Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:55

[***] schreef:
Eigenlijk zou er een verplichtie verzekering moeten zijn waar paarden bij afkeuring een A op de hals en kont krijgen gebrand

Vroeger kregen die paarden een A in de hals. Heb verkopers horen vertellen dat dat betekende dat het paard een A-premie had behaald. Zulk soort dingen helpen helaas ook niet.

Er zal van de paardeneigenaren zelf uit een verandering moeten komen. Als mensen nu eens begrepen dat het niet in het belang van het paard is om een zogenaamd goed tehuis te zoeken voor een oud/ziek/chronisch geblesseerd paard, maar vooral eigenbelang om zelf niet de verantwoording te nemen zijn we al een heel eind.

Denk dat het handiger is om daar voorlichting in te geven dan om een petitie te starten. Ze zijn druk bezig met dierenwelzijn, iets waar de paardenwereld straks ook niet onderuit komt en wat een hoop paardeneigenaren een stuk minder leuk gaan vinden ben ik bang.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:55

Wauw, zo zie je maar ligt je internet eruit gebeurt er van alles.

Als eerste is het echt nodig om over dit een discussie te houden?
Bokkers verder verbazen jullie me want dit speelt al weken bij ons, ik ken de betreffende handelaar, heb telefonisch contact met hem gehad en dat dit zo bij jullie leeft, niet verwacht maar wel erg hoopgevend.

Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen dat al eerste want ik heb even niet de tijd om het topic goed door te lezen, zit even bij mijn buurmeisje omdat mijn internet er uit ligt.

Oke wie wil helpen?
Het gaat om 60 paarden die verloren zijn, er zijn buurtbewoners die willen helpen en ook diverse mensen van bokt, hyves enz.
Mensen, bokkers laat deze dieren niet in de kou staan alsjeblieft, ik heb geen kant en klare oplossing maar ik weet wel samen en zeker als bokkers samen kunnen we heel veel, heel veel.
Dit is geen topic om ruzie met elkaar te maken dit is een topic om te laten zien waar wij bokkers toe in staat zijn.
Oke tot vanavond online, nu even uithuilen in de steeg achter mijn huis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:56

het afschaffen van de A is het domste wat de BV Nederland ooit heeft kunnen beslissen...........

alsof 5 seconden pijn van het branden en misschien 1 week last van de wond.......... opweegt tegen een leven in de handel....

de A was duidelijk, zichtbaar, herkenbaar ........ er lopen nu paarden rond met 2 of heel veel meer chips............... en chips zijn er gewoon uit te snijden hoor!!.....

Doe gewoon dat brandmerk weer terug........... want daar kan je niet omheen.

En er zijn echt wel verhalen van mensen die zich hebben laten aanpraten dat dit dus een A kader paard betrof of dat het een zuiveren AAAArabier was.......

maar die mensen komen ook op een stal te staan waar er wel mensen zijn met kennis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:00

ThePast03 schreef:
Billy schreef:
Eigenlijk zou er een verplichtie verzekering moeten zijn waar paarden bij afkeuring een A op de hals en kont krijgen gebrand

Vroeger kregen die paarden een A in de hals. Heb verkopers horen vertellen dat dat betekende dat het paard een A-premie had behaald. Zulk soort dingen helpen helaas ook niet.

Er zal van de paardeneigenaren zelf uit een verandering moeten komen. Als mensen nu eens begrepen dat het niet in het belang van het paard is om een zogenaamd goed tehuis te zoeken voor een oud/ziek/chronisch geblesseerd paard, maar vooral eigenbelang om zelf niet de verantwoording te nemen zijn we al een heel eind.

Denk dat het handiger is om daar voorlichting in te geven dan om een petitie te starten. Ze zijn druk bezig met dierenwelzijn, iets waar de paardenwereld straks ook niet onderuit komt en wat een hoop paardeneigenaren een stuk minder leuk gaan vinden ben ik bang.

ben ik het helemaal mee eens..................... er moet een stuk bewustwording komen bij paardeneigenaren..............

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:02

berpie schreef:
Het gaat om 60 paarden die verloren zijn, er zijn buurtbewoners die willen helpen en ook diverse mensen van bokt, hyves enz.
Mensen, bokkers laat deze dieren niet in de kou staan alsjeblieft, ik heb geen kant en klare oplossing maar ik weet wel samen en zeker als bokkers samen kunnen we heel veel, heel veel.

Ik kan het nu even niet meer volgen, over welke 60 paarden heb jij het nu en waarom zijn die verloren?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:05

meer besef bij eigenaren (van alle pluimage), over dat het beëindigen van het paardenleven óók bij het aanschaffen van paarden kan horen, zou zeker goed zijn.
uiteindelijk doe je je hond of kat ook niet voor een goed tehuis weg als het oud en/of ziek is.
maar ik denk dat het ook gepaard moet gaan met meer goede slachthuizen, het kan niet de bedoeling zijn dat de afgekeurde paarden die weg moeten voor altijd op transport blijven gaan naar Italië.

