Partij voor de Dieren wil brandveilige stallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren wil brandveilige stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:22

www.trouw.nl

Vee- en dierenverblijven moeten beter worden beschermd tegen brand. In de huidige brandveiligheidsvoorschriften en bouwbesluiten worden dieren gezien als productiemiddelen, net als apparaten en dat moet veranderen. Dat vindt de Noord-Hollandse afdeling van de Partij voor de Dieren.

De partij (twee van de 55 zetels in Provinciale Staten) wil dat het provinciebestuur organisaties zoals het Goois Natuurreservaat aanspoort om maatregelen te nemen. Ook wil de Partij voor de Dieren dat de provincie bij de ministeries van VROM en Binnenlandse Zaken en bij gemeenten aandringt op aanpassingen in het Bouwbesluit en bouwverordeningen.

Volgens de Partij voor de Dieren zijn de afgelopen 2,5 jaar in Nederland 374.000 dieren omgekomen bij stalbranden. „Het aantal branden waar vooral koeien, varkens en kippen de dood vinden neemt elk jaar toe.”

In Noord-Holland verbrandden afgelopen weekeinde alle vijftig schapen en hun 63 lammeren van het Goois Natuurreservaat in Blaricum. Tijdens de jaarwisseling kwamen verschillende dieren om door een brand op een kinderboerderij in Heemskerk. Zondagavond kwamen dertig koeien om door een stalbrand in De Meern bij Utrecht.

Billy

Re: Partij voor de Dieren wil brandveilige stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:49

Dr komen ook elk jaar een hoop mensen om door brand, zou dat niet eerder prioriteit moeten hebben?
Verder zijn de aantallen dieren die omkomen gelijk zo groot als gvolg van het beleid van de overheid. De enige manier om nog winst te kunnen maken met je bedrijf is grootschalig werken........

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:21

Billy schreef:
Dr komen ook elk jaar een hoop mensen om door brand, zou dat niet eerder prioriteit moeten hebben?

Wie zegt dat dat niet al lang prioriteit heeft? De reclames voor rookmelders vliegen je om de oren en studentenhuizen worden hier in Nijmegen regelmatig 'schoongeveegd'. Controles in horeca zijn na Volemdam ook aangescherpt. Bovendien kunnen mensen zelf maatregelen nemen, dieren niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:37

tegen brandstichting en blikseminslagen zijn gewone woonhuizen ook niet bestand.
Alleen wonen er in stallen veel meer dieren dan mensen bij elkaar in 1 huis wonen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:44

SGWuppie schreef:
Billy schreef:

Wie zegt dat dat niet al lang prioriteit heeft? De reclames voor rookmelders vliegen je om de oren en studentenhuizen worden hier in Nijmegen regelmatig 'schoongeveegd'. Controles in horeca zijn na Volemdam ook aangescherpt. Bovendien kunnen mensen zelf maatregelen nemen, dieren niet.

Dat is ook zo, sinds Volendam, Enschede en de schiphol branden zijn er regels opgesteld.(ziekenhuizen, bedrijfspanden/hallen, winkelcentra, theathers, bioscopen etc)

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:18

PvDD wil ook spaarlampen en niet voor het milieu maar dat muggen hun pootjes niet branden. GAAAAAAAAAP!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:20

Senja_x schreef:
PvDD wil ook spaarlampen en niet voor het milieu maar dat muggen hun pootjes niet branden. GAAAAAAAAAP!!

ROFL Achja, ik neem deze partij ook al lang niet meer serieus....

Maar nu éindelijk komt er eens wat goeds uit. Laat ze idd druk maken over de grotere, belangrijkere zaken zoals genoemd in dit nieuwsbericht Lachen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:22

Haha waar haal je dat dan vandaan?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:14

Idd! In Duitsland zijn daar ook goede maatregelen voor, nieuwe stallen moeten daar een buitendeur hebben zodat je ze meteen buiten kunt laten.

Dat is mij verteld door een bekende fokker in Duitsland die sinds vorig jaar een nieuw complex heeft gebouwd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:35

Senja_x schreef:

Dat mens is echt knettergek en het schrikbarende is dat er hele hordes mensen ook deze rare gedachtenkronkels delen.

Ik zou idd eerst een offerte voor een goede sprinklerinstallatie opvragen, kom je al een heel eind mee voordat je je stal gaat verbouwen. Volgens mij heeft dat mens totaal geen benul over hoe snel een brand zich kan ontwikkelen in een huis en laat staan in een stal en de moeilijkheden die je hebt om vee te evacueren als je al die kans krijgt.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

Senja_x schreef:

Ben ik toch benieuwd wat ze doen als ze een mug op de slaapkamer hebben... Cool

Even zonder gekheid: onze stal heeft twee deuren waardoor de paarden snel naar buiten kunnen. Maar als je kijkt hoe snel zo'n brand om zich heen grijpt, heb je daar vaak geen tijd meer voor. En een rookmelder horen we binnen niet... Dan is een sprinklerinstallatie inderdaad de beste oplossing.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:08

Adriana schreef:
Idd! In Duitsland zijn daar ook goede maatregelen voor, nieuwe stallen moeten daar een buitendeur hebben zodat je ze meteen buiten kunt laten.

Dat is mij verteld door een bekende fokker in Duitsland die sinds vorig jaar een nieuw complex heeft gebouwd.

Ook in nederland moet vrijwel iedere bouwaanvraag voorzien worden van een zogenaamde vuurlastberekening. Al richt die zich er meer op dat de mensen voldoende tijd hebben het gebouw te verlaten. Grappige is ook dat de hele stal berekend wordt maar de aanwezige dieren tellen niet als "brandbaar materiaal".

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:33

En als er dan brand uitbreekt, wat niet te hopen is, durven de beesten in paniek niet meer naar buiten...
het is goed dat er aandacht aan besteedt wordt, maar zoals eerder gezegd worden de aantallen dieren steeds groter door de noodzakelijke schaalvergroting.
Dat mens van de PvdD is echt een mega-muts die niet te volgen is...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:37

Citaat:
noodzakelijke schaalvergroting

Hoezo noodzakelijk??

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:43

Als de boeren nog boer willen blijven en niet ten onder willen gaan moeten ze mee gaan in de schaalvergroting om kosten te dekken.. Ik zou het ook liever anders zien, maar in de praktijk is het helaas anders

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:58

Toch wel handig dat er dan een partij is die de aandacht op dit soort zaken vestigt, in plaats van zich er bij neer te leggen 'dat het niet anders is'. Het kan nl best anders, maar dat moeten wij dan wel willen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:06

Een stuk bewustwording in de hele vee/dierensector is een goed en ook zeker een belangrijk punt.
Maar we moeten wel oppassen dat we niet te veel doorschieten..

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:26

Daar ben ik voorlopig eerlijk gezegd niet zo bang voor!

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:23

Ik ben het helemaal er mee eens dat er strengere regels moeten komen wat betreft brand veiligheid !
De brand in de meern was bij ons op stal, en ik heb nog nooit zo iets erg meegemaakt dan dat zoveel beesten levend verbranden !
En koeien die voor 75 procent verbrand zijn ! Uiteindelijk heeft de eigenaar er nog maar 7 over.
Gelukkig stonden alle paarden in het land, en was het windstil anders zou het nog erger hadden kunnen aflopen !

Ik ben er helemaal voor. Daarnaast denk ik dat alle politieke partijen wel onzin standpunten hebben, maar zoals alle partijen ook goed standpunten hebben. Zoals bijvoorbeeld het slachtvee vervoer !
Partij van de dieren verdient naar mijn mening wel 2 a 3 zetels in de kamer, zij brengen wel onderwerpen naar boven wat anders nooit serieus genomen werd.
En doorschieten in diervriendelijkheid kan naar mijn mening niet.. Er is nog een hoop dierenleed waar ze van mij iets aan mogen doen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:25

Ben ik helemaal met je eens Zaranka Ja

Ik vind het geweldig dat de PvdD een tegengeluid laat horen in de politiek. Dierenwelzijn hoort net zo'n prioriteit te zijn als mensenwelzijn.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:26

Tot op zekere hoogte ben ik het echt wel met je eens Zaranka, maar dan moet er echt veel meer veranderen.. Want bepaalde aanpassingen kosten nou eenmaal geld en bijna geen consument die dat betalen wil!
Dat geldt ook heel sterk voor biologisch eten, iedereen wil het wel voordat ze de supermarkt ingaan, maar als ze eruit komen niet want dan is het toch te duur. Er zal structureel iets moeten veranderen vanuit de overheid wil men meer aan dierwelzijn doen. De meeste boeren doen echt wel wat in hun macht ligt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:28

Senja_x schreef:

En ze wilden toen ook ronde vissenkommen verbieden Rolleyes

Anyway; ik ben het er op zich wel mee eens. Het kost klauwen vol met geld als de boeren allemaal nieuwe dieren moeten kopen Vork Het is alleen wel hun eigen verantwoordelijkheid, en trouwens en zijn verzekeringen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:30

Helaas hebben de dieren die omkomen en gewond raken tijdens zo'n brand helemaal niks aan verzekeringen....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:31

verootjoo schreef:
en trouwens en zijn verzekeringen voor.

Dat is wel een hele domme opmerking zeg Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:34

Ik ga helemaal met het bericht mee van malloesje
Op papier van alles verzinnen gaat heel gemakkelijk, zeker als het niet over je eigen portemonnee gaat.
Dat nieuw te bouwen stallen aan brand (en grootte) eisen moeten gaan voldoen snap ik wel.
Maar nog nooit is dat in 1 sector met terug werkende kracht gedaan.

Verder vind ik dat de partij hele goede dingen naar voren brengt, maar deze totaal teniet doet met alle onzin die ze uitkramen...dom...gaan ze vast stemmen op verliezen...