Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:04

www.gooieneemlander.nl

De brandweer Eemnes en de Agrarische Klankbordgroep voor Ondernemers in Eemnes (AKOE) hebben de handen ineengeslagen om het aantal uitrukken voor vee in de sloot een halt toe te roepen.

Het aantal meldingen van koeien, schapen en paarden in de sloot is de laatste jaren schrikbarend toegenomen.

Volgens brandweercommandant Peter Dekker is de hulpverlening te duur en kosten de tientallen meldingen de brandweerlieden veel tijd. Het is lang niet altijd duidelijk van wie het te water geraakte vee is.

_Zsazsa_

Re: Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:08

wat is dat nu weer? Het zijn dieren! Oke mensen moeten een fatsoenlijke omheining hebben, maar dan nog. Net of de brandweer stapels ander werk heeft! Hier in son hebben ze echt nooit wat te doen. Kunnen ze mooi arme dieren uit de sloot halen hoor.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:08

Ik heb de brandweer hier nog nooit gezien voor paarden in de sloot ROFL

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:09

En het alternatief is laten liggen tot ze vanzelf verdwenen zijn? Bloos

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:17

Tja ik kan de reactie van de brandweer wel begrijpen.
Ze zijn vaak veel tijd kwijt met deze uitrukken, terwijl een fatsoenlijke afrastering voorkomt dat dieren in de sloot belanden.
Ik zou het een prima zaak vinden dat de brandweer een fikse nota verstuurd aan eigenaren van te water geraakte weide-dieren.
Vergeet overigens ook niet dat veel brandweerkorpsen uit vrijwilligers bestaan, deze mensen moeten hun 'normale' werk laten voor wat het is om de laksheid van derden op te knappen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:18

Manie...vergeet niet dat vrijwel alle paarden in Eemnes in de polder staan. Om nou de hele polder te gaan afrasteren is geen werk, de sloot doet goed zn werk zolang ze er niet in vallen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:21

Sappos schreef:
Manie...vergeet niet dat vrijwel alle paarden in Eemnes in de polder staan. Om nou de hele polder te gaan afrasteren is geen werk, de sloot doet goed zn werk zolang ze er niet in vallen.

En waarom kan de rest van NL wel afrasteren en kan dat in de polder niet??
Beetje vreemd.
Ik zou mijn dieren nooit alleen achter een sloot plaatsen.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:22

En wat dan? Ze laten verzuipen of kreperen?
Belachelijk, het is toch gewoon een van de hen toegewezen taken?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:23

De polder hier is enorm...En er zijn zoveel weilanden die niet afgerasterd zijn enkel door de sloot. Nu gaat het even puur om Eemnes maar het zal in andere gebieden met paarden ook wel een punt zijn.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:28

Hm lastig ik snap de brandweer ook wel.
Vaak is het ook niet nodig, een eigenaar/veehouder kan vaak ook zelf wel het dier uit de sloot trekken maar voorbijgangers zullen gelijk de brandweer bellen.

Trouwens, mensen die zeggen dat je alles moet afrasteren en hun paarden niet achter sloten zullen houden komen volgens mij niet uit een echte polder.... Hier gaat het al jaren prima, en als er eens een keer een koe in de sloot zit trok mijn vader die er gewoon zelf netjes uit!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:30

Als het maar zo zelden voorkomt, en mensen dan ook nog zelf het dier uit de sloot weten te trekken. Waarom reageert de brandweer dan zo?
Dat het bij jullie goed gaat is leuk, maar schijnbaar gaat het bij anderen toch vaker dan gemiddeld fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:31

Ik snap de brandweer ook wel Ja
Want ik verbaas me ook regelmatig over het aantal berichten over paarden in de sloot.
Zet een lintje, desnoods met prikpaaltjes een halve meter langs de kant met stroom erop.
En zet een weidepomp in de wei, dat ze niet hoeven drinken uit de sloot...en er vallen ineens veel minder dieren in de sloot.

