Paard komt om bij aanrijding op A28 bij Oldebroek *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Re: Paard komt om bij aanrijding op A28 bij Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:20

Citaat:
mijn man leest hier mee .. ja op een piepkuiken van zeg 8 meter en leeg , ja .. die heeft last van als die door belg die de nederlandse wet niet kent ingehaald word door een andere vrachtwagen .. moet het wel snel gebeuren

Even voor de duidelijkheid, in Belgie zijn de regels nog velen malen strenger met inhaalverboden en rijtijden Knipoog

Citaat:
verder de bazen zeggen rijden rijden rijden ./. wat nou niks zeiken rijden .. welke rijtijden wet ,,
voor jou 10 anderen .. met de electronische tachograaf .. ja dan word het moeilijker
maar die zit nog lang niet in elke auto

Nee dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook maar gesjoemeld wordt. Je moet als chaufeur zijnde al je schijven van de afgelopen maanden mee hebben en worden helemaal uitgeplozen. Dus als wekgever kan je niet roepen DOORIJDEN dat kon vroeger maar nu niet meer.

Citaat:
al stond er geen gevaren driehoek .. zolang je geen pech hebt heb je niks op de vlucht strook te zoeken ..
en een ieder , ook of eigenlijk zeer zeker vrachtwagen chauffeur s (vanwege langere remweg) behoren VOORUIT
te kijken te anticiperen

Ja en dat anticiperen geld natuurlijk voor elke bestuurder.

Ik vindt het allemaal erg kort door de bocht wat je schrijft. Ik maak uit je verhaal op dat je zelf geen idee heb hoe het chaufeurs leven in elkaar steekt.
Het is echt heel erg dat dit gebeurd is , maar ik geloof niet dat de chaufeur het expres gedaan heeft.

Al met al gebeuren de meeste ongelukken met vrachtwagens door automobilisten die hem er net ff voorgooien of ineens denken aaahh daar is mijn afslag, en wie krijgt er dan meteen de schuld? Juist ja

judithh

Re: Paard komt om bij aanrijding op A28 bij Oldebroek *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:20

dit is je grootste nachtmerrie als je met paard en trailer op stap gaat..heel veel sterkte voor de mensen die hierbij betrokken waren.

En ik wil toch ook wel even wat kwijt over de " vrachtwagenchauffeurs" mijn man is ook vrachtwagenchauffeur en gelukkig bekend met het hele gebeuren paard en trailer. Maar ik zat vandaag ook zelf op de weg met de trailer en ik kan me zooooo dood ergeren aan die lui, ik heb meerdere malen een vrachtwagen nog net niet OP de laadklep gehad en dat terwijl ik toch rond de 85 rijd. Ik snap werkelijk niet dat het zo'n groote moeite is om wat afstand te houden. Als er iets voor mij gebeurd en ik zou moeten remmen dan zit de vrachtwagen op de achterbank bij mij. Het is een kleine moeite een beetje rekening te houden met het feit dat er een dier in een trailer staat.

Wat hier gebeurd is blijft natuurlijk gissen, er zijn verschillende dingen die gebeurt kunnen zijn waardoor deze chauffeur op de vluchtstrook terecht is gekomen. Zolang daar geen uitsluitsel over is kunnen we geen oordeel vellen.

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:23

Ik moet der echt van huilen,
want het was gebeurd en toen reed ik met me moeder op die plek ik heb het ongeluk bijna voor me ogen zien gebeuren.
echt niet leuk, ik durf niet meer over de snelweg of met paard en trailer weg. ik zit echt nog te janken Boos!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:32

Op de vluchtstrook ben je vogelvrij, dat is al tientallen jaren dé plek waar heel veel ernstige ongelukken gebeuren.
Wiens schuld het ook is: áls je er op beland, maak dat je uit je auto komt !!!
Tjsa en met een trailer ... zou ik zelf proberen om toch vooral zover mogelijk de berm in te rijden, maar dat is helaas niet overal mogelijk.
En als je auto het begeeft... dan maar bidden.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:34

Wat een vreselijk ongeluk. Verdrietig
Met ongeloof zit ik het te lezen het zal je paard maar geweest zijn.

@Pure_I Heel veel sterkte, het lijkt me heel erg om het gezien te hebben. Ach gut

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:52

judithh schreef:
dit is je grootste nachtmerrie als je met paard en trailer op stap gaat..heel veel sterkte voor de mensen die hierbij betrokken waren.

