Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:55

Susyb schreef:
ik ga binnekort naar een nieuwe stalling die al vrij duur is.. en als je je paard zomers buiten wil zetten kost het 1 euro per keer.. nou dan gooi ik hem liever zelf een tijdje in de wei als dat ik 7 euro xtra per week moet betalen.. dan komt er nog even bijna 28 euro op de stalling ;) ben me gek

conclusie: die van mij komt ook geen 4 uur in de wei..

Tja, en dat vind ik verkeerde zuinigheid...

Als je je die 28 euro nou bespaard door zelf de stal uit te mesten heb je je paard er niet mee, maar als je die 28 euro wil besparen door zelf je paard los te gooien waardoor hij maar even loskomt, terwijl als je die 28 euro betaald zij je paard bijvoorbeeld 's ochtends buiten zetten en jij je paard begin of eind van de middag als je wilt gaan trainen zelf binnenhaalt, of dat zij hem na een aantal uren binnenhalen en jij hem vervolgens na het trainen nog even los gooit als extraatje, dan verbeterd het welzijn van je paard aanzienlijk tegen een relatief kleine extra kostenpost van 28 euro...

Ik snap het heel goed dat veel stallen de mogelijkheid niet hebben vanwege gebrek aan goede weidegrond, waar men zuinig op moet zijn, of gebrek aan ruimte voor veel paddocks, maar als die mogelijkheid er wel is, maar je betaald extra voor de dienst omdat het veel werk voor hun is, dan zou ik die dienst toch afnemen, of goedkopere stalling zoeken waar je het er wel voor over hebt en kunt betalen, of stalling waa het buiten/binnenzetten er bij in zit...

Waarom 250 tot 300 euro betalen voor een luxe stalling met goede trainingsfaciliteiten, maar dan 28 euro besparen op buiten zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:14

Besparen op buiten zetten vind ik verkeerde bezuiniging. Bezuinig dat op je eigen luxe

Ik heb ook 250 gestaan, moest daarop nog 25 euro voor buiten en binnen zetten betalen. Beloofd was dat paard hele dag buiten zou zijn, in de praktijk amper een uurtje per dag als hij mazzel had. Daar kom je dan per toeval achter.

Idd dan kan je beter zelf buiten en binnen doen of met elkaar afspreken, de een buiten de ander binnen.

4 uur buiten kom je snel aan als je wat economisch bezig bent. Desnoods is 2 beurten per dag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:33

Arabesk schreef:
Het is een hartstikke leuk mens en een super carriere vrouw, maar haar manier van paarden huisvesten vind ik niet zo denderend... -O-

DJ "Hoe oud kan een paard ongeveer worden?"
Anky "Nou ongeveer 20"

20?!?!? Het paard is het enige dier dat in domesticatie minder oud wordt dan in het wild >;)

Anky moest eens weten dat er recent nog een half arabier van 37 een endurance wedstrijd heeft gewonnen ergens in Amerika (stond laatst op bokt) :+

Anky zei eigenlijk: "Ik weet de getallen niet precies, maar ik denk gemiddeld 20.."
EEN GEMIDDELDE.
Juist, en ik denk dat ze daarmee wel een eind in de richting zit, met paarden die vroegtijdig aan hun einde komen.
Daarmee is een half arabier van 37 puur een uitschieter. :)

trustHim

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:03

ik denk dat de gemiddelde leeftijd best klopt, vorig jaar zijn er verschillende paarden bij ons gestorven 1 was 28 en 2 waren pas 14

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:04

volgens mij is de gemiddelde leeftijd veel lager, maar ik weet niet of bij dit gemiddeltje alle paarden worden meegerekend!

edit: hier een linkje:
http://www.paarden-revalidatie.nl/Leeftijd.html

en er zijn ook meer site's die dit bevestigen volgens mij...
Laatst bijgewerkt door siskeh op 28-02-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:06

Gemiddelde leeftijd ligt op een jaar of 6/7. Maar ook ik heb mijn bedenkingen over dat Anky deze campagne voert. De paarden zullen vast wel goed te eten krijgen, op tijd de dierenarts en smid. Maar of het welzijn op dat soort plaatsen verder zo is om als voorbeeld te stellen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:09

@kazary: jahh dat dacht ik ook al
(eigenlijk wel shockend, de gemiddelde melkoe wordt 5,5 ofzo, terwijl je als je een koe van 20 hebt je eigenlijk al een vermelding in de krant krijgt omdat dat enorm oud is)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:11

Als mensen mij vragen hoe oud een paard dan ongeveer word zeg ik altijd dat ze met 20-25 al een mooie leeftijd hebben. Tegenwoordig gaan ze vaak al eerder dood, tuurlijk kunnen ze ook 40 worden maar dat is eerder uitzondering dan regel. het verschilt ook nog een beetje per soort... voor ijslanders is 40 nog jeugdig, shetlanders worden volgens mij ook vaker ouder.
Maar denk dat een pony/paard met 20-25 al een hele mooie leeftijd heeft.

