'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:19

Pipo schreef:
detour schreef:
Daarvoor kunnen cursussen heel praktisch zijn. Als je genoeg geld over hebt voor een Anky outfitje een een dressuurcrack in spé, dan is dat geld ook anders bruikbaar, ten bate van je dier en het ontwikkelen van medische basiskennis, welzijn, gedrag etc. :(:)

Ik vind dat jij werkelijk mensen enorm veel verwijt en loopt te vertellen hoe het allemaal moet.

Welzijn is een groot begrip maar hand in eigen boezem steken is soms niet zo slecht.

En laat een ieder bij zichzelf beginnen eer ze met het vingertje naar de ander wijst! 8-)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:20

Ik heb geen anky outfitje en ook geen dressuurcrack in spé en ik heb ook geen behoefte aan cursussen van de volgende guru, met dat verschil dat deze guru door de overheid gesupport wordt. Ik zeg hier "ik", maar denk dat er zeker meer mensen zijn die daar zo mee om gaan. Ik ken genoeg mensen van wie de paarden iedere dag netjes buiten staan, die voldoende ruwvoer hebben, watervoorziening, niemand op, maar waar -ik- mijn paard nog geen half uur bij achter zou laten.

Ik heb hem liever in een box zonder vaste waterleiding staan bij een staleigenaar die zijn waterton goed gevuld houdt en daarbij ook nog herkend als hij ondersteboven ligt met koliek, dan bij iemand die wel stromend water heeft maar de ballen verstand heeft van paarden.

Natuurlijk is ons land geen paardenland. Het is veel te klein om op zo een grote schaal paarden te houden. Of varkens, of kippen, of koeien, of zelfs honden en katten. We hebben wat we hebben, tenzij we Belgie invallen :-]

detour

Re: 'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:21

Oke, dus Nl is natuurlijk geen paardenland. Moeten we dan roeien met de riemen die we hebben of zijn we al te ver gegaan met fokken, aanschaffen etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:23

detour schreef:
Ik vind dat jij me steeds opzoekt een aanvalt, vraag me af waarom je dat zo doet. Als je je ergert kun je ook temmen of negeren, Pipo, stoken heeft toch geen zin?

nee hoor, als een ander zo zou reageren als jij zou ik precies hetzelfde zeggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:30

detour schreef:
Oke, dus Nl is natuurlijk geen paardenland. Moeten we dan roeien met de riemen die we hebben of zijn we al te ver gegaan met fokken, aanschaffen etc?

Nederland en paarden houden, dat is opzich ook een leuke discussie.
Ik woon in het Noorden van Nederland waar zoals iemand eerder al opmerkte de grond van zeer slechte kwaliteit is vanwege de kleigrond.
In de randstad is de grond onbetaalbaar.

Laten we de stelregel nemen per paard minimaal 2500 vierkante meter grond.
Hoeveel procent van de mensen hier op bokt voldoet hieraan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:32

Loretta schreef:
detour schreef:

Nederland en paarden houden, dat is opzich ook een leuke discussie.
Ik woon in het Noorden van Nederland waar zoals iemand eerder al opmerkte de grond van zeer slechte kwaliteit is vanwege de kleigrond.
In de randstad is de grond onbetaalbaar.

Laten we de stelregel nemen per paard minimaal 2500 vierkante meter grond.
Hoeveel procent van de mensen hier op bokt voldoet hieraan.

gaan we niet redden qua vierkante meter dat Nederland groot is :D :D :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:32

Manic, waarom zouden deze cursussen (als ze zouden komen) door goeroe's worden gegeven? Dit kunnen toch ook onbekende paardenhouders, dierenartsen of wat dan ook zijn, die hun sporen al verdiend hebben. De sector zou de lesstof kunnen aanleveren.
Tegenwoordig wordt iedereen die een paard heeft toch geregistreerd als eigenaar? Het is dan ook vrij eenvoudig om de mensen te benaderen.
En inderdaad, er wonen veel paarden hier, tijd om daar wat grenzen aan te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:34

Kiwiko, en het MOOISTE is nog dat die lui een halstertouw en een oranje stokje nog voor goud geld kunnen verkopen. Het gaat niet om het product, maar om het verhaaltje eromheen en als je maar genoeg onkundig publiek hebt, gaat het erin als ketellapper (sluikreclame!). Serieus, ik wou dat ik het bedacht had :)).

Manic, ik sluit mij aan bij jouw 'ik' hoor :).

