"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:24

Tayga schreef:
cp112 schreef:
Even een klein tipje, je kan het ijs beter even kapotslaan en de lossen stukken eruit halen ipv kokend water erop te gooien, heet en/of warm water bevriest namelijk sneller dan koud water.

Klopt, maar die vrouw heeft reuma, dus dan is dit makkelijker. En er gaat 1 waterkoker overheen. Dan is al het ijs ontdooid, maar het water is nog gewoon koud.

Als ik zelf water bijvul gaat er ook gewoon koud water bij.

Ok ja dan is het logisch, en idd zoals iemand al zei als je een behoorlijke waterbak hebt vind je dat beetje warme water niet meer terug. (heb zelf overigens ook reuma en weet hoe naar het is om met je handen in dat koude water te vissen Tong uitsteken)

Ninx

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:24

Het is vrijwel nooit zo koud als dat het nu is... (sterker nog: al jaaaaaren niet meer) wanneer de wind dan ook nog eens opsteekt kan de gevoelstemperatuur -20 zijn.
Een stal hoef je niet hebben, maar zorg dat de dieren uit de wind kunnen staan, voldoende ruwvoer hebben en water.
Dat dieren zich in het wild wel hebben gered ih verleden zegt niet zoveel, dit zijn gedomesticeerde paarden zoals een hond een gedomesticeerde wolf is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:25

Tsja, laten ze van de dierenbescherming maar komen, mogen ze een poging doen de paarden de stal in te krijgen.
De ongeveer 30 paarden kunnen kiezen, loopstal met strobed, uitlooppaddock en de wei.
Ze komen af en toe even naar binnen een dutje doen, wat hooi eten of suffen in de paddock en het grootste deel van de dag en de nacht staan ze in de wei waar overigens paardenkuil gevoerd wordt.
De belg bij ons op stal stond vorige week toen het al vroor nog te zweten, zo warm had hij het..
Als de paarden wat grazen in een besneeuwde wei dan krijgen ze vanzelf ook wat vocht binnen van de sneeuw.

Dieren die buiten of binnen! staan en weinig ruwvoer ter beschikking hebben daar moet wel extra aandacht aan besteed worden.
Ook binnen kan het vriezen en die paarden kunnen dan niet even bewegen om weer warm te worden!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:25

Twiggy2008 schreef:
Cp112, nou, precies. Ik vind het ook nogal een beschuldiging. Maar ja, op internet durven ze wel, he. Met lege profielen. Knipoog

Precies, Ik nodig de mensen die het allemaal zielig vinden graag uit om te komen kijken hoor, ze staan nu lekker in het zonnetje te grazen met sneeuwneuzen (OH wat zielig straks worden die koud, laat ik er snel een sjaal omheen doen Koe)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:26

Ninx schreef:
Het is vrijwel nooit zo koud als dat het nu is... (sterker nog: al jaaaaaren niet meer) wanneer de wind dan ook nog eens opsteekt kan de gevoelstemperatuur -20 zijn.
Een stal hoef je niet hebben, maar zorg dat de dieren uit de wind kunnen staan, voldoende ruwvoer hebben en water.
Dat dieren zich in het wild wel hebben gered ih verleden zegt niet zoveel, dit zijn gedomesticeerde paarden zoals een hond een gedomesticeerde wolf is.

Maar een hond leeft doorgaans in huis, mijn paard leeft zijn hele leventje al buiten (en heeft een dikkere vacht dat de gemiddelde dikbehaarde hond). Knipoog
Waait het bij jullie? Hier niet en daar ben ik ook blij om, dat zeg ik heel eerlijk.

