Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:03

Arabesk schreef:
Twiggy2008 schreef:
Misschien zegt het commentaar van sommigen wel iets over hoe zij hun paarden houden? ;)

+:)+

inderdaad :j

"Ik heb een dolfijn in een badkuip in de achtertuin en nu zeggen ze dat een dolfijn minstens met een vriendje in een groot zwembad gehuisvest moet worden, belachelijk, daar heb ik echt geen ruimte voor"

Diezelfde redenatie gebruikt een aantal mensen voor hun paarden. :roll:

Daar gaat het helemaal niet om. Waar het mij om gaat, is dat die zogenaamde richtlijnen schadelijk kunnen zijn voor bepaalde paarden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:03

Zwerte schreef:
BrittKitt schreef:
Ik vind de punten erg goed, maar het is gewoon niet te realiseren, hoeveel maneges in de randstad moeten dan opdoeken? Waar moeten al die paarden heen?

Ze moeten verstandig doen en de manege daar verkopen voor een giga bedrag (stadgrond is zooo duur!) en dan een betere manege bouwen een paar km verderop. Kortom: voor de juiste omgeving zorgen ipv zeuren dat het niet kan. En anders idd opdoeken. Moeten al die paarden maar de hele dag binnen staan omdat anders de manege failliet gaat? Beetje rare redenatie!

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 100% tégen de hele dag op stal staan. Als ik in die buurt had gewoond had ik niet eens een pony gehad wanneer ik haar niet voldoende mogelijkheden had kunnen bieden (wat bij mij betekent dat ze op zn minst de hele dag buiten staat).

Dat een manege failliet gaat vind ik ook niet de grootste zorg, het is meer; als alle maneges binnen 6 maanden weg zijn, waar gaan alle paarden dan naartoe? Er komen echt niet zo snel nieuwe maneges, en mensen kunnen moeilijk hun paarden in de achtertuin neerzetten. Om even een rampscenario te schetsen: Alle paarden komen op marktplaats, worden niet verkocht omdat alles al vol zit, mensen hebben een paard en geen stal en zien geen uitweg meer, en nu?

*edit; hier vind ook iedereen konijnen lief, tot de hele paddock en bak weer uitgegraven is en overal tunnels zijn gegraven waar jij of je paard zo een been kan breken, dan zijn ze opeens minder lief en mag het schot hagel er in! :D

Djilna

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:08

Ik vraag me af of er nog mitsen en maren komen bij het plan van aanpak dat de dierenbescherming wil èn hoe ze dat allemaal willen gaan controleren?
Stempelkaarten bij de staldeur en ingang paddock/weide?
Tachograaf in de trailer inbouwen?

Veel plannen zijn een stap in de goede richting, maar te subjectief en of niet te controleren. Wat heb je er dan aan?

Wel of geen prikkeldraad en de afmeting van stallen is meetbaar, maar de rest amper..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:17

Citaat:
1. Paarden moeten permanent zicht, gehoor en ruik-contact met elkaar hebben

niet haalbaar......... sommige paarden hebben nul behoefte aan andere paarden, daarnaast is het met dekhengsten ook niet echt handig......... alhoewel de grootste groep waarbij dit niet haalbaar is de pismerries met dominant karakter zullen zijn

Citaat:
2. Groepshuisvesting voor veulens

Is eigenlijk al standaard

Citaat:
3. verbod op het langer dan 4 uur per dag houden van paarden in stands

kan ik het alleen maar mee eens zijn, EN is gewoon haalbaar voor elke stalhouder

Citaat:
4. minimale boxmaten: tweemaal stokhoogte in het kwadraat

Kan ik het alleen maar mee eens zijn, EN is gewoon haalbaar voor elke stalhouder............ de consument zal er rekening mee moeten houden dat de prijs omhoog gaat van stalling

Citaat:
5. minimaal 4 uur per dag weidegang

Is niet haalbaar......... zou dit doorgevoerd worden dan kunnen bijna alle maneges in de randstad wel sluiten, gaan de prijzen van weidegang ZEKER met 100% stijgen als het niet 200% is(vraag/aanbod verhaal, les 1 economie) Daarnaast is er niet genoeg weideland beschikbaar in Nederland om dit uit te voeren. Dit doorvoeren heeft als gevolg dat veel maneges sluiten, veel paarden verkocht gaan worden en er dus geen plekken in de randstad meer zijn waar je kan leren paardrijden en dat er een overschot komt op de markten.... PLUS dat eigenaren heel diep in de buidel mogen tasten voor een plekkie op het land

Citaat:
6. permanente toegang tot water

Ook niet haalbaar, in veel buitengebieden is geen watervoorziening, daar wordt nog met emmers gesjouwd..... dus is er geen permanente toegang tot water.

Citaat:
7. het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer

Is haalbaar en wenselijk.......... wel komt hier wederom de prijskaart bij kijken..........