Van mij mogen kosten van brandweer als er geen omheinig is best verhaald worden op de eigenaren...
Kijk door een ongeluk erin, tja dat is gewoon heel wat anders

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:32

miss_jumpy schreef:
Trouwens, mensen die zeggen dat je alles moet afrasteren en hun paarden niet achter sloten zullen houden komen volgens mij niet uit een echte polder.... Hier gaat het al jaren prima, en als er eens een keer een koe in de sloot zit trok mijn vader die er gewoon zelf netjes uit!

Kijk als je zelf je dieren op het droge brengt ben ik de laatste die roept dat je moet afrasteren.
Het probleem is dat blijkbaar (te) vaak de brandweer voor dit soort klussen moet opdraaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:33

nee ik kom niet uit de polder...ik kom uit de plek waar mensen gewoon afrasteren Lachen
En zie hier nooit de brandweer in de weer voor het paarden redden omdat ze in de sloot zijn gevallen omdat er geen lintje stond Lachen
En ja land is hier ook hectares groot Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:34

RK dat vind ik ook zeker neit onredelijk. Mijn pony's hebben ook een sloot als afrastering en mijn veulen heeft er 2x ingelegen. Echter kwam dit door mijn andere pony niet omdat hij wilde drinken. Nu staat er ook gewoon een draadje voor en is het niet meer verkeerd gegaan.Maar ik heb wel beide keren zelf (met hulp weliswaar) de pony uit de sloot getrokken en heb het vaak genoeg zien gebeuren zonder brandweer dus ik snap al die heisa niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:37

Ja maar voor een eigenaar is het ook moeilijk te voorkomen, als voorbijgangers niet bij jou aanbellen maar gelijk de brandweer bellen doe je er niks aan.

Ik kan niet anders zeggen dan dat wij prima ervaringen hebben met sloten als afrastering, maar het ligt natuurlijk ook aan je sloot(kanten), heb je een stevige ondergrond dan valt een dier er niet snel in of komt hij er zelf wel uit. Als het heel drassig is zal het vast een heel ander verhaal zijn.

Maar ik snap best dat de brandweer liever niet te vaak als veredelde dierenredder wordt ingezet, daar zijn ze niet voor opgericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:37

Zonder brandweer zijn het je eigen kosten, dat vind ik wat anders Ja
Door een ongeluk (dus bijv door de draad heen gelopen) vind ik ook wat anders.
Maar gewoon zo erin...dan weet je dat de kans groot is Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:42

_Zsazsa_ schreef:
wat is dat nu weer? Het zijn dieren! Oke mensen moeten een fatsoenlijke omheining hebben, maar dan nog. Net of de brandweer stapels ander werk heeft! Hier in son hebben ze echt nooit wat te doen. Kunnen ze mooi arme dieren uit de sloot halen hoor.

Hoe weet jij dat de brandweer 'nooit wat te doen' heeft? Ik zou zeggen: ga eens praten daar, of loop eens een dagje mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:44

meestal is de brandweer vrijwillig, die hebben gewoon werk en als er dan wat is mogen ze op hun gewone werk gaan.
Dus voor dingen uitrukken die voorkomen kunnen worden is niet helemaal de bedoeling lijkt me Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:48

En zo ist.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:11

Ik begrijp de brandweer wel....Het is nou eenmaal niet hun belangrijkste taak
Gister lag bij ons ook een pony in de sloot, met vereende krachten stond ie in tien minuten op het droge. Ik denk dat voorbijgangers liever de brandweer bellen dan zelf hun handen vies willen maken... Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:54

Ik sluit me aan bij RK... Je leest het de laatste tijd zo verschrikkelijk vaak dat paarden in de sloot liggen. Laten de kosten maar verhaald worden op de eigenaren, tenslotte zijn die nalatig door niets om die wei te zetten.
Ik begrijp de brandweer dus wel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:55

Ik kan dit ook heel goed begrijpen.
Mensen hebben het er niet voor over om hun land goed af te rasteren en daardoor moet je brandweer om de haverklap uitrukken om vee uit de sloot te trekken.
De kosten kunnen lang niet altijd verhaald worden, dus gaat het allemaal op kosten van de maatschappij.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:22

nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:23

hilden1971 schreef:
nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.

Sorry ik bedoelde banketstaaf