Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:43

Tsja, niets is hier nog natuurlijk en dat zal ook niet zo worden... Hoe we het ook proberen..

Waarom zetten ze niet ruinen en merries uit, op dat omheinde stuk grond waarvan ze zeker weten dat ze genoeg gras op eten EN de winter overleven...??? Ipv de paarden eindeloos laten fokken en laten verhongeren/schieten..
Dan kunnen die geweldige vogeltjes nestjes bouwen en de boswachters kunnen ze alsnog wel in de gaten houden..

Lekker ben jij duckydive, jij kan daar ook wel in een hutje gaan wonen. Geen geld, je moet paarden/koeien schieten om op te eten, kleding van de huid.. en als je ziek bent mag je Niet naar het ziekenhuis, want dat is niet natuurlijk he

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:05

Citaat:
Duckydive:Prima hoor, maar wat is er nou Disney.

Donald Duck misschien? De hersens van een eend? Past goed bij je forumnaam trouwens :+
Sorry hoor, ik vind je recatie erg merkwaardig, misschien eerst maar 's goed lezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:56

Aangezien een vergelijkbare discussie liep in het vorige topic hierover qoute in even een foto. Als er in de zomer al zo veel paarden op zo weinig gras staan dan ga je toch naar mijn idee al voor de herfst paarden wegvangen lijkt mij.

Downhill schreef:
Mijn vader is afgelopen zomer nog bij hun in het gebied geweest en heeft nog hele mooie foto's gemaakt van ze.

Afbeelding

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:02

Stukje wat Aliciau2 geschreven heeft op ik dacht pagina 3.

Tussen de koniks in de oostvaardersplassen lopen verschillende vossen en bonte paarden, die zijn echt niet uitgezet door staatsbosbeheer, maar losgelaten of uitgebroken.

Op de foto zie ik toch echt nergens vosjes of bontepeerdjes.
Heeft iemand toevallig nog foto's waar ze wel op staan?

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:10

Hermelientje schreef:
cyrano schreef:
Nou ja goed dan ik ben overstag ......

Ja ik zat zo ook al wat te denken. Die duckydive is gewoon geniaal, moet eens met onze ministers gaan praten in deze crisistijden. Kankerbehandeling schrappen, zo onnatuurlijk, dat scheelt een stuk in de kosten van de gezondheidszorg. Maar waarom daar ophouden, geen inentingen meer, gewoon uitzieken of doodgaan, pacemakers weg ermee, hartmedicijnen/operaties niks ervan. En inderdaad oud en geen familie om voor je te zorgen, pech gehad zo is de natuur. Maar waarom daar ophouden, kinderbijslag weg ermee pech gehad als je ouders je eigenlijk niet kunnen betalen, lost de natuur wel op, trouwens uitkeringen helemaal nergens voor nodig, de sterksten nemen de banen, zijn we van een hoop kneusjes verlost. Studiefinanciering ook weg ermee, ja zo is de natuur, had je maar in een rijk gezin geboren moeten worden. Honden en kattenasiels geen subsidie meer, hond en kat bah wat een akelige gedomesticeerde dieren zo onnatuurlijk, geen cent meer aan uitgeven. Maar ja staatsbosbeheer en natuurorganisaties, is ook raar natuur is natuur heeft toch geen beheer nodig, weg met al die Europese, rijks- en provinciesubsidies, wat een onzin.

Staatsfinanciën in 1 keer opgelost, geniaal gewoon :D :D

Terug naar de tijd van mijn oma, gewoon 13 kinderen en als je geluk had leefden er een stuk of vier langer dan jij, konden ze fijn voor jou zorgen, heerlijke tijd was dat. Ziekte bij de koeien, hoge sterfte en radeloos omdat ze niet meer wist hoe het verder moest, nou dat waren nog eens natuurlijke tijden, daar kon ze altijd vol plezier over vertellen.

