Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Romyv schreef:MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..
Romyv schreef:het is jammer dat ze er wit door fokken, wat wij er al jarenlang uit proberen te halen..
MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..
Romyv schreef:De vraag is, hebben deze mensen van eht stamboek genoeg kennis in huis van dergelijke zaken..?
jasmijn78 schreef:Romyv schreef:De vraag is, hebben deze mensen van eht stamboek genoeg kennis in huis van dergelijke zaken..?
Als je het verhaal achter bonte willem leest op de website van Bonte Willem, dan kun je lezen dat zijn fokker zowel KWPN-ers als Friezen heeft gefokt... En met door het kruisen met KWPN-ers wordt de kans op inteelt binnen het nieuwe BP al een stukkie kleiner.
supertinkie schreef:Zeker een mooi nieuw ras! Ik ben ook heel benieuwd hoe dit zich verder gaat vormen. Ik ben een echte Tinker liefhebber maar ik zou zoiets zeker ook het weiland niet uit schoppen
Ben wel benieuwd met wat voor Friezen ze dit voort willen zetten. Met het rankere type fries, of juist de wat zwaardere types? Iemand die dit toevallig weet?
Pletje123 schreef:Romyv schreef:het is jammer dat ze er wit door fokken, wat wij er al jarenlang uit proberen te halen..
MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..
Deze paarden worden toch niet ingezet voor de Friese fokkerij? Mijns inzien loop je nu onzin te verkondigen.. dat ze bij dit nieuwe stamboek het wit of de bonte kleur erin fokken, daar merk je bij de Friezen en hun zwarte kleur niets van hoorHet is niet besmettelijk, maar genetisch bepaald. Zolang jij je merrie gewoon onder een voor het leven ggk Friese hengst zet, dan is de kans op een gelaarsde Fries behoorlijk klein tot nihil.
Citaat:The Friesian of Color is anywhere from 50%-97% Friesian Blood and the other part Dutch Warmblood