De paarden bij anky zullen het verre van slecht hebben maar ze zullen zeker niet zo gehouden worden als goed zou zijn voor menig paard. Veel weidegang doet een paard toch wel erg goed. Dan kan de stal nog zo groot en schoon zijn, met een goede deken (indien nodig) is snertweer buiten ook niet slecht.

28 euro besparen voor weidegang vind ik eerlijk gezegd ook niet goed. Ik sta dan wel heel primitief en rijd mijn oude (29) pony ook niet meer maar die komt wel dagelijks buiten. Hij heeft wat tijd nodig om zijn grote hoeveelheid eten te eten maar hij staat zo ongeveer van 10/11 tot 16/17 buiten (als het langer licht wordt ook iets langer, af hankelijk van of hij z'n eten goed bijft eten). Hij staan momenteel helaas nog alleen buiten omdat er verder niets buiten staat maar hij vermaakt zich prima. Hij staat langs een weg dus genoeg te kijken. En ik heb hem liever alleen buiten dan binnen met nog een paar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:09

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
Het is een hartstikke leuk mens en een super carriere vrouw, maar haar manier van paarden huisvesten vind ik niet zo denderend... -O-

DJ "Hoe oud kan een paard ongeveer worden?"
Anky "Nou ongeveer 20"

20?!?!? Het paard is het enige dier dat in domesticatie minder oud wordt dan in het wild >;)

Anky moest eens weten dat er recent nog een half arabier van 37 een endurance wedstrijd heeft gewonnen ergens in Amerika (stond laatst op bokt) :+

Anky zei eigenlijk: "Ik weet de getallen niet precies, maar ik denk gemiddeld 20.."
EEN GEMIDDELDE.
Juist, en ik denk dat ze daarmee wel een eind in de richting zit, met paarden die vroegtijdig aan hun einde komen.
Daarmee is een half arabier van 37 puur een uitschieter. :)

Wij hadden een pony van 46....

ik denk dat de leeftijd ligt aan wat voor "beroep" een paard heeft

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:15

Of aan de eigenaar.
Een pony van 46 is ook eerder uitzondering van regel.

Als het aan het beroep zou liggen, zou volgens velen het een wonder zijn wat voor leeftijd Prisco heeft bereikt, en hoe Bonfire er op z'n 26e bij staat. Duss... :\
Ik denk dat het vooral ongelukken zijn die het leven van een paard beeindigen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:18

Marjoow schreef:
je vind het onzin dat paarden 4 uur per dag de wei in moeten met een vriendje?

Zit jij graag de hele dag binnen omdat buiten een vijand van je loopt? :=

uhm ik zeg sommige paarden
niet "algemeen paarden "
Ga het niet anders maken dan ik zeg
vind jij het normaal om 2 paarden bijelkaar te doen die dat niet kunnen en elkaar afmaken ?
Nou bij ons gaat dat gewoon niet dus zetten we ze naast elkaar net zo leuk!
En meer als 4 uur vind ik dat ze buiten moeten komen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:47

dan zet je ze bij en ander paardje. zet er een geit bij, ezel... zijn primadiertjes om erbij te zetten hoor

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:56

Is ook zo, maar goed naast elkaar zijn ze net zo blij met elkaar aan het rennen dus vind het zo ook wel goed

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:02

dus naast elkaar met een draadje ertussen zijn ze superlief tegen elkaar en zonder het draadje trappen ze elkaar kapot? Dat klinkt niet echt logisch...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:19

Ilsemarie schreef:
Als mensen mij vragen hoe oud een paard dan ongeveer word zeg ik altijd dat ze met 20-25 al een mooie leeftijd hebben. Tegenwoordig gaan ze vaak al eerder dood, tuurlijk kunnen ze ook 40 worden maar dat is eerder uitzondering dan regel. het verschilt ook nog een beetje per soort... voor ijslanders is 40 nog jeugdig, shetlanders worden volgens mij ook vaker ouder.

