Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:20

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12173
thehorse.com

Een nieuwe sterilisatietechniek die de testikels van een paard laat zitten, maar inactief maakt, zou wel eens een veilige, simpele en succesvol alternatief kunnen zijn voor de traditionele castratiemethodes, volgens onderzoekers.

Volgens de "Section Ligation Release" (SLR) procedure, worden de testikels niet verwijderd zoals bij de standaard methode, maar in plaats daarvan worden de 2 zaadstrengen, welke bloed en zenuwen naar de testikels aanvoeren, afgeklemt, bij elkaar gebonden en verzegeld via een 2 kleine snedes van 5 centimeter aan beide kanten van de balzak.

Binnen 2 maanden zal de hengst niet meer vruchtbaar zijn, en zal het testeronlevel tot een normaal nivo voor ruinen zijn gedaald.

"De ingreep is niets meer of minder dan 2 kleine incisies maken, gevolgd door een paar minuten werk aan de zaadstrengen, en dan hecht je de kleine wondjes en klaar." aldus een woordvoerder. Volgens de onderzoekers scheelt het opmerkelijk veel stress voor zowel paard als verzorgers, omdat deze methode minder nazorg vraagt dan de traditionale castratiewijze.

De nieuwe techniek verkleint het risico op nabloedingen en zwellingen, wat nogal eens wil gebeuren bij de normale methode. Ook is er bijna geen kans op parasieten of een bacteriele infectie.

Omdat de testikels op deze manier geen lucht krijgen, zullen ze langzaam krimpen, maar het blijft wel goed doorbloed. Ook het omliggende weefsel blijft gewoon gezond en omringd door goede zenuwen. Geen van de 5 testpaarden, in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, vertoonde ook maar enige aanduiding van vruchtbaarheid na de procedure, aldus de onderzoekers.

Volgens hen behouden de ruinen ook meer hengstenuitstraling, omdat zij nagenoeg intact blijven.
Alhoewel deze methode veel sneller en veiliger is dan de gewone castratietechniek, is het toch aangeraden om het altijd onder complete verdoving te doen, voor de veiligheid van paard en veearts.
Om een hengst van een ruin te onderscheiden, kan het geslacht in het paspoort of in de papieren van het dier worden gezet.

sjorsie

Re: Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:21

klinkt super, hopelijk gaan ze dit snel invoeren ook hier in de buurt. Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:22

Ik zie maar één probleem, stel dat je een ruin wil kopen, hoe weet je dan of hij een echte ruin is Knipoog.
Ze zullen er een sterilisatiecertificaat moeten bij leveren Haha! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:23

Teigetje schreef:
Ik zie maar één probleem, stel dat je een ruin wil kopen, hoe weet je dan of hij een echte ruin is Knipoog.

kan in het paspoort gezet worden door de DA

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:25

Dat klopt inderdaad Lachen

Citaat:
However, he noted that in order to distinguish SLR geldings from stallions, especially in the event of the sale of a horse, the castration must be noted in the horse's health records and identification documents.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:26

Ik ben erg benieuwd naar het volgende: bij ruinen waar een verkleving van de castratiewond of een fistel op de castratiewond ontstaat, heb je vaak last van hengstengedrag.
Door de aanwezigheid van de fistel of de verkleving krijgt de hypofyse nog steeds een seintje, alsof er ballen zitten en blijft het lichaam testosteron aanmaken. Wel in mindere mate dan bij ongecastreerde dieren, maar genoeg om deze ruinen nog gewoon all the way te laten dekken.
Wij hebben ooit zo'n ruin gehad en dat was erg vervelend, daar wij verder alleen merries hadden. Als de merries hengstig waren, dekte hij ze, als ware hij een hengst. Vruchtbaar was hij natuurlijk niet...maar hij richtte wel schade aan bij de merries.
Toen wij dit ontdekten, hebben we hem apart gezet en later, toen er iemand de vinger op het probleem kon leggen, is de fistel verwijderd (wat nog een complexe toestand was). Daarna was het probleem verholpen.
Ik vraag me af of bij deze manier van onvruchtbaar maken niet dezelfde verschijnselen optreden?????

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:27

dat klinkt gewoon als vasectomie bij mannen ? Dat de hengsten / ruinen daardoor onvruchtbaar zijn, ok. Maar dat hun hormonen daardoor gaan dalen, dat betrouw ik zo nog niet hoor.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:28

jokari schreef:
dat klinkt gewoon als vasectomie bij mannen ? Dat de hengsten / ruinen daardoor onvruchtbaar zijn, ok. Maar dat hun hormonen daardoor gaan dalen, dat betrouw ik zo nog niet hoor.

Nee precies....dat bedoel ik dus ook....zie het voorbeeld dat ik net getypt heb

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:31

ja, je had je bericht zo ongeveer gelijk met mij getypt. Lachen

ik kan goed geloven dat zo'n 'operatie' minder stressy is voor het paard. Maar ik heb echt mijn twijfels of dat het gedrag daar ook gaat door veranderen. Scheve mond

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:31

ik zou het een super uitkomst vinden Haha! Ik wou dat mijn ventje nog zijn ballen had. Hij zou een super goede dekhengst zijn Haha! Maar zou je dan ook weer de klemmetjes zitten worden weg gehaald zijn de zaad productie dan weer op gang komen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:32

Op deze manier kun je het dus ook mogelijk maken om het paard weer vruchtbaar te maken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:33

Het klinkt inderdaad goed!

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:33

Teigetje schreef:

dat ook natuurlijk, maar ben wel bang dat ermee gefraudeert kan worden.
Maar aan de andere kant zal het gedrag van het paard ook wel een hoop duidelijkheid geven, zet er maar een merrie naast Vingers aflikken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:35

Klinkt allemaal erg leuk en aardig (minder herstel nodig etc) maar ik vind het een nogal slecht artikel en het onderzoek zou ik wel willen zien want het klinkt me nogal onbetrouwbaar in de oren. Voor de duidelijkheid maar ff commentaar in het artikel gezet:
Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12173
thehorse.com

Een nieuwe sterilisatietechniek die de testikels van een paard laat zitten, maar inactief maakt, zou wel eens een veilige, simpele en succesvol alternatief kunnen zijn voor de traditionele castratiemethodes, volgens onderzoekers.
Castratie is wat anders dan sterilisatie! En de methode is misschien nieuw, sterilisatie op zich niet...

Volgens de "Section Ligation Release" (SLR) procedure, worden de testikels niet verwijderd zoals bij de standaard methode, maar in plaats daarvan worden de 2 zaadstrengen, welke bloed en zenuwen naar de testikels aanvoeren, afgeklemt, bij elkaar gebonden en verzegeld via een 2 kleine snedes van 5 centimeter aan beide kanten van de balzak.

Binnen 2 maanden zal de hengst niet meer vruchtbaar zijn, en zal het testeronlevel tot een normaal nivo voor ruinen zijn gedaald.
De ballen zitten er nog steeds dus testosteron blijft gewoon geproduceerd worden lijkt me?? Dat is volgens mij de reden waarom ze bijna altijd worden gecastreerd ipv gesteriliseerd.

"De ingreep is niets meer of minder dan 2 kleine incisies maken, gevolgd door een paar minuten werk aan de zaadstrengen, en dan hecht je de kleine wondjes en klaar." aldus een woordvoerder. Volgens de onderzoekers scheelt het opmerkelijk veel stress voor zowel paard als verzorgers, omdat deze methode minder nazorg vraagt dan de traditionale castratiewijze.

De nieuwe techniek verkleint het risico op nabloedingen en zwellingen, wat nogal eens wil gebeuren bij de normale methode. Ook is er bijna geen kans op parasieten of een bacteriele infectie.

Omdat de testikels op deze manier geen lucht krijgen, zullen ze langzaam krimpen, maar het blijft wel goed doorbloed. Ok dit is helemaal onzin...testikels krijgen "lucht" VIA het bloed... dus goed doorbloed = lucht... Beetje raar?
Edit: in het artikel staat het net wat anders, de omliggende weefsels blijven doorbloed en de testikels zelf niet Ook het omliggende weefsel blijft gewoon gezond en omringd door goede zenuwen. Geen van de 5 testpaarden, in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, vertoonde ook maar enige aanduiding van vruchtbaarheid na de procedure, aldus de onderzoekers. 5 paarden? daarmee is een onderzoek erg kleinschalig en zegt erg weinig, betrouwbaarheid valt dan sterk te betwijfelen

Volgens hen behouden de ruinen ook meer hengstenuitstraling, omdat zij nagenoeg intact blijven. hengstenuitstraling komt door testosteron volgens mij dus hier spreken ze zichzelf tegen!
Alhoewel deze methode veel sneller en veiliger is dan de gewone castratietechniek, is het toch aangeraden om het altijd onder complete verdoving te doen, voor de veiligheid van paard en veearts.
Om een hengst van een ruin te onderscheiden, kan het geslacht in het paspoort of in de papieren van het dier worden gezet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:38

Neuh, de hengstenuitstraling komt ook door ballen, en die hangen er toch nog aan? Haha!
Ik denk dat je het op die manier moet opvatten Clown

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:52

Klinkt goed!
Ben benieuwd wanneer ze het hier gaan doen Ja

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:53

dat is geen castratie, maar steralisatie..