Verder is iedereen welkom om te zien hoe hij erbij staat. Ook de DB. Bel maar vast. Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:28

Beaux schreef:
Om nu te concluderen dat de DB ze liever 24/7 binnenheeft is kort door de bocht want dat bedoelen ze uiteraard niet!

alleen snachts binnen zijn ze et al niet mee eens ! staan er 2 vd 3 gegarandeerd te zweten
en de 3e staat de deur er uit te rammen ..

het is overigens rond het ochtend gloren het koudste en dan zouden ze weer naar buiten gaan ..

en het tong bevries verhaal .. nou ze zullen aan ijs niet zo snel bevriezen
wel aan ijzeren drinkbakken ..

shabash

Twiggy2008 schreef:
Mijn jonge paard staat zijn hele bijna 5-jarige leven al buiten. Knipoog
En ik denk zomaar dat ik ietsje beter weet dan jij wat hij wel en niet kan hebben Clown . Ik zou hem, als mens, ook liever zien in een warm stalletje met stro en dikke deken op. Maar nogmaals, ik ben een mens met menselijke behoeftes en zie mijn paard als paard. Hij is het allergelukkigst buiten in zijn kudde Lachen . En koud heeft hij het absoluut niet. Heb jij verstand van wintervachten? Of staat jouw paard op stal met deken? Gewoon even een vraag, hoor. Knipoog
Ik zou mijn paard ziek maken met gedoe op stal en/of dekens. Dan tast je de weerstand aan. Ik zou hem ook ziek maken door hem te verhuizen. Hij is heel gevoelig voor dat soort veranderingen. Heb dat namelijk ook al eens met hem meegemaakt en dat was geen geweldige ervaring. Toen heb ik hem na 1 maand weer snel terug verhuisd. Hij gaat daar nooit meer weg.

Mijn paard staat idd in een beschermd gebied. Nu staan alle hekken open, wat betekent dat ze meestal naar voren trekken, dus dichter bij het huis van mijn grondeigenaren staan. Ze worden daar namelijk bijgevoerd, 2x daags flinke berg ruwvoer. Dan wordt er ook voor vers water gezorgd. Daarbij kom ik zelf ook elke dag en zorg dan nogmaals voor water en wat ander voer.

Ga jij maar zeuren dat hij het slecht heeft, hoor. Haha!

Pessade, als ik mijn paard zie verzwakken (zoals bij dat wild kan gebeuren), dan zal ik hem zeker binnen zetten. Is alleen niet het geval, hij is juist oersterk en happy. Lachen

Jeetje, poeh, moeilijk, een wintervacht... Is het zoiets?

Toevallig, 1 van mijn paarden. Die gewoon een wintervacht heeft, geen deken om heeft, de hele dag buiten staat, maar s'nachts wel naar binnen gaat.

Waarschuw me volgende keer even dat de eisen zijn om in dit topic te posten en je mening te voeren, dat je moet weten wat een wintervacht is, je zelf geen dekens gebruikt, en je paard de hele dag buiten loopt.

Zeuren, dat doe alleen jij maar. Keer op keer op keer op keer op keer, ik moest even kijken wie je was, maar ik zie dat je je naam veranderd hebt.

Wanneer stop je toch eens met reageren, we weten toch allemaal dat jij het aller aller aller beste bent voor je paard...
Laatst bijgewerkt door shabash op 07-01-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Toch vind ik dit soort redeneringen altijd weer apart. als het -15 is mag je paard niet op de wei staan, maar moet hij op stal. Voor mensen klinkt dat logisch, maar voor paarden een stuk minder. Wat namelijk vergeten wordt, is dat het paard alleen op de wei of in een paddock uberhaupt de mogelijkheid heeft om zichzelf warm te houden door in beweging te blijven. Zet je hem in een stal van 3x3, dan krijgt zijn lichaam juist veel meer van de kou te verduren.

Precies hetzelfde als wanneer je je paard overdag met dek de wei op zet (want het kan frisjes zijn) en 's nachts in zijn stal zonder dek zetten. Vanuit menselijk oogpunt - buiten doe je een jas aan, binnen doe je hem uit - is het logisch, maar alleen als je huis ook daadwerkelijk warm is. Als je verwarming er nu mee stopt, dan merk je al snel dat je in huis met drie jassen aan zit, terwijl je buiten met slechts een jas rondloopt. Het verschil zit hem in het feit dat je wel of niet beweegt.

Dus dan vraag ik me af: hoeveel mensen hebben dan stalverwarming?
Heb je dat niet, dan is het binnen net zo koud als buiten, met als enig verschil dat je geen last hebt van de wind. Maar die hebben we nu niet.
De reden dat paarden naar binnen moeten omdat buiten de waterbakken bevriezen snap ik ook niet. Hoeveel stallen hebben 's winters niet net zo goed bevroren waterleidingen, juist omdat het binnen net zo koud is?

Als je een goede schuilstal hebt en een winterhard paard, dan kan hij ook met -15 naar buiten. Natuurlijk moet je wel een extra oogje in het zeil houden, een goede schuilstal hebben met liefst drie afgesloten zijdes, vaker controleren en zorgen voor voldoende voer en genoeg water. En mocht zo'n paard wel last van de kou krijgen, dan kun je hem het beste een goed dek opdoen, continu hooi geven en alsnog buiten rond laten om hem de optimale mogelijkheid te geven om zichzelf warm te houden.

Op zich goed dat er een dierenbescherming is die zich over het lot van verwaarloosde paarden buigt, maar toch jammer dan, dat ze in hun poging om paarden te helpen, het paarden juist nog moeilijker maakt om de kou te trotseren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:32

xyzutu2 schreef:
Wat namelijk vergeten wordt, is dat het paard alleen op de wei of in een paddock uberhaupt de mogelijkheid heeft om zichzelf warm te houden door in beweging te blijven. Zet je hem in een stal van 3x3, dan krijgt zijn lichaam juist veel meer van de kou te verduren.

Het verschil zit hem in het feit dat je wel of niet beweegt.

Als je een goede schuilstal hebt en een winterhard paard, dan kan hij ook met -15 naar buiten. Natuurlijk moet je wel een extra oogje in het zeil houden, een goede schuilstal hebben met liefst drie afgesloten zijdes, vaker controleren en zorgen voor voldoende voer en genoeg water. En mocht zo'n paard wel last van de kou krijgen, dan kun je hem het beste een goed dek opdoen, continu hooi geven en alsnog buiten rond laten om hem de optimale mogelijkheid te geven om zichzelf warm te houden.

Ik sluit mij hier volkomen bij aan... een goede en gezonde redenering wat mij betreft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:33

Djilan schreef:
@superwoman: De paarden van gohya hebben toch een deken op? Dan maakt het niet zoveel uit dat ze geen schuilstal hebben. Tuurlijk beter van wel, maar zo kan het ook. Als ze zich maar warm kunnen houden.

Het gaat mij voornamelijk om de smoes...
De gemeente ...blabla bla...
'Jij' heb de zorg voorje dieren en als jij je paarden op een wei zet waar niet gebouwd mag worden, dan is dat nog geen excuus om er niet voor te zorgen dat ze correct verzorgd worden...

Ik denk zelf dat de deken meer slecht dan goed doet, maar ach wie ben ik.
(dan bedoel ik met 24-7 buiten)

Zelf vind ik het iig balangrijk dat de paarden niet in de blub staan en (zeker met deze kou of juist met de zon) ook wat beschutting hebben als ze dat willen (hetzij stal of meerdere bomen... )
Sommige paarden kunnen er beter tegen dan andere en imo moet je kijken naar je paard hoe die er mee om gaat. De manier van stalling moet iig niet om alleen butget draaien, in 'noodgevallen' moet je de middelen hebben om te kunnen veranderen van stalling.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 07-01-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:34

Wou het artikel hier net plaatsen, maar 't staat er dus al Lachen.
Heb maar meteen naar de krant gereageerd dat ze eerst kennis van zaken moeten opdoen bij de noorderburen voor ze domme uitqpraken lanceren.

Mijn hond heeft trouwens een mooi ruim hok maar ik vind hem iedere ochtend slapend terug naast het hok in de sneeuw! Ligt er enkel in als 't regent.

Mijn paardjes staan buiten, hebben nog niet 1 keer gehoest.
Krijgen wel veeeeeel hooi en 3x daags warm water in hun bakkie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:36

shabash schreef:
Jeetje, poeh, moeilijk, een wintervacht... Is het zoiets?

Toevallig, 1 van mijn paarden. Die gewoon een wintervacht heeft, geen deken om heeft, de hele dag buiten staat, maar s'nachts wel naar binnen gaat.

Waarschuw me volgende keer even dat de eisen zijn om in dit topic te posten en je mening te voeren, dat je moet weten wat een wintervacht is, je zelf geen dekens gebruikt, en je paard de hele dag buiten loopt.

Zeuren, dat doe alleen jij maar. Keer op keer op keer op keer op keer, ik moest even kijken wie je was, maar ik zie dat je je naam veranderd hebt.

Wanneer stop je toch eens met reageren, we weten toch allemaal dat jij het aller aller aller beste bent voor je paard...

De mijne is wolliger, maar dat zal aan het ras liggen. ;)
Ik ken jou helemaal niet, volgens mij. Je naam zegt mij niets.
Jij zeurt, over gezonde paarden die prima buiten kunnen blijven.
Ik heb het niet over oudere, zieke of zwakkere paarden, geschoren paarden of stalpaarden, die wel last van de kou kunnen hebben. Dat vind ik een ander verhaal.

En waarom mag ik niet reageren? Heb jij meer recht om te reageren dan ik? Dit gaat over paarden die buiten staan. De mijne dus, bijvoorbeeld. Ik vind mezelf inderdaad prima zorgen voor mijn paard. Jij hopelijk ook voor de jouwe. ;)
Laatst bijgewerkt door Katja op 07-01-09 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:37

Tja t is ook maar net welk soort paard-pony het is en wat ze gewend zijn denk ik..
Ik woonde hiervoor bij mn ouders nog, daar hadden mn beide shetten een hokje in de
hoek vd weide waar ze konden schuilen, nooit hebben ze erin gestaan, ze lagen midden in de weide
met een dikke pak sneeuw op hun rug !
Hier hebben ze geen hokje-stal, Niks alleen een houtwal van 5 meter ´dik´ rond 2 kanten vd weide,
de weide ligt hoog dus is droog, dat vind ik wel erg belangrijk!!
ze krijgen zo vaak ik er langskom water en 2x daags hooi, gisteravond liepen ze samen te crossen
door de weide, neusgaten open staart in de lucht, zelfs mn drachtige shet !
nee ik denk niet dat ze wat missen..
Mn belg staat nu weer even op zn ´oude adres´ bij een boer opt land met 2 bejaarde fjorden
en een 3 jarige singlefooter, ze kunnen langs 2 kanten vd loopstal vd koeien schuilen en lijken
er ook geen last van te hebben!
t is de natuur, vertrutten wij onze paarden niet een beetje teveel soms.....?

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:38

Jaaaaa Twiggy, je jouwe blinkt altijd in alles uit.
Dat weten we nu echt wel.

Zeggen dat een paard de mogelijkheid moet hebben naar binnen te kunnen, of hij dit nu wilt of niet is niet zeuren. Dat is realistisch zijn. Je moet altijd mogelijkheden scheppen. Simpel.
Laatst bijgewerkt door shabash op 07-01-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:39

Twiggy2008 schreef:
Maar een hond leeft doorgaans in huis, mijn paard leeft zijn hele leventje al buiten (en heeft een dikkere vacht dat de gemiddelde dikbehaarde hond). Knipoog
Waait het bij jullie? Hier niet en daar ben ik ook blij om, dat zeg ik heel eerlijk.

Verder is iedereen welkom om te zien hoe hij erbij staat. Ook de DB. Bel maar vast. Clown

Helemaal waar.... maar de fysieke 'make-up' van ons gedomesticeerde paard is toch anders dan die van het wilde paard is mijn gevoel. Wij houden ook de 'zwakkere' exemplaren in leven... het huidige/gemiddelde paard is niet zo hard als eh... nou eh, een ijslander. Natuurlijke selectie zorgt voor oersterke paarden. Maar nu wij die selectie maken, naar eigen inzicht fokken en met zwakkere exemplaren doorfokken.... ja, dan denk ik dat het moderne paard niet altijd even sterk is.

De mate waarin jij alert bent op je paard kan iedereen gerust stellen, want wanneer jij zou voelen dat het goed is om hem binnen te zetten zou jij dat zeker doen... hij doet het nu echter goed, dus er is geen reden toe.
Ik ken je paard, en ik ken het gebied... als jij er een goed gevoel over hebt (je komt er meermalen per dag, dat weet ik) dan geloof ik zeker dat Sammy er goed bij staat.
Remy zou het buiten ook prima redden 's nachts..., de staleigenaar haalt de paarden echter iedere nacht binnen.
Zelf ben ik helemaal pro-24/7 buiten... maar ze moeten toch wel echt uit de wind kunnen staan bij zulke extreem lage temperaturen....

ps: dat de DB zich zorgen maakt over eigenaren die hun dieren met alle weersomstandigheden laten staan, er niet naar omkijken en bij deze temperaturen niet zorgen voor voldoende ruwvoer en water vind ik een prima zaak! Goedzo DB!
De mensen waarover dit stuk lijkt te gaan zijn natuurlijk lakse types, en heel ander volk dan de paardenliefhebber van dit forum die zijn paard buiten houdt, maar er wel erg goed voor zorgt en heel alert is.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-01-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:40

shabash schreef:

Zeggen dat een paard de mogelijkheid moet hebben naar binnen te kunnen, of hij dit nu wilt of niet is niet zeuren. Dat is realistisch zijn. Je moet altijd mogelijkheden scheppen. Simpel.

Ik heb even getemd op jouw meerdere persoonlijke aanvallen.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:41

Dat is toch prima meid? Ik beaam alleen maar jou eigen opmerkingen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:41

Citaat:
en imo moet je kijken naar je paard hoe die er mee om gaat

eindelijk wijze woorden

idem voor de woorden van xyzutu2

ja ik ken paarden van eigenaren die echt HEEEEEL veel wei hebben
en die paarden staan ook zomers of in de lente
maar erg kort graag buiten en staan na een uurtje weer voor het hek te trappellen dat ze
heeeel graag weer op stal willen
hekje open en ja hoor in volle galop richting stal

ken er ook die er nog met geen stok in te slaan zijn
(is een gezegde niet letterlijk nemen dus ..)
ook niet als het 15 graden vriest

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:42

Ninx schreef:
Helemaal waar.... maar de fysieke 'make-up' van ons gedomesticeerde paard is toch anders dan die van het wilde paard is mijn gevoel. Wij houden ook de 'zwakkere' exemplaren in leven... het huidige/gemiddelde paard is niet zo hard als eh... nou eh, een ijslander. Natuurlijke selectie zorgt voor oersterke paarden. Maar nu wij die selectie maken, naar eigen inzicht fokken en met zwakkere exemplaren doorfokken.... ja, dan denk ik dat het moderne paard niet altijd even sterk is.

De mate waarin jij alert bent op je paard kan iedereen gerust stellen, want wanneer jij zou voelen dat het goed is om hem binnen te zetten zou jij dat zeker doen... hij doet het nu echter goed, dus er is geen reden toe.
Ik ken je paard, en ik ken het gebied... als jij er een goed gevoel over hebt (je komt er meermalen per dag, dat weet ik) dan geloof ik zeker dat Sammy er goed bij staat.
Remy zou het buiten ook prima redden 's nachts..., de staleigenaar haalt de paarden echter iedere nacht binnen.
Zelf ben ik helemaal pro-24/7 buiten... maar ze moeten toch wel echt uit de wind kunnen staan bij zulke extreem lage temperaturen....

Ninx, dank je. Lachen
En ik ben me je eens dat je naar de individuele gevallen moet kijken. Er staat bij ons een oudje van 38 jaar, die overdag met dikke dekens lekker buiten mag staan, maar die 's avonds en 's nachts met dikke deken ook weer naar binnen gaat. Vind ik helemaal goed, ik zou het niet anders doen zelf. Maar dat paard is niet te vergelijken met die van mij.
Wordt die van mij zo oud, en dat hoop ik natuurlijk, dan zou ik precies hetzelfde doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:44

shabash schreef:

Wanneer onze groep buiten staat hebben ze ook geen mogelijkheid om zelf naar binnen te gaan hoor, heb ze nog niet horen klagen.

Ik zie Twiggy geloof ik iets over oudere paarden zeggen.

mijn KWPN is inmiddels bijna 21! en staat fijn buiten. 300grams deken met fleece eronder, en ja hij heeft gewrichtsproblemen, en soms zit ik te tobben of ik heb naar binnen moet doen maar wat gebeurd er dan? Dan kan hij niet bewegen en zal hij 'sochtends compleet stijf staan als ik hem uit zijn stal zou halen, dus wat moet je dan? Ja hij loopt wat moeilijker op de bevroren grond maar het is gewoon een kwestie van de voor en nadelen tegen elkaar afwegen en dan kom ik er op uit dat hij buiten bij zijn kudden (hij is leider) beter af is.

(niet op jou gericht hoor Twiggy, maar zag dat jij erover begon Knipoog)
Laatst bijgewerkt door cp112 op 07-01-09 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:45

Twiggy2008 schreef:
shabash schreef:

Ik heb even getemd op jouw meerdere persoonlijke aanvallen.

Op dat punt stond ik ook al Cool

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:49

Ninx schreef:
[quote ps: dat de DB zich zorgen maakt over eigenaren die hun dieren met alle weersomstandigheden laten staan, er niet naar omkijken en bij deze temperaturen niet zorgen voor voldoende ruwvoer en water vind ik een prima zaak! Goedzo DB!
De mensen waarover dit stuk lijkt te gaan zijn natuurlijk lakse types, en heel ander volk dan de paardenliefhebber van dit forum die zijn paard buiten houdt, maar er wel erg goed voor zorgt en heel alert is.

alleen is het wel jammer , dat als ze regeltjes maken
dat we allemaal over 1 kam worden geschoren

amdat boer jantje ergens geen extra ruwvoer geeft
of elke dag ijs breekt zouden dadelijk bv mijn paarden ook
opgesloten moeten worden

nee daar doe ik ze echt een plezier mee ..

een kennis van mij net over de grens
in belgie dus
heeft nu uit angst voor de db zijn 22 paarden opgehokt tot beter weer
terwijl ze lekkere loopstal hebben ,met dikke laag stro (waar ze normaal niet tot zelden te vinden zijn
varieerd van pony tot pony) met uitloop over de weide
onbeperkt GOED voordroog en kuil voer
min imaal 2 x daags water gechekt indien nodig bijgevuld vervangen etc
en dikke gezonde vacht

maar nee db vind dat ze niet buiten horen met dit weer
dus uit voorzorg voor "gezanik" staan ze nu tegen de eigenaar zijn zin in
om het maar niet te hebben over de pony's
opgehokt ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:49

ik heb de DB altijd al een rare organisatie gevonden Lachen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:51

Misschien moet de DB in België dan maar gewoon een algemeen 'ophokplicht' voor paarden afroepen, hebben ze meteen wat ze willen en hoeven ze ook niet van zulke vage berichten af te geven.

(sarcastisch uiteraard Knipoog)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:51

KiWiKo schreef:
ik heb de DB altijd al een rare organisatie gevonden :)

En als er echt wat is zijn ze niet te vinden

(doelt op verhaal van belazerdophetnet.nl over Vincenza ;))