Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:34

Hij heeft niet tot verbetering bij weten te dragen, wat ik genoeg reden tot afkeuring vindt, Nadita. Jij hebt één goeie, en dat kan natuurlijk maar als je zo'n rapport leest, dat zegt mij genoeg.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:18

nadita schreef:
horseyfries schreef:
Verder is zo'n erfelijke afwijking dragen geen enkel probleem, alleen als je twee dragers kruist kan er een probleem optreden. Als je dus zorgt dat je hele hengstenstapel dragervrij is dan mag hij gerust gekruist worden met een dragermerrie en zorg je ervoor dat het probleem zelf niet meer optreedt.

Maar als je een hengst die dragervrij is kruist met een merrie die wel drager is, dan kan een veulen uit die combinatie toch ook weer drager zijn? Dan kan je dus nooit het hele probleem uitbannen?

De kans op een drager wordt daardoor wel steeds kleiner, er zullen steeds meer niet dragers komen op die manier. En de vraag die je je moet stellen is of je het nog een "probleem" vind, als er geen hengsten meer dekken die dragers zijn en je dus nooit meer kans maakt op een mismaakt of dood veulen.
Dat een paard drager is dan merkt hij en jij niets van.
Het stamboek heeft gekozen voor dit beleid om een zo breed mogelijke bloedspreiding te garanderen.
Iets waar al die mensen die zo hard roepen dat je vreemd bloed zou moeten invoeren toch alleen maar voor kunnen zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:23

Horseyfries, die hebben tunnelvisie en denken nog steeds dat de Arabo's het Fries ras moeten redden....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:48

En het feit dat veel volwassen paarden geen greintje uithoudingsvermogen hebben dat intereseerd niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:58

jodi schreef:
En het feit dat veel volwassen paarden geen greintje uithoudingsvermogen hebben dat intereseerd niemand?

_O- _O- _O- _O- sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:00

ik vind ook niet dat ze nieuw bloed erin moeten fokken :n

klopt inderdaad dat er vreselijk veel inteelt is en misvorming

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:05

SuuZzel schreef:
Naomi_Azzet schreef:
Het is misschien een domme vraag, maar kan iemand mij vertellen wat het betekent als een paard 'aan de nageboorte blijft staan'?
Gewoon omdat ik er nog nooit van gehoord heb.

Dat betekend dat de nageboorte ofwel placenta er niet vanzelf uit komt na geboorte van een veulen.

heeft mijn merrie ook gehad.. ook draagt ze een maand tekort. komt ook door teveel inteelt percentage

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:06

Citaat:
sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje...

Ja hoor,lach maar.
De reputatie is er nu,en niet slechts gebaseerd op één paard.
Zal de verkoop niet ten goede komen...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:07

uiteindelijk lost het zichzelf wel op

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:07

jodi schreef:
Citaat:
sorry hoor, maar hier moet ik vreselijk om lachen! Waar baseer je dat op? Op een of meer paarden die geen conditie hebben omdat er niks mee is gedaan? Het spijt me dat ik zo reageer maar dit vind ik echt een lachertje...

Ja hoor,lach maar.
De reputatie is er nu,en niet slechts gebaseerd op één paard.
Zal de verkoop niet ten goede komen...

_O- _O- _O- :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:09

Ik moet nog steeds lachen, ik vind het niet meer dan een broodje aap verhaal. Verder wil ik wel een bronvermelding zien.
Voorts moet je elk paard trainen om het in conditie te krijgen, zelfs een Fries ;)
Voetnootje: mijn ruin van bijna 5 loopt met de vingers in de neus 25 km. voor de marathonwagen en wordt niet moe..... en zo zijn er talrijke Friezen... hoe verklaar je dat dan?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:23

je moet er niet eens op in gaan :')

het is gewoon dikke onzin! en het heeft niks te maken met het inteeltpercentage van het friese paardenras

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:25

Die van mij loopt Intermediaire I en Tineke Bartels is telkens verbaasd tijdens de trainingen dat hij niet moe te krijgen is, ook niet in de zomer tijdens de warmste dagen.

