"Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:42

www.nieuwsblad.be

De Belgische Volksvertegenwoordigers Hilde Vautmans en Herman De Croo (beiden Open VLD) verwachten meer voorzichtigheid van het autoverkeer ten opzichte van paarden. Samen met ruiter Ludo Philippaerts trokken ze in Meeuwen-Gruitrode op pad om op de gevaren voor ruiters in het verkeer te wijzen.

De paardensport stijgt de laatste jaren in populariteit', meldt Hilde Vautmans. 'De grootste paardenfederatie kent een groei van 38procent. Limburg telt ongeveer 3.860beoefenaars van de paardensport', voegt ze eraan toe. 'We willen met deze actie vooral een hoffelijkheidscampagne bij de automobilist starten. De wettelijke regelgeving is er al, maar we merken dat bestuurders te weinig rekening houden met paarden op de weg. Zo staat in het reglement dat een autobestuurder altijd moet afremmen als hij een paard nadert. Als het paard schrik heeft, wordt de automobilist zelfs geacht volledig te stoppen. Maar bijna niemand is daarvan op de hoogte. Een paard kan schrikken als een auto langs hem raast. Het gaat om een dier waar geen rem op staat. En de grootste nachtmerrie voor een ruiter is dat z'n paard onder de wagen terechtkomt. Een gewond paard moet afgemaakt worden.'

Tussen 1999 en 2004 vielen er jaarlijks 24slachtoffers, waaronder telkens een dode. In 2005 en 2006 daalde het aantal tot vijftien, waaronder vijf zwaargewonden. 'De daling is te verklaren door het grote aantal ruiter- en menpaden die de laatste jaren aangelegd zijn. Maar om tot bij zo'n pad te raken, moeten we nog steeds een stuk over de openbare weg. Ook ik hou steeds mijn hard vast. Gelukkig heeft mijn paard geen angst van auto's, maar wel van alles wat langs de weg gebeurd, zoals een vuilzak langs de straat, of een rolluik dat naar beneden wordt gelaten. Uit angst springt mijn paard opzij. Als een wagen net voorbij raast en niet uitwijkt, zou ik onder het voertuig terecht kunnen komen. Het is schrikwekkend hoe sommige bestuurders voorbij scheuren zonder afstand te bewaren', zegt de volksvertegenwoordiger nog. 'Wij willen dat de bestuurders wat meer hoffelijkheid tonen.'

Vautmans en De Croo zullen aan staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) vragen een sensibiliseringscampagne te starten.

F3nn3

Re: "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:55

Zo lag ik gister nog bijna onder een auto met mijn pony omdat we aangevallen werden door een zwaan (met jongen) . De zwaan zat verstopt in het riet.. ben me dood geschrokken, het scheelde erg weinig!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:00

Ongelukjes buiten de auto's om zijn natuurlijk zo gebeurd, ook ik heb geregeld in de sloot gezeten door vogel, bloemtje o.i.d. Tuurlijk moeten automobilisten rekening met paard en overige dieren houden, Maar het wekt ook ergenis voor de niet paarden mensen. En ook omdat er steeds meer paarden komen, steeds meer ruiters/amazone's. Ik weet nog wel een paar jaar geleden als je toen een paard tegen kwam, ik keek mn ogen uit. In het weekend alleen al kom ik 5 verschillende tegen. En daarbij aangezien wij niet meer langs het fietspad mogen en je daar een boete voor kan krijgen, en wij massaal (Niet dus!) op de 80 km weg gaan rijden. Vraag ik me af, hoe je dan ongelukken wil gaan verkomen..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:01

Wel wel wel, het is dus de paardrijdende politiekers ook al opgevallen dat automobilisten langs je paard razen en zelfs nog durven claxoneren. Ben benieuwd naar die campagne. Als het het clipje is dat ik sedert dit weekend op tv heb gezien met dat weigerend springpaard ben ik wel bang dat het niet veel zal uithalen. Geen autobestuurder die de link legt tussen een weigerend springpaard en eentje op de openbare weg. Zelfs ik snapte niet wat de bedoeling ervan was. Nu ik bovenstaand artikel lees snap ik het wel. Maar wel fijn dat meneer De Croo zich ervoor wilt inzetten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:03

Joto schreef:
Ongelukjes buiten de auto's om zijn natuurlijk zo gebeurd, ook ik heb geregeld in de sloot gezeten door vogel, bloemtje o.i.d. Tuurlijk moeten automobilisten rekening met paard en overige dieren houden, Maar het wekt ook ergenis voor de niet paarden mensen. En ook omdat er steeds meer paarden komen, steeds meer ruiters/amazone's. Ik weet nog wel een paar jaar geleden als je toen een paard tegen kwam, ik keek mn ogen uit. In het weekend alleen al kom ik 5 verschillende tegen. En daarbij aangezien wij niet meer langs het fietspad mogen en je daar een boete voor kan krijgen, en wij massaal (Niet dus!) op de 80 km weg gaan rijden. Vraag ik me af, hoe je dan ongelukken wil gaan verkomen..