Ja, je kan er wel lacherig over doen, maar hoe denk je dat we aan al die ziektes als MKZ enzo komen.
Omdat wij zo geniaal zijn. Ik roep niet dat dat de oplossing is, maar zoals we nu bezig zijn helpen we alles naar z'n grootje. Alleen dat wil niemand zien. Nee, we gaan ons vooral druk maken om de enige paarden in nederland die wel een normaal bestaan hebben.
Jammer dat dat alleen het laatste is waar iedereen bij stilstaat.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:14

Ik snap jou niet hoor gaan we met jouw idee mee en dan is het nog niet goed wat wil je nou??? }:)

duckydive

Re: Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:27

O, je wou zeggen dat dit niet cynisch bedoeld was.
Ik vind dat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze daden, volgens mij is dat ook waar dit topic over begonnen is.
Dat wij meewerken aan overpopulatie door zelf ook door te fokken betekent ook dat de natuur daar ookm een stokje voor gaat steken. Als kanker niet werkt is het wel iets anders. Wij zijn niet superieur, dat is het enige wat ik ermee duidelijk wil maken. Voor wie dat niet begrijpen of het er niet mee eens zijn: vraag dan even wat ik ermee bedoel, maar ga niet op de man spelen, dat vind ik zo flauw.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:30

Zou trouwens wel een hoop problemen oplossen inderdaad. Economie stijgt.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:36

Als de mensen geen hersenen had gehad, was het zo gegaan ja. Huppa, Aids en de helft van de mensen is weer opgeruimd... of kanker net zo.. en weer doorfokken. Maar dat is helaas niet zo en dat kan je ook niet willen lijkt me :S Of wil je nu zeggen dat wij met zijn allen onszelf maar dood moeten laten gaan door ziektes en vijanden? die we niet hebben..

Nouja ik vind dat we onszelf niet dood moeten laten gaan, en de dieren ook niet met opzet zo'n leven/dood moeten geven..

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:39

Je bent gewoon erg kort door de bocht.

Het is inderdaad zo dat wij als mensheid de wereld voor een groot gedeelte naar de ... hebben geholpen maar je kan het echt niet recht strijken met dit soort praktijken.

Want gut de vogeltjes kunnen niet broeden dus gooien we maar een flinke kudde grote grazers in het broedgebied zodat ze het gebied toegankelijk maken voor de vogels want het zou zonde zijn als ze uitstierven en ja ach wat de winter met die kudde doet is minder belangrijk want we hebben toch genoeg van zulke dieren. En dat ze 2 dagen doelloos rondzwerven wachtend op hun dood is ook niet zo erg want tja zo ging dat ooit in de natuur.Het enigste niet natuurlijke is het hek wat om het gebied staat maar ja joh niemand die zich daar druk om maakt.

Het is gewoon niet oke dat "wilde" dieren flink moeten lijden voor het welzijn van andere echte wilde dieren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:42

Duckydive, je zult het ongetwijfeld goed bedoelen maar het lijkt me zinloos om alle kwalijkheden van de wereld in één topic in te brengen. Waar het hier over gaat is het feit dat "men" de merkwaardige beslissing neemt om in ons kleine land een natuurgebied te creëren met behulp van grote grazers die per definitie niet toekomen met de ruimte die hen toegewezen wordt, en de uiteindelijke consequenties daarvan.

En dan kun je er van alles bijslepen van wat de mens nog meer fout doet of - om bij jou te blijven - over zichzelf heeft afgeroepen. Dat is imo zinloos en "een beetje dom" . Als je de honderd zijwegen van de grote weg wilt benoemen of aflopen, dan kom je nergens.

Och... misschien moet iemand in Noord-Korea dan toch maar op die gevreesde rode knop drukken en valt de grote bom op de wereld. Dan zijn we werkelijk van alle problemen af.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:44

geerke schreef:
kazary schreef:
Dit is geen "survival of the fittest"
Daar verhongeren dieren niet, daar zijn roofdieren die selecteren.
Die postzegel aan grond wat wij hier al heel wat vinden is in natuurtermen niets.

inderdaad...dat is het hele verschil.....

