Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:14

Nu krijg ik weer alle Groninger mensen over mij heen, maar in Hengelo was ik juist zo blij dat wij met het GP een andere koers
gevaren zijn. Ik vond de meeste groningers erg lomp en zonder enige adel en dat laatste is voor mij voor een GP net zo goed
een voorwaarde. De oude Commandant-merrie Gonny, dus van ik weet niet hoe lang geleden, straalt dat wel uit. Lomp is zeker niet te
verwarren met zwaar, dat zijn twee heel verschillende begrippen. De rubriek Bestgaand Groninger vond ik een dieptepunt. Ik vind het
geweldig dat mensen blij zijn met hun paarden, dat moet ook, maar voor de sport was die lichting behoorlijk ongeschikt. Natuurlijk
lopen er Groninger paarden in het Z, maar dat is nog iets anders dan Grand Prix, de Gelderse paarden die altijd door de GPA altijd aangehaald
worden als zijnde internationale toppers bestaat uit een handjevol en heeft ook nog altijd een behoorlijke scheut 'ander' bloed bij zich.

Let wel, ik wil echt niet katten,
maar er liepen zeker vijftien Gelderse merries die ik zo mee naar huis zou willen nemen
en bij de Groningers was dat er één. (en dat was volgens mij nog een Parcival ook)

ik wil geen Gelders versus Groningers-topic,
maar vind het appels met peren vergelijken!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:09

Bij de Groningers, of de Zwaar Warmbloeden heb je ook genoeg merries die wel dat gouden randje hebben. Als ik kijk naar onze Macilda en Awa van Kim dan hebben die merries toch wel massa maar hebben ze ook dat gouden randje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:13

Ik zou wat betreft kwaliteit en aantallen zeker geen voorbeeld nemen aan de groningers (en dan bedoel ik de paarden niet de stamboeken).
Bovendien, ik zal wel te zwart/wit denken, maar allerlei 'verwant' bloed gebruiken en er dan een sticker 100 % groninger opplakken en het een ras noemen..(ik vind het ook duidelijker om het dan zoals het IHW een zwaar warmbloed te noemen en geen groninger)
Nee die kant moeten we met de gelderse paarden niet op. Bewust omgaan met bloedspreiding en type lijkt mij verstandiger.

Ik begrijp net als Leonora de herhaaldelijke verwijzing naar het groninger paard niet, want ik vind niet dat die het beter doen dan het gelderse paard. Integendeel, als ik zie wat er in Hengelo liep. Bij de gelderse paarden loopt meer kwaliteit, vooral qua beweging, en genoeg klassiek bloed. Hoe dan ook, ze hebben niet hetzelfde fokdoel.

Judje: ik vond de kampioen van de groninger paarden trouwens helemaal geen uitermate klassiek type hebben, die vond ik gewoon rank, zeker voor een groninger.
Ze zal nog wel wat uitzwaren, maar dat doen de gelderse 3 jarigen ook nog.

Yootha: daar heb je gelijk in. Maar daar liepen er niet veel van in Hengelo!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:50

In Hengelo liep maar een gedeelte van de populatie Groningers. Inderdaad hoeft zwaar niet lomp te zijn. Daar gaat het ook niet om. Het gaat om ruimte voor idealen en niet ondergesneeuwd worden door de massa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

EdskoTakens schreef:
In Hengelo liep maar een gedeelte van de populatie Groningers.

Ja, van de Geldersen ook natuurlijk Knipoog
Overigens zie ik dezelfde tendens bij de Groninger keuring op het eiland. Die is ook wel groter geweest en van betere kwaliteit.

Het ideale paard ziet er voor de één anders uit dan voor de ander Vork
Ik ben wel benieuwd Edsko wat jij een voorbeeld van een ideaal gelders paard vindt (en noem eens een merrie en geen hengst).
En van de groningers.

Wat dat betreft vind ik het geen probleem dat er verschillende type's tussen de geldersen lopen, van tuigtypisch tot zwaar klassiek tot modern. Voor ieder wat wils. Tenslotte is het al geen grote fokrichting en op deze manier kan je nog eens een tuigtypische met een rijtypische dekken en een klassieke met een moderne en andersom om zo tot een veelzijdig gelders paard te komen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:22

EdskoTakens schreef:
In Hengelo liep maar een gedeelte van de populatie Groningers. Inderdaad hoeft zwaar niet lomp te zijn. Daar gaat het ook niet om. Het gaat om ruimte voor idealen en niet ondergesneeuwd worden door de massa.

die laatste zin klinkt leuk, Esdko Pling
maar bij het Gelders Paard kun je amper spreken van een massa

net als in de politiek; het zal altijd moeilijk blijven alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Ik zou het GPA willen voorstellen:
zoek alle in hun ogen Gelderse paarden in den lande eens op,
verzamel ze en organiseer dan een bijeenkomst voor alle GP-liefhebbers
zodat iedereen duidelijk voor ogen staat wat in GPA-optiek een echte Gelderse is.

(en dan bedoel ik natuurlijk niet die Nep-Geldersen die tijdens WK Beesd aanwezig waren en werden
voorgesteld als het puikje van het Gelders Paard)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:32

Ken niet zo veel Gelderse merries bij naam maar zie nog regelmatig mooie dieren. De hengst Galant vind ik mooi.

Bij de Groningers o.a. mijn eigen hengst Erik-T. Zie website stal takens westervoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:48

Dekhengsten vind ik meestal geen afspiegeling van de werkelijke populatie.
Zie Mats, een hengst met veel massa, maar zijn nakomelingen zien er toch heel anders uit.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:34

De bloedvoering vind je altijd terug in de nafok. Mats is ook niet zwaar met 22 cm pijpomvang. Erik-T heeft 23,5 en is daarmee al vrij licht voor een Groninger. De meest originele Groninger hengst is Bascal en die heeft 26 cm pijpomvang.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:45

EdskoTakens schreef:
Ken niet zo veel Gelderse merries bij naam maar zie nog regelmatig mooie dieren. De hengst Galant vind ik mooi.

Bij de Groningers o.a. mijn eigen hengst Erik-T. Zie website stal takens westervoort.

Janne vrog naar merries. Dat je geen Gelderse merries kent is, gezien je bijdragen aan dit topic, opmerkelijk..maar ok goed mogelijk.

ik zou zeggen bekijk de site van dhr. van Lijssel. Je kan daar veel merries zien. Modern en klassiek. Kies er maar een die jij mooi vind. Maar Mariena is erg bekend.

Heb je voor ons een foto van een goede 3 jaar of oudere Groninger merrie op stand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:22

Van Mats is eigenlijk bekend dat hij strooit, dit vanwege het Legaat bloed via vaders kant en Dante (Gelders) aan moeders kant.
Nu ik een tijdje bij het Grp stamboek zit begin ik aardig in beeld te krijgen welke hengsten zwaar fokken en welke strooien.
Bij Batavier, Bascal, Bataaf, Experiment, Herbert en Hanno mag je een wat zwaarder type verwachten.

Bij de Gelderse hengsten vind ik dat dan van Laurentz en Elegant, maar het is maar net hoe de merrie is.

Geldersen en Groningers is idd appels met peren vergelijken qua type dan.
Wat ik wel mooi vind is dat er ook een apparte prijs is voor het beste type en dat mis ik een beetje bij de Gelderse.
Bij de Groningers kan het mooiste type soms voor het mindere type staan die bijvoorbeeld wel beter beweegt.
Zo stond [paard] ook tweede omdat hij in type nog Groningse opdruk miste maar wat beweging betreft was hij de betere tenopzichte van het veulen wat als eerst werd geplaatst.

Overigens een voorbeeld Gelderse zoals ik hem/ haar het mooist vind is: Paledo Tong uitsteken .
Hij is voor mij het voorbeeld van hoe ik een Gelderse het liefst zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:41

[img=http://img237.imageshack.us/img237/7507/kwpn1992cs7.jpg]
[img=http://img237.imageshack.us/img237/kwpn1992cs7.jpg/1/w600.png]
Het klassieke type waar ik van kan smullen.
Maar ook merries als Odila-Jane (Zichem x Elegant) of Leonora (Elegant x Prins Oregon) vind ik mooie merries.

Natasja bedoel je deze Mariena http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigree/nederlands/horse.php?N=00002814
Eerlijk is eerlijk, het is een mooie merrie maar haar vader Zep vind ik eigenlijk niet echt een Gelderse.
Net als ik dat van Koss vind.
Maar!!! ik zie liever Zep bloed dan Koss bloed.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:30

Vind in ieder geval Edelweiss (Urconi x Apollo), Zarcolien (Marconi x Akteur) en de modernere Deutzia (Zichem x Wachtmeester) mooie dieren, al ken ik de laatste alleen van een plaatje. Heb nog wel eens een mooiere Gelderse gezien maar weet hierbij geen naam of afstamming.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:35

Zep staat fantastisch in het Gelderse type. En volgens het GPA altijd nog 62, nog wat origineel Gelders bloed.De meeste Groningers moeten het met minder doen. Zijn vader is de fantastische Goedsmid...die op een of andere duister wijze wel 100% Gelders genoemd wordt. Zep is hartstikke Gelders.

