"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:25

Ja, dat zou mooi zijn, die verdeling, maar ik ben bang dat dat niet gaat als de paarden gewoon verreweg in de meerderheid zijn.

Het klopt wel dat het typisch hollandse landschap aan het verdwijnen is, maar de vraag is of dat erg is. Voor de ruilverkaveling waren er toch ook veel meer kleine weitjes? Ja, dat wordt nu ongedaan gemaakt. Wat dat betreft is het landschap dat nu aan het ontstaan is veel historischer dan de koeienindustriegebieden van de afgelopen 50 jaar.
We kunnen toch niet heel Nederland uit koeienlandschap laten bestaan terwijl er geen koeien meer zijn?

Wat mij betreft maken ze een stukje 'typisch hollands landschap' voor de toeristen, laten we zeggen naast de Zaanse Schans, en de rest van het land passen we gewoon aan aan de dieren dier erop lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:29

LindyH, koeien zijn er nog wel, hoor, alleen die zijn nu opgesloten. Wat ik ook heel jammer vind. Ik mis de koetjes buiten!!!

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:07

Wat is er mis met paarden in de wei onze staan nooit op stal alleen als het heel erg regent enzo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:07

Zou zoals eerder gelezen idd een hoop schelen als de landschappelijke ordening in elke gemeente op dezelfde lijn zou zitten en er idd met het welzijn van dieren wordt gekeken en ook naar het millieu.

Hier wou iemand een loods met doorzichtige platen, zodat er overdag voldoende licht naar binnen zou vallen, zodat er geen lampen aan hoeven. Helaas besloten er een stelletje ambtenaren dat het niet mooi was en het zwarte platen tegenaan moesten. Met heel veel moeite (vriendjes-politiek) Heeft hij nu toch doorzichtige platen. Het is allemaal zó krom dat je met vriendjes veel meer voor elkaar kunt krijgen en dat het gaat om doorzichtige of zwarte platen.... imo beide lelijk Knipoog maar functioneel

Smaak over wat mooi is of niet is trouwens ook zó verschillend en het hangt er maar vanaf welke gemeente je zit. Ts jammer dat er niet naar de overige aspecten wodt gekeken.

Ik ben het trouwens wel eens dat verschillende schuil-"stalletjes" die gebouwd worden echt een rommelig gezicht geeft. Al is dat niet anders dan de gemeente/ns-"tuintjes" met hun tuinhuisjes die gebouwd zijn met sloophout.
Toch kun je in veel gevallen beter wat neerzetten dan aanvragen omdat het regelmatig wordt gedoogd.... en als je het illegaal doet heb je een grote kans dat het weer weg moet, dus veel geld mag het niet kosten...

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:26

crossmonster schreef:
Citaat:
Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst

Ehm uit welk jaar dateerd deze uitspraak??
Mijn hemel, je betaald achterlijk veel geld voor een paar lessen tegenwoordig.

Haha inderdaad, mijn ouders moeten zowat 100 euro betalen voor mijn lessen.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:58

Paarden in de wei? Juist leuk! In de trein wist ik altijd precies waar ik was aan de paarden waar we langs reden. Probeer dat maar eens met koeien.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:11

Hier lopen gelukkig de meeste paarden in een wei en de koeien ook, helaas niet bij alle boeren.
Maar ze zijn hier nog wel te vinden. En zo hoort het ook.
laten ze die stallen en maneges maar afbreken! van mij mag het.
Er staan toch nog veel te veel paarden veels te lang op stal.
En niet iedereen moet meer een paard kunnen aanschaffen zonder verstand er van te hebben.
Of zich er in verdiept te hebben. Veel mensen weten niks voor ze er aan beginnen.
Met div ongelukken vandien.
En laten we ook minder gaan fokken met de paarden, er zijn er al veel te veel in NL