Bij survival of the fittest verhongeren er wel degelijk dieren. Inderdaad worden er ook dieren opgegeten door de roofdieren, maar gebrek aan voedsel is wel degelijk een groot deel van het bepalen van de grootte van een kudde. Daarnaast zijn de verzwakte dieren die door de roofdieren gepakt worden vaak juist de dieren die door bijvoorbeeld honger verzwakt zijn. Bij roofdieren sterven er ook veel door verhongering, zij hebben vaak geen natuurlijke vijand.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:59

Bij gebrek aan voedsel dat inderdaad bestaat, wacht er geen honderdood. Dan zijn ze eerder op dan aan de hongerdood. Dus veel mindere leed.
Een roofdier kan inderdaad aan hongerdood sterven,maar die staan niet in dat gebied. Het gaat hier om de graas dieren.

En als ik dan die foto zie is het schandalig dat je dat de winter in laat gaan. Dan weet je zeker dat alle graasdieren hier de dupe van gaan worden.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:06

de eerste 3 paarden lijken me nog drachtig ook, verder geen veulens te zien dus zal de foto zal wel aan het begin van de het jaar genomen zijn.
Resultaat eind van de zomer is de kudde bijna 2x zo groot.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:53

Misschien gingen we inderdaad een beetje off-topic, maar ik begrijp niet zo goed waarom er gedacht wordt dat we overal controle op moeten en kunnen hebben.
Weer on-topic:
Door een "wilde kudde" uit te zetten worden waarschijnlijk geen problemen opgelost, want dit is weer de gedachtegang van de mens. Het is natuurlijk in de zin dat die dieren zich wel redden zonder verder menselijk ingrijpen d.m.v. voeren.
Dat er dieren honger lijden is in onze ogen vreselijk, maar dit is ook een onderdeel van de natuur als die zijn gang kan gaan.
Ik vind juist dat ze er op een verantwoorde manier mee omgaan als ze de dieren laten gaan, maar de zwakken uit hun lijden verlossen. Ik denk ook dat door een beperkt voedselaanbod er minder nakomelingen zullen komen, dus dat het balans wel terug komt.
En het is natuurlijk ook niet zo dat alle dieren alleen dood gaan door honger, ouderdom of ziekte komt natuurlijk ook gewoon voor.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:00

Die kuddes zijn niet daar ontstaan maar daar neer gekwakt door een zooitje bemoeizieke mensen dus is het begrip natuur al helemaal niet aan de orde hier.

De natuur is musjes, eendjes, mollen, vosjes, konijntjes, herten en ga zo nog maar even door die hier al van oudsher voorkomen en niet zijn uitgezet door de mens. En als er dan al wel van deze dieren uitgezet zijn door mensen dan in ieder geval in gebieden waar ze hun oorsprong vinden.

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:25

Je kan de oostvaarderplassen ook zien als een soort eiland, dus door barriers kunnen dieren niet naar een ander gebied. Dit zie je overal in de wereld, er zijn genoeg afgeschermde leefgemeenschappen. Ik vind het dus helemaal niet zo onnatuurlijk dat deze dieren in een aangepaste grootte gebied leven. Elk gebied heeft een draagkracht, maximaal aantal van een soort die daar nog kunnen leven. doordat er in de zomer te veel dieren worden geboren, overscheidt het zijn draagkracht en vindt er in de winter selectie plaats (dan is er te weinig voedsel).
in mijn opzicht vind ik dit dus een vrij natuurlijk normaal proces. het enige wat ik mis is predatie op de dieren. Maar ik kan ook geen natuurlijke predator van het paard bedenken, die nog in nl voorkomt. In de natuur gaan er nou eenmaal dieren dood als er teveel van zijn.
verder vind ik het nog al schokkend dat iedereen zo agressief reageren op deze gecreeerde levensgemeenschap, zonder dat je er iets van af weet. Ik ben blij dat er tenminste nog mensen zijn die voor de natuur zijn en niet een snelweg aanleggen of een woonwijk. Maar dit prachtige gebied bedenken. En natuurlijk kan alles beter, en hier werken ze ook aan. ik vind het iig een erg goed idee en hoop dat er meer van zulke gebieden komen.

