Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 06:36

www.ad.nl

Voor de kinderen die dagelijks op de 38 paarden van manege Maria’s Hoeve rijden, zou de komst van een heliplatform levensgevaarlijk zijn.
Dat zegt dr. Machteld van Dierendonck. De dieren kunnen door het geluid van draaiende propellers op hol staan.

Van Dierendonck wordt gezien als dé paardengedragsdeskundige in binnen- en buitenland.

Van Dierendonck neemt het op voor Maria’s Hoeve in haar strijd tegen de komst van een helikopter bij het bedrijf Ebag. ,,Het is potentieel zeer gevaarlijk voor mens, dier en verkeer en het is onwaarschijnlijk dat paarden aan een helikopter zullen wennen,’’ zo betuigt ze middels een brief haar steun aan de manege.

Zij zegt dat er regelmatig ongelukken met paarden gebeuren in de nabijheid van (vooral) hete luchtballonnen. ,,Van een locatie met paarden naast de militaire basis in Oirschot is bekend dat de dieren nog steeds (na 15 jaar) in paniek raken als een van de helikopters te laag overvliegt.’’

CM_

Re: Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:04

Ehm ja dat is toch algemeen bekend...
Waarvoor moet dat heliplatform er dan komen??

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:46

Aha Ebag... Daar werkt mijn vader. De baas heeft een helikopter, en hij wil zo zijn vestigingen bezoeken. Mijn vader werkt in duiven, en daar is er al eentje. Dit zal dus om Utrecht, Ede, Nijmegen of Huissen moeten gaan. Te belachelijk, maar ik hoop dat er in wordt gezien dat dit inderdaad niet kan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:52

om onderdelen snel naar een kapotte vrachtauto te krijgen dunkt mij.....
Leuk idee van die firma, geen goed idee echter!

Hoe zien ze dat voor zich? Als dat ding al mag opstijgen, waar zouden ze willen landen??
Langs een snelweg? Hoe zou de landeigenaar van het perceel grond dat vinden? Het is nou niet bepaald een traumaheli of een luchtballon.

Hopelijk gaat dit hele plan niet door, niet alleen voor de manege maar ook voor de omwonenden.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:55

waarom zouden paarden daar niet aan kunnen wennen, wij wonen op een steenworp afstand van vliegbasis volkel. Hier komen elke dag f-16's overheen net als de traumaheli lifeliner 3 en de heli van de politie.
Wij hebben 0,0 problemen ermee zelf niet als er 1x in de 5 jaar de opendagen van de lunchtmacht in volkel zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:58

eigen paarden of manege paarden hebben 1 groot verschil: de ruiter is er niet aan gewend! en meestal zijn manege ruiters minder ervaren dan eigen ruiters.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:16

Ik vind het te gek voor woorden dat reperateurs van vrachtwagens in heli's rondjagen. Los van het feit dat dieren er niet van gecharmeerd zijn. Wat een Amerikaanse toestanden zeg. Hoeveel bedrijven volgen er nog?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:20

ik heb vroeger naast een pretpark gestaan (drievliet) en echt op steenworp afstand van een achtbaan.......... paarden zijn er zo aan gewend, geen probleem

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:27

slimmerik schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat reperateurs van vrachtwagens in heli's rondjagen. Los van het feit dat dieren er niet van gecharmeerd zijn. Wat een Amerikaanse toestanden zeg. Hoeveel bedrijven volgen er nog?

Ja het is echt heel raar

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:34

Siets schreef:
Aha Ebag... Daar werkt mijn vader. De baas heeft een helikopter, en hij wil zo zijn vestigingen bezoeken. Mijn vader werkt in duiven, en daar is er al eentje. Dit zal dus om Utrecht, Ede, Nijmegen of Huissen moeten gaan. Te belachelijk, maar ik hoop dat er in wordt gezien dat dit inderdaad niet kan.

dit is bij utrecht

dit zou precies naast de manege moeten komen

maar is ook fijn voor de buitenrij mensen
er gaan maneges naar de Haarrijnse Plas om daar lekker buiten te rijden
komen der laag vliegende helikopters over
fijn buitenrijden Clown
Laatst bijgewerkt door window op 17-07-08 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:36

niet zo moeilijk doen. er zijn mensen die direct aan een snelweg wonen met hun paarden of vliegvelden...... kij een luchtbalon daar kan ik iets van begrijpen.
maar een heli... het zijn paarden geen mietjes. mijn paard is gevangen doormiddel van een heli, nou die is echt niet over de zeik als je trauma heli hier vlak boven komt hoor.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:50

Ik denk wel dat de paarder er aan zouden kunnen wennen, maar hierboven ook al gezegd wordt. Er rijden vaak onervaren ruiters op een manege, en iedereen weet hoe een paard is. Als jij onzeker of angstig bent wordt een paard dat ook.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:55

Cayenne schreef:
www.ad.nl

Voor de kinderen die dagelijks op de 38 paarden van manege Maria’s Hoeve rijden, zou de komst van een heliplatform levensgevaarlijk zijn.
Dat zegt dr. Machteld van Dierendonck. De dieren kunnen door het geluid van draaiende propellers op hol staan.

