Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:01

Ik zie liever een goede hand, kundige instructie en een hulpteugel die dan niet meer nodig is. :D
( nee joh, ik heb niet veel noten op mijn zang. )

Asciugamano

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:21

Kom op jongens, waarom moeten er altijd dingen bijgehaald worden in de trant van "ja maar..." en "dat en dat is nog veel erger..." enz.
Je moet ergens beginnen en verwaarlozing an sich wordt dan ook echt wel iets aan gedaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:23

wat heeft een bijzetteugel en maximaal 25x per jaar op concours met verwaarlozing te maken?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:10

Een bijzet teugel verkeerd gebruik iseerder mishandeling dan verwaarlozing. Daar willen welzijnswetten ook nog wel eens iets aan doen namelijk, mishandeling.
En dat aantal wedstrijden, je paard overvragen is ook niet eerlijk tegenover je paard. Mischien denken ze dit zo te voorkomen??? Ik denk overgens niet dat zo'n maatregel werkt. Alsje met een compleet in elkaar geslagen, oververmoeid paard de ring binnen komt hoor je toch eigenlijk een lijst met nullen terug te krijgen van een jury.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:49

Kymalin schreef:
Nah! Da's toch raar! hoeveel berichten worden hier wel niet van andere sites enzo overgekopieerd? En TS is notabene Boktcorrespondent! En gaf ook aan of iemand de digitale versie kon plaatsen!?

Ik snap het ook niet idd, het artikel is online (nog) niet beschikbaar maar dit is een (voorstel voor) welzijnsnota dus dat gaat iedereen aan, lijkt me ook de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen dit horen/lezen en de bron is inmiddels tig keer genoemd. Waarom zou ik het niet mogen scannen maar wel een link mogen plaatsen van een andere pagina?

Wbt die dwangmiddelen; dat slaat gewoon nergens op, ze willen alle dwangmiddelen verbieden, daar horen ook een bit, sporen, zweepje en zelfs zadel bij...
En met longeren wil je je paard toch een beetje laten werken of lekker stretchen? Dan kun je al niet zonder hulpteugel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:02

Ik heb het artikel gelezen, en ik vond er maar weinigs schokkends instaan. Wat mij betreft: doorvoeren die hap ;).

@anneliesdj: is een zadel een dwangmiddel .. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:08

kazary schreef:
Toch zie je dat vaak, een paard dat achter de loodlijn loopt door de hulpteugel. En dan niet los laat in het lijf.

Nageven doet een paard ook op het halster.
Hoe je dat doet, ja leg dat maar eens uit. Ik ga een poging wagen. :)
Van achter opdrijven met je lichaam en/of je zweep. Van voren vang je op met de hand. Klinkt raar aan een enkele longeerlijn, maar door gewoon lichte druk te hebben op de lijn zal je paard daarop naar beneden zakken. Dan laat je de druk los en het paard ziet dat als beloning. Eigenlijk hetzelfde als met rijden. Van achter naar voor longeren. En na een paar keer lukt het met alle paaren, Ook de stresskippen die zich vaak juist alleen meer tegenwerken op een hulpteugel. Ook al zit die los.
Zo longeren is niet wat een paard moet leren, wel een handigheid van de longeur.
Echt zo fijn, want je hebt altijd alles bij de hand. :)

ja, maar er zijn paarden die heel veel baat hebben bij bijv een pessoa. Echt waar!!
Niet alles is bijzet die veel te strak zit! Dat zijn onkundige mensen en die moeten een cursus hebben.
Ik vind het onzin om dat dan maar af te schaffen.
Er zijn ook mensen die niet kunnen autorijden die constant ongelukken veroorzaken. Dan gaan we toch ook niet alle auto's afschaffen!?

Sommige hulpteugels zijn hartstikke goed in het gebruik, voor lossigheid en training......
Maar er zijn mensen die WILLEN het niet zien en beginnen bij het woord alleen al gelijk elkaar na te roepen: SIELUG! ... snap dat echt niet, kijk eens verder dan je neus lang is. (dit is niet persoonlijk voor jou bedoeld kazary)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:09

Ik pak het ook niet persoonlijk op. Goed gebruik vind ik namelijk niet sielug :D
Alleen je ziet zo ontzettend weinig goed gebruik. En dat "stoort" me dan wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:10

Nibbit schreef:
Misschien is het wel beter om helemaal niet meer paard te rijden :)*

Nou inderdaad!!! Een paard op een goede manier trainen is zielig... alles is tegenwoordig zielig je word er gek van!! Als we net zo met onze medemens om zouden gaan als dat we voor de paarden in de bres springen.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:11

kazary schreef:
Ik pak het ook niet persoonlijk op. Goed gebruik vind ik namelijk niet sielug :D
Alleen je ziet zo ontzettend weinig goed gebruik. En dat "stoort" me dan wel weer.

maar zouden we het geld dan niet beter in trainingen door bijvoorbeeld fysiotherapeuten op maneges kunnen steken? Ipv alle hulpteugels amar gewoon verbieden?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:22

Niet alleen op maneges gaat het fout. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:23

Nee maar dat zijn de anky's van de toekomst ;)
Hulpteugels kan je toch niet verbieden. Beter goed gebruik ervan leren!!

Bovendien kun je reclame maken voor die cursussen. Lijkt mij best interessant!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:25

Natuurlijk kun je ze wel verbieden. Goed gebruik leren is wat anders dan het ook doen.
We leren ook allemaal niet in de mond te raggen, maar genoeg die het ook doen. Helaas gaat rijden zonder teugels niet zo handig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:32

Ja natuurlijk kun je ze verbieden. Maar denk je nou echt dat mensen zich daar aan houden?
Ik in ieder geval niet, kan ik je vertellen :)

Ik longeer regelmatig met pessoa/bijzet en ze word er alleen maar veel beter van. Echt onzin.

