Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:00

We kunnen wel al een heel eind komen. Als ik met mijn paard wandel loop ik langs een weitje met één shetje, áltijd staat het arme ding alleen, hij kruipt zowat door het hek om maar bij ons te komen ...

Terwijl het langs die weg alleen maar weiland weiland weiland is, met paarden paarden en nog eens paarden ... Tsja, dan mis je toch ergens een afslag hoor. Ik bedoel, zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Klop eens aan bij je buurman denk ik dan.

xx_horsiex: ik bekijk het niet vanuit mijn standpunt, ik bekijk dat vanuit het paard. Edit: ah, zoals Kazary ook al zei ;).

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:03

Hoezo isoleercel? Zo lang een paard buiten komt gedurende het grootste deel van de dag heeft het paard het zo slecht nog niet. In de kudde worden er ook paarden verdreven vanwege het gezond houden ervan of omdat ze een bedreiging vormen voor de leider. Deze paarden overleven ook prima alleen. Ik vind het veel erger dat mensen hun paarden weinig naar buiten doen omdat ze bang zijn voor blessures.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:03

Wat een opmerking, zijn jullie soms paardenfluisteraars? Kom op zeg, 'ik bekijk het vanuit het paard' laat me niet lachen je weet helemaal niet wat dat paard denkt of wilt. Je kijkt vanuit de behoeften van het paard, maar je vergeet erbij na te denken over het feit dat sommige dingen niet mogelijk zijn.

En om ze dna maar de dood in te sturen? Ja, ik weet zeker dat dat paard er blij mee is dat je hem richting slacht stuurt omdat hij toevallig met een geit moet staan.

En Kazary wat ik wil en denk is menselijk, je moet het paard niet vermenselijken.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:04

En ook dat shetje is het waarschijnlijk niet gewend, maar je kunt niet alles over een kam scheren

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:04

Oeh nou een leuk dilemma;
Stel je paard kan lekker meerdere uren per dag naar buiten. (helemaal geweldig natuurlijk :-)) Máár Kan een uur lang lief, leuk en braaf samen staan en gaat dan ineens uit het niets de ander even flink aanvallen. (Lees paarden staan rustig naast elkaar óf zelf een eind uit elkaar)
Hoe laat je ze dan sociaal doen? Andere eigenaren zijn niet zo blij als het paardje gewond uit het land/paddockje komt...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

Ik vermenselijk een paard juist niet.
Dat doen de mensen die zeggen dat een paard wel op stal kan staan of alleen kan staan.
Een paard is en blijft een kudde dier. Dat niet erkennen is je kop in het zand steken of vermensleijken of weet ik veel hoe je het noemen wilt. Maar het is in ider geval niet kijken naar de behoefte van het paard.
En daar hoef je geen paardenfluisteraar voor te zijn hoor.

Ik heb nog nooit in een groep 1 paard geheel buiten gesloten zien worden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:07

xx_Horsiex schreef:
Wat een opmerking, zijn jullie soms paardenfluisteraars? Kom op zeg, 'ik bekijk het vanuit het paard' laat me niet lachen je weet helemaal niet wat dat paard denkt of wilt. Je kijkt vanuit de behoeften van het paard, maar je vergeet erbij na te denken over het feit dat sommige dingen niet mogelijk zijn.

Pardon? We zijn het er toch allemaal wel over eens dat paarden kuddedieren zijn, dacht ik? Daar twijfelt toch niemand aan? Daar hoef ik geen paardenfluisteraar voor te zijn, hoor?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:07

Whitewolf, dan mag jij even luchten buiten je isoleercel. Maar geen contact met andere mensen hoor, dat mag niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:08

kazary schreef:
Ik vermenselijk een paard juist niet.
Dat doen de mensen die zeggen dat een paard wel op stal kan staan of alleen kan staan.
Een paard is en blijft een kudde dier. Dat niet erkennen is je kop in het zand steken of vermensleijken of weet ik veel hoe je het noemen wilt. Maar het is in ider geval niet kijken naar de behoefte van het paard.
En daar hoef je geen paardenfluisteraar voor te zijn hoor.

Ik heb nog nooit in een groep 1 paard geheel buiten gesloten zien worden.

Ik erken toch dat een paard een kudde dier is?

Ik vind dat jij je kop in het zand steekt door simpelweg maar te negeren dat niet iedereen de ideale situatie kan creeren. En om vervolgens maar te zeggend dat de dood dan beter is vind ik al helemaal erg.

