Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Teigetje schreef:Ik zie maar één probleem, stel dat je een ruin wil kopen, hoe weet je dan of hij een echte ruin is.
Ze zullen er een sterilisatiecertificaat moeten bij leveren![]()
Citaat:However, he noted that in order to distinguish SLR geldings from stallions, especially in the event of the sale of a horse, the castration must be noted in the horse's health records and identification documents.
jokari schreef:dat klinkt gewoon als vasectomie bij mannen ? Dat de hengsten / ruinen daardoor onvruchtbaar zijn, ok. Maar dat hun hormonen daardoor gaan dalen, dat betrouw ik zo nog niet hoor.
Teigetje schreef:Ik zie maar één probleem, stel dat je een ruin wil kopen, hoe weet je dan of hij een echte ruin is.
Ze zullen er een sterilisatiecertificaat moeten bij leveren![]()
Cayenne schreef:http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12173
thehorse.com
Een nieuwe sterilisatietechniek die de testikels van een paard laat zitten, maar inactief maakt, zou wel eens een veilige, simpele en succesvol alternatief kunnen zijn voor de traditionele castratiemethodes, volgens onderzoekers.
Castratie is wat anders dan sterilisatie! En de methode is misschien nieuw, sterilisatie op zich niet...
Volgens de "Section Ligation Release" (SLR) procedure, worden de testikels niet verwijderd zoals bij de standaard methode, maar in plaats daarvan worden de 2 zaadstrengen, welke bloed en zenuwen naar de testikels aanvoeren, afgeklemt, bij elkaar gebonden en verzegeld via een 2 kleine snedes van 5 centimeter aan beide kanten van de balzak.
Binnen 2 maanden zal de hengst niet meer vruchtbaar zijn, en zal het testeronlevel tot een normaal nivo voor ruinen zijn gedaald.
De ballen zitten er nog steeds dus testosteron blijft gewoon geproduceerd worden lijkt me?? Dat is volgens mij de reden waarom ze bijna altijd worden gecastreerd ipv gesteriliseerd.
"De ingreep is niets meer of minder dan 2 kleine incisies maken, gevolgd door een paar minuten werk aan de zaadstrengen, en dan hecht je de kleine wondjes en klaar." aldus een woordvoerder. Volgens de onderzoekers scheelt het opmerkelijk veel stress voor zowel paard als verzorgers, omdat deze methode minder nazorg vraagt dan de traditionale castratiewijze.
De nieuwe techniek verkleint het risico op nabloedingen en zwellingen, wat nogal eens wil gebeuren bij de normale methode. Ook is er bijna geen kans op parasieten of een bacteriele infectie.
Omdat de testikels op deze manier geen lucht krijgen, zullen ze langzaam krimpen, maar het blijft wel goed doorbloed. Ok dit is helemaal onzin...testikels krijgen "lucht" VIA het bloed... dus goed doorbloed = lucht... Beetje raar?
Edit: in het artikel staat het net wat anders, de omliggende weefsels blijven doorbloed en de testikels zelf niet Ook het omliggende weefsel blijft gewoon gezond en omringd door goede zenuwen. Geen van de 5 testpaarden, in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, vertoonde ook maar enige aanduiding van vruchtbaarheid na de procedure, aldus de onderzoekers. 5 paarden? daarmee is een onderzoek erg kleinschalig en zegt erg weinig, betrouwbaarheid valt dan sterk te betwijfelen
Volgens hen behouden de ruinen ook meer hengstenuitstraling, omdat zij nagenoeg intact blijven. hengstenuitstraling komt door testosteron volgens mij dus hier spreken ze zichzelf tegen!
Alhoewel deze methode veel sneller en veiliger is dan de gewone castratietechniek, is het toch aangeraden om het altijd onder complete verdoving te doen, voor de veiligheid van paard en veearts.
Om een hengst van een ruin te onderscheiden, kan het geslacht in het paspoort of in de papieren van het dier worden gezet.
BrittKitt schreef:Terwijl het dier hoogstwaarschijnlijk écht niet voor niks is gesterilliseerd
Suzanne F. schreef:Mannen die gesteriliseerd zijn zijn ook nog steeds dezelfde toch??Met bijbehorend hengstengedrag?
Cayenne schreef:Op deze manier kun je het dus ook mogelijk maken om het paard weer vruchtbaar te maken.
theHorse.com schreef:Instead, the two spermatic cords, which provide blood and nerve supply to the testicles, are clamped, severed, and sealed..
theHorse.com schreef:Within two months, the intact testicles degenerate, and testosterone falls to levels similar to those of traditionally castrated geldings
Koppig schreef:BrittKitt schreef:Terwijl het dier hoogstwaarschijnlijk écht niet voor niks is gesterilliseerd
daar valt natuurlijk over te twisten...