En ik wil toch ook wel even wat kwijt over de " vrachtwagenchauffeurs" mijn man is ook vrachtwagenchauffeur en gelukkig bekend met het hele gebeuren paard en trailer. Maar ik zat vandaag ook zelf op de weg met de trailer en ik kan me zooooo dood ergeren aan die lui, ik heb meerdere malen een vrachtwagen nog net niet OP de laadklep gehad en dat terwijl ik toch rond de 85 rijd. Ik snap werkelijk niet dat het zo'n groote moeite is om wat afstand te houden. Als er iets voor mij gebeurd en ik zou moeten remmen dan zit de vrachtwagen op de achterbank bij mij. Het is een kleine moeite een beetje rekening te houden met het feit dat er een dier in een trailer staat.

Wat hier gebeurd is blijft natuurlijk gissen, er zijn verschillende dingen die gebeurt kunnen zijn waardoor deze chauffeur op de vluchtstrook terecht is gekomen. Zolang daar geen uitsluitsel over is kunnen we geen oordeel vellen.

Maar wie zijn dan "die lui"? Er zijn ook zat goede chauffeurs, net als er slechte en goede automobilisten zijn.
En, een heel andere discussie maar aangezien je er zelf over begint, een boel auto's hebben een teller die hoger aangeeft dan je daadwerkelijk rijdt. Misschien rijd je op de teller van de truck wel 75.
Geen reden om te gaan kleven, dat is gewoon levensgevaarlijk, maar wel een oorzaak van veel irritatie over en weer.
Misschien zat de chauffeur wel helemaal niet op de vluchtstrook, zal echt niet de eerste keer zijn dat een nieuwsbericht niet helemaal juist is.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:57

ManonR_ schreef:
Waarom blijven mensen in godsnaam in de auto zitten als je met pech op de vluchtstrook staat?

Daar kun je toch net zo goed niets over zeggen?
Natuurlijk is het dom áls die mensen zijn blijven zitten, maar je weet niet hoe lang ze daar al stonden.. Misschien stonden ze er net een paar seconden. Je kunt als bestuurder ook niet je deur opengooien en eruit springen, dan moet de weg op dat moment enigszins vrij zijn. Hetzelfde geldt voor het al dan niet plaatsen van een gevarendriehoek, ook daar hebben deze mensen misschien wel helemaal geen tijd voor gehad..
Dit is net zo goed kort door de bocht als meteen met het vingertje naar de vrachtwagenchauffeur wijzen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:05

Verschrikkelijk, maar toch vind ik het niet eerlijk dat de chauffeur zwart word gemaakt. Ik heb zelf groot rijbewijs, ook voor oplegger en heb al flink wat uren achter het stuur doorgebracht.. De keren dat het bijna mis ging, was te danken aan automobilisten, die geen idee hebben waar je mee aan het rijden bent en dat je niet even "snel" uit kunt wijken of niet even snel af kunt remmen, want het gewicht achter je duwt gewoon door...

Het blijft gewoon verschrikkkelijk, zowel voor het paard als voor de automobilist en de andere inzittende van de auto. Speculeren heeft geen zin, daar word vast wel een onderzoek naar gedaan.

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:10

dankje

Lagency schreef:
Wat een vreselijk ongeluk. Verdrietig
Met ongeloof zit ik het te lezen het zal je paard maar geweest zijn.

@Pure_I Heel veel sterkte, het lijkt me heel erg om het gezien te hebben. Ach gut

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:24

Alabaster schreef:
Ik vindt het allemaal erg kort door de bocht wat je schrijft. Ik maak uit je verhaal op dat je zelf geen idee heb hoe het chaufeurs leven in elkaar steekt.
Het is echt heel erg dat dit gebeurd is , maar ik geloof niet dat de chaufeur het expres gedaan heeft.

