Ruim tien mille voor Downsyndroom

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Ruim tien mille voor Downsyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:01

www.destentor.nl

Het is geweldig dat men­sen die je niet eens kennen, al de­ze moeite voor je doen,’’ reageert Erik de Graaf van de Stichting Downsyndroom op het initiatief van vier ruiters. Gisterenavond organiseerden ze voor de tweede keer in successie het spectaculaire barrièrespringen als benefietevenement voor de Stichting Downsyndroom.

Op welk eindbedrag de teller blijft ste­ken, is nog niet bekend, maar dat de 10.000 euro ver overschreden wordt, is al zeker.Honderden toeschouwers hadden, ondanks de regen, hun weg naar het Duntepterrein tegenover Eetca­fé Het Vergulde Ros in Halfweg ge­vonden. De organisatie had alles uit de kast gehaald om maar zo­veel mogelijk geld binnen te halen. Een mooie wedstrijdring, catering op verschillende plekken, Neder­lands bekendste hippische speaker en de Olympische Marc Houtzager en Angelique Hoorn aanwezig; al­les was voor elkaar. Iedereen werkte gratis en voor niets mee of doneerde alle op­brengsten aan het goede doel. „Dit is toch geweldig,’’ reageert Hen­drik Jan Bouwman na afloop. Het Vergulde Ros ziet zwart van de mensen en het zweet staat Bouw­man ook op andere plekken dan al­leen op het voorhoofd, maar de ei­genaar werkt als een bezetene door. „Het is fantastisch om iets te doen voor een goed doel,’’ roept hij breed lachend tijdens het tap­pen van een biertje, waarvan de opbrengst ook naar de Stichting Down Syndroom gaat.

Tussen twee flinke buien door konden precies vier omlopen van het barrièrespringen verreden wor­den. De vier hindernissen op een rechte lijn achter elkaar werden el­ke ronde hoger. Pas in de vierde ronde, waarin de laatste hindernis de reusachtige hoogte van twee meter bereikt had, werden de win­naars bekend. Jennifer Barelds uit Meppel en Michael Greeve uit het nabij gelegen De Schiphorst vlo­gen foutloos door de lucht en hun paarden Montreal en Jet du Mesnil leken met de hoogte, die zelfs op de Olympische Spelen bij lange na niet bereikt wordt, geen enkele moeite te hebben. „Dit is echt su­pergaaf,’’ reageert Barelds. „Ik deed mee omdat ik wist dat ik aan Montreal een heel geschikt paard heb voor dit werk. Maar twee me­ter had ik echt niet durven dro­men. Tsjonge wat hoog,’’ kijkt Ba­relds nog eens naar het kasteel dat ze foutloos heeft gesprongen en dat nu door haar aanstaande echt­genoot Jan Roel toch maar even vastgelegd wordt op de gevoelige plaat. Barelds en Montreal vallen erbij in het niet.Michael Greeve is enthousiast over het initiatief van zijn vier collega’s. „Ik vind het heel leuk dat ik met mijn rijderij een bijdrage kan leve­ren aan dit initiatief. Heel goed dat ze dit organiseren.’’ Zowel Barelds als Greeve doneerde een deel van hun prijzengeld aan het goede doel.Erik de Graaf is dankbaar en tevre­den. „Ons doel is een zo groot mo­gelijke integratie in de maatschap­pij van kinderen en volwassenen met Downsyndoom. Door deze ge­weldige avond hopen we daar een stapje dichter te komen.’’

Verwant artikel:
[VN] Albert Zoer erg zuur over herstel

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ruim tien mille voor Downsyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:02

wat ontzettend fijn dat veel mensen hier geld aan willen geven!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:03

Ik ben er geweest en het was erg mooi.
Leuk ook dat er 2 wonnen van rijvereniging meppel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:04

Wat wordt er precies met het geld gedaan voor deze gehandicapten?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:06

ik denk onderzoek, maar ook de kosten voor medicijnen, verzorging enz

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:07

Waarom ze zo specifiek voor deze doelgroep hebben gekozen, is me een raadsel, ben erg benieuwd. Misschien heeft het te maken met onderzoek naar dementie wat een groot probleem is bij oudere "mongolen"...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:16

Wat mij betreft mogen ze het geld in aangepast paardrijden steken Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:17

Toch zou ik dat wel een mooi ingekaderd doel vinden om voor te verzamelen..

Mensen met downsyndroom worden niet oud en dementeren vaak al jong..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:18

Twee meter springen... gossie... vanaf welke hoogte is het niet meer verantwoord?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:34

Maanling schreef:
Twee meter springen... gossie... vanaf welke hoogte is het niet meer verantwoord?

.. Kunnen ze straks idd ook gehandicapte paarden financieel gaan ondersteunen..
Lijkt me trouwens bizar, een paard met down syndroom, maar is chromosomenkwestie. Laat dat nou net oko het geval zijn met het Mongoolse Steppenpaard, de Przewalski! Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:36

is dat de mongool onder de paarden? hebben die chromosoomafwijking? vertel eens?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:37

Ja, het dier heeft een paar chromosomen te weinig of teveel, mensen met het dowm syndroom hebben er paar teveel.
Da's toch bijzonder?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:10

detour schreef:
Maanling schreef:

.. Kunnen ze straks idd ook gehandicapte paarden financieel gaan ondersteunen..
Lijkt me trouwens bizar, een paard met down syndroom, maar is chromosomenkwestie. Laat dat nou net oko het geval zijn met het Mongoolse Steppenpaard, de Przewalski! Knipoog

tijdens een stage van mij hadden we een schaap met het downsyndroom, echt het was gewoon een dierlijke uitvoering van mensen met het downsyndroom...

dus je hebt ze vast wel onder de paarden...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:11

Nee, wacht ff.. Przewalskipaarden zijn een stapje terug in de evolutie, ze zijn niet gehandicapt, sorry voor mijn uitleg (komt truowens niet meer bij Bloos Haha! )..
Laatst bijgewerkt door detour op 03-09-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:13

Ik was er gisteren ook bij. vooral de party was erg leuk Huilen van het lachen God denk dat voer de helft van het bedrag is opgehaald aan drank ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:14

Wahahahaha, maar het is niet zo dat mensen met het syndroom van Down een stap terug zijn in de evolutie, toch???

