Ik blijf trouwens nieuwsgierig naar mijn vraag of dit écht zo ongewoon is als iedereen doet voorkomen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Lyonesse schreef:Nu heeft de hengst een kronkel, zijn de mensen onkundig of slecht voor het paard en komt het beest nooit buiten. Dat weet je gewoon niet.

Telpeva schreef:Lyonesse schreef:Nu heeft de hengst een kronkel, zijn de mensen onkundig of slecht voor het paard en komt het beest nooit buiten. Dat weet je gewoon niet.
Als dat een reply op mijn reactie was, wil ik graag zeggen dat dit niet is wat ik bedoelde. Ik doelde meer op mensen die op stal rondlopen, die niets met het dier of hengten in het algemeen te maken hebben, zoals bijvoorbeeld bezoekers, klanten, en kinderen. Hiermee bedoelde ik dus niet de eigenaar van de hengst of stal. Want ik wil er van uitgaan dat die het beste voor hebben met hun dieren, en verstand van zaken hebben

Telpeva schreef:Interessant hoe veel mensen reageren, bij berichten als: 'man doodt merrie in haar paddock' (ik noem maar even iets, wil hier niet mee beweren dat deze merrie in de paddock stond of wat dan ook) komt heel bokt voorbij: hang hem aan de hoogste paal, de straffen zijn niet hoog genoeg, zet hem maar bij een agressief paard in de wei en laat het hem zelf voelen... zulke berichten.
Nu heeft een paard en ander paard gedood, en nu mag volgens vele de boosdoener een nieuwe kans krijgen, en is het niet nodig om hem af te maken omdat het instinct is? Pardon dan voor mijn mening: Een paard is een groot dier. Nu is het een paard geweest dat hij aanviel, straks is het een persoon, een onschuldige toeschouwer, of erger nog... een kind dat hij aanvalt. Weg met dat dier. 700kg hou je echt niet tegen wanneer het écht agressief wordt. Hij hoeft van mij niet meteen dood of wat ook, maar ver weg van (onkundige) mensen die niks met hem te maken hebben. Zulke risico's wil je toch niet lopen.. wat is nu belangrijker, het leven van een mens of een agressieve hengst? kom op zeg.
ik hoop dat ik het nu beter beschreven heb.
Lyonesse schreef:Dat dit paard een ander paard doodgeschopt heeft, wil niet zeggen dat het een rotbeest is en ook niet dat hij mensen gaat aanvallen. Als hengsten in de wei vechten is het instinct wél een goed excuus? Wie weet was dit een zeer dominante merrie die qua attitude niet voor een andere hengst onder deed? Misschien is de hengst wel helemaal niet speciaal uitgebroken om achter de merrie aan te gaan? Nu heeft de hengst een kronkel, zijn de mensen onkundig of slecht voor het paard en komt het beest nooit buiten. Dat weet je gewoon niet.
Ik blijf trouwens nieuwsgierig naar mijn vraag of dit écht zo ongewoon is als iedereen doet voorkomen.

maar ook daar kan je niets aan doen,spicegirl schreef:deze mensen fokken deze paarden. dus een ruin is wel makkelijker te houden, maar wat moeilijker mee fokken![]()
ik neem aan dat ze wel weten hoe ze met een hengst om moeten gaan. ze gaan in de VS toch wat relaxer met hengsten om daar, zie maar in de western sport. daar zie je geen verschil in gedrag tussen een hengst of een ruin...en ze hebben daar natuurlijk oneindig de ruimte, maakt het ook wat makkelijker.
helaas om zo'n paard in het hoofd te kijken, moet ie toch eerst dood. bij autopsie kunnen ze pas in de hersenen kijken.ik neem aan dat geen DA zit te wachten op een gedegen lichamelijk onderzoek bij zo'n paard.
wizewo schreef:Ik vind dit gedrag wel heel bizar. Op de foto zie ik ook een hengstenketting. De makkelijkste zal het gewoonlijk ook wel niet zijn. Als dit bij het dekken was gebeurt, zou ik ook zoiets hebben van castreren die handel. Maar zo een vreemd verhaal...ik zou ook even nadenken of ik wel zou castreren. Volgende keer is het misschien een bezoeker/kind. Ik zou dat risico niet durven nemen met een paard dat zo niet-paards (en dus nog onvoorspelbaarder) reageert.
Overigens weet je niet hoe hij die stal uitgekomen is. Onderschat de kracht van een paard niet. Als ze echt willen, moet de stal al van hele sterke huize zijn, om geen schade op te lopen. 99% van de Nederlandse stallen vallen daar niet onder.
Allemaal gespeculeer natuurlijk omdat er zoveel onbekenden in dit verhaal zitten. Misschien kent dat paard alleen maar mensen en heeft hij nooit leren omgaan met andere paarden. Er zou bij mij echt veel afhangen van hoe dat dier normaal gezien is. Maar zo laten? neen