Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MysticTinker schreef:Ik ben toevallig twee weken geleden naar een paardenmelkerij gegaan. Eentje in zeeland, waar ze zeeuwse trekpaarden gebruiken.
LindyH, gelukkig zal het nooit zover gaan als de koeienmelkerijen. Paarden geven namelijk alleen melk als het veulen bij hun loopt. Haal je het veulen meer dan twee dagen eraf dan stopt de merrie direct met melk geven. Daarnaast geven ze ook alleen de 'overdruk' weg, dat is 5 keer per dag een liter ongeveer. Daarna zetten ze zelf de kraan uit, en bewaren de rest van de melk voor hun veulen. Melkpaarden lopen dus elke nacht bij hun veulens![]()
Bij die melkerij waar ik ben gaan kijken kregen de paarden twee jaar achter elkaar een veulen, en daarna een jaartje rust.
Wat ik wel erg jammer vond is dat de zeeuwse merries bij die melkerij allemaal CPL hebben, en dus maar gemiddeld zo'n 14 jaar oud worden.. Daar wordt gewoon mee verder gefokt, met als gevolg dus ook weer veulens met CPL. Nu hebben ze dan wel een amerikaanse trekpaardhengst zonder CPL, maarja ik zou toch liever zien dat ze merries zochten zonder beenproblemen. De hoeven van de dieren zagen er ook verschrikkelijk uit. Die worden volgens mij maar 1 x per jaar verzorgd, aan het begin van het seizoen..
MysticTinker schreef:Ik wil ook niet teveel offtopic gaan idd![]()
Ik heb nog een foto gevonden, gemaakt met mn mobiel, van de melkmachine en twee van de paarden:
[img] http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... lkerij.jpg[/img]
Ze zagen er idd best netjes verzorgd uit. Alleen die hoeven dan.. veel te lang met scheuren tot aan de kroonrand, zonder te overdrijven. Dat vind ik dan wel jammer om te zien.
In die koeienstal (blauwe nogiets) zijn we ook geweest.. vreselijk.. alles vol mest, beestjes kwamen nooit op de wei, hoeven zagen eruit alsof ze half weggerot waren, en meerdere dieren liepen mank.. hoeven werden toevallig die dag net bekapt en maar even ingesprayed tegen infecties. En dan die arme kalfjes, allemaal apart in een klein boxje, helemaal wild tegen de tralies aan aan t springen.. Maar dat vind ik dan geen reden om de hoeven van de paarden maar te negeren.
Geen wormkuren geven vind ik ook prima trouwens. Mijn paard heeft er ook al een half jaar geen gehad. Prima toch, zolang ze geen worminfecties hebben? Ik houd helemaal niet van die chemische rotzooi.