Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Re: Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:43

Lub vond dat de tieners met eigen ogen moesten zien wat ze hebben aangericht en liet ze dinsdag kijken bij Duckie. ''De ouders van de kinderen stemden hiermee in. We waren het er allemaal over eens dat dit de juiste straf voor de jongens is. Toen ze het paard zagen, boden ze meteen hun excuses aan. Volgens hun ouders waren de kinderen daarna de hele dag doodstil.''

De politie IJsselmuiden bevestigt de gang van zaken en volgens een woordvoerster is het korps het eens met deze manier van straffen. De jongens hoeven zich nu niet meer te verantwoorden bij Justitie. ''We hebben het hier wel over kinderen. Zij hebben hun lesje wel geleerd.''

van NU.nl

Lijkt me een gepaste straf, ik denk dat ze het beeld van het gehavende veulen niet snel zullen vergeten. Sterkte aan de eigenaresse!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:47

Brittje : waar slaat dat bericht nou weer op Nagelbijten / Gniffelen
paarden zijn niet van suiker, die knol van mij rende gisteren ook door de bak, in galop ja, nou laat ze lekker, ze kijken zelf wel uit Ja
maar als ze opgejaagd worden (door vuurpijlen of whatever) kijk dan is het een ander verhaal...
en vandaag is de hele meut ook gewoon het land in hoor Ja ze kijken zelf wel uit Lachen

dit lijkt me een gepaste straf, laat ze het dier maar goed zien, en ALLES. dus niet met een kleed erover zoals vaka gedaan wordt, nee leg maar bloot.. laat ze maar eens op het netvlies branden wat ze aangericht hebben.

en wat betrefd opvoeding.. je kan een kind wel dingen verbieden..maar vaak gaan ze toch dingen uitproberen.. of dit schuld is van de ouders weet ik niet... kinderen doen vaak gekke dingen.
maar DIT moeten ze laten!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:48

Het is en blijft een triest verhaal of de vrouw het dier nu wel of niet buiten had moeten zetten doet er eigenlijk niet zo veel toe voor mij.
De jongens moeten gewoon weten dat je geen vuurwerk in de buurt van dieren afsteekt en al helemaal niet richting dieren gooit.

Ik denk dat door ze te verplichten naar dit dier te kijken veel meer doet beseffen wàt ze nu eigenlijk gedaan hebben en op hun geweten hebben, dan wanneer ze een middagje voor bureau HALT rotzooi op hadden moeten ruimen.

Ik neem aan dat de ouders van deze jongens ook hun verantwoording zullen (gaan) nemen en de vrouw in ieder geval een "schadevergoeding" geven.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:53

terugdraaien kan helaas niet , dit is iniedergeval de hardste en waarschijnlijk meest werkende manier om het te voorkomen dat deze knaapies het weer doen.
heel veel sterkte met het afgrijslijke verlies , en een dikke pluim voor je mensenlijkheid , menig van ons zouden die verliezen staan we in jouw schoenen...

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:59

Ik had het gehoord, wat vreselijk zeg, dat ze nou zoiets doen Verward
Heel veel sterkte

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:31

Ik mag hopen dat als iets dergelijks mij overkomt ik net zo kan reageren als deze eigenares, wat een enorm respect heb ik voor haar zeg! Zo iets gruwelijks op zo'n manier aanpakken vereist lef en een enorme hoeveelheid menselijkheid!

En ouders weten lang niet alles wat hun kroost uitvreet. Kinderen van die leeftijd gaan alleen op stap, en "vergeten" dan even heel bewust wat ze van thuis mee hebben gekregen. Dat heet puberteit en is op zich normaal kindergedrag, en ook kan je van een kind van 12 niet verwachten dat die alle risico's in kan schatten, daar is het brein op die leeftijd nog niet toe in staat. En vuurwerk heeft bewezen een enorme aantrekkingskracht op kinderen, dat het ook fout kan gaan zien de meesten echt niet in.

Ik denk dat deze kinderen een flinke tijd nachtmerries zullen hebben van wat ze hebben gezien en aangericht, en dat lijkt mij een gepaste straf. Effectiever dan via een HALT- taakstrafje een paar uurtjes op nieuwjaarsdag vuurwerkresten opvegen.

Verder kan je natuurlijk zeggen van dat het normaal zou zijn dat je je dieren gewoon buiten kan laten staan als ze dat gewend zijn, maar helaas leven we in een maatschappij waar dat bewezen NIET kan. Het zou ook normaal moeten zijn dat je je deuren en ramen niet hoeft af te sluiten voordat je weg gaat, maar dat doet ook vrijwel iedereen, en met reden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:42

Pfff...Ik kan alleen maar zeggen dat ik diep respect heb voor de eigenaresse van het paardje. Knap hoor!
Ik denk ook dat het kijken naar het resultaat van je 'lolletje' waarschijnlijk effectiever is dan een middagje vuilprikken, al is het voor mijn gevoel ook wel erg mild. Aan de andere kant, misschien zijn die jongens écht zwaar aangedaan door wat er gebeurt is en hebben ze een hele zware wijze les over dieren, vuurwerk, consequenties en menselijkheid geleerd...
Maar nogmaals, petje af voor de eigenaresse, dat je bij zo iets moeilijks en heftigs, zo kan reageren...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:43

Ik hoop alleen echt dat de kinderen onder de indruk zullen zijn. Ik ken er zat bij wie het zien van een dood dier ze niet warm of koud worden,,,,

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:47

Frosti schreef:
CarolineP schreef:
Het is niet zo vrijblijvend dat je het met een rotmiddag ( veulen bekijken) kunt "afkopen".
Sorry is in dit geval niet genoeg!!

Helemaal mee eens, ook goed verwoord trouwens.

Voor de rest heb ik hier zelf geen goed woord voor over voor die kids Boos!
Ik kan niet begrijpen waarom dit nodig is geweest.

Ik vind zelf de manier waarop de kids nu gestraft worden een beetje magertjes.
Jong, oud, groot of klein...., wie zich niet aan de regels houd en onverantwoorde praktijken uithaalt moet maar voelen denk ik dan.

maar het probleem in Nederland is nou eenmaal dat we geen straffen uitdelen (wettelijk gezien) aan kinderen. Het enige dat we doen is naar bureau halt toe, om nou te zeggen dat je daar wat mee opschiet? de 3 dagen nou oud en nieuw beetje vuurwerk opruimen denk echt dat dit beter werkt dan ze op laten ruimen hoor.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:52

Wat een gruwelijk verhaal!
In ieder geval veel sterkte, ik vindt het knap van haar dat ze de 'daders' heeft uitgenodigd om het paard te bezichtigen. Rotkinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:58

Brittje schreef:
Hallo

sorry hoor maar wie zet een paard met dit weer in de bak.
als het paardje maar een goede stap verkeerd zet dan breek het zijn beentje ook hoor
dat het veulen in een jolige bui met de anderen is gaan rennen
en zo ....... is gebeurt

En dan zal het vuurwerk mischien wel een bij rol hebben gepeelt

maar zoals iedereen hier al aangeeft dat ze niet zo rustig zouden blijven
misschien is zij wel verdacht rustig en dat niet het vuurwerk de oorzaak was maar dat het paard gewoon aan de kletter is gegaan

gr

Tja, nu kun je op reacties wachten, ik heb het spul ook gewoon overdag buiten en ze breken echt niet zomaar hun benen.
Paarden en vuurwerk gaan niet samen, paarden en vriezend winterweer echt wel, je doet je dieren te kort als je ze niet even van de frisse lucht laat profiteren, dit is juist zo gezond.....

Goeie aanpak van de eigenaresse van het arme dier Duckie!!!!!!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:59

Brittje schreef:
Hallo

sorry hoor maar wie zet een paard met dit weer in de bak.
als het paardje maar een goede stap verkeerd zet dan breek het zijn beentje ook hoor
dat het veulen in een jolige bui met de anderen is gaan rennen
en zo ....... is gebeurt

En dan zal het vuurwerk mischien wel een bij rol hebben gepeelt

maar zoals iedereen hier al aangeeft dat ze niet zo rustig zouden blijven
misschien is zij wel verdacht rustig en dat niet het vuurwerk de oorzaak was maar dat het paard gewoon aan de kletter is gegaan

gr

Dit slaat natuurlijk nergens op.....
Paard staat vele malen liever buiten dan opgesloten in ze stal...
Moet niet gekker worden dat je je paard niet buiten kan zetten omdat een stel jongetjes niet goed wijs zijn en vuurwerk gaan gooien Koe
Normaal gesproken weten die paarden echt wel dat het hard is en gaan ze cht niet rennen, die van ons lopen nu ook super voorzichtig..
Echt respect voor de eigenaresse, bij mij waren die jongetjes er zo niet vanaf gekomen.....
Ik had dr alles aan willen doen om die ze een zo hoog mogelijke straf te laten krijgen....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:06

Bovendien beginnen ze vaak eind november/ begin december al te knallen. Moet je je paarden dan minstens de hele maand december op stal zetten, voor het geval dat, omdat een paar jongeren zich niet aan de regels houden...

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:10

Vreselijk dat dit is gebeurd, maar ik vind het wel een goede gepaste straf voor de dader(tjes).

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:31

hoop echt dat ze iets leren van deze ongetwijfeld gruwelijke aanblik,ook super dat de ouders hierin mee werken,is ook vaak andersom.
hopelijk leren ze er iets van
er zijn ongelooflijk veel dieren doodsbang voor vuurwerk
ik breng mijn hond naar een pension in de middle of nowhere omdat hij echt super bang is,hij is daar happy en wij ook.
maar de vandalen beseffen niet hoe beangstigend die dreunen voor dieren kunnen zijn.
heel goed dat ze het zo heeft opgelost.

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:33

Vreselijk gewoon! Dat er zoiets moet gebeuren. Niet normaal.. Sterkte aan de eigenaar. Ach gut
Ik denk eerlijk gezecht dat dit beter is als taakstraf of iets dergelijks. Zo kunnen ze zelf zien wat ze wel niet hebben aangericht. Ik denk dat ze daar echt wel meer van onder de indruk zijn dan van iets anders!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:55

potverdikkie schreef:
Ik hoop alleen echt dat de kinderen onder de indruk zullen zijn. Ik ken er zat bij wie het zien van een dood dier ze niet warm of koud worden,,,,

Mee eens potverdikkie. Als het werkt is het een oplossing maar ik zou er niet raar van opkijken als het ze niks doet.
Aan de andere kant, als het kinderen van een jaar of tien zijn kan het in mijn ogen ook té confronterend zijn...
Ik vind het knap dat je als eigenaresse zo koel en nuchter daarin kunt zijn, maar ik zou persoonlijk het toch anders zien af te straffen.
Maar goed dat is mijn mening....

aberou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:16

aberou schreef:
Ik snap echt dat die jongens respect moeten hebben voor dieren en ik wil hun actie ook niet goedkeuren. Maar oud en nieuw is er al heel lang en het knappen ook.... dus je weet dat je maatregelen moet nemen!
Bij ons is de grond al bijna een week bevroren. Het verbaasd me niet dat een veulen die nog nooit vuurwerk heeft gezien of gehoord zijn benen breekt met dit weer.

Citaat:
ik wil je hiermee niet aanvallen hoor maar ik geloof dat het de regel is dat je 31 december pas vanaf 10 uur vuurwerk mag afsteken.
nu begrijp ik jou punt wel, dat je maatregelen moet nemen en je dieren wil beschermen. maar hoe ver van te voren moeten we dan wel niet onze paarden op stal gaan zetten. hier hoor ik al de hele week knallen. moet ik me paard dan al een week voor oud en nieuw gaan binnenzetten
als iedereen zich aan de tijden houdt kun je er teminsten rekening mee houden.
[/quote]

Ten eerste je valt me niet aan hoor! Maar idd dat zijn de regels. Maar zolang als ik leef weet ik niet anders dat deze regels vaak aan de laars word gelapt daarom heb ik juist altijd zoiets van laat ik het niet gokken.... Ik heb het geluk dat ik de paarden bij huis heb en ook kan zien wat er gebeurt.
Maar niettemin mijn paarden gaan gewoon naar buiten ook al is het bevroren ook al schieten we hier met carbid. Ze zijn het helemaal gewend en nemen nog niet de moeite om op te kijken als er geschoten word.
Het enigste wat ik zelf zou willen is mijn paarden alleen laten staan ergens zonder toezicht. Alle fokkers hier halen alle paarden van de wei en gaan op stal en dat gebeurt idd een week van tevoren, gewoon om dat je niet zo'n trieste en beroerde situatie wilt hebben als
wat daar gebeurt is. Een paard is en blijft een vluchtdier ook al is het bevroren. maw wees de slimste ook al heb je gelijk

Frankaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:30

erg verveld en zielig
ik vind het ook echt knap dat ze zo nuchter is gebleven en de jongens naar het paard heeft laten komen kijken

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:35

Poeh, respect voor de eigenaresse!

Ik denk niet dat ik zo edelmoedig zou zijn geweest....maarja, het blijven kinderen inderdaad

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:40

lautje76 schreef:
Lub vond dat de tieners met eigen ogen moesten zien wat ze hebben aangericht en liet ze dinsdag kijken bij Duckie. ''De ouders van de kinderen stemden hiermee in. We waren het er allemaal over eens dat dit de juiste straf voor de jongens is. Toen ze het paard zagen, boden ze meteen hun excuses aan. Volgens hun ouders waren de kinderen daarna de hele dag doodstil.''

De politie IJsselmuiden bevestigt de gang van zaken en volgens een woordvoerster is het korps het eens met deze manier van straffen. De jongens hoeven zich nu niet meer te verantwoorden bij Justitie. ''We hebben het hier wel over kinderen. Zij hebben hun lesje wel geleerd.''

van NU.nl

Lijkt me een gepaste straf, ik denk dat ze het beeld van het gehavende veulen niet snel zullen vergeten. Sterkte aan de eigenaresse!

Zo inderdaad een gepaste straf zeg! Heel goed van de eigenaresse dat ze het zo op heeft gelost. Blij dat ik die jochies niet ken zeg, anders had ik ze wel ff de waarheid verteld Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Ze waren met z'n vieren toch?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:53

misschien zou het beeld van het arme dier onderdeel moeten zijn van een sire campagne. dit zijn niet de enige jongeren die vuurwerk naar dieren gooien. zien wat je aanricht helpt misschien.
In ieder geval diep respect voor de eigenaresse voor deze aanpak en heel veel sterkte, wat een vreselijk gebeuren.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:55

Ik hoop dat die jongens nu eens echt gaan inzien wat ze dit paard hebben aangedaan toen ze dat vuurwerk afstaken in die wei!
Ik vind het echt verschrikkelijk voor de eigenaar van het veulen/paardje.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:00

zal wat wezen dan kan je je paard vanaf december niet meer buiten zette.want dan beginnen ze al met vuurwerk.als de bak of weiland niet hard was had dit denk ook wel gebeurd.die van mij gaan ook gewoon naar buiten alleen vandaag niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:03

Aranel schreef:

Ik vind het echt zo super goed dat de jongens naar het paard hebben moeten kijken. Maar een stráf vind ik dat niet. Ik vind het meer iets van: kijk nou eens goed wat het voor gevolgen heeft gehad voor een onschuldig dier. En dat er daarná toch echt iets van een straf moet volgen. Wellicht in de vorm van een geldboete, spaarpotjes legen en aan de eigenaar geven, en evengoed een paar dagen zaterdagen straatjes vegen in de eigen buurt.
Of ze hun lesje geleerd hebben moet nog maar blijken, maar persoonlijk vind ik dit onvoldoende straf.