Als dit allemaal doorgevoerd word zal een paard houden ongeveer 2 keer zo duur zijn, veel mensen kunnen dit niet betalen en zullen dus hun dier moeten gaan verkopen.......... de waarde van een paard zal dalen omdat het aanbod zo groot is......

circeltje rond dacht ik zo........

Ik snap niet zo heel goed wat ze hier nou mee willen bereiken eigenlijk

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:25

Permanente toegang tot water is heel goed mogelijk. Gewoon zorgen dat je meer water neerzet dan dat je paard in principe drinkt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:25

Hit-actief stallen zouden ook wel een mooi alternatief voor weidegang zijn. Daar is op íedere manege/pensionstal wel plek voor :j.

Ik verbaas mij over het feit dat er nog paarden bestaan die 12 uur of langer zonder eten staan? Deze paarden lijden chronisch honger en hebben bijna zeker een maagzweer. De spijsvertering van een paard is op bijna continue ruwvoer bedacht. Ik vind het een schande dat hier geen gehoor aan wordt gegeven. Paarden die een aantal uur niets te eten krijgen vervelen zich, wat zich uit in bv. stalondeugden. Wanneer je ze dan ineens een grote portie geeft gaan ze schrokken...
Dingen als koliek en veel gebitsproblemen kunnen voorkomen worden door veel ruwvoer, de hele dag door, in kleinere porties.

Deze aanpassing lijkt me nou niet onmogelijk voor de meeste paardenhouders :+ . Het kost alleen een beetje meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:30

Djilan schreef:
Permanente toegang tot water is heel goed mogelijk. Gewoon zorgen dat je meer water neerzet dan dat je paard in principe drinkt.

Ook dan vraag ik mij af wat beter is, geen permanente toevoer maar vers water of iemand die als het 30 graden is 1 keer in de week een mega badkuip vult ( mbt ziektes e.d.)

Ik vraag mij echt af wat voor onderzoeken de DB al heeft gedaan, volgens mij worden er op de meeste stallen al best veel zaken gedaan om dierenwelzijn te bevorderen.

Nederland word wat mij betreft een beetje regelziek, zeker als je in de rest van Europa kijkt.... What's next? Dat je je kind niet in een slaapkamer mag die niet minstens 2 keer zijn schofthoogte is :+

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:34

Vereniging gezelschapsdieren vond het plan van de sector ook niet ver genoeg gaan. Volgens hen moesten paardeneigenaren en toekomstige paardeneigenaren een diploma halen om paarden te mogen houden om zo het welzijn te garanderen.
Hoorde ik net op Radio 1

Dat in ik nou doordraven. Ga dan ook alle honde, katte, vogel, konijn en cavia eigenaren maar een diploma verplichten, zijn ook plenty misstanden bij te vinden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:34

Je kunt toch elke dag of om de dag een bak van 60 of 90ltr vullen?
Of als het meer paarden betreft die badkuip?
Gaat erom dat ik vind dat je paard àltijd moet kunnen drinken op stal of in de wei. Zéker op warme dagen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:36

Djilan schreef:
Je kunt toch elke dag of om de dag een bak van 60 of 90ltr vullen?
Of als het meer paarden betreft die badkuip?
Gaat erom dat ik vind dat je paard àltijd moet kunnen drinken op stal of in de wei. Zéker op warme dagen.

Ben het er wel mee eens hoor :) :) maar neem de mijne, die vind dat speciekuipen om te slopen zijn............... en die heeft dus inderdaad wel eens een paar uur geen water................ jaaa op de vloer!!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:46

Arnoud schreef:
Vereniging gezelschapsdieren vond het plan van de sector ook niet ver genoeg gaan. Volgens hen moesten paardeneigenaren en toekomstige paardeneigenaren een diploma halen om paarden te mogen houden om zo het welzijn te garanderen.
Hoorde ik net op Radio 1

Dat in ik nou doordraven. Ga dan ook alle honde, katte, vogel, konijn en cavia eigenaren maar een diploma verplichten, zijn ook plenty misstanden bij te vinden.

Ben ik ook voor! net zoals ze van plan zijn de ronde vissekom te verbieden.
Tevens ben ik er voor om het te verbieden vogels in kleine kooitjes te houden (die dus never nooit hebben mogen vliegen!! Te erg voor woorden... 8)7 ).

Dit gaat over paardenwelzijn, er zullen vast ook nota's komen betreffende andere (huis)dieren...(tenminste dat hoop ik van harte)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:47

Als een paard minder lang dan 4 uur in een stand mag staan, hoe zit het dan met trailers?
Is dat uberhaupt niet te smal en klein?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:48

:D Mijn paard gooit ze ook om hoor :+ Daarom heeft hij gelukkig een goed vastgezette badkuip (die ik sinds de vorst van half december tot gisteren elke dag met 60ltr water vulde %) )
Dan wordt het een kwestie van inventief zijn en er iets op vinden dat zo'n bak niet om kan. Maar goed stuk maken is nog een optie...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:57

Zwerte schreef:
Ze moeten verstandig doen en de manege daar verkopen voor een giga bedrag (stadgrond is zooo duur!) en dan een betere manege bouwen een paar km verderop. Kortom: voor de juiste omgeving zorgen ipv zeuren dat het niet kan. En anders idd opdoeken. Moeten al die paarden maar de hele dag binnen staan omdat anders de manege failliet gaat? Beetje rare redenatie!