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:25

Zeeuwtje68 schreef:
En niet iedereen moet meer een paard kunnen aanschaffen zonder verstand er van te hebben.
Of zich er in verdiept te hebben. Veel mensen weten niks voor ze er aan beginnen.
Met div ongelukken van dien.
En laten we ook minder gaan fokken met de paarden, er zijn er al veel te veel in NL

Oh zeker, lekker voor een ander gaan bepalen wat je wel/niet mag. Laten we dan ook maar ff regelen dat je maar 1 hond of 1 kat per huishouden mag (vermits je aan kunt tonen uiteraard dat je bekwaam genoeg bent) en als we dan toch bezig zijn, er lopen ook meer dan genoeg mensen rond, hetgeen leidt tot ongelukken, criminaliteit, files etc etc. Laten we dan in 1 moeite door maar gelijk regelen dat voordat je zwanger wordt je een kennistest af moet leggen, je een vergunning aan moet vragen en laten ze meteen ook even kijken of je huis wel groot genoeg is en of de toekomstige slaapkamer bijv. wel aan de minimale afmetingen voldoet etc....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:37

Ik lees weinig constructiefs in het openingsartikel. Ik heb van vroeger uit nog meegekregen dat wie zit te zaniken ook met reële oplossingen moet komen Duivel

Ik ben wel benieuwd naar het handboek van de KNHS. In de Paard en Sport werden groene linten om de wei genoemd, krijg je al die verrommeling van loslopende paarden die de omheining niet gezien hadden toen ze even een sprintje trokken (die tik van de stroom komt altijd net even wat later weet ik uit eigen ervaring Tong uitsteken ) dus ik ben benieuwd hoe ze dat denken op te lossen.
Overigens heb ik ergens nog een boek liggen over paarden met een prachtig groen grasgebied voor zover het oog rijkt, met blinkend witte omheiningen erin (ik dacht hout of kunststof, dus wel peperduur). Persoonlijk vond ik dat een schitterend uitzicht, was altijd mijn grote droom om zo'n weidegebied te hebben.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:40

Urielle schreef:
met blinkend witte omheiningen erin (ik dacht hout of kunststof, dus wel peperduur). Persoonlijk vond ik dat een schitterend uitzicht, was altijd mijn grote droom om zo'n weidegebied te hebben.

Eh nee, dat kan/mag niet, want dat vind ik nou juist oerlelijk, bovendien verblinden die hekwerken als de zon er op schijnt Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:47

Krijgen die mensen die eindelijk hun droom werkelijkheid kunnen maken door het houden van een paard dan ook een tegemoetkoming in de kosten voor het zetten van een dergelijke sjieke omheining?
Dacht toch dat we met zijn allen genoeg belasting betalen waar wij als burgers niets van terug zien......
Nee, dit is weer een politieke uitspatting van een Welstandscommissie terwijl er genoeg andere dingen zijn waar ze zich druk om zouden moeten maken. Neem nu de verstedelijking. De Nederlandse steden groeien bijna aan elkaar vast van industrieterrein tot industrieterrein en daar mogen we met zijn allen wel tegen aan kijken?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:54

aslo schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Met div ongelukken van dien.

Oh zeker, lekker voor een ander gaan bepalen wat je wel/niet mag. Laten we dan ook maar ff regelen dat je maar 1 hond of 1 kat per huishouden mag (vermits je aan kunt tonen uiteraard dat je bekwaam genoeg bent) en als we dan toch bezig zijn, er lopen ook meer dan genoeg mensen rond, hetgeen leidt tot ongelukken, criminaliteit, files etc etc. Laten we dan in 1 moeite door maar gelijk regelen dat voordat je zwanger wordt je een kennistest af moet leggen, je een vergunning aan moet vragen en laten ze meteen ook even kijken of je huis wel groot genoeg is en of de toekomstige slaapkamer bijv. wel aan de minimale afmetingen voldoet etc....