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:28

ohja, zo'n grote populatie dieren is daar niet neer gekwakt, maar die krijg je nou eenmaal als je vrouwtjes en mannetjes hebt.... duhuh
er zijn er een paar uitgezet

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:36

melmzs schreef:
ohja, zo'n grote populatie dieren is daar niet neer gekwakt, maar die krijg je nou eenmaal als je vrouwtjes en mannetjes hebt.... duhuh
er zijn er een paar uitgezet

DUHUHHHHH dat hadden ze ook van te voren kunnen bedenken dusssssss.

Overigens ben ik helemaal niet tegen deze gebieden maar wel tegen de wijze hoe de dieren daar beheerd worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:04

Alicia2u schreef:
Maar jij bent de eigenaar van die dieren, de paarden in de oostvaardersplassen hebben geen eigenaar en worden gezien als wild. Net als dat er geen eigenaar is voor de hertjes in het bos.

Dat klopt niet, deze dieren hebben wel degelijk een eigenaar. Ofwel staatsbosbeheer, ofwel natuurmonumenten, ofwel een andere eigenaar... Ze zijn daar door iemand uitgezet in kader natuurbeheer, niet om die dieren zelf... grote grazers, die moeten zorgen dat het gebied niet helemaal verbost, maar open blijft voor andere soorten planten en dieren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

Ik heb het nagevraagd bij Staatsbosbeheer hoe groot het gebied is.
OVP is ruim 6000 ha waar natuurlijk ook water en moeras onder vallen.
Er grazen 1140 konikpaarden waarvan er dit jaar 12 een natuurlijke dood stierven en 58 zijn afgeschoten,
maakt totaal 70.
Afschot gaat niet alleen om slechte conditie, maar ook gebroken been bijv of vechtwonden. Het gros van het afschot gaat om jonge dieren ( 1 a 2 jaar) of hele oude dieren.

Het rare is dat er bij de gehouden paarden nog niet wordt gemonitord hoe het sterftecijfer daar ligt, je hoort vaak ( maar dat is gewoon niet te controleren of dat klopt door gebrek aan monitoring) dat de gemiddelde leeftijd van paarden een jaar of 3 is. Dat lijkt mij erg laag, maar er belanden er natuurlijk ook heel wat van in de worst.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:18

Dat zou dus betekenen dat ze ongeveer 5 Ha per paard hebben en dat is meer dan de meeste van onze huispaarden mogen hebben.
er zijn legio huispaarden die op een inie minie stukje grond leven in de blubber en zonder bijvoer ook broodmager met de nodige ziektes als exceem, wormen en dergelijke. Of in een stalletje 3*3 als ze mazzel hebben en die zien iedere dag 5 minuten de buitenlucht van de stal naar de manege waar ze zich een half uur mogen bewegen en stofhappen.

Die koniks zijn niet zielig die hebben het prima voor elkaar. Mischien geen leuk idee als je bedenkt dat het een paar (5% door afschot 1.05 % door ziekte of ouderdom) het niet redden maar helaas kan dat niet anders. Natuurlijk kunnen we er ook een kudde wolven neerzetten voor het natuurlijke verloop alleen helaas helaas willen mensen wel oog in oog staan met een paardje maar niet met een kudde wolven. Dus schieten we er af en toe wat af. Doen we toch ook met de duiven, konijnen, hazen, fazanten, roofvogels bij de postduivenstallen en dergelijke, niemand die dat erg vind.
de populatie zul je in toom moeten houden hetzij door natuurlijk verloop als honger of door menselijk ingrijpen. Doe je dat niet dan krijg je ziektes die zich natuurlijk ook uit kunnen breiden naar onze zwakke huispaarden.
de natuur is hard en zielig kent de natuur niet, dat is maar goed ook als je het leefbaar wilt houden alleen de sterken overleven.

