Open wonden met maden bij ernstig verwaarloosde pony

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Open wonden met maden bij ernstig verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:34

www.gelderlander.nl

Een van de pony's van de Culemborger had een wond in de nek van 20 bij 20 centimeter. Er kropen maden uit terwijl het dier kreunde van de pijn.

Uit die wond kwam een penetrante geur van rottend vlees. Ook op de bil had de pony een wond waar maden uit kropen. De dierenarts kon niets anders doen dan het dier uit het lijden te verlossen.

"Misschien heb ik dat wat verkeerd ingeschat, dat geef ik eerlijk toe" , zei de eigenaar, een 57-jarige Culemborger, gisteren bij de Arnhemse rechtbank.

De overige tenlasteleggingen van het openbaar ministerie wees de man, die in de jaren negentig al twee keer eerder is veroordeeld wegens het toebrengen van nodeloos dierenleed, van de hand.

En het is een waslijst. Dat twee pony's doodgingen, dat is de natuur. En dat hij dat niet gemeld had, kwam door het weekeinde. De rechter hield de man gisteren voor dat campinggasten van een nabijgelegen camping alarm hebben geslagen over de dode dieren. Pas daarna heeft de man actie ondernomen en het dier afgedekt.

Een was volgens een toegesnelde dierenarts enkele uren dood, de ander al dagen. Vogels hadden een oog van het kadaver al uitgepikt.

De man meent dat de dood van de paarden hem niet is toe te rekenen. "Dat er een dood gaat, dat is de natuur", aldus de verdachte. "Ik heb ze goed verzorgd. Ja misschien niet voor de volle 300 procent. En ik was er niet 24 uur per dag bij."

" Maar had u dan niet de zwangere pony's dichter bij uw huis kunnen zetten, zodat die betere zorg konden krijgen, de dierenarts heeft al eerder een veulen uit een pony moeten zagen", hield de rechter de verdachte voor. " Maar daar ben ik ook niet 24 uur per dag", zei de verdachte.

Ook hadden de pony's een droge plek waar ze konden liggen, zoals de wet voorschrijft, meent de verdachte. Alleen, de deur van de schuur was dichtgewaaid. "Hij zat niet op slot zoals de Algemene Inspectiedienst zegt. Ik weet ook niet waarom ze dat zeggen."

De man had op twee terreinen in Culemborg pony's staan, aan de Weithusen en aan de Beusichemsedijk. Bij elkaar zeventig dieren. Hij is ze inmiddels kwijt: de pony's zijn in beslag genomen en verkocht. Na aftrek van kosten kreeg de man daar 7.500 euro voor terug. "Iets waar ik me goed genaaid bij voel" , snauwde de verdachte, die betoogde dat de prijs voor een pony veel hoger ligt.

Officier van justitie S. Buist toonde zich niet onder de indruk. "Ik geloof best dat er meer geld wordt gevraagd. Maar dat hangt er ook van af wat een pony kan. Of je er een kar mee kunt trekken, bijvoorbeeld."

Hij eiste tegen de man boetes, met een totaalbedrag van 7.650 euro. Van dat bedrag is 6.500 euro voorwaardelijk. Verder vroeg hij om een werkstraf van 120 uur en een maand voorwaardelijke celstraf. Ook wil hij een jaar lang stillegging van het bedrijf van de man.

"De verdachte zegt dat hij op dezelfde voet verder wil. Ik hou mijn hart daarvoor vast", aldus Buist.

De advocaat pleitte voor een lagere boete. Ook vind hij dat de man zijn bedrijf zou moeten kunnen voortzetten. "Het boerenbedrijf zit hem in zijn genen. Zonder dat heeft hij geen bestaansrecht, vindt hij zelf." Uitspraak 21 augustus.

Klik hier voor een foto.

TanteSabien

Re: Open wonden met maden bij ernstig verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:39

waar gaat het toch heen met de wereld

MyWup

tja...wat moet je hiervan zeggen?
bezint eer gij begint...dieren hebben is een grote verantwoordelijkheid!!
bah, maar zulke mensen zullen er altijd zijn helaas!

MirK

Zelfreflectie is de sleutel...maarja das ook een kunst apart.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:40

Voortzetten bedrijf?? Belachelijk!! Als zelfs de officier van justitie deze uitspraken doet (hij houdt zijn hart vast) dan is het voor mij wel overduidelijk dat deze man geen enkel recht heeft om ooit nog dieren te houden!!

Mijns inziens verdient deze man een veel hogere straf waar ik me verder niet in detail over uit zal laten.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:41

sorry, hier heb ik even geen woorden voor. Zelfs als hij een jaar stillegging van zijn bedrijf krijgt, betekent dat dus dat hij na dat jaar gewoon weer verder kan zoals hij voor die tijd bezig was. Dat moet toch niet kunnen?
Zo iemand moet toch helemaal geen dieren meer mogen houden?

Lies_Smit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:42

Ah wat zielig voor de pony, en die man weg ermee!! Boos!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:42

Van zo'n man kan je alleen maar Misselijk ......bah

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:44

dat ze dat geld nog aan die man geven zeg!!!! belachelijk!!! Geef het dan aan een of andere stichting die die beesten opvangt enzo

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:44

Ze kunnen hem toch een verbod op het houden van dieren opleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:45

Cayenne schreef:
"Misschien heb ik dat wat verkeerd ingeschat, dat geef ik eerlijk toe" , zei de eigenaar, een 57-jarige Culemborger, gisteren bij de Arnhemse rechtbank.

Ziet zichzelf de kop van deze man in elkaar rammen tot er niets meer van over is en zegt vervolgens: "Oh nouja, misschien heb ik het wat verkeerd ingeschat!"
Wat een l*l! Ik mag hopen dat het LID minstens 1 keer per week langs gaat bij deze man. Belachelijk dat hij zijn bedrijf mag voortzetten. Lang leve het misselijke rechtssysteem van NL. Deze man verdient het om op dezelfde manier behandeld te worden als wat hij met die pony's heeft gedaan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:00

Jee das hier dichtbij.
Waarom mag die man gewoon weer paarden houden dan??

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:16

Omdat we hier in Nederland zulke goede regeltjes hanteren, ongelovelijk, onze nederlandse regelgevers zouden eens moeten kijken hoe het er in Amerika toe gaat en daar een voorbeeld aan nemen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:18

Het werkt hier niet zoas in Amerika, was het maar waar!
Ken iemand die bij de organisatie werkt die deze dieren inbeslag hebben genomen en geloof mij dat zij het ook graag strengen willen zien hoor!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:30

Ja inderdaad, in Amerika weten ze wel van aanpakken en zelfs dan vind ik het soms nog te licht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:33

Cayenne schreef:
De advocaat pleitte voor een lagere boete. Ook vind hij dat de man zijn bedrijf zou moeten kunnen voortzetten. "Het boerenbedrijf zit hem in zijn genen. Zonder dat heeft hij geen bestaansrecht, vindt hij zelf." Uitspraak 21 augustus.

Stukje 10 keer gelezen maar snap het nog niet helemaal. Waren deze 70 dieren zjin living? Het boerenbedrijf waar hierboven naar verwezen wordt? Of was dit "hobby" en heeft hij ergens nog een stal met koeien/varkens/kippen en is iemand daar al eens wezen kijken?

Als hij deze dieren bedrijfsmatig had dan is het inderdaad jurisch moeilijker, omdat je daarmee iemand zijn brood afneemt. Als iemand bedrijfsmatig dieren houdt kan je hem dit niet zomaar verbieden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben van mening dat deze man een verbod moet krijgen voor het houden van dieren, tot de kleinste knaagjes aan toe. Maar ik kan me goed voorstellen dat de rechter en de AID hier een flinke kluif aan hebben, omdat ze gebonden zijn door wetgeving, welke geen onderscheidt maakt tussen een bedrijf met dieren of wasknijpers.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:34

Nou zeg, die man die weet toch wel dat zijn pony dood ligt te gaan?! Gaaaap:( Wat een dombo zeg, en dat hij dan ook nog eens zijn bedrijf voort mag zetten! Dat slaat helemaal nergens op!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:40

ik snap niet dat ze deze man geen ontzeggeing geven! het boerenbedrijf zit hem in de genen,moet niet gekker worden! het laten verrotten van dieren ook dan zeker!
je snapt niet waar dat heen moet,die kerel heeft hier echt niets van geleerd.
arme dieren!

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:35

OMG! Verdrietig

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:37

Die kerel moeten ze echt gewoon opsluiten en niet meer loslaten.
Dieren zijn zoals in artikel staat al meerdere keren in beslag genomen.
Boerenbedrijf? Grotere onzin bestaat niet. Al noemde ik hem als kind wel de 'stoute boer'. Hij heeft een bouwvallig huis en een paar bouwvallige schuren en een stuk grond vol met gevaarlijke objecten. En iedere keer weer een heleboel verwaarloosde dieren. Alles gewoon bij elkaar. Merries en hengsten. Stuk grond waar kudde dieren liep (uiterwaarden) is van gemeente of rijkswaterstaat.
Voor zichzelf kan ie al niet zorgen, laat staan voor alle dieren die hij iedere keer verzamelt.
Als het hoogwater was en de pony's dreigden te verdrinken haalde hij ze niet uit de uiterwaarden. Heeft ze gewoon laten lopen. Tot de gemeente de dieren eruit haalde en ze netjes thuisbracht (paar kilometer afstand).
Hij woont grenzend aan een woonwijk. Zijn broer woont er naast. Zat helemaal geen bouwbestemming op dat stukje grond. Maar omdat deze vent er elke keer zo'n troep van maakte mocht broer een toezichtswoning bouwen. Is niets veranderd sinds die tijd. Broer is OF net zo erg OF hij heeft de ramen geblindeerd, want het is echt dieronterend om te zien hoe deze kerel zijn dieren houdt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:40

Citaat:
Hij eiste tegen de man boetes, met een totaalbedrag van 7.650 euro. Van dat bedrag is 6.500 euro voorwaardelijk. Verder vroeg hij om een werkstraf van 120 uur en een maand voorwaardelijke celstraf. Ook wil hij een jaar lang stillegging van het bedrijf van de man

...en zo houd het rechtssysteem de verwaarlozingen en mishandelingen zelf in de hand..dus buiten de schuld om van die smerige klo*tzak die zo met dieren omgaat, valt justitie en de wetten ook behoorlijk wat kwalijk te nemen. Geen goed woord voor over !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:42

Dat die vent nog geld kreeg voor de verkoop van zijn paarden. Schandalig!!! Stoom uit je oren

Het wordt echt hoog tijd dat die wetten in ons land gaan veranderen!! Diervriendelijker worden en dit soort mensen keihard afgestraft worden. Hamer

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:44

Echt vreselijk hoe mensen soms met hun dieren omgaan! Ik snap dat het moeilijk is om zoveel dieren te houden maar begin er dan niet aan of laat het niet zo schandalig uit de hand lopen...
Ik vind dat hij een verbod op het houden van dieren moet krijgen omdat hij zijn kans nu wel verspeelt heeft! Ik geloof niet dat hij het de volgende keer beter zou doen! Gelukkig zijn de pony's/paarden weg en ik hoop voor hun op een beter leven!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:57

Wat deze man uithaalt verdient de naam bedrijf uberhaupt niet! De gemiddelde koe, geit of schaap heeft het bij een commerciele boer een stuk beter. Je beledigt die mensen ermee zijn handeltje een bedrijf te noemen. Aanklooien, sjoemelen en rommelen, dat is het en dat allemaal voor een paar centen, want daar kan nooit een goede pony vandaan komen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:11

De enige straf voor zo iemand is: Laten lijden!
Zoals die dieren ook hebben moeten doen.