De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrzavm

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:31

Ik vind ze wel erg leuk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:46

Wauw he! Mooie paarden!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:04

Romyv schreef:
MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..

Zeker weten; als je een beetje rondneust op internet dat zie je namelijk dat echt niet alle Fries/KWPN kruisingen een succes zijn (of zelfs de meeste niet...) De meeste die je tegenkomt zijn toch meestal afkomstig van niet-goedgekeurde/brakke friezen en niet-goed-gekeurde brakke kwpn-ers. BrakXbrak kan nooit wat opleveren.

Als jij kijkt naar de afstamming van Bonte Willem dan kun je zien dat die echt niet lukraak/op de gok gefokt is. Zowel van de kwpn-kant als van de friezenkant zitten daar goed presterende paarden achter...

Ik denk ook niet dat het stamboek alles wat bont is en maar een beetje behang heeft op gaat nemen als zijnde Baroque Pinto.... Geen papier is dan wellicht geen bezwaar, maar voor opname moet het paard wel aan de eisen/doelstellingen van het ras voldoen als ik de website goed begrijp.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:07

tjah het nadeel is dat je bij friezen toch wel enigsinds verstand moet hebben van de bloedlijnen om goed te fokken (bij ieder ras wel natuurlijk!! Maar bij het KFPS heb je ook nog te maken met inteeld ed.) De vraag is, hebben deze mensen van eht stamboek genoeg kennis in huis van dergelijke zaken..?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:14

Wat een prachtig dier! Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat vormen de komende jaren! Kijk er naar uit :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:20

Romyv schreef:
het is jammer dat ze er wit door fokken, wat wij er al jarenlang uit proberen te halen..

MAar het is zeker goed dat er controlle komt op de bloedlijnen en dat er fokdoelen komen waarmee paarden verbeterd kunnen worden..

Deze paarden worden toch niet ingezet voor de Friese fokkerij? Mijns inzien loop je nu onzin te verkondigen.. dat ze bij dit nieuwe stamboek het wit of de bonte kleur erin fokken, daar merk je bij de Friezen en hun zwarte kleur niets van hoor :n Het is niet besmettelijk, maar genetisch bepaald. Zolang jij je merrie gewoon onder een voor het leven ggk Friese hengst zet, dan is de kans op een gelaarsde Fries behoorlijk klein tot nihil.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:27

Romyv schreef:
De vraag is, hebben deze mensen van eht stamboek genoeg kennis in huis van dergelijke zaken..?

Als je het verhaal achter bonte willem leest op de website van Bonte Willem, dan kun je lezen dat zijn fokker zowel KWPN-ers als Friezen heeft gefokt... En met door het kruisen met KWPN-ers wordt de kans op inteelt binnen het nieuwe BP al een stukkie kleiner.

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:32

prachtige paarden :D

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:36

Zeker een mooi nieuw ras! Ik ben ook heel benieuwd hoe dit zich verder gaat vormen. Ik ben een echte Tinker liefhebber maar ik zou zoiets zeker ook het weiland niet uit schoppen ;)

Ben wel benieuwd met wat voor Friezen ze dit voort willen zetten. Met het rankere type fries, of juist de wat zwaardere types? Iemand die dit toevallig weet?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:39

Volgens mij voor het opbouwen, beide :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:40

Ik vind ze prachtig! :oo
Ik wil wedden dat ik nu heel veel friezenliefhebbers op mijn dak ga krijgen, maar ik zeg het toch :Y)
Ik vind dat bonte ze toch net wel iets 'extra's' geven!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:24

Wauw :oo

Wat zijn dat mooie paarden zeg :oo

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:26

Sorry ik vind ze echt níet mooi... :o

bjobjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:31

wow wel mooi maar als je toch zon ras wil zal ik eerder een Tinker kopen. :o

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:33

Ik vind ze niet eens een beetje lijken op een tinker.
Behalve dat ze beide bont zijn :roll:

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:35

jasmijn78 schreef:
Romyv schreef:
De vraag is, hebben deze mensen van eht stamboek genoeg kennis in huis van dergelijke zaken..?

Als je het verhaal achter bonte willem leest op de website van Bonte Willem, dan kun je lezen dat zijn fokker zowel KWPN-ers als Friezen heeft gefokt... En met door het kruisen met KWPN-ers wordt de kans op inteelt binnen het nieuwe BP al een stukkie kleiner.

klopt, deze mensen! Maar hoe gaan zij deze kennis overdragen aan nieuwe fokkers? Als het gelijk europees is, wordt dat wel heel lastig en zeker niet onnodig..

supertinkie schreef:
Zeker een mooi nieuw ras! Ik ben ook heel benieuwd hoe dit zich verder gaat vormen. Ik ben een echte Tinker liefhebber maar ik zou zoiets zeker ook het weiland niet uit schoppen ;)

Ben wel benieuwd met wat voor Friezen ze dit voort willen zetten. Met het rankere type fries, of juist de wat zwaardere types? Iemand die dit toevallig weet?

het lijkt mij dat ze luxer moeten worden, anders hadden ze de fries wel gekruist met een tinker of shire toch :+

Pletje123 schreef:
Romyv schreef:
het is jammer dat ze er wit door fokken, wat wij er al jarenlang uit proberen te halen..

Deze paarden worden toch niet ingezet voor de Friese fokkerij? Mijns inzien loop je nu onzin te verkondigen.. dat ze bij dit nieuwe stamboek het wit of de bonte kleur erin fokken, daar merk je bij de Friezen en hun zwarte kleur niets van hoor :n Het is niet besmettelijk, maar genetisch bepaald. Zolang jij je merrie gewoon onder een voor het leven ggk Friese hengst zet, dan is de kans op een gelaarsde Fries behoorlijk klein tot nihil.

Dat zeg ik toch ook niet? Maar als je een bond paard fokt, ongeacht of er fries in zit of niet vind ik (als friese liefhebster) dat je het geen fries mag noemen..

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:42

Wauww :~ wat een práchtig paard zeg !!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:47

RomyV: Het heet ook geen FRIES! Het is een Barok Pinto en daar komt geen letter fries bij kijken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:49

ze noemen het ook wel een bonte fries, daar reageerde ik op.. ik zeg ook niet dat het een fries heet, kan ook de titel wel lezen hoor!

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:56

Denk om uwen hart, Romy..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:57

ik kan wel wat hebben hoor ;) haha

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:57

Oké, dan is het goed..

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:08

Wauw nice! :D

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:08

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:36

Maar liannes, de hengst daar zou hier niet worden opgenomen in het stamboek. De standaard is daar toch blijkbaar anders:

Citaat:
The Friesian of Color is anywhere from 50%-97% Friesian Blood and the other part Dutch Warmblood

Die hengst daar heeft iets van 97 procent Friesch bloed. Wel erg jammer want zo vind ik ze het mooist. :)