Ik heb het over paarden en pony's en niet over honden en katten en kinderen.
Daar gaat het hier niet over, er is gewoon een heel groot overschot aan paarden en dat komt door al die maneges die de grond uit gestamp worden en de pensionstallingen enz.... Daar gaat het over!
Als die er niet meer zijn of sterk verminderd worden, dan is het probleem er niet meer.
En een paard op stal houden dat is niet paardvriendelijk die horen te bewegen heel de dag door en te grazen en te lopen enz. dus niet tussen 4 muren te staan met andere paarden die ze niet eens kunnen aanraken alleen maar zien en ruiken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:55

Urielle schreef:
Ik lees weinig constructiefs in het openingsartikel. Ik heb van vroeger uit nog meegekregen dat wie zit te zaniken ook met reële oplossingen moet komen Duivel

Ook als de klacht overtredingen van de wet betreft?

Dat jij het ´zaniken´ noemt voorspelt niet veel goeds: In het verkeer, mbt ruimtelijke ordening en de registratieplicht doet de ruiterij wat haar zelf goeddunkt.

Het is alleszins redelijk om de overheid op haar taak om de wet te handhaven te wijzen. Klaar.

hc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:06

tot dusver is er geen sprake van overtredingen van de wet, want de wet moet nog gemaakt worden HC Clown

En ja, commentaar op iets waar geen constructieve reële oplossing voor wordt geboden en tevens niet eens onderbouwd is met feiten of cijfers...is voor mij gewoon... juist, gezanik.

'De ruiterij' is een groot begrip. De paardensport is een van Nederlands grootste sporten en behelst alles van de manegeruiter die eens per week een les pakt, tot het schoolmeisje wat de Haflinger van de buren in het bos rijdt, tot de grote hengstenhouderijen, de grote springstallen, Anky en consorten, de sterk opkomende western- en endurancebranche, poloruiters, een oud opaatje met een Shetje voor zijn kleindochter en noem maar op. Hoe kun je die nou in vredesnaam over een kam scheren Verward

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:16

Ik woon in de randstad van Rotterdam. hier schieten alleen blokkendozen uit de grond die zich op den duur tot industrieterrein vormen. Dat doet de polder wel ten goede.
Ik geef boeren die hun veestapel inruilen voor paarden groot gelijk. Daar kun je tenminste geld aan verdienen!

Ik zie liever een manege naast mn woonwijk als een industrieterrein!!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:10

Zeeuwtje68 schreef:
er is gewoon een heel groot overschot aan paarden en dat komt door al die maneges die de grond uit gestamp worden en de pensionstallingen enz.... Daar gaat het over!
Als die er niet meer zijn of sterk verminderd worden, dan is het probleem er niet meer.
En een paard op stal houden dat is niet paardvriendelijk die horen te bewegen heel de dag door en te grazen en te lopen enz. dus niet tussen 4 muren te staan met andere paarden die ze niet eens kunnen aanraken alleen maar zien en ruiken.

Na, dan geef je zelf toch gewoon het goede voorbeeld en doe je afstand van je paarden, haal je het hekwerk en de buitenbak weer weg en maak je er een mooi groen iets van, met kikkerpoelen, bomen etc. ? Het gaat m.i. nl. niet alleen om maneges, pensionstallen enz. Het gaat net zo goed om paarden die aan huis gehouden worden, tenminste dat begrijp ik heel duidelijk uit de openingspost.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:37

aslo schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
er is gewoon een heel groot overschot aan paarden en dat komt door al die maneges die de grond uit gestamp worden en de pensionstallingen enz.... Daar gaat het over!

Na, dan geef je zelf toch gewoon het goede voorbeeld en doe je afstand van je paarden, haal je het hekwerk en de buitenbak weer weg en maak je er een mooi groen iets van, met kikkerpoelen, bomen etc. ? Het gaat m.i. nl. niet alleen om maneges, pensionstallen enz. Het gaat net zo goed om paarden die aan huis gehouden worden, tenminste dat begrijp ik heel duidelijk uit de openingspost.