Zoals ik al eerder heb gezegd kan ik me wel voorstellen dat je in frankrijk een vertekend beeld krijgt van Friezen, omdat er vroeger jammer genoeg veel slechtere paarden naartoe gingen. Nu wordt men gelukkig daar ook steeds wijzer en zijn er een aantal zeer goede Friezen in Frankrijk te vinden. Maar dit soort vooroordelen zijn de naweeën van hun slechte ervaringen en dat kan ik me wel voorstellen. Dit was in België ook lange tijd het geval en dat is nu pas goed aan het bijdraaien, maar daar heb je echt jaren voor nodig.
In België wordt veel goeds gedaan door het uitbrengen in de topsport van paarden zoals Adel, Rintje en Cas op Grand Prix niveau, door hun prestaties weet men in België over het algemeen ondertussen gelukkig beter, hopelijk volgt Frankrijk binnenkort!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:42

als er nou paarden zijn die ALTIJD doorlopen.. dan zijn het friezen wel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:52

Dat kun je inderdaad wel stellen, Lott. En aan de conditie mankeert vaak he-le-maal niks als je ze maar traint.
Het is wel zo dat ze binnen het marathongebeuren niet tegen een KWPNer opkunnen maar dat is niet vreemd, heeft vooral met de gangen te maken en niet met de inhoud van de dieren.
Verder is het een minpuntje dat ze door hun zwarte kleur eerder last hebben van de warmte.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:00

Laat ik eerst even zeggen dat ik helemaal geen verstand van friezen heb.
Ik vind dit wel een zeer interressant onderwerp en probeer het te volgen.

Vanmiddag heb ik gesproken met iemand die met friezen fokt en haar eens gevraagd wat haar ondervindingen zijn. Volgens haar zijn er "serieuze" fokkers die helemaal niets geven om inteelt. Of het gaat goed of niet, heeft er eens iemand tegen haar gezegd.
En als het goed gaat, heb je een fantastisch veulen en die niet goed zijn, verkocht deze man voor een prikkie...
Heel erg jammer dat er dus zo door sommige mensen met dit prachtige ras wordt omgegaan..

Mijn vader, met wie ik dit topic even besprak, had vanmorgen gepraat met iemand die altijd friezen gebruikt heeft voor het mennen en rijden. Hij vertelde dat het erg droevig gesteld is met de friezen.
Hun fries kan hij precies sporen op de weg, die tilt zijn voeten niet goed op..Nu kun je zeggen dat het van het rijden komt maar dit zijn echt mensen die weten hoe het moet.

Die slechte voeten die ik eerder noemde, komen ook echt niet alleen van een slechte verzorging of fout beslag..
(even als reactie op iemand die zei dat dit de oorzaak was)

Ik begrijp dat het erg moeilijk is om een hengst en merrie bijelkaar te kiezen die kompleet verschillende bloedlijnen hebben. Dus een vraag aan de mensen die er wel verstand van hebben: wat kan het prachtige, fiere, Friese paard nog redden. Je zult het toch buiten de deur moeten zoeken maar welk paard kan hiervoor gebruikt worden zonder dat de goede eigenschappen van de Fries verloren gaan.

Moet een commissie van wijze mannen de hengstenkeuze voor de merries gaan bepalen? Om er maar voor te zorgen dat het ras (op een goede manier) blijft bestaan?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:00

het is toch ook een zwaarder gebouwd paard >;) :roll:

een fries kan niet concurreren met snelheid op een kwpener of bijv zelfs een welsh.. moeten we ook niet willen!

ze moeten zorgen dat het inteelt beperkter doorgefokt kan worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:04

@ Ibalia

dus omdat die fries sleept , is het droevig gesteld met de fries? heb je wel eens bekeken hoeveel andere rassen niet kreupele paarden geven.. ik vind het nu wel erg zwart wit bekeken.