Wat een dom irritant stuk zeg. Er staan idd 38 paarden maar niet veel kinderen (tenzij je mijn tweeling meetelt). Ik denk dat er ongeveer 5 kinderen lopen en dat zullen er nog minder gaan worden de pony stallen gaan zelfs weg. Denk dat IEDEREEN van stal er problemen mee heeft en niet alleen de kinderen.

En dit is behoorlijk oud nieuws. Wat ik begreep zou het naast de stal komen maar daar komt nu de intratuin.

Even voor de mensen die het overdreven vinden. De stal ligt vlak bij de A2 en al naast een drukke weg (geen probleem) de helicopter landingsplaats zou dus echt NAAST (tegen het hek dus) het kleine stukje weiland komen die ze daar hebben en dus ook pal naast de buitenbak. Dit zou betekenen dat de buitenbak niet te gebruiken is als ze aan het vliegen zijn. Zelfs het weiland en stapmolen zijn dan niet te gebruiken. Ik zou namelijk geen risico lopen als hij wel schrikt en hij gaat door het lint. Zou hij een kilometer verder op liggen zou ik er ook geen probleem mee hebben maar ernaast is toch wel een ander verhaal.

En de naam van de stal is NU: Manege Pension Stal Haarrijn. Echt een manege is het niet ze verhuren pony's maar meer ook niet.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 17-07-08 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:58

KiWiKo schreef:
ik heb vroeger naast een pretpark gestaan (drievliet) en echt op steenworp afstand van een achtbaan.......... paarden zijn er zo aan gewend, geen probleem

inderdaad naast drievliet
ik dacht ook dat gaat nooit goedkomen maar jawel de mijne lette er niet eens op,
en datmaakt ook een kabaal van jewelste die achtbaan naast de buitenbak.

ik heb nog wel een foto van de bak met achtbaan op de achtergrond zal het een plaatsen. (proberen)

Afbeelding
gelukt

en hier in deze bak rijden ook beginnners met pony's en dat gaat ook goed
zelfs als drievliet na sluitingstijd de boel gaat ontluchten.
denk dat het allemaal een beetje overtrokken is, los van het feit dat ik een heli eenbeetje overdreven vind, maar goed waar moet je geld anders heen hihi
gr

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:12

Kan me niet helemaal voorstellen dat dit doorgaat aangezien het ook echt naast de woonwijk komt en vele sportvelden. Denk dat de wijk ook gaat protesteren.

Verhaal heeft een tijd rondgehangen het was nu stil rondom het verhaal en scheen niet door te gaan. Wat nu de status ga ik eens navragen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:18

Ach aan de ene kant snap ik het wel, maar ik woon hemelsbreed een paar honderd meter verderop. Bij mooi weer wil je niet weten hoeveel luchtbalonnen hier langskomen en zelfs heel dichtbij landen. Laatst ook in het weiland naast de rijbaan. In het begin is het even kijken en dan is het klaar.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:20

Bij ons in het bos vliegen vaak van die grote defensie heli's over (sorry ik heb geen verstand van hoe die dingen heten haha). Dan ben je met je paard aan het rijden in het bos en komt er ineens zo'n ding over. Ik zit vaak met een kloppend hart op mijn paard want het is best een angstaanjagend geluid, maar er is nog nooit een paard aan de kletter gegaan of er ook maar naar gekeken. De mijne niet maar ook de paarden van anderen niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:37

Wij hebben naast de wei van de paarden ook een heli plaats.
Er is er geen een die er naar kijkt of op reageert. Ook de nieuwe paarden niet die nog nooit een heli van zo dicht bij hebben gezien/gehoord

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:52

KiWiKo schreef:

Maar een achtbaan komt iedere dag de hele dag elke vijf minuten langs, dan wennen ze er op een gegeven moment wel aan. Een helikopter komt veel sporadischer langs, ik kan me goed voorstellen dat het veel langer duurt voordat de paarden daar aan wennen, als ze er al frequent genoeg mee geconfronteerd worden om eraan te wennen.