Voordeel (of voor sommige misschien een nadeel) je hengst wordt er niet minder hengst door omdat ti zn hormomen houdt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:56

En dan krijgt iemand een gesterilliseerde hengst op stal, goh leuk dier wil ik wel een veulentje van fokken. Operatie wordt teruggedraaid. Terwijl het dier hoogstwaarschijnlijk écht niet voor niks is gesterilliseerd Nagelbijten / Gniffelen

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:02

BrittKitt schreef:
Terwijl het dier hoogstwaarschijnlijk écht niet voor niks is gesterilliseerd Nagelbijten / Gniffelen

daar valt natuurlijk over te twisten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:07

Neemt hierdoor wel het hengstengedrag af want daarom worden de meeste hengsten gecastreerd??
Alleen onvruchtbaarheid is vaak niet gewenst, je wilt dat ze rustiger worden.

Mannen die gesteriliseerd zijn zijn ook nog steeds dezelfde toch?? Haha! Met bijbehorend hengstengedrag? Clown

Als dit zo is snap ik niet waarom je dan hiervoor zou kiezen bij een hengst.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:11

Suzanne F. schreef:
Mannen die gesteriliseerd zijn zijn ook nog steeds dezelfde toch?? Haha! Met bijbehorend hengstengedrag? Clown

idd, dat is meteen ook de reden waarom ik niet begrijp dat het hengstengedrag zou minderen. Zolang die ballen er blijven aanhangen, gedragen ze zich er toch ook naar ? Toch als ze tussen merries komen te staan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:21

Cayenne schreef:
Op deze manier kun je het dus ook mogelijk maken om het paard weer vruchtbaar te maken.

theHorse.com schreef:
Instead, the two spermatic cords, which provide blood and nerve supply to the testicles, are clamped, severed, and sealed..

aka, niet omkeerbaar, want koord wordt doorgesneden nadat het is afgeklemd.

theHorse.com schreef:
Within two months, the intact testicles degenerate, and testosterone falls to levels similar to those of traditionally castrated geldings

als ik het goed begrijp dan sterven de ballen na de operatie hierdoor alsnog af en daalt de testosteron productie dus net zo hard als bij een traditionele castratie? Op zich klinkt dat logisch als de bloedtoevoer wordt stopgezet..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:27

@Jade, dat is waar. Maar ik bedoelde eigenlijk in de toekomst Haha!
Ze zijn bij mannen al zover dat ze het proces ook weer kunnen omkeren. Alhoewel dat weer een stap verder is.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:29

Koppig schreef:
BrittKitt schreef:
Terwijl het dier hoogstwaarschijnlijk écht niet voor niks is gesterilliseerd Nagelbijten / Gniffelen

daar valt natuurlijk over te twisten...

Beetje domme opmerking. Niet iedere fokker heeft de mogelijkheid om zijn hengsten naar de opfok te sturen of zelf aan te houden ivm ruimte gebrek. Hoeveel ruinen zijn er welke nu in de sport op het hoogste nivo lopen. Hoeveel mensen hadden daar als fokker niet graag een veulen mee gefokt. Neem bv Okidoki iedereen vindt het een topper maar is wel doot de fokker geruind a) zal dat ook met exterieur te maken hebben maar goed hij is geruind. Wanneer je een keuze hebt tussen castreren en sterrilisatie zoals dit eigenlijk is, dan kun je wanneer de hengst/ruin zich ontwikkeld als echt sportpaard toch weer de operatie ongedaan maken. Ik heb mijn merrie nu drachtig van Sir Shutterfly een volle broer van de ruin Shutterfly( meredithe michaels beerbaum), waarom die ruin heeft zoveel potentie, daarom heeft destijds de fokker van deze ruin besloten om met dezelfde bloedlijn het nogmaals te proberen wat ook weer een hengstveulen heeft opgeleverd. Dit hengstveulen is nu een goedgekeurde springhengst op stal van Schockemuller. Hiermee bedoel ik dat niet elke ruin perse een ruin moest zijn. De keuze van de fokker/eigenaar was op dat moment niet veel anders omdat er geen alternatief was en nu wel. Dus laten we gewoon afwachten om te kijjken of dit zo goed zal gaan als dat men denkt, ik ben iig een voorstander, want we hebben nu meerdere keuze`s en ook de markt met hengstenhouders zal hier door veranderen in de toekomst. Fokkkers zijn niet meer gedwongen om elk hengstveulen te verkopen wanneer ze denken toch een hele goed te hebben gefokt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:39

Mijn paard is van een paar jaar terug op deze wijze in Utrecht 'gecastereerd' en is heel goed gegaan. Geen infecties en hij bleef 10 dagen in de kliniek voor observatie maar kon gelijk weer beweegd worden en toen hij terug kwam op stal kon ik gelijk met hem weer aan t werk. Het hengstengedrag nam snel af, zn ballen bleven nog een tijdje maar slonken ook steeds verder weg. Je kunt nu wel zien dat hij ruin is (heeft nog hele kleine ballen kan je haast niet meer zien) Hij is niet ingevallen na de operatie en is top fit gebleven. Als ik weer een paard zou moeten laten castereren zou ik het weer zo laten doen Lachen