dat er teveel inteelt is klopt, en dat het het ras daardoor verzwakt klopt ook! maar er zijn zat friezen die goed zijn.

er is een hengst die veel waterhoofden doorgeeft.. maar ook daar komen wel gezonde veulens van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:07

Er zijn inderdaad nog van die ouderwetse Friezen met van die enorme platpoten om het even oneerbiedig te zeggen. Ik vind dus persoonlijk dat je met die paarden ook niet moet fokken. Een goed paard hoort een correcte hoef te hebben.
Ik heb zelf een jonge Fries naar de slacht gebracht die gewoon op meerdere punten mislukt was. Nu heb ik nog eentje, zelfde vader, en de moeder van diezelfde die dus nu dood is, is de oma van mijn jonge overgebleven merrie. De merrie die ik nu nog heb, is een prachtig jong dier en ze is correct gebouwd.
Als fokker/eigenaar moet je zelf ook het kaf van het koren scheiden.
Verder is er genoeg info te vinden over wat wel en niet kan in de fokkerij, maar het nadeel is dat het overgrote deel van de fokkers oude knarren zijn die niet eens weten hoe het aan en uit knoppie van internet werkt, so to speak.
Op het andere topic wat hier loopt over ditzelfde inteeltverhaal heb ik een paar links geplaatst met meer inside information.

Het prachtige Friese paard kan niet gered worden met vreemd bloed, het kan alleen maar gered worden door waakzame fokkers, die zelf ook heel goed de bloedspreiding in de gaten kunnen houden.

We weten allemaal dat Oege het waterhoofdgen doorgaf, we weten ook dat Oege vele fantastische paarden heeft gebracht maar dat wordt even niet vergeten.

We weten dat Gribaldi krengen kan geven maar ook daar komen goeie paarden van, het is lood om oud ijzer.
Diegenen die nu het hardst tegen het Friese ras aanschoppen, vergeten dat ze zelf eind jaren zestig de hoefkatrol hebben geïmporteerd in Nederland, door l'Invasion (een Selle Francais) Duc de Normandie (ook een Selle Francais) en niet te vergeten de Engels Volbloed Koridon los te laten op de toen nog gelderse paarden. Ze kunnen zichzelf nu nog wel in de kont bijten, want voor die hengsten hier werden ingezet kende men geen hoefkatrol in Nederland. Lang leve de bloedverversing, dus!!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:15

Citaat:
Verder is het een minpuntje dat ze door hun zwarte kleur eerder last hebben van de warmte.

Toch maar met een arabisch schimmeltje kruisen dan. :')

Horseyfries schreef:
Citaat:
De kans op een drager wordt daardoor wel steeds kleiner, er zullen steeds meer niet dragers komen op die manier. En de vraag die je je moet stellen is of je het nog een "probleem" vind, als er geen hengsten meer dekken die dragers zijn en je dus nooit meer kans maakt op een mismaakt of dood veulen.
Dat een paard drager is dan merkt hij en jij niets van.
Het stamboek heeft gekozen voor dit beleid om een zo breed mogelijke bloedspreiding te garanderen.

Je krijgt door dit beleid niet minder dragers, je selecteert namelijk vrije dieren om samen met dragende dieren weer 50% dragers te creeren.

Het probleem wordt zo wel minder groot, omdat je minder snel dragers erbij maakt als je in ieder geval de hengsten die natuurlijk de meeste invloed op de genenpool hebben, vrij houdt.
Ben je ook idd van het probleem van de homozygoten af, plus de vrije merries die je hebt, krijgen geen nakomelingen meer die drager zijn.....

Het gevaar is echter dat dragers zich onzichtbaar door de populatie blijven verspreiden, als je de merries niet test -via de merrielijnen dus.
Je zou dan op een slecht moment erachter kunnen komen dat je jaargangen jonge hengsten hebt, waarvan de interessante dus dragers zijn.