Ik lees trouwens dat het niet zozeer om het geluid gaat, maar meer om de locatie die te dicht bij de rijbak/weilanden ligt om daar nog gebruik van te kunnen maken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:07

Naast alleen weiland geen probleem alleen ons terrein is al niet zo groot dus we zullen er overal het geluid horen zelfs in de binnenbak dit geluid dringt echt overal doorheen omdat de afstand vrij klein is.

Ballonnen heb ik geen probleem mee.

Mijn huidige paard is vrij sensibel en heb geen zin in ongelukken. Hij kan soms van alles schrikken soms van niets. Betaal een hoop geld per maand en wil ik mij niet irriteren aan een heli.

Dus we wachten het volgende bericht af.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:15

Falona schreef:
KiWiKo schreef:

Maar een achtbaan komt iedere dag de hele dag elke vijf minuten langs, dan wennen ze er op een gegeven moment wel aan. Een helikopter komt veel sporadischer langs, ik kan me goed voorstellen dat het veel langer duurt voordat de paarden daar aan wennen, als ze er al frequent genoeg mee geconfronteerd worden om eraan te wennen.

Ik lees trouwens dat het niet zozeer om het geluid gaat, maar meer om de locatie die te dicht bij de rijbak/weilanden ligt om daar nog gebruik van te kunnen maken.

bijna goed!
ze zijn niet altijd de hele dag open en ze openen en sluiten wel eens.
mijn paard was het ook niet gewent ze was pas 4 jaartjes ongeveer toen ik daar kwam staan.
en ze gaf er totaal niet om,
en die sisgeluiden aan het eind van de dag, dat komt altijd onverwachts zelfs daar schrok ze niet van.
ook nieuwe paarden die daar kwamen geen probleem en die hoorde het ook voor het eerst.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:19

Als het ook vlak naast een woonwijk komt, kan ik me bijna niet voorstellen dat dit mag. De traumaheli mag maar een aantal keer per jaar uitvliegen, omdat er anders teveel geluidsoverlast is, maar zo'n bedrijf zou zo wel mogen werken Gestoord Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:38

LiNdA1986 schreef:
slimmerik schreef:

Ja het is echt heel raar

Misschien de vooruitgang??? Ooit liep er iemand met een rode vlag voor de auto uit, om te waarschuwen, en waren er veel mensen tegen de auto, koeien en paarden schrokken ervan, en gingen aan de haal. Inmiddels zijn we jaren verder, en auto en paard horen alletwee in het dagelijkse leven.
Kwestie van wennen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:42

Paarden kunnen aan veel dingen wennen, maar dat neemt niet weg dat paarden een ander gehoor hebben dan wij. Bij paarden doet geluid boven een aantal decibel pijn. zware landouwvoertuigen zitten al op die grens. Een helicopter maakt echt en afschuwelijk snerpend geluid bij opstijgen, dat vind ik als mens ook en ben dan dan blij dat ik twee vingers in mijn oren kan steken, in tegenstelling tot een paard. Daar komt bij dat ernstige lawaai chronische stress oplevert bij paarden en ze zich onvoldoende kunnen ontspannen.

Het gehoor van een paard staat heel mooi uitgelegd in dit boek Denken als een Paard: http://www.paardentips.com/Gedrag_en_psychologie/Denken_als_een_paard/i70/
Dan krijg je ook meer begrip voor een paard dat schrikt van harde geluiden.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 17-07-08 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:50

Nou mijn mening/ervaring is dat paarden bij een herhaalderlijk geluid niet zo zeer van het geluid zelf schrikken maar vaak meer van de hardheid van het geluid.

Paarden horen veel beter dan ons en wanneer er bijv. een Harley Davidson voorbij scheurt springt mijn paard 2 meter de lucht in.
Gewoon puur omdat het geluid zooo hard en doordringend is!
Het geluid doet gewoon pijn aan je oren!

Als er een brommer voorbij sjeest met nagenoeg hetzelfde geluid maar met minder decibel, is er niks aan de hand.

Hetzelfde zal wel zijn met propellers. Dat is een heel irritant doordringend geluid.

Paarden die 'gewend' zijn aan het geluid van F16 vliegtuigen, heli's, motors etc. zullen naar alle waarschijnlijkheid al doof zijn geworden door de heli's en F16 vliegtuigen. Knipoog