Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:32

KiWiKo schreef:
mrie schreef:
Ik moet bekenen dat ik ook wel paarden gezien heb die voor hun gebruiksdoel afgekeurd werden waarvan ik hoopte dat ze stiekum doorverkocht zouden worden. Het betrof paarden waar op jonge leeftijd al erg veel geeist werd en als ze dan reageerde met vage kreupelheden ect hup werd het beest afgekeurd terwijl het met meer rust of een lange herstelperiode in andere (lees betere) omstandigheden) nog een heel goed leven konden hebben.
Maar goed dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Als je paard met goede reden afgekeurd is wil je het niet een paar jaar later bij een handelaar tegenkomen. Ik heb mij dan ook stevig voorgenomen zelf mijn paard weg te brengen mocht het zo ver komen.
Trouwens mijn paard heeft zelf een pennyrekening ipv een verzekering.

ik kan het me niet voorstellen, want les een op de hogereverzekeringsschool is "hoe kom je onder uitkeren uit"

dus als een paard verzekeringstechnisch afgekeurd is, dan is die echt niet goed meer............

Dat ben ik met je eens Kiwiko.
Ze keren liever niet uit!
Of de bahandelingen die het paard moet doorstaan zijn zo kostbaar dat ze het paard wel uitkeren.
Dat is dan miss goedkoper dan de behandelingen vergoeden.
maar een verzekering gaat niet zomaar over tot uitkering...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:45

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie

Bokt heeft besloten zijn medewerking te verlenen aan het volgende onderzoek, daarom graag jullie aandacht voor deze oproep.

Heb jij meegemaakt dat je paard na afkeuring tóch in de handel is beland? Is het je weleens overkomen dat je in contact kwam met een vorige eigenaar van je nieuwe paard terwijl die dacht dat het paard naar de slacht was gebracht? Ken je iemand die dit heeft meegemaakt? Of kun je vanwege je werkervaring uit eigen hand vertellen hoe het in z’n werk gaat? Een onderzoeksjournalist van een erkend instituut hoort graag je verhaal.

Doel van het onderzoek is om, waar mogelijk, fraude en handel in paarden met gebreken tegen te gaan. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Dit betekent onder andere bescherming van persoonsgegevens en geen openbaarmaking van gegevens zonder duidelijke toestemming vooraf.
Wil je reageren? Stuur dan zo snel mogelijk je reactie naar paardenonderzoek@bokt.nl onder vermelding van je naam en telefoonnummer.

Voor de duidelijkheid: Het gaat om paarden die voor de verzekering zijn afgekeurd.

Wie is de intitiatiefnemer van dit onderzoek, waaraan bokt zijn medewerking wilt verlenen?

Op welke wijze worden de gegevens verwerkt, en verstrekt naar het publiek? M.a.w. wanneer/waar/hoe worden de onderzoeksgegevens gepubliceerd?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:40

russel schreef:
Helaas wel ja. Echt wel sneu, zeker al die ex-dravers..ook redelijk vaak bedenkbaar.

Ex-dravers bestaan niet ;)
De Draver is een ras, en ex-draver gaat dan nogal lastig :D

VValar schreef:
Wie is de intitiatiefnemer van dit onderzoek, waaraan bokt zijn medewerking wilt verlenen?

Op welke wijze worden de gegevens verwerkt, en verstrekt naar het publiek? M.a.w. wanneer/waar/hoe worden de onderzoeksgegevens gepubliceerd?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, voor ik mijn verhaal mail ;)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:46

heel goed initiatief

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:17

het onderzoek komt vanuit de DB

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:19

Ja dat snap ik, maar wie wat waar? ;)
Waar komt deze info terecht, wordt het gepubliceerd en waar?

Ik heb toch wel wat gevoelige info en ik wil geen uit z'n verband gerukte delen van een verhaal in een gepubliceerd rel stuk tegen komen. ;) Dan ben ik namelijk het bokje en daar heb k weinig zin in ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:32

De info wordt niet gepubliceerd.
Het onderzoek ligt bij 1 iemand.
Er wordt contact met je opgenomen nav je verhaal en dan kun je daarin zelf vertellen hoe of wat.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:35

je hoeft je verhaal ook niet gelijk met namen e.d. te mailen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:37

Okee, bedankt voor je info! :)
Ik denk er nog even over!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:41

Ik heb mijn eigen erg gevoelige verhaal ook gemaild en ik kan je verzekeren, dat als jij dat niet wilt, het niet openbaar gemaakt wordt.
het is voor hun meer om te zien hoe vaak dit voorkomt en waar.
daar gaan ze actie op ondernemen.

Ik denk dat ze heel graag je verhaal willen horen, omdat ze daar wat mee kunnen doen en hopenlijk kunnen voorkomen dat het in de toekomst vaker gebeurd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:54

als je anoniem wil blijven kan dat :)

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:32

Hebben jullie je wel eens afgevraagd, en bedacht dat er ook paarden afgekeurd worden die eigenlijk niet afgekeurd HOEVEN worden? Ik ken schrijnende gevallen uit mijn eigen ervaring die dit duidelijk maken.
Ik ken een Tinker die aan een oog blind was. En hierop was afgekeurd, voor de sport dan. Een kleine kanttekening: de tinker zat helemaal onder de schimmel (duidelijke plekken!) en zijn sokken zaten helemaal vol met mijt! Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die dit paard hebben laten afkeuren er erg verdrietig om waren. Dan zorg je namelijk toch wel beter voor je paard? Dit lijkt mij eerder een geval van verwaarlozing? En toch geld krijgen van de verzekering!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:38

tuurlijk is dat zo missPPP
Maar dan nog, hoort een slager zo'n paard niet door te verkopen!!
stel het si een lichalijk geheel gezond dier, maar hij blijkt onhandelbaar.
wil je dan dat zo'n paard in de handel terecht komt???

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:45

hier ook een stipje...heb dit bij meerdee mensen meegemaakt,omdat ze imo te laf waren om zelf het paard weg te brengen...
een heel goed initiatief!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

timilon schreef:
hier ook een stipje...heb dit bij meerdee mensen meegemaakt,omdat ze imo te laf waren om zelf het paard weg te brengen...
een heel goed initiatief!!

ik vind dit een erg vervelnde opmerking.

Het is aan iedere paarden eigenaar zelf wat te doen als je paard afgemaakt wordt!
En dat heeft helemaal niks te maken met Lafheid!!!
Er zijn nou eenmaal mensen die het niet hoeven zien dat hun dier een pin door het hoofd geschoten krijgt!!

Sorry, maar die opmeking van jou valt echt helemaal verkeerd!!
Beetje jammer!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:14

ja,maar als er dan aangeboden wordt dat iemand anders je paard weg kan brengen dan wordt dat ook niet geaccepteerd...
maar wel achteraf janken als het paard op de manege om de hoek staat.
je hebt een dier en je weet dat je dan soms ook over het leven moet beslissen.
als je dat niet kunt,vind ik niet dat je een dier moet nemen.
hoe doe je dat met je hond?of kat?laat je die door lopen totdat ze vanzelf doodgaan?
dan neem je toch ook een beslissing,hoe hard ook.
waarom is het met een paard dan anders?

Manlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:36

Ik denk dat het, gezien het onderwerp van de topic, beter is om het te hebben over handel in afgekeurde paarden;
of je wel of niet zelf je paard naar de slacht moet brengen is een (lastig) onderwerp voor een discussie ergens anders.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:35

ja,daar gaat dit topic over: handel in afgekeurde paarden.
maar als je je paard meegeeft aan de verzekering dan kun je jezelf afvragen of het daadwerkelijk snel geslacht word...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:27

Ik heb ook pony´s van de slacht gehad via iemand die er wat in handelde als de pony´s geen ernstige gebreken hadden of echt pijn hadden. sommige worden ook met een smoes naar de slacht gebracht. Dat ze een long probleem hebben ofzo en uiteindelijk hebben ze niets. Er is ook een vrij bekent minipaardje met een aparte kleur die van de slacht komt. vind het nu toch echt een leuke pony geworden en hij kan echt heel wat! Natuurlijk moet een dier niet onnodig lijden....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:08

@ lailapri: waarschijnlijk waren die paardjes dan niet verzekerd.
als ze verzekerd waren en afgekeurd voor het doel waarvoor ze in de verzekering zaten(sport,recreatie,fok etc) dan worden ze eerst door een veearts nagekeken.
als deze het dier niet goed genoeg meer vind voor het doel waarvoor het verzekerd was,dan word het of afgekeurd of in een andere categorie geplaatst.
een verzekering zal niet zomaar geld uitkeren als een dier nagenoeg niets mankeerd.
je kan wel de verzekering stoppen,en dan het dier verkopen.
maar dan nog word er in de reguliere handel meestal meer voor gevangen dan bij de slager.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:19

nee idd niet via de verzekering, dat vind ik wel goed dat ze dat willen gaan aanpakken. dat is niet in het voordeel van het dier natuurlijk

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:38

Ik ken zeker een geval van soortemette van oplichting, maar ik weet niet of de betrokken personen willen dat ik dat hier vertel. Ging/gaat ook om een voor de verzekering afgekeurd paard.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:14

Ik heb dit ook vaker met eigen ogen gezien! Heb dus ook even een mailtje gestuurd.. (ik heb wel mijn naam erbij gezet, maar was inderdaad ook niet mijn bedoeling om met naam en al ergens gepubliceerd te worden ;) )

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:29

timilon schreef:
ja,maar als er dan aangeboden wordt dat iemand anders je paard weg kan brengen dan wordt dat ook niet geaccepteerd...
hoe doe je dat met je hond?of kat?laat je die door lopen totdat ze vanzelf doodgaan?

En dan nog vind ik, dat als de verzekering jou beloofd het paard af te laten maken, het paard NIET om de hoek bij de manege mag eindigen!!
Ik vindt jouw insteek in dit verhaal erg vervelend!!!
Het is al rot genoeg allemaal en dan ga jij ook nog eens mensen een schuldgevoel aanpraten!
:n
Zeker nooit persoonlijkzoiets meegemaakt?? Met een dier waar je van hield??

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:40

timilon schreef:

Ik vindt dit ook een beetje raar nou moet ik toegeven dat ik nooit zoiets heb meegemaakt of gehoord heb van iemand dicht bij maar je gaat er toch vanuit dat wanneer je paard afgekeurd is en door de verzekering naar de slacht zou worden gebracht, het dier daadwerkelijk ook geslacht gaat worden en niet bij een of andere manege terecht komt. Natuurlijk zou je er ook voor kunnen gaan om je paard zelf in te laten slapen maar dat is toch je eigen keus hoe je het doet.