Dani, of lees goed of lees niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:09

Silly, paarden die een uur lang samen kunnen staan kunnen dat ook langer. Of je weide moet veel te klein zijn, dan kan het problemen geven.
jaja pas op mensen, de weide moet ook nog geschikt zijn om er 2 te houden, nog erger dan alleen maar zeggen ze moeten samen staan. Hoe haal ik het in mijn hoofd zeg omdat te zeggen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:11

Ja jij erkent het, om het verder goed te praten.

Die mensen die in die situatie zitten hadden er nooit in hoeven zitten als ze eens verder gekeken hadden dan naar hun eigen behoefte. Zoals kijken wat is nu de behoefte van het paard en kijk ik er in mijn regio aan voldoen?
Ze zijn zelf diegene die de situatie creeeren, niet ik. Ook niet de minister als die wet er door gaat komen.
Helemaal zelf verantwoordlijk.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:12

kazary schreef:
Whitewolf, dan mag jij even luchten buiten je isoleercel. Maar geen contact met andere mensen hoor, dat mag niet.

Ok, dan mag jij mij gaan vertellen wat de kenmerken zijn voor een vereenzaamd paard, zodat ik mijn pony eens aan die kenmerken kan toetsen :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:13

kazary schreef:
Ja jij erkent het, om het verder goed te praten.

Die mensen die in die situatie zitten hadden er nooit in hoeven zitten als ze eens verder gekeken hadden dan naar hun eigen behoefte. Zoals kijken wat is nu de behoefte van het paard en kijk ik er in mijn regio aan voldoen?
Ze zijn zelf diegene die de situatie creeeren, niet ik. Ook niet de minister als die wet er door gaat komen.
Helemaal zelf verantwoordlijk.

Ik ga er mee stoppen want als jij niet kan lezen dan is dat jouw probleem. Gelukkig denkt de DB verder dan jij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:15

Dat verschil kun je het beste zien als je hem verplaatst naar een goede omgeving. Dan zie je de oogjes, wat de ziel weergeeft duidelijk veranderen. Dat is zo bijna niet uit te leggen. De sparkle is niet in de ogen van dergelijke paarden.

Wat lees ik niet goed dan? Welk stukje?Ik ben het gewoon totaal niet met je eens dat een paard in sommige gevallen alleen gehouden mag worden. Dat is niet dat ik niet lees, maar dat ik me er niet in kan vinden.
En dani leest ook al niet goed. Vervelend zeg al die mensen die niet lezen behalve jij :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:18

kazary schreef:
Silly, paarden die een uur lang samen kunnen staan kunnen dat ook langer. Of je weide moet veel te klein zijn, dan kan het problemen geven.
jaja pas op mensen, de weide moet ook nog geschikt zijn om er 2 te houden, nog erger dan alleen maar zeggen ze moeten samen staan. Hoe haal ik het in mijn hoofd zeg omdat te zeggen.

Nou ik weet wel dat ze op een mega stuk staan en dat is zeker genoeg (ik heb mijn opleiding gedaan, dus weet wel wat :D ) Maar deze merrie kan echt ineens aan vallen... Dus ik vroeg me af hoe mensen dat op zouden lossen... Ze staat nu apart op het land, kan wel "neuzen" met andere paarden...

edit: Met het oog op "echt" lichamelijk contact en niet alleen neuzen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:20

Opleiding zegt me niets, op het hippisch centrum komen paarden bijvoorbeeld ook niet in de weide.
Zet haar maar eens bij een paard die dat soort geintje niet pikt, is het zo af.
Mijn paard heeft bij een ruin gestaan die dacht dat het zo moest. Viel mensen aan, paarden aan, alles wat hem niet zinde viel hij aan. Mijn paard heeft hij dat een keer geprobeerd, daarna nooit meer. Hebben jaren samen gestaan. Zonder ongelukken.
daarna is er een pittige merrie bij gekomen, ook dat ging goed, die dulde ook geen gefrustreerde paarden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:22

Silly, ik zou me echt afvragen waardoor dat komt..
Vind het een hele rare reactie van het paard. Vooral omdat ze dat uur dan wel bij andere paarden in kan.
Hebben ze genoeg te eten? Is ze misschien ergens allergisch voor wat bij jullie in de wei staat en daarom een rare reactie?
Doet ze het bij alle paarden of bij een in het bijzonder?
Heeft ze iets aan haar bewegingsapparaat dat na een uurtje op kan spelen en dit afreageert op andere paarden?