onderstreepte zijn we het geheel met elkaar eens

verder ..
denk dat je je daar danig in vergist .. Bloos ben er reeds 11 jaar mee getrouwd
en mag dagelijks de verhalen aanhoren over "die automobilisten"
daarbij rijd hij oa 3 x per week in belgie en ja daar zijn de wetten strengen en anders ,
nog niet zo heel lang geleden aangescherpt overigens
oa het inhaal verbod , niet dat het veel helpt daar we nog hier dagelijks
pal op de rem moeten voor een vrachtwagen chauffeur die m "even"
naar links "gooit" en dan tel je je zegeningen dat je op zat te letten
en GEEN trailer achter je hebt hangen ..
ja "als"ze worden gepakt zjin ze de ... maar dat risico lijken sommige ook voor lief te nemen
bij een analoge tachograaf (de meeste oudere wagens hebben nog geen digitale
de nieuwe wel , manlief loopt dus met dubbelle "boekhouding")
6 maanden je kaarten meeslepen .. zo erg is het nog niet
dan heb je bijna extra wagen nodig om je kaarten mee te nemen Bloos

nog verder ..lijkt me sterk dat iemand dit expres doet laten we het daar over eens zijn
en ook al weten we niet wat er precies gebeurd is

om nu de chauffeur van te voren al te veroordelen (iets wat ik niet doe maar jij
voelt je duidelijk aangevallen gezien de grotere dikkere teksten ) is not done
hem van te voren onschuldig verklaren ook

of ze nu al wel of niet op de vluchtstrook stonden
of ze nu daar allang stonden of maar net
hoe dan ook zat de vrachtwagen chauffeur fout (volgens de wet)
daar hij achter deze combi reed

verder wilde ik het wlles nietus spelletje hier bij laten
als je het niet erg vind

nogmaals sterkte aan de slachtoffers

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:29

Wat een akelige speculaties en aannames komen hier weer voorbij zeg.... Misselijk De vingertjes wijzen gelijk weer in de richting van de chauffeur van de vrachtwagen en de slachtoffers krijgen nog even een douw mee omdat ze nog in de auto zaten. Gemakshalve wordt gelijk de conclusie getrokken dat de chauffeur allerlei regelgeving overtrad en van alles aan het doen was behalve auto rijden. Daarnaast wordt er gelijk aangenomen dat de mensen gewoon in de auto omdat het zo koud was buiten. Tot nu toe hebben zich geen ooggetuigen gemeld in dit topic dus weet niemand hoe werkelijk de vork in de steel zat. Misschien gebeurde er iets op de linker rijstrook waardoor de chauffeur moest uitwijken, misschien was de trailercombinatie net tot stilstand gekomen, misschien waren er ter plaatse andere oorzaken voor het ongeval. We weten het niet dus lukraak met vingertjes schuldigen aanwijzen zonder de feiten te kennen vind ik zeer ongepast.

De ware toedracht van het ongeluk zal een dezer dagen wel bekend gemaakt worden door de politie.

Het is al erg genoeg dat er twee mensen in het ziekenhuis terecht zijn gekomen en een paard is verongelukt.

Muuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:31

Verschrikkelijk!
Het zal je maar gebeuren!
Wat erg voor alle betrokkenen...

Wel raar, wat moet die vrachtwagen half op de vluchtstrook?

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:49

Helaas brengt dit weer zo'n beschuldigingen over en weer topic.
het is een ONGELUK!!
lees wat Van Dale hierover zegt:
1 ongunstige loop vd omstandigheden; tegenspoed 2 noodlottige gebeurtenis; ramp, ongeval: auto-ongeluk; per ~ zonder opzet

Bolderbast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:15

Mensen luister. Blijkbaar is mijn uitleg niet goed gevallen of opgevat of iets dergelijks. Er werd mij gevraagd om mijn beroepstechnische mening te geven aangezien een hoop mensen hier nogal snel de neiging leken te hebben om het allemaal maar op de chauffeur te schuiven. Ik ga de chauffeur niet vrijpleiten daar ik, en niemand van jullie, de daadwerkelijke toedracht van dit zonder opzet voorgevallen ongeval weten. Wellicht zal dit ter zijner tijd vanzelf duidelijk worden, maar als je het mij vraagt, blijft dit binnen de muren van de onderzoekende instanties. Nogmaals ik geef niemand de schuld, ik wijs niemand aan, en beschuldig al helemáál niemand van het van alles doen achter het stuur behalve autorijden, maar het moet gezegd, die figuren zijn er zeker wel (vertegenwoordigers met hun dure leasebakken die ff iets regelen met de laptop op de bijrijderstoel etc etc) Niemand geef ik hier schuld. Dat jullie mij dan maar gelijk moeten afkraken alszijnde 'die chauffeur die van alles loopt te beweren wat onmogelijk is' zegt meer over jullie, als over mij. Net als hierboven vermeldt wordt, een ongeluk veroorzaak je NOOIT expres! Het is al erg genoeg dat het gebeurt is, laten we het daar a.u.b. bij laten, in plaats van die klassieke stempel op die 'asociale chauffeur' te drukken. Om nou 5 pagina's vol te schrijven over wat wel of wat niet gebeurt zou kunnen zijn, is wel weer erg overdreven niet? Ik laat het hierbij, wat jullie hier verder nog allemaal neerzetten zal me persoonlijk een rotzorg zijn. Doe wat je wil doen en denk vooral wat je wil denken, maar er zijn ook zeer zeker gedreven en zeer gemotiveerde chauffeurs, die hun vak zeker wel verstaan! Wat mij betreft een punt achter deze discussie. Gegroet...

