De wondere wereld van de paardenmelkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De wondere wereld van de paardenmelkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:27

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 658128.ece
nhd.nl

Trek in een glaasje moedermelk maar de luiers ontgroeid? Probeer eens een glaasje paardenmelk. Dat komt het dichtst in de buurt van de moedermelk. Zeggen de paardenmelkers tenminste. Een paard is een edel dier en staat dichter bij de mens dan een koe met vier magen. Er zitten veel suikers, eiwitten, vitaminen en mineralen in de melk en weinig vet. Een pintje per dag is genoeg.

We nemen de proef op de som bij paardenmelkerij Moerbeek in 't Veld. Gerianne Nagelhout (professioneel paardenmelkster) leidt een merrie naar de melkmachine. Een klein apparaatje met maar twee zuigmondjes (tepelbekers) voor de paardenborst. De merrie laat er weinig van zien. Heel wat anders dan een forse koeienuier met vier tepels. Maar daar stroomt bij een melkbeurtje ook zomaar twintig liter uit. Een paard geeft per melkbeurt maar één liter.

,,Iedere liter melk moeten we zelf verwerken en zelf verkopen. Hier komt geen tankwagen het erf oprijden.'' De klanten moeten zelf langskomen om de dagverse melk te halen. Die is vier dagen houdbaar. Maar de melk wordt ook ingevroren en gevriesdroogd.

Klik hier voor een filmpje.

Elinaa

Re: De wondere wereld van de paardenmelkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Het is idd wel redelijk te vergelijken ja. ze beweerd ook dat het best te drinken is...denk dat smaken daar ook erg in verschillen Clown een slokje is te doen maar een vol glas hoef ik niet.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:32

't Wordt toch eens tijd dat ik eens paardenmelk proef. De ene vind het heel lekker en de andere vind het verschrikkelijk smaken. Ben benieuwd!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:21

Ik heb enige jaren geleden mijn merries ook gemolken, vooral voor vrienden met huidprobemen en maagklachten. Het hielp ze ook nog !!
Ik vind het niet vies, net zoals in het filmpje wordt gezegd, water met een schep suiker... al heeft het wel een melkachtige nasmaak

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:22

Ik heb het een paar jaar geleden eens geproefd, het was niet echt vies ofzo Lachen Ik geloof dat het een beetje zoetig was?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:26

Ik vond het vies, ze maken ook zalf en dingetjes e.d. voor je huid, exceem enz en echt het werkt! Maar ben niet zo dol op melk:P

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:38

wij zijn pas met onze klas naar een paardenmelkerij geweest, en natuurlijk mochten we ook proeven. Ik vond het best lekker, maar nog lekkerder was de paardenlikeur (beetje baileys-smaak) en we konden dan ook nog wel veel creme's enzo halen, het was een leuke rondleiding iig

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:12

Ik heb vorig jaar stage gelopen op een paardenmelkerij hier in friesland! werkt echt! heeft ook goede werking op mensen met eczeem en met een melkallergie!! Deze melkerij verkocht:
- Verse melk
- Melk ingevroren
- Poedermelk
- Cremes
- Pillen (melk in pillenvorm handig voor mensen die de smaak niet lekker vinden maar wel de werking ervan willen hebben!)

de site ervan is http://www.paardenmelkerijfriesland.nl

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:17

Kun je dat gewoon in de supermarkt kopen?

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:29

Sommige melkerijen verkopen het aan supermarkten in de buurt, zoals die waar ik stage liep die verkocht het aan een slagerij, supermarkt, kruidenierswinkels etc.. in de buurt! maar tot zover ik weet verkopen de normale supermarkten het nog niet, omdat het nog niet zo bekend is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:40

Ik drink het zo af en toe wel eens van onze eigen merrie.
Vind 't opzich best lekker zo af en toe, 't heeft idd een wat waterige smaak en is iets zoeter, niet echt zo'n 'volle' smaak als gewone koeienmelk heeft.
Heb ook last van een huidaandoening, merk wel dat als ik het drink, ik doorgaans wat minder medicijnen nodig heb. Maar meestal ben ik te lui om het echt vol te houden om te drinken. Clown
't is gewoon zo'n gedoe. Ik heb natuurlijk geen melkmachine, dus doe het heel ouderwets met de hand. Natuurlijk moet je dan eerst de uier en spenen even goed schoonmaken, en bij een merrie kost het (in tegenstelling tot bij een koe) veel tijd om er iets uit te krijgen, ookal is de uier zo vol en melk je de 2 spenen tegelijkertijd, 't is hard werken want met de hand kun je ook minder 'kracht' zetten dus komt het er in dunne straaltjes uit.

Af en toe ben ik ook 'gedwongen' om op wedstrijd of rit even af te melken, meestal laat ik het dan gewoon op de grond weglopen. Als haar uier echt op knappen staat, dan loopt ze niet zo lekker met zo'n volle uier Lachen

Edit: ik had trouwens ergens anders weer gelezen (ik weet de bron zo even niet) dat ezelinnenmelk het dichtste bij de moedermelk komt, ipv. paardenmelk....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:50

Inderdaad een wondere wereld. Er zijn nogal wat bedenkingen te maken bij paardenmelk. Lees bijvoorbeeld hier: http://www.skepsis.nl/paardenmelk.html of Google een beetje..
Afgezien daarvan produceert zo'n paardenmelkerij aan de lopende band veulens, als paardenmelkgebruiker moet je daar toch ook wel even bij stil staan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:52

Ezelmelk komt nog dichter bij moedermelk dan paardenmelk schijnt. Lachen
Ik vind het overigens (ezelmelk) niet zo heel lekker, maar ik lust ook geen gewone koeienmelk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:56

Inderdaad Fiffil, had ik dus ook gehoord. Heb ezelinnenmelk overigens nooit geprobeerd.
@ Bandida: dat artikel heb ik wel eens gelezen ja. Meeste particulieren kunnen bij zo'n paardenmelkerij (waar ze bijv. met haflingers fokken) redelijk 'goedkoop' een goed gezond veulen kopen.

Waar ik wel altijd over twijfel (zie ook het artikel op skepsis.nl) is of het nou dus wel of niet gekookt/gesterriliseerd moet worden, de melk.

De één zegt; ja juist wel, want dan gaan de bacterieen e.d. er uit.
Ander zegt juist niet koken/sterriliseren, want dan gaan juist die goede bacterieen waar de paardenmelk zo om bekend staat, verloren....

Aangezien ik precies weet wat onze merrie aan voer, medicijnen e.d. krijgt en hoe het met haar gezondheid staat, doe ik de melk in principe niet koken.
Als ik dan afmelk, vang ik het op in een beker, emmertje of flesje, laat het afkoelen en zet het dan even in de koelkast.
Direct uit de merrie is het namelijk lauw, net als koeienmelk, en dat is net even wat minder lekker vind ik Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:16

Ik dacht dat kamelenmelk het dichts bij moedermelk kwam...

Ik hoop niet dat de paardenmelkerij de kant op gaat van de melkkoeien: Broodmager omdat alle energie in de melk gaat (als een Pamela Anderson met anorexia), chronisch aan de diarree, overlijden vroeg aan kanker door de 'melkhormonen', kalfjes die vrijwel direct weggehaald worden bij hun moeder, enz...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:31

ezelmelk heb ik ook nog nooit gehad, die andere 2 heb ik voor handen.
en idd aan de lopende band veulens vind ik ook minder geslaagd, maar ja dat hebben de grotere fokkerijen ook. we hebben hier een in de buurt en voor zover ik weet fokken die alleen met haflingers.

wat betreft koken en sterilliseren en alles. ik denk dat mensen gewoon te bang zijn voor bacterien, bouw maar wat weerstand op en drink het gewoon rauw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:14

Ik ben toevallig twee weken geleden naar een paardenmelkerij gegaan. Eentje in zeeland, waar ze zeeuwse trekpaarden gebruiken.
LindyH, gelukkig zal het nooit zover gaan als de koeienmelkerijen. Paarden geven namelijk alleen melk als het veulen bij hun loopt. Haal je het veulen meer dan twee dagen eraf dan stopt de merrie direct met melk geven. Daarnaast geven ze ook alleen de 'overdruk' weg, dat is 5 keer per dag een liter ongeveer. Daarna zetten ze zelf de kraan uit, en bewaren de rest van de melk voor hun veulen. Melkpaarden lopen dus elke nacht bij hun veulens Lachen
Bij die melkerij waar ik ben gaan kijken kregen de paarden twee jaar achter elkaar een veulen, en daarna een jaartje rust.

Wat ik wel erg jammer vond is dat de zeeuwse merries bij die melkerij allemaal CPL hebben, en dus maar gemiddeld zo'n 14 jaar oud worden.. Daar wordt gewoon mee verder gefokt, met als gevolg dus ook weer veulens met CPL. Nu hebben ze dan wel een amerikaanse trekpaardhengst zonder CPL, maarja ik zou toch liever zien dat ze merries zochten zonder beenproblemen. De hoeven van de dieren zagen er ook verschrikkelijk uit. Die worden volgens mij maar 1 x per jaar verzorgd, aan het begin van het seizoen..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:20

Ik ken een aantal mensen die erg veel baat hebben bij de werking van paardenmelk. Iemand die eerder erg veel maagklachten had, heeft nu nergens meer last van.
Ook iemand met een spastische darm heeft geen last meer.
Een kennis met psoriasis heeft ook een stuk minder verschijnselen!
Mocht je daar last van hebben, kijk eens op www.paardenmelkerij.nl. Zij sturen de melk in poedervorm op, die kun je langer bewaren en kan zo door het hele land verstuurd worden.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:26

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:52

Ik heb colitis en beginnende psoriasis, als ik het zo lees kan paardenmelk verlichting bieden, moet het dus toch snel maar een keer proberen Pling maar dan wel de tabletvorm.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:08

Ik heb het van mijn merrie wel eens geproefd. Niet te drinken. Echt ik vind er niets aan. Is wel vers dan natuurlijk.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:13

MysticTinker schreef:
Ik ben toevallig twee weken geleden naar een paardenmelkerij gegaan. Eentje in zeeland, waar ze zeeuwse trekpaarden gebruiken.
LindyH, gelukkig zal het nooit zover gaan als de koeienmelkerijen. Paarden geven namelijk alleen melk als het veulen bij hun loopt. Haal je het veulen meer dan twee dagen eraf dan stopt de merrie direct met melk geven. Daarnaast geven ze ook alleen de 'overdruk' weg, dat is 5 keer per dag een liter ongeveer. Daarna zetten ze zelf de kraan uit, en bewaren de rest van de melk voor hun veulen. Melkpaarden lopen dus elke nacht bij hun veulens Lachen
Bij die melkerij waar ik ben gaan kijken kregen de paarden twee jaar achter elkaar een veulen, en daarna een jaartje rust.

Wat ik wel erg jammer vond is dat de zeeuwse merries bij die melkerij allemaal CPL hebben, en dus maar gemiddeld zo'n 14 jaar oud worden.. Daar wordt gewoon mee verder gefokt, met als gevolg dus ook weer veulens met CPL. Nu hebben ze dan wel een amerikaanse trekpaardhengst zonder CPL, maarja ik zou toch liever zien dat ze merries zochten zonder beenproblemen. De hoeven van de dieren zagen er ook verschrikkelijk uit. Die worden volgens mij maar 1 x per jaar verzorgd, aan het begin van het seizoen..

