'Kermispony's zouden verboden moeten worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Kermispony's zouden verboden moeten worden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:55

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=AC1TRMO3
nieuwsblad.be

Pony's op de kermis moeten worden verboden. Dat zegt de Vlaamse Vereniging voor Dierenbescherming, die al jaren ijvert voor ponyloze kermissen. Toch staan de dieren dit jaar weer op de Mechelse julifoor.

De kermis is, net zoals haar ponyattractie, een jaarlijkse traditie in de stad. De dieren rijden rondjes met kleine kinderen op hun rug, terwijl luide muziek door de boxen klinkt.

Donald Stevens van de Vlaamse Vereniging voor Dierenbescherming wil het gebruik van dieren op de Mechelse kermis aan banden leggen. 'Pony's horen niet thuis op een kermis', zegt Stevens. 'Het stelselmatig lopen in kringetjes omringd door luide muziek is niet normaal. In Antwerpen werd de attractie vorig jaar verboden onder druk van schepen van Dierenwelzijn Luc Bungeneers (OpenVLD). Ook Gent besliste om de pony's niet meer te laten opdraven. Maar in Mechelen staan ze spijtig genoeg nog wel.'

Stevens hoopt nu de stad te overtuigen tegen de volgende kermis. 'De vorige keer wilde de stad de kermispony's niet verbieden. Vanuit het oogpunt van eerlijke concurrentie wilde ze dezelfde wetgeving als in de buurtgemeenten. Maar ik geloof dat we nu wel iets kunnen bereiken in Mechelen. De publieke opinie hebben we alvast mee.'

Volgens Patrick DeMaeyer, de eigenaar van de kermispony's, is er niets aan de hand. Hij trekt zes maanden per jaar met zijn pony's van kermis tot kermis. 'De dieren zijn kerngezond en worden goed verzorgd. Als de kermis gesloten is en als ze niet moeten werken, verblijven ze in een speciale vrachtwagen waar ze kunnen eten, drinken en slapen. De overige zes maanden van het jaar staan ze op een wei in Gent.'

Ook van luide muziek is geen sprake, zegt DeMaeyer. 'We spelen steeds kalme muziek en de pony's staan ver van de grote lawaaierige attracties. Ik weet dat er klachten zijn, maar mensen zijn tegen alles. Ik doe dit al van kleins af en ik ga ermee door tot mijn pensioen.'

KiWiKo

Re: 'Kermispony's zouden verboden moeten worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:59

Alsof luide muziek enig invloed heeft op het wel en wee van een ponie Lachen Lachen Lachen

Die dieren "werken" alleen het zomerseizoen Lachen de rest staan ze op het land.......... gutogutogut wat vreselijk voor die beesten Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:07

Klopt inderdaad wel dat ze op een rustige plek staan. Hoogtepunt van de kermis zit op de Grote Markt zelf en zij zitten praktisch onder de Sint Romboutstoren zelf.
Toen we vroeger nog naar de kermis gingen, ging ik er altijd een kijkje nemen. Toen hadden de meeste pony'tjes zelfs geen hoofdstel aan, maar gewoon een halster. Ik droomde dan altijd dat ik daar op een dag kon toekomen met een portefeuille vol geld en minstens één pony kon kopen Knipoog

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:13

Teigetje schreef:
Klopt inderdaad wel dat ze op een rustige plek staan. Hoogtepunt van de kermis zit op de Grote Markt zelf en zij zitten praktisch onder de Sint Romboutstoren zelf.
Toen we vroeger nog naar de kermis gingen, ging ik er altijd een kijkje nemen. Toen hadden de meeste pony'tjes zelfs geen hoofdstel aan, maar gewoon een halster. Ik droomde dan altijd dat ik daar op een dag kon toekomen met een portefeuille vol geld en minstens één pony kon kopen Knipoog

Wie droomde dat vroeger niet? Haha!
Zelf heb ik hier in de omgeving minder leuke ervaringen, de pony's van de kermis werden niet goed verzorgd (heb een weekje meegedraaid tussen de pony's op een kermis).
Wel fijn iig dat er aandacht voor is als de pony's ook daadwerkelijk niet goed behandeld worden. Maar om de pony's die goed verzorgd worden te verbieden? Beetje rigoreus.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:20

weer zulk gezieur,wat doen de grote jumping paarden evenementen dan,daar is zoals in jumping mechelen toch ook vaak luide museiek,en dat voor veel paarden het hele jaar rond op wedstrijden.
De kermis ponys zien er vaak beter uit dan veel manege pony's.Die werken dan het hele jaar rond.
Neen ,ik ken ook een kermis man,en die isecht goed voor zijn pony's,ze werken met halster,goed passend zadel,en de paarden komen in de weide echt naar hem gelopen,
ze moeten dan wel rondjes stappen,maar veel mensen bv reining trainen hun paard ook vaak in rondjes ,en dan met snelheid,de kermis pony's zweten zeer zelden,dus zulk zwaar werk is het niet.
Ook de vrachtwagens waar deze rusten zijn ruimer dan de vele stands in maneges.
Nog een wonder dat gaia er niet op springt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:34

Waar ik vroeger woonden hadden we zelfs iemand die zijn pony's 'snachts op een wei dee en de kermis ging door tot 11 uur ofzo en de pony''s tot 6 a 7 uur

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:37

nou de ponys op de kermis hebben het echt niet zo slecht hoor, ze hoeven allen maar wat te stappen...als jij kijkt bij sommige paardenevenementen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:38

Buiten het lopen hebben ze het vaak wel goed, maar ik denk dat het sterk van kraam tot kraam verschilt. Ik heb kramen gezien met opgewekte pony's, maar niet veel eigenlijk. De meeste waren erg onverzorgd en zagen er ook niet zo gelukkig uit (eerder voortdurend oren plat, bijten, slechte vacht etc). Denk dat het echt van kraam tot kraam ongelooflijk veel scheelt.

Het zou een veel beter idee zijn om zo'n prachtige attractie (voor de kinderen dan toch) gewoon strenger te reglementeren dan meteen af te schaffen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:40

je hebt heel vaak ook dat kinderen naar z'n attractie komen en vragen of ze mogen helpen dee ik teminste wel en ik ging de pony dan helemaal vlechten en doen .. Knipoog *penny* maar ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:40

Ik moet in september rondjes rijden met de wagen met kids voor een markt van de kerk ofzo...
Ooohh wat is mijn pony nu zielig...
Ja, er zijn kermissen waar hele zielige beestjes rondjes staan te lopen, maar scheer niet alles over 1 kam

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:42

ja, natuurlijk zijn er altijd kraampjes waar de beestjes minder verzorgd worden, maar ik vind dat ze belangrijke regels moeten opstellen voor dit, en niet afschaffen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:55

Tja als dat niet meer mag kunnen maneges ook wel afgeschaft worden: elke dag hetzelfde saaie rondje in de bak

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:57

ik vidn oko dat het afgeschaft moet worden,
ik ga er nooit op ed.
ook niet in pretparken ed.

maar ja, maneges, dat is natuurlijk ook niet geweldig,
daar rijdt ik dan weer wel Nagelbijten / Gniffelen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:03

daar wordt dan nog in draf gebonkt in het zadel,in de mond getrokken,enz..
Dan hebben de kermis ponys vaak nog een halfjaar vakantie en meer da controle.

neen,als de kermis pony's moeten gaan,dan moeten de maneges en andere evenementen ook maar dicht

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:36

Arabesk schreef:
Tja als dat niet meer mag kunnen maneges ook wel afgeschaft worden: elke dag hetzelfde saaie rondje in de bak

Dat vind ik ook *LOL*.

En het voordeel van kermispony zijn is: ze worden niet in de mond getrokken, hebben geen mensen op hun rug die op en neer ploffen en moeten enkel wat toerekes stappen.

Ze kunnen beter die atractie strenger regelementeren in plaats van zo iets af te schaffen. Op die manier vallen er enkel de rotte appeltjes af.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:40

Geen idee wat ik er van vind, ze lijken vaak een beetje hersendood. Heel de dag hetzelfde kleine rondje. En in de winter werken ze hier ook hoor. Maar dan gewoon op overdekte evenementen.

Zal wel een groot verschil zijn tussen mensen die eens in de zomer gaan lopen met hun eigen pony, en mensen die echt een kermiskraam hebben

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:04

bij mij stond dit jaar ook een kermis met ponys. ze stonden ook egt niet bij de dingen die veel lawai maakten maar bij de eet tenten. En heb hun stal ook gezien een trailer vrachtwagen met laat klep om laag met daar omheen allemaal hekken dat de ponys lekker buiten konden staan. heb ook met die man gesproken die heeft nog veel meer ponys en elkekeer nam die weer 5 anderen mee en dan ging de rest weer het land op.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:13