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:38

Joepie, bokt weer op zijn best..... Duivel Duivel

Slacht hem af die chauffeur!! Want we weten toch nog geen van allen wat er precies is gebeurd!!
De mensen met de vooroordelen niet en ik ook niet... Gestoord
En wie zegt er in hemelsnaam dat de mensen nog in de auto zaten??
Kan het niet zo zijn dat zij er wel naast de auto stonden maar geraakt zijn door de combinatie toen deze werd aangereden?

Het paard heeft het niet overleefd, aan de ene kant vreselijk, maar aan de andere kant denk ik:
dit paard hoeft niet verder te leven met eventuele lichamelijke beperkingen..
Die lichamelijke beperkingen die de slachtoffer KUNNEN overhouden aan dit heftige ongeval vind ik zorgelijker...
Ik spreek helaas uit ervaring als het gaat om blijvend letsel na een ongeluk, en vast velen met mij....

Kom op mensen, niet zo gruwelijk kort door de bocht denken als er geen werkelijke uitgebreidere toedrachten
bekend zijn(gemaakt)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 06:50

Zozo nou, voortaan moeten we alles maar aan de bokkers overlaten, dat blijkt wel weer.
Ze zouden een politieke partij moeten oprichten "de betweterige bokkers"

Wat een vreselijk ongeluk.
Speculeren heeft weinig zin.
Ik hou het erop dat beide fout waren.
Veel automobilisten weten niet goed wat te doen met calamiteiten.
En er zijn veel aso chauffeurs.
Of dat in dit geval was, geen idee.
Ik hoop dat de mensen er weer bovenop komen.
Vind het vreselijk voor de mensen die op deze wijze hun paard hebben moeten verliezen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:34

nickyu schreef:
[en een ieder , ook of eigenlijk zeer zeker vrachtwagen chauffeur s (vanwege langere remweg) behoren VOORUIT
te kijken te anticiperen

Ik denk (nou weet bijna zeker (hubbie is vrachtwagenchauffeur)) dat vrachtwagenchauffeurs beter anticiperen dan menig automobilist. Die pl**ren hun bolide maar al te vaak vlak voor een combinatie om nog fkes snel de afrit te halen, ipv gewoon even 600m achter de combinatie te gaan rijden.

En ook een slinger over de vluchtstrook is soms niet te vermijden als een bestuurder zn spiegels weer eens vergeet en zn schouder alssie van baan verwisselt en zn bolide bijna tegen je trekker aan parkeert.

Het ligt niet altijd aan de vrachtwagens Knipoog

Maar dit ongeluk is al zo vaak door mn hoofd geschoten, dat zou mn grootste nachtmerrie zijn. Sterkte voor de bestuurder en bijrijder.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:37

Vippie schreef:
Ik denk (nou weet bijna zeker (hubbie is vrachtwagenchauffeur)) dat vrachtwagenchauffeurs beter anticiperen dan menig automobilist. Die pl**ren hun bolide maar al te vaak vlak voor een combinatie om nog fkes snel de afrit te halen, ipv gewoon even 600m achter de combinatie te gaan rijden.

Het ligt niet altijd aan de vrachtwagens Knipoog

Maar dit ongeluk is al zo vaak door mn hoofd geschoten, dat zou mn grootste nachtmerrie zijn. Sterkte voor de bestuurder en bijrijder.

Ik sluit me hier volledig bij aan en wens ze allemaal heel veel sterkte

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:45

Ik moet heel eerlijk zeggen............ en ik heb echt veel kilometers gemaakt met paarden achter de auto......

dat ik meer "geholpen" ben door vrachtwagenchauffeurs dan dat ze me hinderden........

Ik heb ze ook nooit achterop de laadklep gehad, misschien omdat ik niet zo heel erg bezig ben met de kilometerteller, maar meer met het verkeer Lachen

Ik zou ook het paard niet op de vluchtstrook uitladen........ wel zou ik kijken of ik toch nog op een of andere manier de afrit kan halen......... desnoods met 5km per uur....

Het is een naar ongeluk, en de schuldige is wettelijk de vrachtwagenchauffeur............ maar ik denk bijna wel zeker te weten dat er geen opzet in het spel was, dus hoeft hij van mij niet aan de boktschandpaal.........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:55

nou dit lijkt me toch niet het moment te discussieren over wiens schuld het wel niet is,wie er beter anticipeerd,enz enz

de mensen die het opnemen voor de vrachtwagenchauffeur zeuren weer over de automobilisten die hun wagen ervoor pleuren.en dat die vast wel beter anticiperen...
en andersom.

alsjeblieft zeg,dit is gewoon een vreselijk ongeluk,wat níemand heeft gewild.

ik wens de bestuurders beiden sterkte.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:37

Hoe er ook gespeculeerd kan worden..

In dit trieste verhaal zijn er geen winnaars.. enkel verliezers...
Dit zal de chaffeur slapeloze nachten bezorgen, en de mensen die dit overkomen zijn ook..

Dus wat er ook gebeurt is, en hoe .. het doet er niet meer zoveel toe..

Heel veel sterkte voor beiden partijen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:57

Ik vind het wel wat hoor, dat hij een bus met trailer op de vluchtstrook totaal over het hoofd heeft gezien. Dan ben je er toch niet helemaal met je hoofd bij lijkt me. En dat vind ik wel een grove fout van de vrachtwagenchauffeur. Ik heb het heus niet over alle vrachtwagenchauffeurs, wel over deze. En tuurlijk zal hij het niet met opzet hebben gedaan, hij had echter wel op zijn weghelft moeten blijven, dat hij dat niet heeft gedaan heeft een paard het leven gekost en het is een geluk dat door zijn onoplettendheid de mensen vrij ongedeerd zijn gebleven. Dit is de man zijn beroep en in dit beroep is waakzaamheid vereist, de cabine kan geen huiskamer worden, waar men nonchalant in zit.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:00

Wie zegt dat hij het over het hoofd heeft gezien? Hij reed om onbekende reden voor een deel over de vluchtstrook.
Lees het hele topic eens door zou ik zeggen, er worden zat redenen aangegeven waardoor de chauffeur misschien wel helemaal machteloos stond.
Je kan niet zo maar oordelen als je helemaal nieet weet wat er precies gebeurd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:09

Cayenne schreef:
Citaat:
Op woensdag 10 december heeft er op de A28 ter hoogte van Oldebroek vlak voor 11:00 uur een aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagencombinatie en een paardentrailer. Hierbij is een paard omgekomen en zijn twee mensen gewond geraakt.

De aanrijding vond plaats op de weghelft richting Amersfoort. Een paardentrailer bestuurd door een 36-jarige man uit Heino stond met pech op de vluchtstrook toen deze werd aangereden door een vrachtwagencombinatie bestuurd door een 29-jarige man uit België. De vrachtwagenchauffeur reed op de rechter weghelft en heeft de paardentrailer niet opgemerkt.
Om nog onduidelijke reden heeft de vrachtwagen een stuk deels op de vluchtstrook gereden, met de aanrijding met de paardentrailer tot gevolg. De paardentrailer vloog over de kop. Hierbij kwam het paard wat werd vervoerd om het leven en raakten beide inzittenden (naast de bestuurder ook een 18-jarig meisje uit Heino) gewond. Beide zijn per ambulance naar een ziekenhuis in Zwolle vervoerd. Zowel de paardentrailer als de vrachtwagencombinatie kwamen in de rechterberm tot stilstand tegen enkele bomen.

Er is een dierenarts ter plaatse gekomen voor het paard maar het paard bleek helaas al overleden te zijn.
De Verkeersongevallendienst van de politie kwam ter plaatse om de toedracht van het ongeluk vast te stellen.

http://www.locomediagroep.nl

SASKIA, misschien moet jij het topic eens beter doorlezen voor je een ander ergens van beschuldigd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:16

Dan nog weet je niet waarom hij daar voor een deel over vluchtstrook reed en wat er allemaal gebeurde dat hij dat nooit gezien heeft.
En volgens mij beschuldig ik niemand ook maar ergens van

*edit* ook wel logisch trouwens dat hij het niet op gemerkt heeft, anders was hij er echt niet tegen aan gereden Maar goed dit zal ook wel weer niet goed vallen Bloos