Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:21

Nu verkommeren ze. Is dat de bedoeling?

Hoe verhoudt zich het voor korte tijd bijvoeren tot aan de ene kant niet bijvoeren, wat in de natuur ook niet gebeurd, en aan de andere kant structureel bijvoeren?

Dit is niet meer dan een doekje voor het bloeden, en zelfs dan zou dat zo kunnen dat stress minimaal blijft.
Bijvoorbeeld door het voedsel over een groot oppervlak te verspreiden en te zorgen dat er dan in ieder geval genoeg is voor alle paarden, ook nadat de hogerangdieren voldaan zijn.

Dat natuurlijk houden blijft toch aan alle kanten rammelen, doordat het niet om natuurlijke dieren en evenmin om natuurlijke omstandigheden blijft gaan.
De argumenten zijn in deze en die andere draad allemaal voorbijgekomen.

Verder snap ik nog iets niet.
De voorstanders van natuurlijke ecosystemen zijn voorstander van volwaardige kuddes, dus met zomin ingrijpen door de mens.
Maar wat is dan het voordeel, of zelfs het verschil met begrazing door kuddes waarin de mens veelvuldiger ingrijpt voor dat ecosysteem?

Zou je dat willen uitleggen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:49

randalinpony schreef:
Maar wat is dan het voordeel, of zelfs het verschil met begrazing door kuddes waarin de mens veelvuldiger ingrijpt voor dat ecosysteem?

Zou je dat willen uitleggen?

Er is een verschil tussen het houden van paarden als 'grasmaaiers' of als onderdeel van een ecosysteem.
Als je ze wilt gebruiken voor begrazing, dan dienen ze gewoon bijgevoerd te worden als ze anders zouden verhongeren.

Wanneer paarden ergens staan als onderdeel van een ecosysteem, dan zou bijvoeren niet nodig moeten zijn. Het ecosysteem moet dan wel geschikt zijn om paarden het hele jaar te kunnen laten overleven. Dat wil niet zeggen dat álle paarden de winter moeten overleven, maar wel dat het gebied niet 's winters totaal ongeschikt voor paarden moet worden.

Bokker Wilrieke heeft daar pas nog een onderzoek over gedaan.

horseyfries

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:49

Hoe krom kun je denken? Aan de ene kant wordt er moord en brand geschreeuwd als er een paard dood in de wei ligt in Nietap en worden er tot de dag van vandaag kamervragen over gesteld, maar aan de andere kant mogen er rustig een heel aantal dieren sterven als het om een "ecosysteem" gaat??

Mariska_28

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:30

Ik loop er ook al dagen over te malen... Zijn er misschien foto`s van de nog levende dieren? En hoe ze er nu bijlopen? In mijn beleving lopen daar nu broodmagere dieren die stront moeten vreten om nog in leven te blijven, maar hopelijk heb ik het fout?
Of een site waar foto`s staan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:47

Prinnie schreef:
Om dat nou natuur te noemen. Ik zeg nergens dat wij bij de natuur horen. Mss hebben we dat ooit heeeel lang geleden gedaan en nu kunnen we er maar beter vanaf blijven.

Ik wel, wij zijn volledig deel van de natuur. Het wordt dan uiteraard wel ingewikkeld praten over dit onderwerp, want dat wil dan zeggen dat er alleen natuur is, ook midden in de stad bijvoorbeeld. Ik vind dat verdedigbaar, maar een apart woordje om over de niet door mensen gemanipuleerde natuur te spreken zou dan wel handig zijn :D
Behalve dat het niet handig praat verandert het niet veel. In Nederland bestaat geen niet door mensen gemanipuleerde natuur, en m.i. heeft dat verantwoordelijkheid voor de mens als logisch gevolg. Paarden bewust laten verhongeren of als oplossing doodschieten zijn geen opties. Zorgen dat het niet zo ver komt wel. Maar ik val in herhaling :z

Muudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:49

spicegirl schreef:
iedereen vergeet, dat het paard als zodanig, niet in het wild bestaat. het is heel, heel lang geleden door de mens selectief gefokt.deze paarden zijn verwilderd, en het ras word ook als gewone huis-pony gehouden.dan hadden ze beter przewalskis kunnen nemen.
dus "in het wild" bestaat niet, net als kippen/schapen/ of koeien in het wild.wel verwilderd.
en "in het wild "verhongeren beesten niet.die vallen ten prooi aan een roofdier, ook niet echt fraai, maar wel heel wat sneller. verhongeren is een onnatuurlijke dood, voor beesten die in het wild leven. en idd in het wild zouden ze verder trekken. doordat ze hier toch in een beperkte ruimte zitten, en niet door kunnen trekken, veroorzaak je deze gruwelijke dood. want geloof me, verhongeren is een pijnlijke en langdurige zaak!
dit soort stichtingen en verenigingen krijgen dus ook nooit meer een cent van mij....

Helemaal mee eens!