Niemand hoeft medelijden te hebben met de koniks paarden het is de natuur en die heeft het beste met ons voor, alleen wij mensen zien dat niet zo.
En om te praten over ziektes als kanker en dergelijke ach zodra we medicijnen hebben komt de natuur met een nieuwe nog ongeneesbare ziekte of hongersnood.

De regering kan zich beter bezig gaan houden met de kredietcrisis en de banken dat is op dit moment belangrijker.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:24

joyce B schreef:
Alicia2u schreef:
Maar jij bent de eigenaar van die dieren, de paarden in de oostvaardersplassen hebben geen eigenaar en worden gezien als wild. Net als dat er geen eigenaar is voor de hertjes in het bos.

Dat klopt niet, deze dieren hebben wel degelijk een eigenaar. Ofwel staatsbosbeheer, ofwel natuurmonumenten, ofwel een andere eigenaar... Ze zijn daar door iemand uitgezet in kader natuurbeheer, niet om die dieren zelf... grote grazers, die moeten zorgen dat het gebied niet helemaal verbost, maar open blijft voor andere soorten planten en dieren.

Dat is bij wetgeving heel anders dan een particuliere eigenaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:35

1 paardje wat dood in de wei ligt in Nietap is een drama waar maanden later nog kamervragen over gesteld worden, maar dit is "lang leve de natuur"?
Ik moet dringend terug naar school want hier begrijp ik de logica écht niet van!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:00

Kafue schreef:
Dat zou dus betekenen dat ze ongeveer 5 Ha per paard hebben en dat is meer dan de meeste van onze huispaarden mogen hebben.
er zijn legio huispaarden die op een inie minie stukje grond leven in de blubber en zonder bijvoer ook broodmager met de nodige ziektes als exceem, wormen en dergelijke. Of in een stalletje 3*3 als ze mazzel hebben en die zien iedere dag 5 minuten de buitenlucht van de stal naar de manege waar ze zich een half uur mogen bewegen en stofhappen.

Die koniks zijn niet zielig die hebben het prima voor elkaar. Mischien geen leuk idee als je bedenkt dat het een paar (5% door afschot 1.05 % door ziekte of ouderdom) het niet redden maar helaas kan dat niet anders. Natuurlijk kunnen we er ook een kudde wolven neerzetten voor het natuurlijke verloop alleen helaas helaas willen mensen wel oog in oog staan met een paardje maar niet met een kudde wolven. Dus schieten we er af en toe wat af. Doen we toch ook met de duiven, konijnen, hazen, fazanten, roofvogels bij de postduivenstallen en dergelijke, niemand die dat erg vind.
de populatie zul je in toom moeten houden hetzij door natuurlijk verloop als honger of door menselijk ingrijpen. Doe je dat niet dan krijg je ziektes die zich natuurlijk ook uit kunnen breiden naar onze zwakke huispaarden.
de natuur is hard en zielig kent de natuur niet, dat is maar goed ook als je het leefbaar wilt houden alleen de sterken overleven.

Niemand hoeft medelijden te hebben met de koniks paarden het is de natuur en die heeft het beste met ons voor, alleen wij mensen zien dat niet zo.
En om te praten over ziektes als kanker en dergelijke ach zodra we medicijnen hebben komt de natuur met een nieuwe nog ongeneesbare ziekte of hongersnood.

De regering kan zich beter bezig gaan houden met de kredietcrisis en de banken dat is op dit moment belangrijker.

Of eerst maar eens de bio-industrie afschaffen. NL hoeft niet vegetariër te worden, maar in elk geval wel een eerlijke vleeseter.

Ík kan er niet bij dat mensen zo vreselijk moeilijk doen over de Konikjes, maar het wél normaal vinden dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt :?