"Zonder toestemming hadden we dit huis nooit gekocht"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Zonder toestemming hadden we dit huis nooit gekocht"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 07:29

www.ad.nl

Dol op paarden zijn ze. Stefan en Christel Verhoef uit 's-Gravendeel.
Dus toen ze een ander huis zochten, moest daar ruimte voor hun twee paarden Diego en Billi bij. Ze vonden twee jaar terug een stekje aan de Molendijk, waar ze een schuur tot stal konden verbouwen. Een stuk van de tuin werd van een zandlaag voorzien zodat de dieren er op konden lopen.

Tot zover is er niets aan de hand. Maar nu heeft de gemeente Binnenmaas beslist dat de paardenbak voor 1 november weg moet. En daar is het stel verbolgen over, want de twee dachten juist toestemming te hebben van de gemeente. ,,We hebben destijds bij de gemeente 's-Gravendeel gevraagd of er paarden mochten staan,'' legt Christel uit. ,,Als we geen toestemming hadden gekregen, hadden we dit huis niet gekocht.'' Het echtpaar wilde graag bij huis ruimte voor de paarden omdat Diego extra verzorging nodig heeft. De grond naast het huis geeft de mogelijkheid de dieren in de winter even van stal te halen en te laten lopen. De paardenbak is ongeveer zes bij twaalf meter. De paarden staan er niet de hele dag en er wordt niet in de bak gereden.

Het college van burgemeester en wethouders vond het in eerste instantie niet nodig dat er een bouwvergunning werd aangevraagd. Later bleek dit wel zo te zijn en kwamen ze terug op het besluit. Ook buurtbewoners tekenden bezwaar aan. Belangrijker was nog dat de gemeente stelde dat een paardenverblijf niet hoort in een woonwijk. Ze besloten daarop dat de constructie moest verdwijnen. Stefan en Christel zijn het hier niet mee eens. ,,Er is geen sprake van illegaal bouwen. Zo doet de gemeente het nu voorkomen. Er staat een schutting als erfafscheiding en een afdak voor brandhout,'' aldus Christel.

Het stel stapte naar de rechter. Die oordeelde dat er onvoldoende onderbouwing was om het paardenverblijf te weigeren. De gemeente houdt echter voet bij stuk en wil dat de paarden weggaan. Voor 1 november moet de bak weg zijn, op straffe van een dwangsom van 150 euro per dag met een maximum van 12.000 euro. Stefan en Christel zijn het er niet mee eens en stapten gisteren opnieuw naar de rechter.

De gemeente ziet geen reden om het besluit te wijzigen. ,,We zijn bij ons oorspronkelijke besluit voorbijgegaan aan eerdere uitspraken van de rechter op dit vlak,'' aldus wethouder Ed Lafeber. ,,Dus moesten we ons beeld bijstellen.''

TurboTinker

Re: "Zonder toestemming hadden we dit huis nooit gekocht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:32

Denk je alles leuk voor elkaar te hebben... Gebeurt dit..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:33

gatver....bureaucratie ten top!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:38

Ik heb begrepen dat zolang je de omheining niet boven 1m doet je gewoon mag aanleggen. Dan is het namelijk een bouwwerk. Dan roep je gewoon dat het een privestrandje is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:47

Nikka schreef:
Ik heb begrepen dat zolang je de omheining niet boven 1m doet je gewoon mag aanleggen. Dan is het namelijk een bouwwerk. Dan roep je gewoon dat het een privestrandje is.

1.80 is het geloof ik, zo hoog mogen schuttingen namelijk ook zijn.
Erg apart dat ze nu de toestemming intrekken. Maar als ik het goed lees, is er ondertussen gemeentelijke herindeling geweest ( eerst ´s Gravendeel dan Binnenmaas?). Zou lekker zijn als het nieuwe college dan de besluiten van het oude gaat herroepen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:53

tja, ik ken de situatie niet... er zal misschien wel meer aan de hand zijn... als er echt 2 paarden in een woonwijk worden gehouden kan ik me voorstellen dat niet paardenminded buren daar misschien overlast van hebben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:56

Bah... wat erg zeg!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:59

Een huis in een woonwijk met maar een uitloop van 6x12....
Logisch toch dat de gemeente en buurtbewoners dit niet zien zitten.
Wel vervelend dat ze eerst wél toestemming hebben gegeven

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:08

Ik woon nu door fusie in dezelfde gemeente en heb 15 jaar geleden ook een vergunning aan moeten vragen voor een uitloop van 10 x 15. Gelukkig wel gekregen, maar is dan ook in lintbebouwing net buiten het dorp en niet zoals hier direct grenzend aan woonwijk. Als het de plek is waar ik denk dat het is, vind ik het er eerlijk gezegd ook niet echt fraai en wel erg dicht op de bebouwing.
Eerst wel toestemming krijgen en dan intrekken zonder dat er nog bezwaarmogelijkheden waren, lijkt mij dus niet mogelijk.
De bezwaarprocedure zou dus nog wel niet helemaal afgerond zijn geweest.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:09

Paarden vallen onder huisdieren. Tot 7 paarden of 14 schetlanders ben je dus hobby matig bezig en mag je eigenlijk zoals in Nederland is vastgelegd paarden aan huis houden. Daarbij is het natuurlijk wel noodzakelijk dat het paard goed goed verzorgd wordt. Dat de dierenbescherming dus geen reden heeft om het weg te halen. Beetje kort gezegd misschien maar zo is de regel nu eenmaal. Als het goed is moet de hoge raad dus het echtpaar in het gelijk stellen. Maar voor een rijbak/zandbak heb je een vergunning nodig. Had beter een kale wei kunnen wezen. Wens ze heel veel succes en hoop dat ze hun gelijk halen en daar heerlijk kunnen blijven wonen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:12

Ik heb vaker zo'n verhaal gehoord/gelezen van mensen die het ook hebben meegemaakt.
Ontzettend lastig. Hoop dat de rechter nu ook gewoon om dezelfde reden toestemming geeft voor de paarden in hoger beroep.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:18

een vriendin van mij, heeft echt jaren in s'gravendeel 3 paarden achter haar huis gehad (en 6 honden,en 20 fretten,en stinkdieren en een zilvervosje Haha! ),ook met zo'n uitloop,midden in een woonwijk,en in een huurwoning,en heeft daar nooit problemen mee gehad.

daarnaast staan daar echt heel veel paarden aan huis,snap niet waarom die gemeente bij die mensen zo moeilijk doen Scheve mond

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:43

..ik woon ook in hetzelfde dorp...en het ziet er allemaal keurig netjes uit en het ligt aan de achterkant wel aan een woonwijk..maar daar staat netjes een schutting en qua ligging ligt het aan de rand van het dorp...ik denk dat de gemeente eens niet zo moet zeuren...midden in het dorp(en het de dorpskern!)..ligt een stal met 7 paarden/bak/paddock/weiland/stallen en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen...pure bureaucratie(of hoe schrijf je het)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:46

erleyne schreef:
Nikka schreef:

1.80 is het geloof ik, zo hoog mogen schuttingen namelijk ook zijn.
Erg apart dat ze nu de toestemming intrekken. Maar als ik het goed lees, is er ondertussen gemeentelijke herindeling geweest ( eerst ´s Gravendeel dan Binnenmaas?). Zou lekker zijn als het nieuwe college dan de besluiten van het oude gaat herroepen.

Nee helaas niet, wij mochten onze bak ook niet afzetten met hout want dan was het een bouwwerk, nu is het lint en is het geen probleem.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:46

Ze hadden moeten vragen of de gemeente het schriftelijk wilde bevestigen dat er geen bouwvergunning nodig was. Dan stonden ze sterk, nu is het maar te hopen dat ze een goede advocaat hebben. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen.......alles zwart op wit dan heb je altijd je bewijs in handen...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:50

jomaro schreef:
Paarden vallen onder huisdieren. Tot 7 paarden of 14 schetlanders ben je dus hobby matig bezig en mag je eigenlijk zoals in Nederland is vastgelegd paarden aan huis houden. Daarbij is het natuurlijk wel noodzakelijk dat het paard goed goed verzorgd wordt. Dat de dierenbescherming dus geen reden heeft om het weg te halen. Beetje kort gezegd misschien maar zo is de regel nu eenmaal. Als het goed is moet de hoge raad dus het echtpaar in het gelijk stellen. Maar voor een rijbak/zandbak heb je een vergunning nodig. Had beter een kale wei kunnen wezen. Wens ze heel veel succes en hoop dat ze hun gelijk halen en daar heerlijk kunnen blijven wonen.

Is niet helemaal juist. Het aantal paarden is per gemeente verschillend. In Dalfsen geldt bijv. 5 paarden.
Vwb de rijbak. Het is een ieder vrij om een zandbak aan te leggen, zolang de bodenstructuur niet wordt veranderd. Daarmee wordt oa bedoeld het aanleggen van drainage.

Ik vraag me af hoe groot het perceel is. Vervelend is het in elk geval wel voor ze.
Laatst bijgewerkt door Alani op 18-09-08 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:54

maar het is wel raar dat in een dorp waar zo ong de helft van de mensen hun paarden in de achtertuin hebben staan,dat ze dan zo moeilijk doen bij deze mensen..tis net alsof ze geen gezichtsverlies willen lijden,of dat als ze het toestaan,dat ze dan denken dat iedereen een paard in de achtertuin zet...

nou dat heeft zo ong iedereen daar al Haha! ,dus daar hoeven ze ook niet bang voor te zijn....

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:59

whoo.
wij hebben van de zomer een rijbak aangelegd van 25 x 40m zonder toestemming te vragen... nog niets aan de hand. Gelukkig zijn al onze buren paardenliefhebbeers.. zou er niet aan moeten denken dat we alles weer weg moeten halen. Heb er palen met lint omheen; zie foto..
Afbeelding
Zal dat enig verschil maken dan met een rijbak met planken erom heen.. wel vet balen voor die mensen, zou er ook zeker niet mee akkoord gaan.. En wat maakt het nou ook uit of er gras of zand ligt. laat paarden te lang op gras lopen en het is modder, ook niet zo;n fijn aangezicht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:01

Als je het met lintafzet is het hier geen bouwwerk, planken weer wel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:46

nee, hoor dat maakt niet uit, ik heb het ook met lint afgezet en wordt toch gezien als bouwwerk omdat je het gebruik wijzigt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:57

jury schreef:
nee, hoor dat maakt niet uit, ik heb het ook met lint afgezet en wordt toch gezien als bouwwerk omdat je het gebruik wijzigt.

Leg dat hier bij de gemeente maar eens uit dan... wij mochten wel met lint afzetten, maar zodra er planken omheen kwamen werd het een bouwwerk. Weides mag je toch ook afzetten met lint?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:35

Ik kom daar vandaan en ben zooooo blij dat ik heerlijk oin brabant woon, waar in ons dorp zeker 70% van de mensen een paard of pony aan huis heeft Haha!

Ben wel benieuwd waar het recies is, ga vaak op familiebezoek daar en ik zie idd op véél plaatsen paarden aan huis ook midden in het dorp
Dat is hier waar ik nu woon gebruikelijker, er zijn hier meer boeren dan andere mensen in het dorp, maar daar niet en toch mogen al die andere mensen het wel

Sneu voor het stel dat de gemeente nu ineens moeilijk gaat doen!

Bedenk me nu trouwens dat onze rijbak ook zonder toestemming is aangelegd...20x40 met houte omheining, verlichting en sproei installatie... achja ons weiland en de bak zijn vanaf de straat niet te zien en de buren vinden het alleen maar leuk! Gelukkig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:42

Lint verrommeld het landschap, maar hout is een bouwwerk Verward
Wat willen ze nou eigenlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:44

Met een gemeente is niet normaal te praten. Ene keer zeggen ze rechts volgende keer links en dan weer rechtdoor. De een vind dit, de ander dat en als je niet bekend staat als beste vriend van de gemeente of je niet de omwegen kent die te gebruiken zijn kunnen ze het je heel moeilijk maken.

Maar er is iets dat ik niet begrijp. De rechter heeft dus bepaald dat de gemeente geen gegronde redenen heeft om plots te stellen dat de paddoc weg moet voor 1 november. Dus volgens de rechter mag de paddoc/bak blijven.
Maar alsnog moet die weg van de gemeente? Worden zij niet gebonden aan de uitspraak?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:44

Arabesk schreef:
Lint verrommeld het landschap, maar hout is een bouwwerk Verward
Wat willen ze nou eigenlijk.

Schiet mij maar lek, als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik geen toestemming vragen en gewoon hout neerzetten, zolang niemand klaagt is er geen probleem.