Dat heeft niks met 'ras' te maken, maar met huisvesting. Mensen met IJslanders houden hun paarden vaak buiten, net als shetlanders. Dáárom worden ze zoveel ouder dan gewone paarden.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:25

Marjoow schreef:
dus naast elkaar met een draadje ertussen zijn ze superlief tegen elkaar en zonder het draadje trappen ze elkaar kapot? Dat klinkt niet echt logisch...

zeg blijf jij bezig?
Klinkt niet logisch he?
Maar het is toch echt zo

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:26

denk dat het niet aan het ras ligt, maar aan het leven wat hij lijdt, voeding; training; weidegang enz. enz.

een sport-kwpn zal minder oud worden dan een hobby-kwpn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:37

Dat denk ik ook. Zorgt toch voor slijtage en andere ellende, waardoor een hoop paarden vroegtijdig in de worst belanden helaas...

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:31

Heel NL word volgebouwd, waardoor er amper ruimte is om paarden buiten op een fatsoenlijk weiland te zetten, maar ze moeten wel minimaal 4uur per dag naar buiten.

Ik vind dat ik goed ben voor mn paarden, in de zomer staan ze overdag lekker op t land, maar s winters komen ze er er 2x per dag uit. paddock, longeren, molen, rijden enz enz.. maar 4uur haal ik niet hoor..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:47

Wat een onzin komt hier voorbij zeg. Natuurlijk ligt het wel aan ras. Ponys worden gemiddeld ouder. Niet door huisvestig maar door hun gestel. Ook stal pony's worden ouder. Je kunt niet alles gaan gooien op ze zien ooit eens een stal en dat is slecht.
Ik ben voortander van veel buiten met een vriendje, maar je kunt ook dingen overtrekken. Een sport kwpn-er en een hobbie kwpn-er maakt bijvoorbeeld geen drol uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:56

Arabesk schreef:
[
Dat heeft niks met 'ras' te maken, maar met huisvesting. Mensen met IJslanders houden hun paarden vaak buiten, net als shetlanders. Dáárom worden ze zoveel ouder dan gewone paarden.

Dat vind ik erg simpel gedacht Arabesk. Shetlanders lopen niet echt in de sport en slijten dus totaal niet.
Sportpaarden die niet meer geschikt zijn voor de sport of recreatie worden vaak afgemaakt omdat ze dure grasmaaiers zijn in gebruik. Een shet daarintegen, een klein stukje land en een beetje hooi, meer kost ie niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:29

kazary schreef:
Wat een onzin komt hier voorbij zeg. Natuurlijk ligt het wel aan ras. Ponys worden gemiddeld ouder. Niet door huisvestig maar door hun gestel. Ook stal pony's worden ouder. Je kunt niet alles gaan gooien op ze zien ooit eens een stal en dat is slecht.
Ik ben voortander van veel buiten met een vriendje, maar je kunt ook dingen overtrekken. Een sport kwpn-er en een hobbie kwpn-er maakt bijvoorbeeld geen drol uit.

Raar dan dat wij op de manege kwpn'ers hebben die al in de 20 zijn, die zouden dus eigenlijk dood moeten zijn?

:\

Ik ga in deze discussie met Arabesk mee, het gaat niet om het ras, het gaat om de levenstijl.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:33

?
Waarom zouden die dood moeten zijn?

Maar 35-40 wat een shetlander bijvoorbeeld haalt is iets wat je niet moet gaan verwachten bij een paard.
Ook niet die niet in de sport heeft gelopen en altijd buiten. Paarden zijn door de eeuwen heen zo anders gefokt. Niet altijd gezonder gefokt met hun lange relatief dunne benen als een voorbeeld.

Bij hondenrassen zie je bijvoorbeeld ook verschil in hoe oud ze gemiddeld worden.
Kleine hondjes worden algemeen ouder dan een grote hond. Worden die zo anders gehouden ten opzichte van elkaar?
nee, ras bepaald.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:37

nee maar dat is verschil tussen paard/pony en niet tussen ras (tsja alle paarden en ponyrassen, maar das niet te vergelijken)

En een Ijslander word ook paard genoemt.

Kazary: als volgens jouw theorie soiezo kwpn'ers niet ouder dan 20/25 worden, is het een wonder dat die paardjes nog zo goed meelopen in de lessen :?

Honden en Paarden kun je niet met elkaar vergelijken.

(zijn trouwens genoeg honden bekend (grote) die ouder dan 15 zijn geworden)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:43

is het misschien ook zo dat het een combinatie is?
paarden die misschien meer op bepaalde doelen gefokt zijn zullen misschien minder oud worden.
hetzelfde geld voor paarden die meer moeten doen.
en huisvestiging heeft ook weer invloed op de leeftijd...

natuurlijk kan je niet zeggen dat bijvoorbeeld alle shetlanders oud worden en alle kwpn-ers niet oud worden...
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!