Hier heb ik 5 jaar gewerkt.. http://www.trekpaardenmelk-zeeland.nl

Over dat CPL en de hoeven doe ik maar geen uitspraak over, weet niet precies hoe het nu is namelijk. Vind ook dat deze uitspraken geen toegevoegde waarde geven aan het onderwerp waar het over gaat. Zeker nog nooit in een doorsnee koeienstal gekeken, sommige koeien kampen ook met rare beenproblemen en slechte klauwen.
Toen ik er werkte was ik iig dagelijks bezig met de verzorging van CPL en de smid kwam gewoon om de 2 á 3 maanden.. Dan zul je het misschien ook wel niet aanstaan als ik je vertel dat de merries tijdens het melkseizoen niet ontwormd worden omdat de stoffen in de wormenkuur schadelijk zijn voor menselijke consumptie..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:13

Ik wil ook niet teveel offtopic gaan idd Knipoog

Ik heb nog een foto gevonden, gemaakt met mn mobiel, van de melkmachine en twee van de paarden:
Afbeelding
Ze zagen er idd best netjes verzorgd uit. Alleen die hoeven dan.. veel te lang met scheuren tot aan de kroonrand, zonder te overdrijven. Dat vind ik dan wel jammer om te zien.
In die koeienstal (blauwe nogiets) zijn we ook geweest.. vreselijk.. alles vol mest, beestjes kwamen nooit op de wei, hoeven zagen eruit alsof ze half weggerot waren, en meerdere dieren liepen mank.. hoeven werden toevallig die dag net bekapt en maar even ingesprayed tegen infecties. En dan die arme kalfjes, allemaal apart in een klein boxje, helemaal wild tegen de tralies aan aan t springen.. Maar dat vind ik dan geen reden om de hoeven van de paarden maar te negeren.
Geen wormkuren geven vind ik ook prima trouwens. Mijn paard heeft er ook al een half jaar geen gehad. Prima toch, zolang ze geen worminfecties hebben? Ik houd helemaal niet van die chemische rotzooi.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:15

ik loop stage op een paardenmelkerij !

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:26

MysticTinker schreef:
Ik wil ook niet teveel offtopic gaan idd Knipoog

Ik heb nog een foto gevonden, gemaakt met mn mobiel, van de melkmachine en twee van de paarden:
[img] http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... lkerij.jpg[/img]
Ze zagen er idd best netjes verzorgd uit. Alleen die hoeven dan.. veel te lang met scheuren tot aan de kroonrand, zonder te overdrijven. Dat vind ik dan wel jammer om te zien.
In die koeienstal (blauwe nogiets) zijn we ook geweest.. vreselijk.. alles vol mest, beestjes kwamen nooit op de wei, hoeven zagen eruit alsof ze half weggerot waren, en meerdere dieren liepen mank.. hoeven werden toevallig die dag net bekapt en maar even ingesprayed tegen infecties. En dan die arme kalfjes, allemaal apart in een klein boxje, helemaal wild tegen de tralies aan aan t springen.. Maar dat vind ik dan geen reden om de hoeven van de paarden maar te negeren.
Geen wormkuren geven vind ik ook prima trouwens. Mijn paard heeft er ook al een half jaar geen gehad. Prima toch, zolang ze geen worminfecties hebben? Ik houd helemaal niet van die chemische rotzooi.

Lilly & Sandy! Haha!
De linkse merrie was altijd mijn favoriet.. Braaf dier! Ja

Blauwe Hoeve denk ik dat je bent geweest, Retranchement.. Daar ben ik nog nooit geweest.
Mijn vriend heeft zelf een grote melkveehouderij in Friesland en daar gaat alles er een stuk beter aan toe. Maar dat een koe slechte klauwen krijgt of mank gaat lopen en wondjes heeft voorkom je niet altijd, maar je kan t wel proberen.. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

En nogmaals, de paarden daar zijn gezond.. Ze zien er goed gevoed uit en zijn goed in conditie. Die hoeven hebben niks te maken met de melkproductie, waar het in dit topic over gaat..
Ik weet dat de hoefsmid daar gewoon komt, de enige in de buurt nog met travaille die trekpaarden doet. En denk dat je zelf ook wel weet dat hoefscheuren niet van de en op de andere dag weg te moffelen zijn.. Knipoog