Ik heb vorig jaar meegemaakt op een kermis in mijn toenmalige woonplaats (in België) dat er 2 ponies de hele dag in de felle zon stonden te wachten tot dat er een kindje kwam voor een ritje. Ze stonden daar zonder water.
En 's avonds toen de kermis was gesloten stonden ze met z'n twee aan een vrachtwagen vastgebonden aan een halstertouw.
Zolang er nog dit soort excessen zijn, mag het van mij verboden worden. Of ze moeten er strenger op het dierenwelzijn controleren, maar daar zijn ze in België niet echt goed in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:54

savath schreef:
weer zulk gezieur,wat doen de grote jumping paarden evenementen dan,daar is zoals in jumping mechelen toch ook vaak luide museiek,en dat voor veel paarden het hele jaar rond op wedstrijden.
De kermis ponys zien er vaak beter uit dan veel manege pony's.Die werken dan het hele jaar rond.
Neen ,ik ken ook een kermis man,en die isecht goed voor zijn pony's,ze werken met halster,goed passend zadel,en de paarden komen in de weide echt naar hem gelopen,
ze moeten dan wel rondjes stappen,maar veel mensen bv reining trainen hun paard ook vaak in rondjes ,en dan met snelheid,de kermis pony's zweten zeer zelden,dus zulk zwaar werk is het niet.
Ook de vrachtwagens waar deze rusten zijn ruimer dan de vele stands in maneges.
Nog een wonder dat gaia er niet op springt

Dat is dan nieuw voor mij...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:17

ben ik blij met mijn pennyverhaal .... onze shettie hebben we kunnen weghouden als kermispony. Deze schat zou ook voor de kermis worden ingezet (hoefbevangen en wel) en tussentijds heerlijk in de (overvolle) wei (klinkt als buitenstaander goed, alsinsider wat minder). En mocht dit niets worden,aldus de handelaar,ging ie toch naar de slacht. Extra geld erbovenop en hij is nu van ons. (en het gaat goed nu!)
Ik denk dat de omstandigheden,zoals muziek en arbeid wel meevallen tegenwoordig MAAR het belangrijkste is dat de ponies vaak toch als handel gezien blijven worden en dat de zorg door onkunde of desinteresse ontbreekt. Daarom liever niet, wat mij betreft,maar goed, ik denk dat de regels dan idd ook voor allerlei situaties zouden moeten gelden.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:58

Bij ons in Geraardsbergen is het toch ''mishandeling''.
Ze lopen gewoon op de straat ( geen zande ed) en geen ijzers aan,
de meeste pony's graatmager,schotten naar elkaar,en met bijzetteugels aan :s..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:12

Ook ik ken alleen de minder leuke kanten ervan. Twee jaar geleden liepen er ponie's op de 'grootste en gezelligste kermis'. Die beestjes liepen streng bijgezet, een klein rondje en télkens op dezelfde hand. Het tuig zag er slecht uit, de ponies zagen er niet vrolijk uit. Ik woonde toen in het centrum, ben er vaak langsgelopen om de meest verschillende tijden, ik heb ze niet één keer zien pauzeren. Om 21.00 's avonds liepen ze nog. Kermis ging om 14.00 uur open. Ze liepen geen route door de stad, maar hadden echt hun eigen 'kraam' met een soort hoefslag waar ze in liepen.

Ik werd er echt niet blij van.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:17

Ikzelf heb een jaar of 15 geleden twee jaar achter elkaar bij ons op de kermis met hetzelfde ponytje gelopen (Stekeltje). Dat was een Amerikaanse Shetlander en dus klein, maar ook mooi slank: oftewel: de favoriet. Wij gingen 's middags om een uur of 1 de kermis op (inderdaad in een rustig gedeelte) en 's avonds om 9 uur weer naar de trailer. 's Nachts mochten alle ponys lekker in een weiland lopen. Op een dag liepen we ruim 400 rondjes, waarbij tegen een uur of 8 's avonds de ponys al op je schoot in slaap vielen. Dan stond Stekeltje lekker te soezen en hup! wordt er weer een kind opgeplembt. Pony schrikt wakker en gaat op automatische piloot verder. Overigens waren alle ponys op de Kermis automaatjes.

Destijds dacht hier nooit veel over en vond ik het geweldig om de hele dag met die pony te wandelen, maar nu ik ieder jaar weer zie dat de ponys nog steeds lopen en als ik eraan terugdenk wat voor een apatische dieren het waren/zijn, is mijn mening langzaam aan het omschakelen naar een verbod/meer controle. Hoewel de man waarvoor ik liep het beste met zijn ponys voor had, werden zij wel zonder pardon naar de slacht gebracht als ze langer dan een seizoen niet mee konden draaien.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:20

Ik vind het ook niet echt geweldig. Kermis vind ik gewoon niet echt een geschikte plaats voor dieren. Drukte en veel lawaai. Dag in, dag uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:23

Wat ik er nog aan toe wil voegen nav het verhaal van IlseEnMonti: bij ons op de kermis liepen ze niet met iemand ernaast. Ze liepen automatisch als een treintje achter elkaar hun rondjes. Er stond een man in de buurt die af en toe een commando riep, en dan stopten ze en begonnen weer.