Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:11

www.horsetalk.co.nz

Een merrie, welke overleed aan haar verwondingen door een tornado, heeft haar eigenaresse iets heel bijzonders nagelaten: twee veulens die nog geboren moeten worden nadat veterinairen succesvol haar eitjes konden redden.

De twaalfjarige Tuesday, een prachtige buckskin merrie, raakte zwaargewond toen een tornado eind Mei haar stal verwoestte in Windsor, Colorado. Door de enorme kracht van de tornado rolde een schuur bovenop het paard.
De eigenaresse van Tuesday, Jennifer Mears, bracht de merrie halsoverkop naar een veterinaire kliniek, maar haar verwondingen waren te ernstig. De merrie had een zeer ernstige breuk in haar been.

Nadat de merrie werd ingeslapen, hebben de veterinairen haar eierstokken verwijderd en werden 20 aanwezige eitjes geinsemineerd door middel van de nieuwste sperma-injectie technieken.

De bevruchte eieren, oftewel embryo's, werden ingebracht bij twee surrogaatmerries.

Afgelopen week kreeg Mears het nieuws dat de merries nog steeds drachtig zijn en over hun meest kritieke punt heen zijn. Als alles goed blijft gaan, dan zullen zij aankomende lente bevallen van de twee veulens van Tuesday.

"Het was een verschrikkelijk verlies, maar ik koester alle herinneringen met haar. Ik hoop dat er twee merrieveulens ter wereld komen, maar zolang ze gezond zijn maakt het mij ook eigenlijk niet uit," aldus Mears.

De veulens zijn twee wondertjes, aldus Dokter Pat McCue, directrice van het Voortplantingslaboratorium voor paarden.

De avond dat Tuesday overleed werden er 20 eieren van haar eierstokken gehaald. 8 eieren ontwikkelden zich tot embryos na de inseminatie met sperma, en de beste 4 werden geimplanteerd bij 4 verschillende merries.

"Er was ongeveer 30% kans dat 1 embryo zou overleven, maar het is een regelrecht wonder dat maar liefst 2 embryos in surrogaatmoeders overleven. Natuurlijk kan er -net als bij iedere normale dracht- nog van alles mis gaan, maar de surrogaatmoeders zijn goed gezond en er is een gezonde hartslag van beide veulens."

Voor de dood van haar merrie, won Jennifer zeer veel shows met haar. De merrie was sinds kort met pensioen en werd alleen nog recreatief gereden.

"Ze was mijn beste vriendin," sprak Mears. "Ik kon altijd op haar rekenen."

Een van deze twee surrogaatmerries met embryo is Katie, eveneens in eigendom van Jennifer Mears. Katie stond altijd vlak naast Tuesday in de box en was beste vriendin van de merrie.
De andere merrie werd beschikbaar gesteld door de kliniek. De kliniek ging zelfs zo ver dat de surrogaatmerrie "Friday" werd genoemd, eerbetoon naar Tuesday.
Jennifer Mears heeft al namen voor de veulens wanneer ze zijn geboren: Wednesday en Thursday.

Klik hier voor een foto en een filmpje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:16

Heel bijzonder zeg!
Zit hier met kippevel!
Zonde van de merrie, was een prachtig beestje. Scheve mond
Maar op deze manier leeft ze toch nog door...in de veulens.
Ook wel fijn voor de eigenaresse dat ze 1 van de merries zelf heeft...

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:20

Wat enorm bijzonder. Ook ik zit hier met kippenvel.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen! Ja

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:22

Het filmpje is ook erg de moeite waard Ja
(als je er op dubbel klikt krijg je groot beeld)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:29

Gaaf dat t gelukt is.
Damn, wat was dat een mooie merrie zeg! Bloos!
Eeuwig zonde. Hopelijk straks 2 hele mooie nakomelingen.
Ben eigelijk ook wel benieuwd wie ze als papa van de kids heeft gekozen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:31

jeetje! wat bijzonder zeg, zou toch wel geweldig als ze geboren zouden worden Haha!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

erg bijzonder ja!
Maar ik vraag me af hoe ze op het idee zijn gekomen om die eitjes uit het paard te halen voordat ze werd ingeslapen, had dat paard geen verschrikkelijke pijn?
Ik hoop dat we ook te horen krijgen of ze allebij het overleefd hebben, en misschien, over een paar maanden, wat foto's?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:33

Ik denk dat dit een foutje was in het filmpje. In de tekst stond namelijk dat de eierstokken er pas na het overlijden uit zijn gehaald. Zo heb ik het ook vertaald.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:35

Het zal wel een minder gepaste reactie zijn maar dit bericht komt op mij over als egoiistisch.
In je overleden merrie laten snijden zodat je er met allerlei technische hoogstandjes toch nog 2 veulens kan uit krijgen waar ze weer mee kan showen. Ik neem aan dat de merrie na haar carriere nog bedoelt was om mee te fokken, maar om het zo te forceren is imo er toch wel over.

Evengoed hoop ik dat de twee veulentjes gezond ter wereld komen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:38

wow wat ontzettend bijzonder

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:47

BraveSpots schreef:
Het zal wel een minder gepaste reactie zijn maar dit bericht komt op mij over als egoiistisch.
In je overleden merrie laten snijden zodat je er met allerlei technische hoogstandjes toch nog 2 veulens kan uit krijgen waar ze weer mee kan showen. Ik neem aan dat de merrie na haar carriere nog bedoelt was om mee te fokken, maar om het zo te forceren is imo er toch wel over.

Evengoed hoop ik dat de twee veulentjes gezond ter wereld komen Lachen.

Zoiets dacht ik ook, wat een ego..... was gewoon een test voor embryo transplantatie lijkt me.

Ik hoop dat dit een eenmalige amerikaanse actie is en blijft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:05

Ik zie het egoisme niet zo, want dood is dood vind ik persoonlijk. Een lichaam is maar..... een lichaam.

Wel denk ik dat de eigenaresse goed in de slappe was zit Nagelbijten / Gniffelen. En als het kan, waarom dan niet? Ik zou ook graag een veulen van mijn overleden merrie willen hebben Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:34

Ik vind er ook niks egoistisch aan. Met embryotransplantatie experimenteren is niet nodig want dat is allang een succes gebleken. Verder zijn er eicellen uit een dood lichaam gehaald dus heeft de merrie daar niks van geweten. Veulens groeien gewoon op met een moeder dus die lijden er ook niks van. En de eigenaresse is zielsgelukkig dat ze nog iets overgehouden heeft van haar merrie die door een vreselijk noodlot, en dus niet door gewoon ouderdom of ziekte, is overleden. Ik vidn het niet egoistisch, ik kan het zelfs heel goed begrijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:50

Citaat:

Citaat:
Zoiets dacht ik ook, wat een ego..... was gewoon een test voor embryo transplantatie lijkt me.

Ik hoop dat dit een eenmalige amerikaanse actie is en blijft.

Ik hoop dat dit een eenmalige amerikaanse actie is en blijft.[/quote]

Eh, kunnen jullie ook uitleggen naar wie ze egoistisch is dan? Er lijdt toch helemaal niemand onder? Dus er is toch helemaal niets zelfzuchtigs (egoistisch) aan?
Als ze de merrie om die reden in hadden laten slapen, dat zou dan een ander verhaal zijn. Maar de merrie werd sowieso ingeslapen.

Er zijn ook mannen met kanker, die hun "goede" zaad nog laten invriezen, zodat de vrouw daar eventueel na zijn overlijden nog mee geinsemineerd kan worden, ook zo egoistisch Verward

Ze is haar geliefde merrie kwijt en heeft de kans gehad om dit te doen, waarom toch altijd gelijk dat zwartkijken, altijd moet er een naar stukje over zo iemand gezet worden, jammer.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:51

Ik zie er niets vreemds aan, ik vind het super dat zij op deze manier nog twee herinneringen heeft aan haar merrie. Ik zou absoluut hetzelfde hebben besloten mocht het om mijn kleine meisje gaan.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:54

Beaux schreef:
Ik vind er ook niks egoistisch aan. Met embryotransplantatie experimenteren is niet nodig want dat is allang een succes gebleken. Verder zijn er eicellen uit een dood lichaam gehaald dus heeft de merrie daar niks van geweten. Veulens groeien gewoon op met een moeder dus die lijden er ook niks van. En de eigenaresse is zielsgelukkig dat ze nog iets overgehouden heeft van haar merrie die door een vreselijk noodlot, en dus niet door gewoon ouderdom of ziekte, is overleden. Ik vidn het niet egoistisch, ik kan het zelfs heel goed begrijpen!

Helemaal mee eens! Een stukje van je overleden merrie zien voortleven: fantastisch dat 't kan en ook heel emotioneel voor haar. Inderdaad kippenvel... Ja

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:57

Ik vind het geweldig dat de vrouw op deze manier toch nog een voortlevende herinnering aan haar paard krijgt straks, wat zeg ik.. ze krijgt er zelfs twee!
Ik hoop ontzettend dat alles goed mag gaan met de dracht van de twee merries. Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:01

Ik vond het een 'kippenvel'verhaal.
Heel bijzonder.
En wat een prachtig paardje was het..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:04

Van mensen die zich met dit soort dingen bezig hebben gehouden (sorry, ik weet niet precies hoe dat allemaal heet..) heb ik gehoord dat het geen prettige behandelingen zijn die ze voor het inplanten van de embryo's krijgen. (behandelingen met hormonen)

De merrie ben je toch kwijt en krijg je niet terug.. waarom niet gewoon blij zijn met de andere paarden en misschien de merrie die vriendin was gewoon laten dekken door de vader (of andere familie) van de overleden merrie.

Dat uitproberen met dingen die niet natuurlijk zijn, persoonlijk vind ik het een naar gevoel geven.
Verder hoop ik natuurlijk ook dat alles nu het er toch in zit goed gaat en dat er 2 gezonde veulens komen, maar mijn keuze zou het niet geweest zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:23

SparklingApp schreef:
Van mensen die zich met dit soort dingen bezig hebben gehouden (sorry, ik weet niet precies hoe dat allemaal heet..) heb ik gehoord dat het geen prettige behandelingen zijn die ze voor het inplanten van de embryo's krijgen. (behandelingen met hormonen)

De merrie ben je toch kwijt en krijg je niet terug.. waarom niet gewoon blij zijn met de andere paarden en misschien de merrie die vriendin was gewoon laten dekken door de vader (of andere familie) van de overleden merrie.

Dat uitproberen met dingen die niet natuurlijk zijn, persoonlijk vind ik het een naar gevoel geven.
Verder hoop ik natuurlijk ook dat alles nu het er toch in zit goed gaat en dat er 2 gezonde veulens komen, maar mijn keuze zou het niet geweest zijn..

Nee hormoonbehandelingen zijn nooit leuk, als mens krijg je deze hormoonbehandelingen ook hoor, als je een ivf poging op stapel hebt staan en moet je je zelf ook elke dag hormonen prikken.
Tja en daar wordt het ook niet om gelaten, met een paard ook niet.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:32

Mindim schreef:
Nee hormoonbehandelingen zijn nooit leuk, als mens krijg je deze hormoonbehandelingen ook hoor, als je een ivf poging op stapel hebt staan en moet je je zelf ook elke dag hormonen prikken.
Tja en daar wordt het ook niet om gelaten, met een paard ook niet.

En dan vind ik dat voor de mensen hun eigen keus, maar die paarden hebben niks te kiezen.. en wat is het nut er dan van?
Dat de eigenaresse dat graag wil, straks lijken die veulen qua karakter en / of uiterlijk helemaal niet op de merrie...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:54

een paard heeft zowiezo niks te kiezen, of het nou natuurlijk gedekt wordt, of er wordt een embryo terug geplaatst.
Daarbij is embryo transplantatie al lang niet meer in de experientele fase...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:00

Wat bijzonder,
En die merrie, die is zo mooi! Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:04

Idd @Stef, dan kunnen we ook een discussie beginnen over het hengstig spuiten van merries en het kunstmatig insemineren en ga zo maar door...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:05

Ik vind het te ver gaan, dit gaat tegen de natuurlijke wetten in.