Natuurlijk is het leuk, dit initiatief, maar ik vind het een beetje generalisatie, er zijn veel meer groepen van mensen met verstandelijke en lichamelijke handicaps dus waarom niet actie voeren over een grotere breedte in plaats van één groep er tussen uit te vissen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:17

suleilitha schreef:
Wahahahaha, maar het is niet zo dat mensen met het syndroom van Down een stap terug zijn in de evolutie, toch???

Natuurlijk is het leuk, dit initiatief, maar ik vind het een beetje generalisatie, er zijn veel meer groepen van mensen met verstandelijke en lichamelijke handicaps dus waarom niet actie voeren over een grotere breedte in plaats van één groep er tussen uit te vissen.

Wat een onzin. Vorig jaar was het de stichting KiKa.. Dan hadden ze dan ook de Kankerstichting moeten doen en niet KiKa want anders heb je namelijk ook "1 groep". Dit was toch ook gewoon voor een fonds. Klaarblijkelijk een fonds voor mensen met Down Syndrome. Die mensen verdienen ook een leuk leven en daar is nou eenmaal meer geld voor nodig dan voor "normale" mensen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:17

Charlenexx schreef:
Ik was er gisteren ook bij. vooral de party was erg leuk Huilen van het lachen God denk dat voer de helft van het bedrag is opgehaald aan drank ROFL

.. Als er toch geen drank was...
Waren die handicapjes minder welvarend geweest. Clown

Waar gaat het heen, waar gaat het heen..
Haha!

Stel je toch voor dat alle Neanderthalers Downsyndroom hadden gehad, dat lijkt me echt afschuwelijk. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:18

Of denk je eens in, dronken Neanderthalers....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:18

Charlene, het goede leven van iemand met Downsyndroom hangt voroal af van de medicatie en het type zorg dat het krijgt, ook qua begeleiding.. Dan is geld echt niet zaligmakend hoor!

Daarom ben ik benieuwd of ze research willen doen mbt dementie. Knipoog

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:21

detour schreef:
Charlene, het goede leven van iemand met Downsyndroom hangt voroal af van de medicatie en het type zorg dat het krijgt, ook qua begeleiding.. Dan is geld echt niet zaligmakend hoor!

is er voor die medicatie en het type zorg, en de opleidingen dan geen geld nodig??? Alles draait toch om genoeg geld om het mogelijk te maken? Zodat je eens niet afhankelijk bent van alleen maar vrijwilligers maar ook mensen met verstand ervoor kunt betalen. of vrijwilligers opleidingen laten doen etc.

Tevens is het voor Down syndromers ( Tong uitsteken ) toch ook leuk als ze vaker een dagje "uit" kunnen gaan etc. Daar is meer zorg voor nodig en dus ook méér geld.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:22

suleilitha schreef:
Of denk je eens in, dronken Neanderthalers....

Die waren er gisteren al hoor Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:24

Citaat:
daar is nou eenmaal meer geld voor nodig dan voor "normale" mensen.
Mis, het is niet afhankelijk van geld maar van tijd en aandacht van andere mensen. Dit peuter ik niet uit mijn neus. Ik ben zelf werkzaam geweest als vrijwilliger binnen een woonvorm/dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten, waar onder ook mensen met het syndroom van Down.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:26

suleilitha schreef:
Citaat:
daar is nou eenmaal meer geld voor nodig dan voor "normale" mensen.
Mis, het is niet afhankelijk van geld maar van tijd en aandacht van andere mensen. Dit peuter ik niet uit mijn neus. Ik ben zelf werkzaam geweest als vrijwilliger binnen een woonvorm/dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten, waar onder ook mensen met het syndroom van Down.

inderdaad van tijd en aandacht van andere mensen... Maar als je die mensen goed kunt opleiden en eventueel voor die dagjes uit kunt betalen, zouden er dan niet meer mensen met tijd en aandacht komen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:26

Charlenexx schreef:
detour schreef:

is er voor die medicatie en het type zorg, en de opleidingen dan geen geld nodig??? Alles draait toch om genoeg geld om het mogelijk te maken? Zodat je eens niet afhankelijk bent van alleen maar vrijwilligers maar ook mensen met verstand ervoor kunt betalen. of vrijwilligers opleidingen laten doen etc.

Tevens is het voor Down syndromers ( Tong uitsteken ) toch ook leuk als ze vaker een dagje "uit" kunnen gaan etc. Daar is meer zorg voor nodig en dus ook méér geld.

Hey, werk nu jaren in de zorg, o.a. ook met Downers.Ben er voor ogpeleid, er lopen geen vrijwilligers rond. Knipoog het hangt erg af van een instelling hoe men zijn geld investeert en wat voor dagjes er zijn,maar geloof me maar, uitjes te over!
Knipoog menig huis-tuin en keukendowner heeft het best goed in NL, daarom was ik gewoon benieuwd naar het specifieke doel, vandaar! Cool

Onderzoek naar autisme of verpleeghuizen voor ouderen, psychiatrische instellingen, daar mag ook nog flink voor gezopen worden. Bloos