Misschien dat ze de wetgeving gaan aanpassen dat je wel op het fietspad mag. je mag toch altijd in de berm rijden of ik heb ik dat verkeerd op?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:05

Fijn initiatief waar verder weinig rekening mee zal gehouden worden door "niet paarden" automobilisten...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:05

Nou blijkbaar ook niet meer ([VVDD] Boete shet niet op de weg),
Gelukkig hebben ze hier voor ons tussen de autoweg en fietspad een soort ruiterpaadje gemaakt (wij reden altijd door de berm naast fietspad mag dus niet meer), Nu is het niet bepaald veilig tussen de bomen. Het is natuurlijk super dat ze zich hier voor willen inzetten. Moet ook wel met zoveel paardrijdendvolk, maar die krijg je ook steeds meer.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:35

Ik vind het een goede zaak, goed initiatief van mijn 'dorpsgenoot' Ludo. Ik woon slechts 2km van de bossen vandaan maar om daar te komen moet ik een klein stukje over de openbare weg. Er is geen fietspad en slechts een smalle berm. Ook al duurt dat stukje maar 5 minuten, ik houd er altijd mijn hart vast. Ze scheuren echt als idioten langs je heen. Ik had al heel vaak een buitenspiegeltje eraf kunnen trappen, zo dicht durven ze te passeren. Gelukkig is mijn paard erg cool maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren. Als het even kan, vraag ik altijd of mijn vriend even mee gaat met de fiets tot aan het begin van het bospad. Met 2-en ben je nu eenmaal wat breder.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:42

Oef, eindelijk gaat er een lampje branden bij de ietwat paardgeëngageerde politicus Haha! Door een omleiding is het nu erg druk op het rustige landweggetje bij ons aan de stal, sommige auto's geven maar al te graag wat meer gas als ze je voorbij komen, of ze gaan claxoneren Lachen Ik mag zels geen paard, dat 200m verder op de wei staat, alleen gaan halen, omdat ze zo dicht komen dat ik af en toe een autospiegel tegen mijn arm krijg Haha! Dus nu verspert de begeleider dan maar eventjes de weg, om te proberen om ongelukken te voorkomen.
Heb de reclame op tv nog niet gezien trouwens...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:28

goed dat ze er iets mee gaan doen, gelukkig schrikt mijn paard vrijwel nooit,
maar er kan natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:37

Eindelijk zou ik zo zeggen! Nou te hopen dat het iets uithaalt ook...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:56

petraaken schreef:
Als het het clipje is dat ik sedert dit weekend op tv heb gezien met dat weigerend springpaard ben ik wel bang dat het niet veel zal uithalen. Geen autobestuurder die de link legt tussen een weigerend springpaard en eentje op de openbare weg. Zelfs ik snapte niet wat de bedoeling ervan was. Nu ik bovenstaand artikel lees snap ik het wel. Maar wel fijn dat meneer De Croo zich ervoor wilt inzetten.

Nee hoor, dat is reclame voor één of ander automerk Haha!, er is zo ook een soortgelijk reclamespotje over turnsport (waarbij een turner in volle snelheid tegen de grond smakt, met de tekst "turnen heeft ons veel geleerd over airbags"). Gewoon een kwestie van in de olympische sfeer te blijven met hun reclame geloof ik..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:10

het zijn over het algemeen wel de automobilisten die het doen. sommigen hebben zelfs het lef om nog hard langs je heen te gaan als je met je arm een gebaar maakt of ze hun vaart wat willen minderen..
Daarin tegen vind ik dat de motorrijders wel een pluimpje verdienen. ze rijden altijd rustig langs on heen met een rustige motor. of ze gaan zelfs stil staan. misschien omdat ze weten hoe kwestbaar je in het verkeer kan zijn

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:19

Ja ik merk ook dat motorrijders het beter doen dan autobestuurders. De 2e keer dat ik op buitenrit ging kwamen we een motorbende tegen (tegengestelde richting) van zeker 100 motoren - één of andere tocht die ze deden. Ik was zooooooooooooo bang, en toen gingen ze allemaal stapvoets passeren, sommige stopten zelfs en enkele legden zelfs hun motor stil (niet dat dat nog veel uitmaakte want ze waren met zoveel).

Die hadden toch wel mijn respect hoor.

M'n pony bleef gelukkig vrij rustig (er was nog een paard mee) en enkele meters verder schrok ze zich dan te pletter van een blaffende hond die tegen de afsluiting opsprong. Lachen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:22

Halleluja! Ik lag is bijna onder een onbeschofte vrachwagen... of eerder onbeschofte chauffeur!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:24

Lieke_M schreef:
Ja ik merk ook dat motorrijders het beter doen dan autobestuurders. De 2e keer dat ik op buitenrit ging kwamen we een motorbende tegen (tegengestelde richting) van zeker 100 motoren - één of andere tocht die ze deden. Ik was zooooooooooooo bang, en toen gingen ze allemaal stapvoets passeren, sommige stopten zelfs en enkele legden zelfs hun motor stil (niet dat dat nog veel uitmaakte want ze waren met zoveel).

Inderdaad... Maar dan hebben we het over de échte motors, niet de pubers met hun verdomde brommertjes. De eerste keer dat ik buitenreed ben ik er zo een groepje van drie tegengekomen, ze kwamen uit een zijweg achter ons uit, ging heel goed, waren heel rustig. Toen ze vlak naast ons waren vonden ze het 'veilig' genoeg om opeens volle gaas te geven... Paard heeft bijna één van die gastjes van zijn brommertje gelopen, zo schrikken. Bijgevolg: brommers/motors zijn het enige waar ze schrik van heeft.
Een latere wandeling echter vijf/zes motorrijders tegengekomen, paard begon op 200meter afstand al wat te 'panikeren' (achteruit willen, willen omdraaien), heb de motorrijders teken gedaan om te vertragen.. Ze zijn rustig gestopt, paard nog steeds bang, motorrijders waren zo geweldig om gewoon allemaal hun motor stil te leggen, te wachten totdat ik voorbij was en een goeie 100meter verder was voordat ze hun motor terug starten... SUPER vind ik dat, daar zouden veel chauffeurs van kunnen leren!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:26

Lieke_M schreef:

Inderdaad... Maar dan hebben we het over de échte motors, niet de pubers met hun verdomde brommertjes. De eerste keer dat ik buitenreed ben ik er zo een groepje van drie tegengekomen, ze kwamen uit een zijweg achter ons uit, ging heel goed, waren heel rustig. Toen ze vlak naast ons waren vonden ze het 'veilig' genoeg om opeens volle gaas te geven... Paard heeft bijna één van die gastjes van zijn brommertje gelopen, zo schrikken. Bijgevolg: brommers/motors zijn het enige waar ze schrik van heeft.
Een latere wandeling echter vijf/zes motorrijders tegengekomen, paard begon op 200meter afstand al wat te 'panikeren' (achteruit willen, willen omdraaien), heb de motorrijders teken gedaan om te vertragen.. Ze zijn rustig gestopt, paard nog steeds bang, motorrijders waren zo geweldig om gewoon allemaal hun motor stil te leggen, te wachten totdat ik voorbij was en een goeie 100meter verder was voordat ze hun motor terug starten... SUPER vind ik dat, daar zouden veel chauffeurs van kunnen leren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:43

tantjeuh schreef:
SUPER vind ik dat, daar zouden veel chauffeurs van kunnen leren!

Mijns inziens zouden ruiters moeten leren dat zo´n paard niet op de openbare weg hoort: je bent een gevaar voor de samenleving.
Ook paarden die naar huis rennen na een val van de ruiter horen mijns inziens niet op de openbare weg. Dat is een ongeleid projectiel van 500+ kilo wat op de samenleving losgelaten wordt.

Elke verkeersdeelnemer moet ervan uit kunnen gaan dat iedereen het voertuig veilig en betrouwbaar beheerst.
Het ergste wat de ruiterij kan overkomen is dat een paard een uitzonderingspositie krijgt en niet als voertuig dus de ruiter niet volwaardig verkeersdeelnemer gezien wordt.
Zorg dat je een volwaardig verkeersdeelnemer BENT; beheers je voertuig en ken de regels.

hc

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:50

Motorrijders zijn idd veel hoffelijker da automobilisten.
Vaak gaan wij ook midden op de weg rijden,als er zo'n achterlijke aan komt gegast, dan moeten ze wel afremmen, anders kunnen ze er niet langs en dan pas gaan we aan de kant.
Als een auto netjes gas terug neemt of in de berm gaat rijden , dan steken we ook altijd beleefd onze hand op .....zo van, bedankt, jij snapt het in ieder geval.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:54

Huertecilla schreef:
tantjeuh schreef:

Mijns inziens zouden ruiters moeten leren dat zo´n paard niet op de openbare weg hoort: je bent een gevaar voor de samenleving.

Groot gelijk heb je Clown. In mijn geval was dat jammer genoeg pas de tweede keer dat mee naar buiten ging, had ze de keer daarvoor (buiten het schrikken) nergens op gereageerd, en heb ik dus ook pas die keer door gekregen daar paardlief toch wel een beetje een angst gecreeerd had voor motors/brommers Haha!. Ondertussen is die angst heel wat minder, door véél brommers/motors te laten passeren langst de piste waar ik train (die afgesloten is), en is ze nu wél perfect beheersbaar... Ze heeft nog steeds bang, maar zal geen rare dingen doen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:56

Ben het eens met hc. Ik vind ook dat je je dier moet kunnen beheersen. Het gaat mij alleen om de omstandigheden waarbij er onnodig gevaar wordt uitgelokt. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik mijn paard netjes onder controle kan houden in het verkeer, zolang mijn mede weggebruiker ook hoffelijk is. Als er echter een idioot mij en mijn paard in gevaar brengt door zijn rijgedrag dan kan ik het gedrag van mijn paard noch dat van mij voorspellen. Wij moeten als volwaardig deelnemer in het verkeer gezien worden, echter als de zgn. 'zwakke' weggebruiker zoals de fietser. Daar moet het gedrag van automobilisten op aangepast worden, daarvoor is zo'n campagne heel nuttig.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Huertecilla schreef:
tantjeuh schreef:

Ook paarden die naar huis rennen na een val van de ruiter horen mijns inziens niet op de openbare weg. Dat is een ongeleid projectiel van 500+ kilo wat op de samenleving losgelaten wordt.

Elke verkeersdeelnemer moet ervan uit kunnen gaan dat iedereen het voertuig veilig en betrouwbaar beheerst.
Het ergste wat de ruiterij kan overkomen is dat een paard een uitzonderingspositie krijgt en niet als voertuig dus de ruiter niet volwaardig verkeersdeelnemer gezien wordt.
Zorg dat je een volwaardig verkeersdeelnemer BENT; beheers je voertuig en ken de regels.

hc

Dan zul je een paard nooit kunnen leren wat buitenrijden is, aangezien hij dan toch altijd de eerste keren even zal schrikken. Ik rijd een 3-jarige merrie waarmee ik ook buiten rijd, meestal is mijn vriend erbij en die plukt me dan van de weg af als ze van het fietspad afspringt wegens monsterachtige brievenbussen en levende putten Haha! Ik zorg wel dat mijn vriend mee is als we langs de weg gaan.
Maar ik zou nog bijna beter óp de weg kunnen rijden want fietsen en al die andere bewegende en geluidmakende dingen zijn nog veel enger dan bijvoorbeeld een enorme vrachtwagen of tractor Vork

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:01

Bij onze manege moeten we soms paarden uit de wei halen,
en dan moet je ermee terug langs de weg.
Zelden houden mensen er rekening mee en scheuren en veel te hard langs!
Zeker gevaarlijk als ze zo de bocht om komen scheuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

Leuk artikel, maar 1 ding begrijp ik niet..... wat doen paarden die bang zijn voor auto's, en paarden zonder remmen op de openbare weg?
Ik ga toch ook niet in een auto zonder stuur en zonder remmen rijden Verward Mag ik niet eens, trouwens

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:07

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om paarden te laten wennen aan verkeer in een goed afgesloten buitenbak langs een drukke weg, bijvoorbeeld. Er is altijd een eerste keer dat je op de openbare weg komt. Ook wij moeten eerst een rustig weggetje door, alvorens we in de velden komen, maar door de omleiding is het er nu ook erg druk. Gelukkig houden de meeste auto's wel rekening met de paarden, en zijn de paarden het verkeer gewend, maar als automobilisten maar rakelings langs je scheren en dan nog eens gaan claxoneren ook, kan ik je niet garanderen dat mijn paard er koel onder blijft (gelukkig is ze dat wel, maar je weet nooit...)