( nee joh, ik heb niet veel noten op mijn zang. )
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kymalin schreef:Nah! Da's toch raar! hoeveel berichten worden hier wel niet van andere sites enzo overgekopieerd? En TS is notabene Boktcorrespondent! En gaf ook aan of iemand de digitale versie kon plaatsen!?
kazary schreef:Toch zie je dat vaak, een paard dat achter de loodlijn loopt door de hulpteugel. En dan niet los laat in het lijf.
Nageven doet een paard ook op het halster.
Hoe je dat doet, ja leg dat maar eens uit. Ik ga een poging wagen.
Van achter opdrijven met je lichaam en/of je zweep. Van voren vang je op met de hand. Klinkt raar aan een enkele longeerlijn, maar door gewoon lichte druk te hebben op de lijn zal je paard daarop naar beneden zakken. Dan laat je de druk los en het paard ziet dat als beloning. Eigenlijk hetzelfde als met rijden. Van achter naar voor longeren. En na een paar keer lukt het met alle paaren, Ook de stresskippen die zich vaak juist alleen meer tegenwerken op een hulpteugel. Ook al zit die los.
Zo longeren is niet wat een paard moet leren, wel een handigheid van de longeur.
Echt zo fijn, want je hebt altijd alles bij de hand.
kazary schreef:Ik pak het ook niet persoonlijk op. Goed gebruik vind ik namelijk niet sielug
Alleen je ziet zo ontzettend weinig goed gebruik. En dat "stoort" me dan wel weer.
VivaLaVida schreef:Ja natuurlijk kun je ze verbieden. Maar denk je nou echt dat mensen zich daar aan houden?
Ik in ieder geval niet, kan ik je vertellen
Ik longeer regelmatig met pessoa/bijzet en ze word er alleen maar veel beter van. Echt onzin.
Dan vind ik ook dat elke ruiter zijn paard MOET trainen dressuurmatig. Er zijn er zoveel paarden die naar de stinkmodder worden gereden door hobbelende ruiters, paarden die hun rug wegdrukken met de kop in de lucht.
Ohja en transportbeschermers moeten verplicht worden!
Elke ruiter moet minimaal eens in de maand les krijgen van een instructeur van minimaal Z niveau.
Goedkopere zadels dan 400 euro mogen niet meer, te veel kans dat die slecht liggen of van slechte kwaliteit zijn.
Okee, gaat wel niet voor iedereen op, maar wat maakt dat nou uit? Is toch beter voor het paard!
kazary schreef:Natuurlijk kun je ze wel verbieden. Goed gebruik leren is wat anders dan het ook doen.
We leren ook allemaal niet in de mond te raggen, maar genoeg die het ook doen. Helaas gaat rijden zonder teugels niet zo handig. :)