(ik begrijp de post van Berpie ook niet..)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:06

ThePast03, vandaar dat ik denk dat het op 2 plekken gebrand moet worden, daar trapt niemand in een a premie of een arabier Haha!
Kim, dat pijn na branden valt wel mee, Bill was ook gebrand, en die heeft er geen last van gehad, alleen het sissen vond hij eng

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:08

klopt.......... ik heb nog geen een paard pijn zien uiten na het branden.............

maargoed ik kan me voorstellen dat het wel pijn KAN doen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:09

Marigold schreef:
maar ik denk dat het ook gepaard moet gaan met meer goede slachthuizen, het kan niet de bedoeling zijn dat de afgekeurde paarden die weg moeten voor altijd op transport blijven gaan naar Italië.

(ik begrijp de post van Berpie ook niet..)

Je kunt altijd zelf beslissen waar je afgekeurde paard geslacht wordt en je kan daar ook zelf bij zijn, je kunt ook kiezen voor laten inslapen.
Het zijn vaak de paarden die in de handel belanden die op transport gaan.

[***]: Mijn nerveuze Amor nakomeling keek ook niet op of om toen hij gebrand werd, volgens mij valt het idd wel mee met de pijn.
Branden en mensen meer wijzen op hun eigen verantwoording zou een goed begin zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:09

Gewoon goed vet houden....ik heb er niks aan gemerkt iig Haha!
Je moet alleen zorgen dat hij in beweging blijft, anders wordt het stijf....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:15

ThePast03 schreef:
berpie schreef:

Ik kan het nu even niet meer volgen, over welke 60 paarden heb jij het nu en waarom zijn die verloren?

Over de 60 paarden bij de eigenaar in Nietap, al zijn het er nu 59 want gisteren is er weer eentje overleden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:17

Hoe weet je dat Barbara?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:18

berpie schreef:
Over de 60 paarden bij de eigenaar in Nietap, al zijn het er nu 59 want gisteren is er weer eentje overleden.

Je hebt dit topic verder wel gelezen? Waarom zijn die paarden verloren? Volgens AID en onafhankelijke dierenarts worden ze goed verzorgd.

Dat er enkele ziek zijn of zelfs dood gaan is logisch aangezien het paarden betreft die aan het einde van de Zuidlaardermarkt zijn opgekocht en dat zijn nu eenmaal niet de gezondste paarden.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:18

Omdat wij hier al een tijdje proberen een oplossing te vinden, ik betreffende handelaar ken en de situatie, helaas

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:21

Berpie, je woont in België, de paarden staan in Groningen..
hoe kan je e.e.a. weten dan?
als er nu een paard dood was, of er paarden in levensgevaar waren etc, dan zou de AID het gister toch niet hebben goedgekeurd?
en wat redden betreft, en dán?
dan op naar het volgende weiland waar paarden net zo gehouden worden?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:22

ThePast03 schreef:
berpie schreef:

Je hebt dit topic verder wel gelezen? Waarom zijn die paarden verloren? Volgens AID en onafhankelijke dierenarts worden ze goed verzorgd.

Dat er enkele ziek zijn of zelfs dood gaan is logisch aangezien het paarden betreft die aan het einde van de Zuidlaardermarkt zijn opgekocht en dat zijn nu eenmaal niet de gezondste paarden.

Nou weet je ga niet zomaar iets roepen als je het niet zeker weet.
Tuurlijk leuk verhaal in de krant maar klopt totaal niets van, het gaat hier niet om slachtpaarden en dan nog zou dat het leed verzachten?
Het gaat hier om een handelaar die inkoopt en de koper niet afneemt en nu zijn de dieren de dupe, ook al zouden het slachtdieren zijn en wat dan nog, trouwens als je logisch nadenkt, als het slachtdieren zijn waarom dan niet naar het slachthuis ipv laten verotten, letterlijk en figuurlijk.
Het gaat hier om dierendie hulp nodig hebben en stiekem had ik gehoopt dat jullie er hetzelfde over dachten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:23

berpie schreef:
Omdat wij hier al een tijdje proberen een oplossing te vinden, ik betreffende handelaar ken en de situatie, helaas

Dit zijn weer van die vage uitlatingen waar niemand wat mee kan en alleen maar de geloofwaardigheid naar beneden haalt.

Jij woont in België maar kent de situatie? Anderen die er dagelijks langs komen vertellen heel wat andere verhalen dan jij nu en een stuk minder vaag.

Als je nu eens gewoon duidelijk uitlegt waarom die paarden verloren zijn zoals jij in je post aangeeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:24

Berpie................... de dieren gaan niet naar het slachthuis, maar komen bij deze handelaar terecht omdat een eerdere eigenaar niet de veranwoording nam

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:25

Marigold schreef:
Berpie, je woont in België, de paarden staan in Groningen..
hoe kan je e.e.a. weten dan?
als er nu een paard dood was, of er paarden in levensgevaar waren etc, dan zou de AID het gister toch niet hebben goedgekeurd?
en wat redden betreft, en dán?
dan op naar het volgende weiland waar paarden net zo gehouden worden?

Ga eens langs dat weiland in Nietap en kom dan nog eens zo overtuigend terug, ook al woon ik in Belgie wat maakt dat nou uit mag ik me dn niet druk maken om de paarden in Nederland.
Ik heb ze gezien, dus ik weet waarik over praat en ja gisteren is er weer een overleden ik heb er bij gestaan en wederom is mijn hart gebroken want dit was (mag niet vloeken ) niet nodig

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:25

Momentje Berpie, zou jij mss het fut kunnen vinden om vanaf begin aan je verhaal en ervaringen te vertellen? Ik vind het erg verwarrend overkomen en mss komt er wat duidelijkheid als je je verhaal van voren af aan uitlegt?
Kijk maar Knipoog

We zijn idd bezig een petitie te starten met een clubje, hebben deze dieren helaas geen moer meer aan als de situiatie daardwerkelijk daarnaar is, maar dat weet niemand momenteel..althans buurtbewoners wel, maar die hebben geen foto's..
Net wat ik al in eerste topic zei, heb plek genoeg, maar geen financieen paarden extra te onderhouden en dan kom ik straks ook in de krant, no way...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:26

berpie schreef:
Het gaat hier om een handelaar die inkoopt en de koper niet afneemt en nu zijn de dieren de dupe, ook al zouden het slachtdieren zijn en wat dan nog, trouwens als je logisch nadenkt, als het slachtdieren zijn waarom dan niet naar het slachthuis ipv laten verotten, letterlijk en figuurlijk.
Het gaat hier om dierendie hulp nodig hebben en stiekem had ik gehoopt dat jullie er hetzelfde over dachten.

Dat het een handelaar is wist iedereen al en dat hij geen gezonde paarden had gekocht ook. Daarvoor moet je zijn bij de mensen die hun paarden afdanken ipv zelf naar de slacht te brengen.

Maar waar haal jij vandaan dat deze paarden niet de juiste verzorging hebben. Graag feiten en geen vage beschuldigingen. Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:27

Laten we Berpie nou even haar verhaal doen en EIGEn ervaringen...naar wat schijnt stond zij er gisteren dus bij dat er weer een paard dood is gegaan en dat hoor ik graag hoe dat is gebeurd en waardoor het zo is gekomen..zij is immers ooggetuige dan en die heeft de AID nodig, zoals Ninx via telefoon heeft doorgekregen...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:28

KiWiKo schreef:
Berpie................... de dieren gaan niet naar het slachthuis, maar komen bij deze handelaar terecht omdat een eerdere eigenaar niet de veranwoording nam

Kiwiko, dat zal best wel maar dat hoeft deze dieren niet aangerekend te worden, deze situatie is echt erg en ik had gehoopt heel meschien daar met zijn alle hier iets te kunnen beteken en maakt niet uit wij gaan er veven goed voor maar een forum met zo veel paardengekken, had ik mer van verwacht maar helaas ze zijn hier te druk bezig met hun mening op te dringen aan andere, alles beter te weten en geen oog te hebben voor wat er werkelijk aan de hand is.
De paardjes in Nietap hebben hulp nodig, heel dringend en hoe kun je nu zeggen ik ben een paardengek en vervolgens dit goedpraten, nou ja laat ook maar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:29

berpie schreef:
Ga eens langs dat weiland in Nietap en kom dan nog eens zo overtuigend terug, ook al woon ik in Belgie wat maakt dat nou uit mag ik me dn niet druk maken om de paarden in Nederland.
Ik heb ze gezien, dus ik weet waarik over praat en ja gisteren is er weer een overleden ik heb er bij gestaan en wederom is mijn hart gebroken want dit was (mag niet vloeken ) niet nodig

En ook jij was heel toevallig je fototoestel vergeten?

Jij stond er bij toen een paard daar overleed. Dat paard kwam ook van de markt neem ik aan. Weet jij in wat voor toestand dat paard daar weg gekomen is en of daar nog enige behandeling voor had kunnen helpen?

Waarom lees ik dit soort verhalen maar heeft niemand foto's hiervan. En waarom zie ik op de foto's die wel gepubliceerd zijn hele andere dingen dan in de verhalen worden verteld?

Kom dan met keiharde bewijzen, dan kan er nagedacht worden over wat voor een hulp er nodig zou zijn.
Je spreekt nu en de AID tegen en een onafhankelijke dierenarts.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:31

Berpie, lees nou even rustig de posten door..graag horen wij van voren af aan jouw ervaringen..alleen zo kan er wat gebeuren..jezelf verdedigen heeft geen nut, net zo min die handelaar zichzelf kan verdedigen etcetc.

Als je goed leest zie je dat we er met zn ALLEN wat aan doen, alleen loopt dat niet zo hard..wij willen weloverwegende beslissingen nemen en niet zomaar lukraak van alles ondernemen, zodat we op een volgend probleem stuiten..
Dus aub, relax eventjes, haal adem en doe je verhaal.