Nee want hier is volop de ruimte om het waar te kunnen maken, in de meeste plekken van Nl niet.
Ben hier niet voor niks komen wonen!
Dus dat is onzin wat je zegt, er zijn hier al genoeg natuurgebieden met een hek eromheen die alleen voor de vogels zijn. Waarom zou ik mijn paarden uit de wei moeten halen?
Ik heb dus geen stallen en geen buitenbak, alleen wei en een paddock voor in de hele natte winters!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:47

Stukje uit de openingspost: "De groeiende populariteit van de paardenhouderij heeft gevolgen, allereerst voor het landschap. Overal verschijnen paardenbakken, hekken, stallen en verlichting. Dat leidt tot verrommeling, zegt Agricola."
"Dat de paardenhouderij zo hard groeit, heeft verschillende oorzaken. Zo verhuizen meer mensen uit de stad naar het buitengebied.Droom waarmaken: een boerderijtje op het platteland, met een eigen paard. Dat paard is vaak een soort status. Veel mensen rijden er helemaal niet op. Het is puur voor de show.”

Ik maak hieruit op dat het voor heel NL geldt. Dit maak ik ook op uit reacties van anderen. Zo niet, zou dat wel erg hypocriet zijn overigens. Dus...heeft het ook betrekking op jou situatie lijkt me? Ik zie overigens weinig verschil tussen jou paddock en een willekeurige buitenbak.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:04

Gedeeltelijk heeft de gemeente de verrommeling aan zich zelf te danken. Vast hekwerk mag niet zonder vergunning geplaatst worden en het verkrijgen van een vergunning is geen sinecure. Mocht je er een krijgen dan duurt dit toch als snel anderhalf jaar. Snelle oplossing is het plaatsen van de welbekende paaltjes met wit lint. Tja een schoonheidsprijs krijgt het van mij ook niet. Ik gebruik voor de paarden soms groen lint, maar daar knallen ze regelmatig doorheen.

Verder riekt het artikel naar een vooringenomenheid richting mensen met paarden. Vroeger was het hebben van paarden voorbehouden aan een bepaalde groep, het had iets elitairs. Nu kleeft dat voor bepaalde mensen er nog steeds aan vast terwijl er daar geen sprake meer van is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:45

aslo schreef:

Nou, kikkerpoelen en bomen hebben we genoeg op het land, hoor. Haha!
Hartstikke groen daar en gelukkig komen er nauwelijks mensen. Tong uitsteken

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:27

Hmmm waarom gan wandelaars honden en paarden niet samen? Rekening met elkaar houden is toch niet zo moeilijk? In mijn ogen althans.. Ik heb niet alle 5 pagina's doogeworsteld, dus sorry als dit al een keer of tig gezegd is (wilde hier even mijn mening uiten over de rest van het artikel zwijg ik wijselijk)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:46

Urielle schreef:
tot dusver is er geen sprake van overtredingen van de wet, want de wet moet nog gemaakt worden HC Clown

ROFL

Ik weet niet in welke realiteit jij leeft doch de wegenverkeerwet, ruimtelijke verordeningen en registratieplicht worden massaal overtreden door de ruiterij.

De wet die z.s.m. gemaakt zou moeten worden is een RijpaardenBesluit: verboden tenzij.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:48

Rekening houden met een ander is voor sommige mensen echt heel erg moeilijk hoor (in zijn algemeenheid). Dus daar gaat gegarandeerd veel mis, kijk maar in het dagelijkse verkeer of gewoon in de supermarkt.
Ik denk ook niet dat we in dit topic de discussie moeten 'beginnen' over het binnen of buiten staan van paarden, we moeten wel bij de basis blijven: de verrommeling. Dit ligt aan de mensen en zeker ook aan de gemeenten, die slaan soms erg door met hun goedbedoelde schoonheidscommissies en soms doen ze juist weer veel te weinig. Misschien hebben gemeenten vaak geen beeld van hoe ze de openbare ruimte zouden willen zien, en komen ze er nu achter dat er iets moet gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:51

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:

Ook als de klacht overtredingen van de wet betreft?

