ezanden schreef:de Alfa-opperwolf Vera

Ik heb de man een paar keer mogen ontmoeten, en vind het heel moeilijk wat over hem te zeggen. Hij heeft best goede ideeën, maar gaat daar dan weer erg ver in door. De OVP danken hun bestaansrecht min of meer aan hem. Hij heeft de hele ecologische wereld bekend gemaakt met zijn ideeën, veel (vervolg)onderzoek is n.a.v. zijn werk verricht, er is meer bekendheid gekomen voor ecologische zaken in NL.... Toch heeft hij ook veel ideeën die minder op onderzoek (en meer op persoonlijk vlak) zijn gebaseerd.
Waar een eventuele 50% sterfte op gebaseerd is weet ik niet. Wat ik nog steeds wel vind, en wat ik betreur, is dat de OVP niet een compleet ecosysteem zijn. Er is laag, nat, grazig gebied. Het soort omgeving waar grazers in de zomer uitstekend kunnen toeven. In de winter schakelen grazers over naar een dieet met meer houtigen; bast, twijgen... in de OVP is weinig meer te vinden na de herfst. Toch blijf ik er bij dat bijvoeren ook hier absoluut niet de oplossing is. Veel liever zou ik zien dat er mogelijkheden geboden worden aan de dieren om uit te wijken. Wat zou er gebeuren als de hekken naar de Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en verder worden open gezet?