Helemaal mee eens.
Het moet ook verboden worden dat men zomaar een stal of manege mag beginnen, zonder enige diploma's. Zoals ik al eerder opmerkte, genoemde wensen zijn wel degelijk haalbaar, mits men verstand van zaken heeft, en juist dat laatste ontbreekt bij veel paardenhouders.... Die mogen opdoeken.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:08

oke, ben benieuwd naar het uiteindelijke plan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:10

madamX schreef:
Zwerte schreef:

Helemaal mee eens.
Het moet ook verboden worden dat men zomaar een stal of manege mag beginnen, zonder enige diploma's. Zoals ik al eerder opmerkte, genoemde wensen zijn wel degelijk haalbaar, mits men verstand van zaken heeft, en juist dat laatste ontbreekt bij veel paardenhouders.... Die mogen opdoeken.

is niet helemaal waat :)vergunningtechnisch schort er al zoveel aan :)

De stadsmanege kan zijn zooi echt wel verkopen hoor, geen punt.............. alleen zal die niet zo snel een vergunning krijgen om een manege op te starten net buiten de stad omdat het bestemmingsplan het veelal niet toelaat. En zolang de wethouders die stugge starre houding blijven houden, zal de stadsmanege blijven bestaan........

Het is allemaal wel een beetje simpel denken hoor van sommige mensen.........

"dat doe je dan toch gewoon even"..........

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:17

Het is toch helemaal niet zo ingrijpend om voor pakweg 100 paarden paddocks te bouwen? :D

Van mij zou er overigens best een soort site voor stallen komen ala tripadvisor, waarin mensen hun scores kunnen geven voor een pensionstal. Dat lijkt me nuttig (volgens mij kwam zo iets ook al ter sprake in het opfok topic)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:19

KiWiKo schreef:
madamX schreef:
wethouders die stugge starre houding blijven houden, zal de stadsmanege blijven bestaan........

Het is allemaal wel een beetje simpel denken hoor van sommige mensen.........

"dat doe je dan toch gewoon even"..........

Idd, Nederland is ook een land war álles kan en mag. :+
Wij hebben daar ook zeer prettige ervaringen mee alhier, wat ís de gemeente coulant, geweldig!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:19

wat vinden jullie dan van de Hollandsche Manege aan de Overtoom te Adam?

Die paarden zien echt geen daglicht! er is alleen een binnenbak, en binnenstallen. Verder NIETS!!
Tja het is een mooi historisch pand aan het Vondelpark, maar die paarden zien geen daglicht!
Ik vind dat dit pand niet meer als manege dient te fungeren, ze kunnen het prima voor iets anders gebruiken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:20

manic schreef:
Het is toch helemaal niet zo ingrijpend om voor pakweg 100 paarden paddocks te bouwen? :D

Van mij zou er overigens best een soort site voor stallen komen ala tripadvisor, waarin mensen hun scores kunnen geven voor een pensionstal. Dat lijkt me nuttig (volgens mij kwam zo iets ook al ter sprake in het opfok topic)

ook voor paddocs moet je vergunningen hebben................ en als je omsloten wordt door wegen en huizen is er niet echt heel veel ruimte over voor paddocs.........

dus geen paddocs kan ook te maken hebben met het niet krijgen van vergunningen, en het niet hebben van de ruimte......... hoeft geen onwil of onkunde van de staleigenaar te zijn

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:21

Je hebt zeker een punt!
Al ogen de dieren niet echt depressief imo; misschien zijn ze inmiddels wel enorm gehospitaliseerd.

Zouden ze nog grazen als je ze in het park losliet?.. of weten ze het niet meer?..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:22

laetitia schreef:
wat vinden jullie dan van de Hollandsche Manege aan de Overtoom te Adam?

Die paarden zien echt geen daglicht! er is alleen een binnenbak, en binnenstallen. Verder NIETS!!
Tja het is een mooi historisch pand aan het Vondelpark, maar die paarden zien geen daglicht!
Ik vind dat dit pand niet meer als manege dient te fungeren, ze kunnen het prima voor iets anders gebruiken...

rn waar moeten al die ruitertjes heen dan??? en de pensionklanten???

ben het ermee eens dat dit in deze huidige tijd niet meer kan, echter zijn er meer dingen waar je ook over na moet denken :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:24

Daarbuiten heb je geen ruk aan 2 paddocks op 100 paarden.

detour

Die mogen bij Detour komen lessen maar het kost wél geld! :D

manic

Volgens mij krijgt de Hollandsche Manege nou net wel subsidie... :D

(en zijn overigens ook niet de meest armlastige kindertjes die daar lessen)