Om die reden zou je ook merries moeten testen, en in de lijnen die goed vertegenwoordigd zijn, harder moeten selecteren door dragende merries uit te sluiten van de fokkerij.

Maar ik durf te wedden dat als die test beschikbaar komt, igg de serieuze fokker hem ook voor zijn merries gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:18

Het punt is dat men op de hengsten kritisch genoeg is maar was elke merriehouder op zijn eigen beesten maar zo kritisch en daar schort het vaak aan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:19

De echt goeie fokkers zijn kritisch. Maar de rest fokt meestal met wat zij niet goed genoeg vonden. ;)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:35

_Lott schreef:
@ Ibalia

dus omdat die fries sleept , is het droevig gesteld met de fries? heb je wel eens bekeken hoeveel andere rassen niet kreupele paarden geven.. ik vind het nu wel erg zwart wit bekeken.

nee...het schijnt de laatste tijd veel vaker voor te komen bij friezen dat ze niet goed meer hun benen optillen en niet meer zo sterk zijn dan vroeger, dat vertelde deze meneer die zijn hele leven al frieze paarden gebruikt..en dus niet fokt...
En over kreupele paarden heb ik het nooit gehad.

suleilitha schreef:
Het prachtige Friese paard kan niet gered worden met vreemd bloed, het kan alleen maar gered worden door waakzame fokkers, die zelf ook heel goed de bloedspreiding in de gaten kunnen houden.

Daar zeg je iets. Het is erg belangrijk dat je dus heel selektief fokt maar zijn er nog genoeg verschillende bloedlijnen om er voor te zorgen dat er weer een gezond paard gefokt kan worden?

randalinpony schreef:
De echt goeie fokkers zijn kritisch. Maar de rest fokt meestal met wat zij niet goed genoeg vonden. ;)

Daarom schrok ik dus ook vanmiddag van het verhaal van onze brokjesverkoopster. Een fokker die dus echt de gok nam en het met de inteelt niet zo nauw nam. Het kaf wordt dus verkocht en door andere (met minder fokkersverstand) fokkers weer gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 10-03-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:40

*weer eens verkeerd gewijzig en dus gequote :o :o *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:47

Citaat:
nee...het schijnt de laatste tijd veel vaker voor te komen bij friezen dat ze niet goed meer hun benen optillen en niet meer zo sterk zijn dan vroeger, dat vertelde deze meneer die zijn hele leven al frieze paarden gebruikt..en dus niet fokt...
En over kreupele paarden heb ik het nooit gehad.

Tja, dit kan ik zelfs met mijn beetje boerenverstand nog beredeneren. Dít is dus het resultaat als je het kaf niet van het koren scheidt en vroeger was de boerenhooiwagen en de maaimachine de scherprechter. De paarden die niet sterk genoeg waren, werden er binnen een jaar uitgeknikkerd en gingen naar de slager. Tegenwoordig wordt alles wat zwart is en sokjes heeft in stand gehouden. En dat is juist fout. Nog fouter is dat men met zulke dieren ook nog vaak vermeerdert. "Ach die merrie is wat voos en week, laten we er dan maar een veulen in stoppen".
In de lagere takken van de sport kom je deze paarden dan nog wel eens tegen. Alhoewel ze gelukkig aan het uitdunnen zijn. De kwaliteit wordt juist beter, kijk maar om je heen op dressuurwedstrijden en ik mag niet opscheppen van mijn moeder maar de Friezen die wij hebben staan, kunnen stuk voor stuk erg goed bewegen en sloffen en slepen niet.
Kijk, aan de andere kant, dat die man zegt dat ze niet zo sterk meer zijn als vroeger komt ook doordat ze in het zware boerenwerk uit den treure werden getraind. Ook dit verhaal heeft dus twee kanten. En als jouw kennis wil, kan hij echt wel aan goeie sterke Friese koetspaarden komen, maarrrr die kosten een paar centen.