Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
tessii1991 schreef:Hopelijk is dit de verdachte en kan die ene flinke straf krijgen...
brenpasbeau schreef:hij is op hete daad betrapthij was een val aan het grave.
hoe ik aan deze info kom zeg ik niet maar het is betrouwbaar
Citaat:Het mysterie rond de sadistische valkuilen met scherpe metalen pinnen, verstopt onder de wandelpaden van de bossen van Helden, lijkt opgelost. Gisteren arresteerde de politie een man die al eerder nadrukkelijk werd verdacht van de nooit opgehelderde brandstichtingen die het Limburgse dorp in 2006 teisterden.
Het gaat om de plaatselijke imker en ongediertebestrijder Johan van L. (37). De politie vermoedt dat hij meer weet van de gruwelkuilen, die eerder dit jaar voor grote onrust zorgden. In de diepe kuilen, verborgen aangelegd in bospaden, lagen grote betonblokken waarin lange metalen pinnen waren vastgegoten. Bij toeval werden ze ontdekt. Eén keer raakte een man lichtgewond bij een val in een kuil.
Van L. werd gistermorgen vroeg met grote politie-inzet in zijn ouderlijk huis in Helden van zijn bed gelicht. Politie en justitie willen niets zeggen over de arrestatie van Van L., behalve dat hij mogelijk betrokken is bij de kuilenzaak. Zijn 77-jarige vader zegt te weten waarom. "Johan heeft met de zaak niets te maken. Johan is opgepakt omdat hij en ik weten wie de daders zijn van die valkuilen. We zijn daar honderd procent zeker van. Maar we zeggen niet wie het zijn. We hebben geen zin in problemen. Dat zijn vrienden, maar ook mensen met wie je beter geen ruzie kunt krijgen. Ze wonen hier zo'n 25 kilometer vanaf, in Limburg. Meer zeg ik niet".
Johan van L. heeft in Helden een eenmanszaak als imker. Op internet noemt hij zich De Bijenman. De 37-jarige ongediertebestrijder, die nog bij zijn ouders woont en op een sociale werkplaats werkte, staat bekend als een 'eenvoudige geest'.
Zelf schrijft hij op het web: "Ik ben een dierenvriend in hart en ziel. Vooral paarden zijn mijn hart en ziel. Daar geef ik alles voor. Alleen ben ik ook op zoek naar een leuke meid die ook van dieren houdt."
Dat Van L. bij de recherche in beeld is gekomen als verdachte, is weinig verwonderlijk. In 2006 werd Helden geteisterd door een onbekende pyromaan die 's nachts auto's, containers en tuinheggen in brand stak. Van L. werd in dat jaar op heterdaad betrapt en veroordeeld voor een brandstichting in het vlak bij Helden gelegen dorpje Grashoek, waar hij toen woonde. Justitie heeft hem toen alleen kunnen veroordelen voor die ene brand waarbij hij is betrapt. Van L. heeft de andere branden nooit bekend en technisch bewijs ontbrak volledig. Wel stopten de branden na zijn arrestatie even plotseling als ze begonnen waren. Van L. woonde in Grashoek zelfstandig. In die periode maakte hij zo veel schulden dat hij persoonlijk failliet werd verklaard en er een schuldsaneringsregeling werd getroffen. Van L. keerde weer terug naar 'hotel mama', zoals zijn stiefmoeder zijn ouderlijk huis noemt.