Best interessant geval eigenlijk :D

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:31

@ kazary : Vind jij even iemand die zijn paard vrijwillig rebij zet. Veel mensen willen het risico niet lopen dat hun paard gewond kan raken. En op stal hebben we op het momen (voor zover ik weet) niet echt potentiele kandidaten :P )

@ Def: Ja ik heb dit ook nog nooit mee gemaakt en ik loop al eventjes rond bij paardjes, óf ze gaan er meteen op af óf ze doen even klooien en klaar... Ze stond namelijk in een kleine kudde en op een gegeven moment begon ze dit te doen. Ze is a/d hand ook wel dominant, maar dit is er (sowieso bij mij) al uit.
Geen lichamelijke klachten
Ik heb dit gebaseerd op afgelopen zomer de hele dag op het land staan, dus niet even een uurtje hier en daar.
Ze eten gewoon onbemest gras, ze heeft alle paarden lastig gevallen en ze hadden eten genoeg (zichtbaar aan de mooie buik :P)

ps Super interesting, alleen jammer voor haar, wil dr best wel samen zetten maarja eigenaren zijn er niet blij mee dat hun paardjes met putjes en schrammen/builen uit het land komen

kazary

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:40

Dat is jammer dat er geen potentiele kandidaat bij staat. Want vaak zijn ze er wel.
Paarden in de weide zetten is ook niet alles lukraak bij elkaar smijten. Dat zie ik op sommige stallen ook nog wel eens.(ik zeg niet op jou stal) En dan wordt er weer geroepen zie je dat het blessures geeft. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:46

kazary schreef:
En dani leest ook al niet goed. Vervelend zeg al die mensen die niet lezen behalve jij :)

Het is en blijft een vak apart he ;).

Pepsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:50

xx_Horsiex schreef:

En om ze dna maar de dood in te sturen? Ja, ik weet zeker dat dat paard er blij mee is dat je hem richting slacht stuurt omdat hij toevallig met een geit moet staan.

En Kazary wat ik wil en denk is menselijk, je moet het paard niet vermenselijken.

AMEN! :D

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:52

kazary schreef:
Dat is jammer dat er geen potentiele kandidaat bij staat. Want vaak zijn ze er wel.
Paarden in de weide zetten is ook niet alles lukraak bij elkaar smijten. Dat zie ik op sommige stallen ook nog wel eens.(ik zeg niet op jou stal) En dan wordt er weer geroepen zie je dat het blessures geeft. :)

Ik voel me niet zo snel aangesproken hoor :D Maar er is misschien 1 potentiele kandidaat, maar die heeft net een zware hoef blessure gehad en de eigenaar is niet zo blij met weer een risico :P

Als ik een treinwals vind gaat ze erbij int land:D (Klinkt lekker gemeen)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:02

Dat kan ik me voorstellen dat die eigenaar dat nu even niet wil.
Maar misschien komt er wel eens een paard te staan wat wel gaat. Jij roept tenminste niet bij voorbaat al kan niet.

Pepsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:11

Stel je voor he... even in het ergste, meest negatieve geval, wat waarschijnlijk in veel van jullie ogen misschien bijna onmogelijk is... Je denkt: ach, wat ben ik ook een zeur, het is inderdaad harstikke zielig dat mijn paard alleen in de wei staat, ik zet er een ander paardje bij.. paardjes ruzie... paardje zeer gedaan... paardje 2 maanden boxrust!? Zou zo maar kunnen... toch? Tuuuuuurlijk kan hij met rijden ook een blessure oplopen! Een jaar stappen aan de hand! Is mij niet vreemd hoor! En dan?? Geitje erbij? of naar de slacht? Ik las dat dat voor mensen soms een humanere oplossing is? Discussieren maar! :D

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:14

Silly_Woman schreef:
Stel je paard kan lekker meerdere uren per dag naar buiten. (helemaal geweldig natuurlijk :-)) Máár Kan een uur lang lief, leuk en braaf samen staan en gaat dan ineens uit het niets de ander even flink aanvallen. (Lees paarden staan rustig naast elkaar óf zelf een eind uit elkaar)
Hoe laat je ze dan sociaal doen? Andere eigenaren zijn niet zo blij als het paardje gewond uit het land/paddockje komt...

Mijn paard vond het geweldig om met een ander paard in de wei te lopen , totdat hij het ineens niet leuk meer vond na een week...... :+ en vervolgens bijna het andere paard de sloot in joeg. Hij is op latere leeftijd geruind, en hij was even braaf tegen andere paarden maar dat duurde niet lang, juist omdat hij zo onvoorspelbaar is met een ander paard erbij, heeft ie gewoon de pech prijs en ,loopt ie gewoon alleen. Maar ik wil wel dat hij kan kijken naar de andere paarden als hij buiten staat, kan ie ze bewonderen op een voor hun veilige afstand :D