Dat jij het ´zaniken´ noemt voorspelt niet veel goeds: In het verkeer, mbt ruimtelijke ordening en de registratieplicht doet de ruiterij wat haar zelf goeddunkt.

Het is alleszins redelijk om de overheid op haar taak om de wet te handhaven te wijzen. Klaar.

hc

Het spijt me zeer maar ik voel me als recreatie ruiter toch zwaar beledigd door deze opmerking. Je doet net alsof alle ruiters als een stel aso's door het verkeer heen gaan en een vast plekje verdienen in programma's als wegmisbruikers en gevaar op de weg.

De huidige wetgeving is ontwikkeld in de tijd dat paarden op de openbare weg een zeldzaamheid waren en de meeste paarden werden gehouden door boeren of elite. De regels zijn simpelweg niet ingericht of toerijkend voor ruiters of menners. Het houden en rijden van paarden binnen de huidige regelgeving is nagenoeg onmogelijk (alle paarden moeten in de wei maar een schuilstal mag niet) of levens gevaarlijk (te paard op een 80km weg terwijl er een fietspad naast ligt).

De aanvaringen die ik met wandelaars met honden heb gehad zijn niet meer op twee handen te tellen. De ruiters worden in dit hele verhaal weer als boeman neergezet maar alle problemen die ik heb gehad kwam doordat mensen hun honden niet onder appel hebben en ze achter je paard aan gaan of nog leuker in de staart of achterbenen gaan hangen. Als ik een loslopende hond in het bosgebied op tijd zie stop ik altijd en vraag de eigenaar het dier terug te roepen en aan te lijnen. Ik heb mijn paard immers ook aangelijnd. En de mijne trapt dus wel van zich af als zo'n verwend ongehoorzaam mormel meent in haar benen te gaan hangen. Dus wandelaars met honden die problemen hebben paarden? Laat me niet lachen. Er zullen echt wel aso's tussen zitten die voor niemand afremmen maar ik steek mn hand er voor in het vuur dat 99% van de ruiters zich een achtervolging door een onopgevoede hond niet gaan riskeren.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:20

ma_rie_tje schreef:
Een beetje heeeeeeeeeel erg overdreven vind ik het stuk

Citaat:
Wassenaar, 4 okt. Op de weg tussen Voorschoten en Wassenaar is het vrijwel onmogelijk géén paarden te zien. Links en rechts lopen ze in het weiland of de tredmolen, steken ze hun hoofden uit de stalling, of drentelen ze op het fietspad met een jonge berijdster op de rug. Margriet van Santen runt hier manege Santhorst, met zestig stalplaatsen. „Langs deze weg zijn drie boeren met stallingen”, zegt ze. Er is ook een privéstal. En om de hoek ligt nog een manege.

Rond de tijden dat ik op deze weg rij, gebeurd het ook regelmatig dat ik geen paarden zie hoor.
En daarbij, waar maken ze zich drukom!
Aan de ene kant is een boerderij met pension stalling, een trainings stal en een manege. Aan de overkand van deze weg zijn 2 boerderijen (waarvan 1 zeker weten paarden heeft, de andere weet ik niet) en een klein stalletje. Ook zit er een Ruitervereniging aan deze weg...

Maar wat ik langs deze straat vooral zie zijn: Pinken!
Ohja, en elke ochtend file...Langl eve de N448 (want dat is deweg waar ze het over hebben).

Idd, op die straat staan niet alleen paarden, maar ook koeien. Veel paarden staan er wel, naast manege Santhorst is er verderop nog een boer met 2 paarden en wat koeien, en daarnaast zit ook weer een huis met stallen (en dus de stapmolen). Aan de overkant van de weg staan hier en daar ook nog wat paarden in het land, nog een kleine pensionstal en de ruitervereniging zit er.

Maarre drentelen met een jonge berijdster Clown Er zijn ook genoeg volwassenen die over die paden wandelen met hun peerd Nagelbijten / Gniffelen