Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
nadita schreef:horseyfries schreef:Verder is zo'n erfelijke afwijking dragen geen enkel probleem, alleen als je twee dragers kruist kan er een probleem optreden. Als je dus zorgt dat je hele hengstenstapel dragervrij is dan mag hij gerust gekruist worden met een dragermerrie en zorg je ervoor dat het probleem zelf niet meer optreedt.
Maar als je een hengst die dragervrij is kruist met een merrie die wel drager is, dan kan een veulen uit die combinatie toch ook weer drager zijn? Dan kan je dus nooit het hele probleem uitbannen?
jodi schreef:En het feit dat veel volwassen paarden geen greintje uithoudingsvermogen hebben dat intereseerd niemand?
sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje... SuuZzel schreef:Naomi_Azzet schreef:Het is misschien een domme vraag, maar kan iemand mij vertellen wat het betekent als een paard 'aan de nageboorte blijft staan'?
Gewoon omdat ik er nog nooit van gehoord heb.
Dat betekend dat de nageboorte ofwel placenta er niet vanzelf uit komt na geboorte van een veulen.
Citaat:sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje...
jodi schreef:Citaat:sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje...
Ja hoor,lach maar.
De reputatie is er nu,en niet slechts gebaseerd op één paard.
Zal de verkoop niet ten goede komen...

Citaat:Verder is het een minpuntje dat ze door hun zwarte kleur eerder last hebben van de warmte.
Citaat:De kans op een drager wordt daardoor wel steeds kleiner, er zullen steeds meer niet dragers komen op die manier. En de vraag die je je moet stellen is of je het nog een "probleem" vind, als er geen hengsten meer dekken die dragers zijn en je dus nooit meer kans maakt op een mismaakt of dood veulen.
Dat een paard drager is dan merkt hij en jij niets van.
Het stamboek heeft gekozen voor dit beleid om een zo breed mogelijke bloedspreiding te garanderen.

_Lott schreef:@ Ibalia
dus omdat die fries sleept , is het droevig gesteld met de fries? heb je wel eens bekeken hoeveel andere rassen niet kreupele paarden geven.. ik vind het nu wel erg zwart wit bekeken.
suleilitha schreef:Het prachtige Friese paard kan niet gered worden met vreemd bloed, het kan alleen maar gered worden door waakzame fokkers, die zelf ook heel goed de bloedspreiding in de gaten kunnen houden.
randalinpony schreef:De echt goeie fokkers zijn kritisch. Maar de rest fokt meestal met wat zij niet goed genoeg vonden.
Citaat:nee...het schijnt de laatste tijd veel vaker voor te komen bij friezen dat ze niet goed meer hun benen optillen en niet meer zo sterk zijn dan vroeger, dat vertelde deze meneer die zijn hele leven al frieze paarden gebruikt..en dus niet fokt...
En over kreupele paarden heb ik het nooit gehad.