De toeschouwer die tijdens de marathon van het CHIO Aken niet zonder gevaar het onbemande vierspan van de gevallen Australiër Boyd Exell tot stilstand bracht, wordt in het zonnetje gezet door de ALRV, de organisatie van ’s werelds grootste concours. Het is de Belg Dominique Eerdekens (43), één van de circa 25.000 toeschouwers in het terrein op het moment dat de paarden aan de haal gingen en tussen het publiek door galoppeerden met de lege marathonwagen achter zich aan.
Eerdekens bedacht zich geen moment en deed een uiterste poging de leidsels van de voorpaarden te pakken te krijgen, waarna de dieren in de wending getrokken tot stilstand kwamen, voordat zij tussen het talrijke publiek ongelukken konden veroorzaken. Eerdekens krijgt van het CHIO als blijk van dank voor zijn heldhaftige optreden de gouden erespeld van de ALRV. Hij wordt op 29 juli in Aken opgespeld door voorzitter Klaus Pavel en sportdirecteur Frank Kemperman, in het bijzijn van Boyd Exell.
Meneer Eerdekens heeft fantastisch gehandeld met gevaar voor eigenleven maar verdient dit echt! Krijg elke keer weer kippevel van het filmpje. Wat een drama als hij het span niet gestopt had .....
In onze krant stond er toen de dag erna nog een groot artikel over, het was al de derde of de vierde keer dat hij zo'n losgeslagen span stopte. Als ik me goed herinner waren de andere keren ook op wedstrijden.
Ofwel is het een enorme lefgozer ofwel weet hij perfect wat hij doet. Volgens mij is het zelf een koetsier want een leek gaat met zijn gezond verstand toch geen vierspan paarden tegen houden denk ik.
Ik hoorde laatst van iemand dat hij zelf idd ook een menner is, maar momenteel geen sponsoring heeft of zo? Is iig iemand met heel veel verstand van zaken
In een intervieuw met een duitse krant moet hij gezegd hebben dat hij een rolstoel en kinderen bij dat publiek zag en wist dat die nooit of nimmer op tijd weg zouden kunnen komen. Daarom schoot hij in actie. De man in de rolstoel was, blijkt achteraf, de (volwassen) zoon van mijn buurvrouw. Die gaat nog proberen om hem bij de volgende gelegenheid persoonlijk te bedanken. Maar moest hij hier toevallig meelezen: bedankt, Dominique, dat je Florian gered hebt!!!
Respectrespectrespect! Hij heeft het verdient! Echt heel veel respect dat hij zoiets doet! Er hadden de ergste ongelukken kunnen gebeuren enhij heeft dat voorkomen! Echt RESPECT!