Afbeelding

Koss is ook echt Gelders. En ik denk dat je wel mag stellen dat Koss de Gelderse fokrichting gered heeft. Zonder hem hadden we nu Parcival. Vitens , Zethar en Alexandro niet gehad. 4 Hengsten op zo'n hele fokrichting is heel veel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:56

EdskoTakens schreef:
Vind in ieder geval Edelweiss (Urconi x Apollo), Zarcolien (Marconi x Akteur) en de modernere Deutzia (Zichem x Wachtmeester) mooie dieren, al ken ik de laatste alleen van een plaatje. Heb nog wel eens een mooiere Gelderse gezien maar weet hierbij geen naam of afstamming.

Waarvan Deutzia de enige is die uit een Gelderse moederlijn komt. Deutzia is inderdaad een erg mooie merrie. De andere 2 kan ik niet teug vinden op foto. Zarcolien ken ik van naam.

Afbeelding

Doe mij die maar. Esperance (v Goudsmid x Commandant) UTV merrie
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-12-08 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:58

EdskoTakens schreef:

Marconi gaf hele mooie paarden,
met veel rasuitdrukking en hardheid
daar zou ik nu zo weer mee dekken

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:41

Beide andere merries komen uit een Groningse stam, net als veel andere Gelderse paarden. De GPA neemt dan ook alle oud-Groningers mee als Gelders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:58

Het GPA neemt wel meer mee als Gelders. Dat is ook het vreemde van de discussie. De beide merries zijn ook Gelders, daar gaat het mij niet om.

Maar goed ik word een beetje moe van de bloedlijnen en type/ras discussie. Voor mij is het een type, daarmee zijn vele bloedlijnen mogelijk, en daarmee basta. Graag het veredelingsbloed zo laag mogelijk houden. (XX, OX en Hackney)
Van mij mag ook echt het Gelders tuigpaard weer teug gefokt worden(maar hoe??? een mooie taak voor Sander?)

Doet het KWPN het goed???...ach we(de gelderse) hangen er inderdaad een beetje bij..we zijn niet de hoofdprioriteit van het stamboek. Dat is duidelijk. Maar ik geloof niet dat het KWPN het gelderse paard wil wegfokken en ook niet wil wegstoppen. En al helemaal niet bewust.
Daarom is het zaak een oplossing te vinden voor de bloedspreiding, zorgen dat ook de Koss/Cabochon vrije hengsten aangeboden worden op de HK. De afzetmarkt moet bevorderd worden en oude garde fokkers moet de weg naar de ruiters menners zien te vinden(dat heb ik echt niet zelf bedacht Haha! )
Dat kan best onder de vlag van het KWPN. Als er een grote markt is voor het Gelderse paard..,en ik denk dat die markt er moet zijn, dan komt het echt wel goed.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:00

Van Lijssel rekent inderdaad nogal veel mee wat mij betreft.

Een ding staat als een paal boven water: Als men Gelders als type beschouwt en niet als ras, komt het niet goed. Je moet op gegeven moment stellen wat er wel en wat er niet bij hoort en dan daarmee verder gaan. Anders blijft er telkens iets vreemds bij komen en telkens een stukje origineel verdwijnen. Daarom pleit ik ook altijd voor een klassiek en een "modern" type. De klassieke is dan de onveranderde basis waar je altijd op terug kunt grijpen als de moderne te ver door slaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:20

Ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden Edsko.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:39

Maar hoe kun je nu van iets wat altijd een type is geweest en wat bestaat uit een mengelmoes een ras maken????

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:24

Door er weer een ras van te maken zorg je er imo voor dat je paarden met tot een bepaalde hoogte dezelfde eigenschappen hebben samen trekken en deze dus verder fokken om de gemeenschappelijke delers beter te verankeren. Lachen

Zoals ook met de Tinkers is gedaan. Het was een mengelmoes van o.a. Shires, Clydesdales, Cobs en Fellpony's. Door deze te verenigen in een stamboek (of 2 Knipoog ) zorg je ervoor dat je met de paarden gaat fokken, die voldoen aan het 'type' plaatje. Doordat je dus met paarden gaat fokken die aan het type plaatje voldoen krijg je dus - na een aantal generaties - een ras.

Zo zijn eigenlijk bijna alle rassen ontstaan. Zo heeft het Arabisch Volbloed ook als voorouder van diverse rassen gestaan. Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:24

NatasjavE schreef:
Ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden Edsko.

Nee en dat is ook het grote probleem. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:49

Edsko fokt groningers, dus ik zie het probleem niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:06

Dat zag ik ook niet als een probleem, das eerder een voordeel. Haha! Haha!

@ Judje op welk moment in de geschiedenis is het Gelderspaard een ras geweest?
En wat is het voordeel daarvan? Zoals gezegt binnen een ras kan je het type ook veranderen.