Jeroen Dubbeldam tijdens het afscheid van De Sjiem
Springruiter Jeroen Dubbeldam neemt niet deel aan de Olympische Spelen. De kampioen van Sydney 2000 heeft dat zondag op het CSI van Geesteren gezegd.
Dubbeldam is zelf net hersteld van een beenbreuk. Zijn terugkeer op wedstrijdniveau ging deze week niet door wegens een lichte blessure van zijn paard BMC Up and Down. Dubbeldam vindt de tijd die hij nu nog heeft om voor de Spelen te herstellen te kort.
Het is de tweede tegenslag voor de Nederlandse springequipe binnen enkele dagen. Eerder in de week brak Albert Zoer zijn been op twee plaatsen.
Dubbeldam had de afgelopen dagen veel getwijfeld. "Een pees van Up and Down is licht ingescheurd. Begin deze week liep hij enigszins onregelmatig. Een dag later ging het beter. Uiteindelijk bleek het net niet te kunnen."
Daarna was hij resoluut. "Als sporter wil ik ver gaan. Maar ik ben heel gek met m'n paarden. Er is een grens. Het mag nooit ten koste van het dier gaan. Ik moet realistisch zijn. De Olympische Spelen zijn binnen vier weken. De tijd is te kort."
Door zijn beenbreuk, in het voorjaar, reed Dubbeldam de laatste periode geen wedstrijden. "Daardoor missen we het ritme. Maar ook als we het hele seizoen tot nu toe wel gereden hadden, was dit de beslissing geweest. Ik neem geen risico met Up and Down.
Met Dubbeldam en Zoer won de Nederlandse equipe de laatste twee jaar zowel de Europese- als de wereldtitel.
Zeer waarschijnlijk mist bondscoach Rob Ehrens nu deze twee schakels. "We hoeven ons niet meer als de grote favoriet te profileren", zei hij.
Opgeven deed Ehrens niet. "We zullen tot het laatst blijven strijden. Wellicht kunnen we als underdog voor een grote verrassing zorgen. Daar gaan we voor. De gebeurtenissen van de laatste dagen zijn heel pijnlijk, maar het is niet het einde van de wereld."
Na de afmelding van Dubbeldam voor de Olympische Spelen moet bondscoach Rob Ehrens ook rekening houden met het wegvallen van Piet Raijmakers.
Het paard van de Brabander, Van Schijndel's Rascin, is niet helemaal fit. "Het dier is niet optimaal", gaf bondscoach Rob Ehrens zondag toe. "Het gaat om een kleine blessure", vervolgde hij.
"Nog niets is uitgesloten. Maar ons beleid is bekend; we doen nooit iets wat ten koste van het paard kan gaan."
De persconferentie is te vinden op www.paardensport.tv
Verwante artikelen:
[VN] Ook Jeroen Dubbeldam niet in actie tijdens CSI Twente