Detour, ik begrijp uit je posts dat jij een pensionstalling hebt, hoeveel paarden heb je in pension staan en wat bied jij je klanten?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:34

Ik kan hier aan voldoen, met als grootste bezwaar dat mijn mini's dan toch echt uit elkaar ploffen. Ik heb 3 mini shetten en 8400m2 ter beschikking. Nu wordt het 2 keer per jaar gehooid, om de pony's onbeperkt ruwvoer te kunnen bieden en niet op een te volle wei te hebben lopen, dat hooi krijgen ze s'winters en daar eten de paarden van mijn zus ook nog van mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:35

Alet74 schreef:
Manic, waarom zouden deze cursussen (als ze zouden komen) door goeroe's worden gegeven? Dit kunnen toch ook onbekende paardenhouders, dierenartsen of wat dan ook zijn, die hun sporen al verdiend hebben. De sector zou de lesstof kunnen aanleveren.
Tegenwoordig wordt iedereen die een paard heeft toch geregistreerd als eigenaar? Het is dan ook vrij eenvoudig om de mensen te benaderen.
En inderdaad, er wonen veel paarden hier, tijd om daar wat grenzen aan te stellen.

Er komen zeker onderwerpen in te staan waar wij als paardenhoudend Nederland het absoluut niet over eens kunnen worden.
Hoe gaan we met deze onderwerpen om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:36

In de winter kom ik niet aan 2500 m2, maar in de zomer heeft mijn paard een hectare of 6 tot zijn beschikking.

Alet74, waar wil je grenzen aan stellen en hoe zou jij dat vormgeven?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:36

Precies, het plaatje dat willen veel mensen in orde hebben. Het paard is dan misschien niet alleen een wegwerpartikel, maar ook een statussymbool (inclusief alle 'setjes', oranje stokken en geweldige halstertouwen ;) ). Vinden we hem niet leuk meer? Lang leve Marktplaats!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:37

Toen ik vroeger heel klein was had ik allemaal paardeboekjes (denk zo een 20 jaar geleden) en ik herinner me dat ze het destijds over minstens een hectare per paard hadden... :D

Alet, "guru" is hierin een alomvattende term. Dat kan bijvorbeeld heel goed een dierenarts zijn, maar ook die dierenarts zit vast aan zijn eigen visies en dierenarts nummer 2 kan er heel andere ideeen op nahouden. Moet dan maar iedereen achter nummer 1 aanlopen, omdat hij aangesteld is als diegene die zo een cursus moet geven?

En lesstof is er genoeg, je moet alleen kunnen filteren tussen alle rotzooi die er aangeleverd wordt, dingen aan durven nemen en je gezond verstand gebruiken. Nou niet echt de sterkste punten van de heren bestuurders in dit land :-]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:38

De sectorraad heeft toch ook het advies afgegeven om een kenniscentrum op te richten? Mooie plek om cursussen te gaan geven lijkt mij.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:39

Ik ben het niet altijd helemaal eens met de KNHS, maar die geven toch al best wat cursussen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:40

Lovely, ik bied mijn klanten geen paleisjes aan, maar weidegang, buitenboxen, 5 maal voeren per dag, en ik schat ongeveer in: Elk paard een volle kruiwagen paardenkuil. De boxen zijn ongeveer 3 bij 4.80 groot, het is nu heel rustig en we beschikken over een kleine 2 hectare, Op zijn max heb ik er 7 gehad en dat vond ik eigenlijk teveel voor dit stuk land. *D

En hoe staat jouw paard erbij? Wat biedt jouw pensioneigenaar? Ben je tevreden met wat je krijgt?

Misschien ook handig om te melden: Ik check de dieren regelmatig, komt ook door stukje medische achtergrond enw erkervaring. ;)

De paarden kunnen elkaar zien inde boxen maar niet aanraken. dat is het enige bij een paar boxen waar ik nog niet tevree mee ben. :o

Ze staan never alone, en bij de schuilstal staan ze soms 24/7 buiten. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:40

Lovely schreef:
Alet74, waar wil je grenzen aan stellen en hoe zou jij dat vormgeven?

Aan de fokkerij (heb nu een deja-vu, volgens mij hebben we het hier al eens eerder over gehad) zou ik grenzen willen stellen.
Is het niet vergelijkbaar met de nasleep van tv-programma's als Lassie? Iedereen wil een Lassie, dus komen er Lassie's. Willen mensen paarden, dan komen er paarden. En dan krijg je een overschat en, waarschijnlijk, dieren met wat mankementen waar eigenlijk ook niemand op zit te wachten.
Vanuit de sector zou men dit moeten aanpakken. Voordat er wetgeving zou kunnen zijn, ben je ook weer tig jaar verder. Men zou intern de ernst (want die is er toch?) moeten inzien en aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:43

Manic, ja hoor, met boeken, dvd's, en alles erop en eraan. De trainingsseminars zijn nuttig en de rondjes instructie en educatie ook. Je moet er wel even voor naar Ermelo, maar het is het waard.

Alet74, staat me niet echt iets van bij dat we het over fokkerij hebben gehad, maar dat geeft niet. Bedoel je dat de stamboeken moeten gaan zorgen dat er minder paarden gefokt gaan worden? En dat daar een wet voor moet komen om te zorgen dat het ook gebeurt?

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:44

Ik ben er wel mee eens, iniedergeval als een paardje op stal staat hoort hij er wel elke dag even uit te komen.
Als hij in de Wei staat met andere paarden vindt ik het nog geen eens zo'n ramp als hij niet elke dag aandacht krijgt.

heb er zelf ook vorige week ofzo een topic over gemaakt

Onderwerp: Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:46

Ik ben het met heel veel mensen eens hier een paard is een edeldier een dier dat vrijmoet staan in de wei een paar uur niet de heledag in een vierkanten hokje :(:)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:50

Het gaat niet alleen om weidegang, maar om het hele pakketje. Al ben ik met Lizzy en love_nadesh eens dat weidegang belangrijk is.

@Lovely, we hebben het al eens in een ander topic over het aan banden leggen van de fokkerij gehad. Maar inderdaad, via de stamboeken zou je zoiets moeten aanpakken. Wellicht is de overvloed aan paarden te vergelijken met de broodfok van honden? Ik weet het niet hoor, daarvoor zit ik niet genoeg (helemaal niet eigenlijk) in deze materie. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat stamboeken niet met iedere fokker even blij zijn.

De KNHS zou misschien in iedere provincie cursussen kunnen aanbieden. Ermelo is voor sommigen wel erg ver en daarmee een drempel.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:52

detour schreef:
Lovely, ik bied mijn klanten geen paleisjes aan, maar weidegang, buitenboxen, 5 maal voeren per dag, en ik schat ongeveer in: Elk paard een volle kruiwagen paardenkuil. De boxen zijn ongeveer 3 bij 4.80 groot, het is nu heel rustig en we beschikken over een kleine 2 hectare, Op zijn max heb ik er 7 gehad en dat vond ik eigenlijk teveel voor dit stuk land. *D

En hoe staat jouw paard erbij? Wat biedt jouw pensioneigenaar? Ben je tevreden met wat je krijgt?

Misschien ook handig om te melden: Ik check de dieren regelmatig, komt ook door stukje medische achtergrond enw erkervaring. ;)

De paarden kunnen elkaar zien inde boxen maar niet aanraken. dat is het enige bij een paar boxen waar ik nog niet tevree mee ben. :o

Ze staan never alone, en bij de schuilstal staan ze soms 24/7 buiten. ;)

Wat bied je voor de eigenaar?. Want als ik een paard koop wil ik erop rijden of in iedergeval wat mee doen en niet aan het hek staan kijken hoe hij grast.

En dan nog welke omgeving en wat is de prijs die je vraagt?.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:55

Tegenwoordig? Vroeger werd er veel minder nagedacht over het welzijn van paarden. 20 jaar geleden was het heel gewoon dat paarden in de winter 24/7 op stal stonden (mijn pony toen ook), toen werd daar niet over doorgedacht. Wat dat betreft is er al veel verbeterd, al zijn we er natuurlijk nog lang niet.

Vroeger was het paard natuurlijk veel meer een luxeartikel en lessen en laat staan een eigen paard bijna onbereikbaar. Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen er geld voor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:56

Het lijkt me wat ver gaan om fokkerij van paarden met broodfok van honden te vergelijken. In kwantiteit ligt er al een enorm verschil. Er zullen gerust fokkers zijn die zoveel mogelijk merries drachtig hebben en hun paarden er slecht bij hebben staan en er bovendien niet om malen hoe de veulens uiteindelijk opgroeien, maar dan zijn ze misschien niet eens lid van het stamboek en/of fokvereniging. Het zijn zeker niet de fokkers van sportpaarden die de keuringen afgaan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:15

Vasthi schreef:
Tegenwoordig? Vroeger werd er veel minder nagedacht over het welzijn van paarden. 20 jaar geleden was het heel gewoon dat paarden in de winter 24/7 op stal stonden (mijn pony toen ook), toen werd daar niet over doorgedacht. Wat dat betreft is er al veel verbeterd, al zijn we er natuurlijk nog lang niet.

Vroeger was het paard natuurlijk veel meer een luxeartikel en lessen en laat staan een eigen paard bijna onbereikbaar. Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen er geld voor heeft.

Vele hebben het geld nu ook niet en gaan goedkoop staan met alle nadelen van dien. Of gooien hem in een weiland zo van die staat prima. Paar keer per week gooien ze er een zadel op en hobbelen een rondje. Is dat de manier??.

Idd omdat in vele omgevingen kan het gewoon niet. Ze lopen de grond stuk en gevolg is dat het de gehele zomer geen grasspietje meer opstaan. Omdat de weilanden vaak een dubbele functies hebben (maailand en grasland) willen de meeste dit niet gaan omzetten naar paddocks.

Ik kan dit best begrijpen.