Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:11

Corientjuh94 schreef:
Corientjuh94 schreef:
Ik wil volgende week met mijn pony naar Zeeland gaan.
Het is de bedoeling om daar 1 1/2 week op met me pony op een soort vakantie te gaan.
Maar nu er op Oudorp (goeree overflakkee) Rhino heerst, weet ik niet wat ik moet doen.
Mijn pony is voor Rhino ingeent en ze heeft het niet en is ook niet bij het besmette gebied gweest.
Dus is het verstandig om mijn pony te vervoeren?
Of moet ik um gewoon hier laten staan?
En weet iemand of er meer risico is op Rhino omdat ik haar naar Zeeland vervoer?
Zelf lijkt me het even veel risico of ze nou hier staat of in zeeland.
Wat zouen julile doen>?

nog iemand anders een mening?

Mja, momenteel heerst het dus op Goeree Overflakee en dus misschien op Schouwen Duiveland.
Tholen ligt er inderdaad niet in de buurt, maar er kunnen daar wel paarden zijn die op de 2 eilanden een wedstrijd hebben gehad.
De kans is als er verdachte paarden komen terwijl je in Tholen bent met je paard, dat je niet meer weg mag.
Ik weet niet of ik het risico zou willen lopen dat mijn paard het krijgt, of dat ik het mee terug zou nemen naar mijn stal.
Misschien een paniek gedachte. Misschien is het overdreven. Maar zo zou ik erover denken. Lachen

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:39

Persoonlijk zou ik het risico niet met me paard willen nemen. Misschien is de kans inderdaad wel klein maar is zelfs 1 % risico niet al te veel als je weet dat zoiets in de regio speeld ?

Mijn paarden staan in Ouddorp. Wij staan op een kleine pension stal en bij ons zijn de volgende maatregelen genomen :

1: Bij de paarden word temperatuur opgenomen 1 maal per dag
2: Alle paarden hebben de enting gekregen
3: Paarden mogen niet van het terrein af
4: Alleen eigenaren mogen het terrein nog op
5: Geen bezoek aan andere stallen

Tot nu toe zijn alle paarden gezond en staan tevreden op het land. Volledig uitsluiten kan je natuurlijk nooit maar denk dat we op deze manier het risico wel behoorlijk inperken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:20

Volgens de dierenarts hier ( schouwen ) en ook diverse websites van andere dierenartsen heeft enten alleen zin (en das nog de vraag ) als iedereen op stal laat enten. Wordt b.v. 1 paard niet geent en wordt dat paard ziek dan schijnen zelfs de geente paarden eerder ziek te worden ( zoals Zwartepaerd al zei ).
Verder duurt het idd 6 weken voordat de enting werkt. Lijkt me dus in de tussentijd voor verminderde weerstand te zorgen. En als je paard niet al eerder geent is, moet het binnen 4 weken nog een keer geent worden ( is booster )
1 Nieuw paard op stal of contact met een ander niet geent paard en de enting schijnt ook niet meer te werken.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:00

@ maris de andere dierenarts van schouwe zegt juist weer wel enten. Het is zo verwarrend allemaal dat er geen vinger op te leggen is wat nou goed is,. ik heb mijn pony in geent met nog een deel van stal er zijn er een paar die niet mee hebben geent mocht op grol echt rhino zijn geconstanteerd gaan hun paarden naar apparte stallen en niet meer naar buiten omdat onze in enting dan geen zin heeft .. maarja tis nog niet zeker of het op grol is natuurlijk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:12

Erg slecht van de verschillende DA dat ze zulke tegenstrijdige berichten geven.
@Relien, ondanks de goede bedoelingen denk ik niet dat zo'n opzet zal helpen. Enten helpt volgens mij alleen als alles gedaan wordt, of niets.. Nouja, hoop dat het niet overslaat naar jullie.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:14

@ RianneH : Ja ach we moeten het zien. zolng we contact met die paarden zo min mogelijk houden en niet richting de andere brengen kunnen we het proberen natuurlijk. k vind dat mijn stal eigenaar moeilijk kan zeggen ja julllie moeten van stal af. Maarja we zien het wel ik hoop dat het idd niet overslaat naar ons ik heb een pony met gevoelige luchtwegen dus een makkelijk slachtoffer voor z'n rot virus

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:20

Het probleem ligt vooral in het contact met die andere paarden. Wie mest de stallen uit, voert, mogen die dan nog gereden worden? Kleed degene die in aanrakning is gekomen met die paarden zich helemaal om voordat die naar de anderen gaat?
Quarantaine moet je wel volledig doorvoeren dan.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:23

Ik weet niet hoe mijn stal eigenaar dat gaat doen.
Dat laat ik ook lekker aan hem over. zolang mijn pony maar beschermd is en anders zet ik mijn pony in een weitje dat wij bij stal hebben staan met een schuil stal daar zijn geen andere paarden en dan verz ik hem zelf wel en mijt zelf het contact wel met andere paarden maarja voorlopig zoals ik al vaker zei sta ik volkomen machteloos omdat ik in het ziekenhuis lig.

eerst maar is kijken of het rhino virus wel in renesse is want daar gaan nog twijfels over

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:05

@corientjuh: ik zou lekker ergens anders op vakantie gaan als ik jou was, brabant ofzo!

Ook al zit in niet direct in de buurt van Ouddorp, ik heb toch mijn maatregelen genomen; ik kom even nergens anders, niemand met paarden mag bij ons langskomen en alle risicovolle activiteiten (paardentandarts, ostheopaat, instructrice en andere mensen die bij diverse stallen komen) worden even tot nader order uitgesteld. Dat doen we wel weer als ik zeker weet dat het voorbij is!

En over dat inenten; overal staat dat het tegen de neurologische vorm, en dat is wat hier kennelijk heerst, niet zinvol is om in te enten. Je kan beter een vitaminespuit halen om de weerstand te verhogen als je het mij vraagt!

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:16

Nou dat is misschien een beetje overdreven dat er niemand meer mag komen. Rhino gaat niet door de lucht en als kleding e.d goed zijn ontsmet is er niks aan de hand. Je kan ook op wedstrijd naar een stal waar geen ziektes zijn of buitenritten maken. Ik ga niet op wedstrijd om het helemaal uit te sluiten en de staleigenares vindt het ook niet zo prettig als ik ergens anders ga rijden. En als je wel gaat gewoon zorgen dat je paard geen contact maakt met andere vreemde paarden en na je proef gelijk op de trailer zetten.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:57

Mijn shetlander heeft als veulen zijnde rhino gehad, hij was er goed ziek van en heeft er een vorm van astma aan overgehouden. Mijn fjord die bij hem in de stal stond heeft nergens last van gehad. Zo kan het dus ook. In elk geval is het niet door de lucht overdraagbaar, maar waarom zou je het bewust op gaan zoeken als het niet perse hoeft.
Trouwens hier op tholen is op de stal waar ik sta sinds vorige week ook een shet gekomen die sinds vanavond 40 graden koorts heeft en wankeld op de achterbenen.(shet had ook wormen en slechte weerstand) dierenarts zou zo komen, dus nog even afwachten maar.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:47

Relien schreef:
er zijn er een paar die niet mee hebben geent mocht op grol echt rhino zijn geconstanteerd gaan hun paarden naar apparte stallen en niet meer naar buiten omdat onze in enting dan geen zin heeft .. maarja tis nog niet zeker of het op grol is natuurlijk

Nou, gelukkig is er op Grol niks aan de hand, maar Eline......voor de rest kraam je wel wat onzin uit zeg.... Clown naar aparte stallen ? Niet meer naar buiten ???? Ben je pas van stal veranderd ofzo ?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:14

acacia schreef:
Nou, gelukkig is er op Grol niks aan de hand

De uitslag is toch nog niet bekend of het Rhino is op Grol of niet?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:45

zwartepaerd schreef:
acacia schreef:
Nou, gelukkig is er op Grol niks aan de hand

De uitslag is toch nog niet bekend of het Rhino is op Grol of niet?

