaires doen bij ons voornamelijk stal werk en manege paarden verzorgen.
Vaak klagen ze dat ze meedere paarden willen rijden en voornamelijk sport paarden, maarja...die rij ikzelf of het vaste personeel, die daar speciaal voor aangenomen zijn.
Manege paarden worden vaak als "te min" beschouwd, volkomen onterecht, omdat er echt goede paarden tussen zitten die ook op hoger niveau in de sport hebben gelopen, maar door hun oude eigenaar bij een handelaar gedumpt zijn omdat ze wat ouder zijn.

Ik vind wel dat stagaires snel klagen over moe zijn.
Ik snap best dat ze moeten wennen aan het feit dat je de hele dag op de benen staat en veel moet lopen, maar na een maand moet je wel gewend zijn, vind ik.

Bij ons werken stagaires en personeel van 7.45 tot 17.00 met sóchtends een half uur koffie pauze, anderhalf uur pauze tussen de middag (hebben ze tijd om hun eigen paard te doen) en om 16.00 uur een half uur thee pauze, dus echt klagen vind ik in mijn ogen overdreven.

dé klacht is dat stagaires op sportpaarden willen rijden.
Laatst bijgewerkt door indus op 24-03-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:24

wat ook zo is is dat je als stagiar bijna altijd welkom bent. al kom je op een bedrijf al 10 jaar en ken je de eigenaren erg goed. Op het moment dat je je diploma hebt en je gaat soliciteren dan is er geen plek meer voor je.. ook wel een beetje "bijzonder" vind je niet

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:26

Bijzonder is het niet het probleem is meestal GELD....Je moet wel nog een personeelslid aan kunnen nemen.