Dan vind ik ook dat elke ruiter zijn paard MOET trainen dressuurmatig. Er zijn er zoveel paarden die naar de klote worden gereden door hobbelende ruiters, paarden die hun rug wegdrukken met de kop in de lucht.

Ohja en transportbeschermers moeten verplicht worden!
Elke ruiter moet minimaal eens in de maand les krijgen van een instructeur van minimaal Z niveau.

Goedkopere zadels dan 400 euro mogen niet meer, te veel kans dat die slecht liggen of van slechte kwaliteit zijn.

Okee, gaat wel niet voor iedereen op, maar wat maakt dat nou uit? Is toch beter voor het paard! :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:51

bewijs dat slecht rijden in het nadeel is van het welzijn van het dier en je hebt een punt.
Dat sommige dwangmiddelen dat zijn is al bewezen en wordt iets aan gedaan. En een zadel een dwangmiddel?!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:02

VivaLaVida schreef:
Ja natuurlijk kun je ze verbieden. Maar denk je nou echt dat mensen zich daar aan houden?
Ik in ieder geval niet, kan ik je vertellen :)

Ik longeer regelmatig met pessoa/bijzet en ze word er alleen maar veel beter van. Echt onzin.

Dan vind ik ook dat elke ruiter zijn paard MOET trainen dressuurmatig. Er zijn er zoveel paarden die naar de stinkmodder worden gereden door hobbelende ruiters, paarden die hun rug wegdrukken met de kop in de lucht.

Ohja en transportbeschermers moeten verplicht worden!
Elke ruiter moet minimaal eens in de maand les krijgen van een instructeur van minimaal Z niveau.

Goedkopere zadels dan 400 euro mogen niet meer, te veel kans dat die slecht liggen of van slechte kwaliteit zijn.

Okee, gaat wel niet voor iedereen op, maar wat maakt dat nou uit? Is toch beter voor het paard! :)

Idd ik zal een bijzet verbod ook aan mn laars lappen, met longeren wordt een paard daar beter van (tenminste de mijne wel)

Een paard dressuurmatig moeten trainen vind ik te ver gaan, echter wel dat er bij elke ruiter een goede basis aanwezig is. De kwaliteit van manegelessen omhoog schoeven en daar mensen al goed leren hoe t wel/ niet moet, zodat als ze uiteindelijk een eigen/ verzorgpaard krijgen een basis meehebben en zelf inzien wat goed/ fout is.

Les van een Z ruiter vind ik een slecht begrip, Z betekend niet dat je goed kan rijden of nog belangrijker de kennis goed overdragen... Ga dan voor een verbetering van de instructeursopleidingen...

Een zadel mag niet goedkoper dan.. Vind ik ook belachelijk, wintec zijn redelijk zadels (net als sommige andere kunststof zadels), vind het een beetje kort door de bocht, wel werken aan een erkenning van goede zadelpassers/ makers en zorgen dat die doormiddel van bijscholing zich verbeteren...

Daarnaast stond er nog iets in over niet langer dan 30 min losrijden voor wedstrijd, vind ik belachelijk, sommige paarden hebben nu eenmaal meer tijd nodig om los te komen of te wennen op vreemd terrein.. Daarnaast als ik mn paard thuis elke dag 3 uur intensief zou rijden zou het op wedstrijd ook moeten kunnen (voordat ik half bokt over me heen krijg, dat gebeurt niet ;))...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:02

Neejoh de helft wat ik schreef was onzin :Y)
net zo'n onzin als hulpteugels verbieden... daar doelde ik op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:03

sflj schreef:
bewijs dat slecht rijden in het nadeel is van het welzijn van het dier en je hebt een punt.
Dat sommige dwangmiddelen dat zijn is al bewezen en wordt iets aan gedaan. En een zadel een dwangmiddel?!

Als jij elke dag je lichaam op een verkeerde manier gebruikt, krijg je er last van :)*

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:04

kazary schreef:
Natuurlijk kun je ze wel verbieden. Goed gebruik leren is wat anders dan het ook doen.
We leren ook allemaal niet in de mond te raggen, maar genoeg die het ook doen. Helaas gaat rijden zonder teugels niet zo handig. :)

Naja, als we dan toch bezig zijn ook maar meteen bitten verbieden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:32

Kymalin schreef:
Naja, als we dan toch bezig zijn ook maar meteen bitten verbieden toch?

Heel graag. ;)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:35

:D was een inkopper voor jou als ik je onderschrift zo lees :P .

Nee, serieus, als alles nou onder de noemer dwang valt dan kunnen we beter helemaal ophouden met rijden en paarden houden. Als je 't natuurlijk wilt zien dan ga je dr ook niet op zitten. Immers..... in het wild worden paarden alleen besprongen door roofdieren. Als je de omheining weghaalt blijven ze ook niet bij je achter lopen.... Trouwens zijn er ook genoeg voorbeelden van misbruik van bitloze optomingen, die zijn ook niet allemaal even vriendelijk.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:40

Kymalin schreef:
Trouwens zijn er ook genoeg voorbeelden van misbruik van bitloze optomingen, die zijn ook niet allemaal even vriendelijk.

idd, bitloos is ook niet per definitie vriendelijk... Mss een verbod op een harde hand (nu nog een manier om t te controleren)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:42

en een verbod op scheren, is toch ook niet natuurlijk... en soms onder dwang? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:45

ja :') dan kan ik net zo goed kappen met de paarden.

op paarden rijden is ook niert natuurlijk!!!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:50

Nu je het zegt, paarden id natuur hebben ook geen hoefijzers...

Weg hoefijzers!!! :+ :=