Met olympisch goud stapte dressuuramazone Anky van Grunsven dinsdag in Hongkong uit de ring en het eerste wat ze zei was: ,,Dit nooit weer.''
De Brabantse superkampioene bekende een vreselijke week achter de rug te hebben. ,,Ik stond stijf van de stress. Nog nooit heb ik zo onder spanning gestaan. Voortdurend moest ik mezelf inpeperen rustig te blijven. Zo ben ik nog nooit geweest.''
,,Ongelooflijk'', was haar tweede reactie, zich realiserend dat ze nu drie keer olympisch goud heeft. ,,De afgelopen dagen waren verschrikkelijk, maar dit maakt alles goed. Ik heb op safe gereden, geen risico's genomen. Gezien de andere resultaten moest dat voldoende zijn. Het is gelukt.''
Ook trainer en man Sjef Janssen meldde dat het zware dagen waren geweest. ,,Zoals dat hoort bij de Spelen. Voor ons is dit evenement nooit gemakkelijk. Er is altijd wat. Maar het is de moeite waard. Want aan het einde komt het altijd weer goed met ons.''
,,Anky was anders dan anders in de voorbereiding op de finale'', vervolgde Janssen. ,,Er is ook zoveel gebeurd. Bovendien was Salinero goed, maar niet supergoed. Het maakt niet uit. Vooraf wisten we dat het pittig zou worden hier. We hebben ons er doorheen geslagen.''
Nooit meer? ,,Natuurlijk gaan we door'', zei Janssen. ,,Over twee jaar bij de WK is Salinero pas 16. Vergeet niet dat Anky's vorige toppaard Bonfire op 18-jarige leeftijd nog olympisch goud won. Wat mij betreft is het nog lang niet voorbij.''
Klik hier voor het bekijken van de kur.
Verwant artikel:
[VN] Anky van Grunsven en Salinero opnieuw Olympisch Goud!