Ja nu dus wel. Knipoog

silvinante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:46

ja de uitslag is bekent of ja rennesse is rhino vrij???

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:09

tv zeeland stond dat t in renesse niet is, volgens de schapenboer!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:33

Renesse is inderdaad rhino-vrij Knipoog Dus vooralsnog geen nieuwe besmettingshaard, alleen in Ouddorp. Maar dus nog wel voorzichtig zijn Knipoog

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:15

Heb gehoord dat er in Middelharnis ook een paard is met het Rhino virus, een tinker, tegenover de Staver, bij al die weitjes/landjes enz.. Ik hoorde het, dus misschien wel even "veilig" om het te melden als het zo is!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:21

Er staan er daar nu 2 met koorts, 1 van de 2 heeft verlammingsverschijnselen, er is snot op kweek gezet.
Mijn paard (drachtig) stond er tot vorige week zondag nog naast, ze logeert nu bij vrienden die ook drachtige en jonge paarden hebben.
Ik kan helaas geen bloedproef laten doen, ze is geënt tegen rhino en daardoor tref je sowieso anti-stoffen in het bloed aan.
Je weet dan alleen niet of die van het virus of de enting is...
Dierenarts geeft wel aan dat de kans heel klein is dat mijn paard het heeft, omdat ze niet ziek waren toen ze er nog naast stond.

We kunnen helaas niets anders doen dan de paarden in de gaten houden en duimen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

Stennisje schreef:
Er staan er daar nu 2 met koorts, 1 van de 2 heeft verlammingsverschijnselen, er is snot op kweek gezet.
Mijn paard (drachtig) stond er tot vorige week zondag nog naast, ze logeert nu bij vrienden die ook drachtige en jonge paarden hebben.
Ik kan helaas geen bloedproef laten doen, ze is geënt tegen rhino en daardoor tref je sowieso anti-stoffen in het bloed aan.
Je weet dan alleen niet of die van het virus of de enting is...
Dierenarts geeft wel aan dat de kans heel klein is dat mijn paard het heeft, omdat ze niet ziek waren toen ze er nog naast stond.

We kunnen helaas niets anders doen dan de paarden in de gaten houden en duimen.

Idd, ik hoorde het van mn nicht vanavond.. Die staat er namelijk naast met 3 paarden..
Hopen dat ie van jou niks heeft, maar kans is zo idd klein!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:28

Ze is goed gezond, ze glimt als een spiegel en de andere paarden ook. Ze zijn ook allemaal tegen rhino geënt, dus de kans is heel klein dat ze ziek worden gelukkig Lachen

Hoop dat die van je nicht het niet oplopen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:33

Nee hoop het ook niet!! Maar geloof dat ze al een paar dagen "gescheiden" staan.. Wachten maar af hoe dat afloopt!!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:37

ojee ik hoop dat het allemaal mee val, in iedergeval sterkte allemaal Ach gut

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:49

Dit hebben de verenigingen van regio zeeland/ ZH allemaal gekegen met het verzoek te verspreiden onder de leden....hoe meer het weten hoe beter.
Er is dus een negatief vervoers advies afgegeven.

Geachte besturen,

Ongetwijfeld heeft u gehoord van de problematiek op de manege in Ouddorp waar de zeer besmettelijke ziekte Rhinopneumonie is vastgesteld. Helaas zijn daar 2 dieren inmiddels overleden.
Ook op manege Grol in Renesse is een paard met verschijnselen die lijken op deze ziekte in afzondering geplaatst en zal nader (bloed)onderzoek uit moeten wijzen wat er aan de hand is. We hopen uiteraard allemaal dat deze test positief uit zal vallen.
Toch is de Regio Zeeland in contact getreden met een paar veterinairs t.w. de D.A.P. Schouwen Duiveland en de heer H.v.Dijk in de regio Midden Zeeland. Dit in vervolg op een eerder ontvangen bericht van het Diergeneeskundig Centrum Zeeland. De 2 eerstgenoemde veterinairs is om advies gevraagd inzake hoe om te gaan met deze uitbraak van Rhinopneumonie. Hun advies is om de volgende gedragsregels in acht te nemen;
1)Het is van het grootste belang om contact tussen mens en dier en dieren onderling te vermijden. Het besmettingsgevaar is groot,
2) Het uitkomen op wedstrijden is op Goeree-Overflakkee en Schouwen- Duiveland uit den boze. Om die redenen heeft ook de rv Renesse hun wedstrijd van zondag 19 oktober afgelast,
3) Het bijeenbrengen van dieren voor b.v. trainingen wordt sterk afgeraden,
4) De persoonlijke hygiëne en ontsmetten van kleding is erg belangrijk, neusvocht is ook besmettelijk,
5) Het vervoer van paarden naar b.v. maneges en pensionstallen moet worden afgeraden,
6) Als zich verdachte symptomen voordoen (koorts 40/41graden Celsius de dierenarts direct waarschuwen.
7) De incubatietijd voor Rhino (de tijd van besmetting en het openbaar worden daarvan) is zeker 14 dagen.

Het bestuur van de Regio Zeeland heeft, deze adviezen in aanmerking genomen, besloten om hun aangesloten clubs dringend te adviseren zeer voorzichtig te zijn. Voor een periode van 14 dagen, dus tot 1 november 2008, adviseert men geen paarden te vervoeren naar de eerder genoemde gebieden Goeree en Schouwen . De wedstrijdcombinaties uit die 2 gebieden wordt ook dringend geadviseerd om niet deel te nemen aan wedstrijden. Ook ander vormen van vervoer (naar de smid b.v.) dient beperkt te worden of anders met de grootst mogelijke aandacht te worden omgeven. Ook hier geldt; laat de dieren staan we ze zijn. Ook vervoer op de eilanden zelf zoveel mogelijk trachten te beperken.
Vragen uit de provincie m.b.t. het deelnemen van die combinaties aan wedstrijden buiten hun gebied kunnen worden beantwoord met de opmerking dat de dierenartsen daar geen voorstander van zijn. De Regio ook niet ! Gedane inschrijvingen kunnen door een club (welke autonoom is) dus worden geannuleerd, waarbij de regio vraagt aan die clubs om het eventueel reeds betaalde inschrijfgeld te retourneren.
Verder heeft de Regio de selectiewedstrijd van 22 november te Ouddorp geschrapt. Dit m.b.t. de M1 en M2 klasse paarden. Deze selectiewedstrijd zal nu verreden worden op manege de Eendracht in Vrouwenpolder onder de auspiciën van de rv Se-Ros en wel op 17 januari 2009. Voor Flakkeese en Schouwse combinaties kan dit ook betekenen dat ze de 1e selectie op 15 november in Nieuwvliet mislopen indien de toestand onstabiel blijft. In dat geval zal met hun de nodige coulance worden betracht.

We geven u dringend de boodschap mee de hier opgesomde regels goed in acht te nemen, Voorkomen is beter dan genezen. En of het allemaal ook zo nodig was weten we pas achteraf !
Graag rekenen we op de medewerking van de clubs om hun leden van dit schrijven op de hoogte te stellen.

Vriendelijke groet,
Kor v.d.Werve, secr. )mede namens het Regiobestuur KNHS Zeeland.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:50

de 2 voorselecties voor kring 6 zijn afgelast. was ook niet van plan te gaan als ze wel door waren gegaan. Dan maar geen selectie. Nu is er 1 wedstrijd in januari, dan zien we wel weer.