Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben
bterlaan schreef:Maartje, ik hoop dat je aan het spotten was, maar voor de zekerheid: de wilde paarden zoeken wel degelijk een droge plek op om te liggen en om te schuilen. Dat kunnen onze huispaarden niet, omdat ze op een relatief klein plekje met een hek eromheen gehouden worden. Daarom moeten wij er ook voor zorgen, dat er een droge plek is. Punt. Mijn paarden leven in een open stal- systeem, met enorme weiden en een schuur met stro waar ze in kunnen, maar niet hoeven. Ze mogen het helemaal zelf uitzoeken. En reken maar, dat ze binnen staan als het giet of als de vliegen erg zijn. Na een hitteperiode blijven ze wel vaak buiten in de regen staan omdat de vliegen dan weg zijn en ze En liggen doen ze ook in de schuur. Veel mensen hebben niet eens een greintje basis-kennis over paarden. Dat het vluchtdieren zijn en dus schrikachtig, dat het kuddedieren zijn en dus niet alleen horen, en dat ze een hierarchie hebben in de groep waar je als mens mee rekekning moet houden, maar er ook gebruik van kunt maken. Elementaire dingen, die vaak volslagen onbekend zijn. Voorlichten dus! TV-programma's zouden daarbij goed helpen, denk ik.
Maartje1990 schreef:bterlaan schreef:Maartje, ik hoop dat je aan het spotten was, maar voor de zekerheid: de wilde paarden zoeken wel degelijk een droge plek op om te liggen en om te schuilen. Dat kunnen onze huispaarden niet, omdat ze op een relatief klein plekje met een hek eromheen gehouden worden. Daarom moeten wij er ook voor zorgen, dat er een droge plek is. Punt. Mijn paarden leven in een open stal- systeem, met enorme weiden en een schuur met stro waar ze in kunnen, maar niet hoeven. Ze mogen het helemaal zelf uitzoeken. En reken maar, dat ze binnen staan als het giet of als de vliegen erg zijn. Na een hitteperiode blijven ze wel vaak buiten in de regen staan omdat de vliegen dan weg zijn en ze En liggen doen ze ook in de schuur. Veel mensen hebben niet eens een greintje basis-kennis over paarden. Dat het vluchtdieren zijn en dus schrikachtig, dat het kuddedieren zijn en dus niet alleen horen, en dat ze een hierarchie hebben in de groep waar je als mens mee rekekning moet houden, maar er ook gebruik van kunt maken. Elementaire dingen, die vaak volslagen onbekend zijn. Voorlichten dus! TV-programma's zouden daarbij goed helpen, denk ik.
ja, oke daar heb je opzich ook wel gelijk in. Maar helemaal spottend is het niet bedoelt. Ik heb zelf ook een grote inloopstal met een wei dus waar ze ook wel in gaan staan met regen (of als het heel warm is!) maar ik vind/denk persoonlijk dat het 'slechter' is dat de meeste paarden gewoon 24/7 op stal staan dan die paarden die 24/7 buiten staan zónder stal
Inoterry schreef:Tsja, hier in de buurt zie je dat ook heel erg. De ouders kopen een pony voor de kinderen want dan hebben ze er een paar uur geen omkijken meer naar. En dan zie je een kind van 6 à 7 op een pony in volle galop zonder ijzers op het asfalt op een zadeltje wat als een wip op en neer klettert. Of de kinders jagen een 2.5 jarige een uur aan een stuk over een hindernis van 1.20. De smid mag wel komen maar dan wel de goedkoopste van het hele stel, dus de voeten zien er na het kappen nog niet uit. Dat soort dingen zijn hier in de buurt heel normaal.
Relien schreef:nou vind ik wel dat veel mensen ook meldingen maken terwijl de paarden het wel gewoon goed hebben hoor.
dat vertellen ze niet maar er zijn al 3 mensen bij ons op stal komen staan omdat ze telkens de dierenbescherming op hun dak kregen omdat mensen aan het klagen waren. die paarden komen bij ons rechtstreeks van het dijkje af waar ze stonden nou geen ribje te zien. lekker goed in de vacht wel blubber op de haren maarja wat wil je. hoeven waren ook goed verz..
Maartje1990 schreef:Citaat:Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben
ik zie niet in wat hier nu zo erg aan is? de wilde paarden vroeger zullen ook niet altijd even een droog ligplekje hebben gehad!! Nee hoor.. ze hebben groot gelijk... we moeten inderdaad die paarden een droge lig plek geven.. want weet je wat pas goed is? je paard 24/7 op stal behalve natuurlijk als er een uurtje flink gedressuurt en gesprongen wordt! op een stal met overal tralies en af en toe een soortgenoot die voorbij komt lopen en als hij veel geluk heeft kan hij met z'n neus tegen de neus van de buurman/vrouw komen! ja.. dat is natuurlijk hét paardenleven
Inoterry schreef:Zonder ijzers in volle galop over het asfalt. En niet 1 keer, dagelijks.
Maartje1990 schreef:Inoterry schreef:Zonder ijzers in volle galop over het asfalt. En niet 1 keer, dagelijks.
beter zonder ijzers dan met.. niet dat ik het goed vind dat je in volle galop dagelijks over het asfalt galloppeert hoor
@ yamcha: ze had het over gallopperen op asfalt zonder ijzers
Maartje1990 schreef:Citaat:Mensen laten bijvoorbeeld de paarden buiten in de modder staan, zonder dat ze een droge ligplek hebben
ik zie niet in wat hier nu zo erg aan is? de wilde paarden vroeger zullen ook niet altijd even een droog ligplekje hebben gehad!! Nee hoor.. ze hebben groot gelijk... we moeten inderdaad die paarden een droge lig plek geven.. want weet je wat pas goed is? je paard 24/7 op stal behalve natuurlijk als er een uurtje flink gedressuurt en gesprongen wordt! op een stal met overal tralies en af en toe een soortgenoot die voorbij komt lopen en als hij veel geluk heeft kan hij met z'n neus tegen de neus van de buurman/vrouw komen! ja.. dat is natuurlijk hét paardenleven
Inoterry schreef:Maartje1990 schreef:
beter zonder ijzers dan met.. niet dat ik het goed vind dat je in volle galop dagelijks over het asfalt galloppeert hoor
Inoterry schreef:Maartje1990 schreef: