De FEI heeft foto's online gezet van het vertrek en de aankomst van de verschillende Olympische paarden tijdens de transporten. De foto's geven een erg mooi beeld van de actuele gebeurtenissen rondom het transport en alles wat daarbij komt kijken.
Op 29 juli vertrokken de eerste Olympische paarden vanaf Schiphol, Amsterdam. Klik hier voor de foto's.
Op 30 juli vertrokken de Engelse paarden vanaf Stansted Airport, Engeland. Klik hier voor de foto's.
De eerste paarden arriveren in Hong Kong: Klik hier voor foto's.
Ik heb vroeger op Schiphol in de vluchtafhandeling gewerkt en heb dan wel eens met mijn neus voorop gestaan als er weer eens paarden ingeladen werden. Geweldig zoals die dieren het allemaal ondergaan. ik vond het toen doodnormaal, maar had toen zelf nog geen paard he. Het valt me verder op dat die toppaarden er op zo'n moment toch heel 'gewoon' uitzien. Daar had mjin knul zo tussen kunnen lopen
Leuk die foto's! Heel veel problemen waar ik al eens aan gedacht heb (zoals hoe krijg je zo'n beest in godsnaam in een vliegtuig ) hebben ze heel creatief en goed opgelost. Ik ben nog wel altijd benieuwd hoe de paarden reageren op het opstijgen en landen. Dan staan ze toch scheef zeg maar.
Leuk impressie, wat geven de paarden id een rustige indruk, lekker hoor Volgens mij is er ooit wel eens een uitgebreide reportage geweest in 1 of ander paardenblad hoe het er allemaal aan toe gaat met paarden en vliegen, dus voor mij waren deze beelden niet geheel nieuw
Het mooie is ook dat ze er aan de voorkant weer uit kunnen lopen. Dus van achteren erin en van voren eruit. En ze staan zo krap omdat er dan de minste kans op verwondingen is. Op de Engelse foto's zag je mooi de ruimte waar het hooinet hangt en daar heb ik ook eens een klein klapstoeltje gezien waar een dierensteward kan zitten. dat mag overigens niet tijdens start en landing.
heel leuk om idd nou te kunnen zien hoe dat in zijn werk gaat. Ik vroeg mij ook altijd af: hoe krijg je die dieren nou in die container. Maar in mijn ogen lijkt het gewoon op een vierkante trailer, dus misschien dat de paarden het ook zo zien.... iig goed over nagedacht..
2 Jaar geleden ben ik als groom mee gevlogen toen mijn Paint uit Amerika kwam en het verbaasde mij toen eigenlijk ook al hoe relaxed de paarden zijn tijdens het hele "gedoe". Ook tijdens de vlucht staan ze gewoon te eten. Tijdens landen en dalen zetten ze zich even schrap en dan; gewoon weer verder eten. De ruimte die ze hebben is vergelijkbaar met wanneer ze in een paardentrailer staan, dan staan ze nl. het best stil en kunnen ze geen gekke dingen doen.
Ik vind dat het er ook idd relaxed uitziet... mooie containers met genoeg ruimte voor de vlucht, ik denk dan altijd terug aan Jus de Pomme die overleden is aan kolieken toen hij terug kwam van zo'n vliegtuigreis...
Ik denk dat ze daar goed in de watten zullen gelegd worden die paarden!!!
Die paarden zien er op alle foto's heel relaxt uit net of ze dit elke dag doen. Nou lijkt zo'n geval wel een beetje op een trailer natuurlijk, maar het landen en opstijgen is natuurlijk niet iets wat ze dagelijks meemaken. en hoe zullen ze op turbelentie reageren.
Gelukkig zijn dit wel paarden die wel wat gewend zijn als het om reizen gaat.