Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 04:17

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... icht.dhtml
hln.be

De laatste slachterij voor paarden in de Verenigde Staten, die door een lokale wet de deuren moest sluiten, gaat niet terug open. Het beroep werd door het Amerikaanse hooggerechtshof verworpen, ondanks een meeslepend pleidooi van België. Tot vorig jaar waren er nog drie paardenslachterijen in het land, twee in Texas en een in Illinois. Maar dierenrechtenorganisaties forceerden een wet die verbiedt paarden te doden voor consumptie, eerst in Texas en later ook Illinois.

Export
De slachterij van Illinois, die werd uitgebaat door Cavel International, een filiaal van het Belgisch bedrijf, stelde een zestigtal mensen te werk en doodde per jaar tussen de 40.000 en 60.000 paarden, goed voor een jaarlijkse omzet van 20 miljoen dollar. Cavel bracht de zaak voor de rechtbank en argumenteerde dat bijna alle vlees werd uitgevoerd naar Europa en Japan, en dat de wetgeving van Illinois een inbreuk vormde op de federale privileges van de internationale handelsregeling.

In september verwierp een hof van beroep het argument van Cavel en oordeelde dat niet was aangetoond dat de opheffing van zijn activiteiten de prijzen van paardenvlees op de wereldmarkt zou verstoren. "De Verenigde Staten hebben een gegronde reden om het leven te verlengen van dieren, waarvan de bevolking houdt", merkte het hof op. Vandaag weigerde de hoogste rechtsinstantie van het land de zaak aanhangig te maken, en verklaarde de beslissing die in beroep werd genomen als rechtsgeldig.

Pleidooi van Belgische staat
Cavel had nochtans de steun gekregen van de Belgische staat, die in een document aan het hof had geschreven: "Het vlees van het Amerikaanse paard wordt door de consument in België en elders in de Europese Unie beschouwd als van bijzonder goede kwaliteit en onderscheidt zich van het paardenvlees in andere landen".

Verwant artikel:

[VN] Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

KiWiKo

Re: Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:04

schandalig!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:26

daar zitten ze nu met 40000 kadavers meer.
dat ze hun plan maar trekken. Ik denk dat er nu veel meer paardenleed gaat bestaan.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:02

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:14

savath schreef:
daar zitten ze nu met 40000 kadavers meer.

Hoezo dan? Als er geen paarden meer mogen worden geslacht, worden ze ook niet meer voor de slacht gefokt. Reken maar dat het gros van die 40.000 paarden er speciaal voor is gefokt.

Paarden die iets mankeren, zullen heus nog mogen worden geslacht, alleen dan in een gewone slachterij. Dat zijn dan toch meestal sportpaarden die medicijnen hebben gehad zodat ze niet meer voor vleesconsumptie zijn geschikt.

Ik vind het - zo lang ik nog geen argumenten hoor die mij van het tegendeel kunnen overtuigen - een prima zaak.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:54

Ik denk dat je gelijk hebt Wup. Paarden worden daar veelal nog in grote groepen gehouden puur voor de slacht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:58

ja maar nu is het gevolg toch dat paarden die over zijn, of dood moeten, op erg lange barbaarse transporten gaan naar Mexico, waar ze erg onhumaan worden geslacht??
moeten we dat dat willen?

ondertussen waren die amerikaanse slachterijen ook verschrikkelijk, ik heb het wel gezien op een filmpje, hoe het er aan toe gaat daar, om van te huilen!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:59

En worden die paarden dan nu niet 'gewoon' naar Mexico o.i.d. vervoerd, dus urenlange reis met alle ellende van dien?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:10

tuurlijk zullen er paarden naar mexico worden vervoerd.
de paarden die ze nu te kort komen(die dus eerst in america werden geslacht)en de markt blijft hetzelfde,die worden nu dus uit nederland en duitsland gehaalt,de meeste slachtpaarden hier gaan metteen de grens over naar belgie,want de paarden die ze nu te kort hebben,door dat er in america niet meer geslacht word,halen ze nu dus ergens anders vandaan,dus er worden nu nog net zoveel paarden geslacht,toen de fabriek in america sloot,hadden ze dus een tekort,toen zijn de slachtpaarden nog nooit zo duur geweest,nu is die markt weer gewoon stabiel.
dus er is weinig mee op geschoten,jammer genoeg!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:36

Craignethan schreef:
En worden die paarden dan nu niet 'gewoon' naar Mexico o.i.d. vervoerd, dus urenlange reis met alle ellende van dien?

Buiten mijn mening over dit verhaal wil ik je even vertellen dat Texas tegen de grens van Mexico aanligt... Illinois ligt centraal in de VS...

Dus ook al zijn deze locaties gesloten, het is maar net waar het paard vandaan komt...
Als het paard vanuit Seattle of Miami moet komen, dan was het al geen pretje...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:58

Craignethan schreef:

Ja, en het vlees wordt dan vervolgens afgenomen door snackfabrikanten als Mora e.d. omdat dat prijstechnisch gunstig is, die snacks liggen vervolgens bij de snackbar... en dus eet iedere vleesetende/ snackende Bokker geen paardenvlees in de snack dat van nederlandse bodem komt van een paard dat een goed leven heeft gehad, maar van een paard dat een hel heeft doorgemaakt (in Mexico levend in stukken gehakt) om in jouw buik te belanden en mee te werken aan dikke billen van onze ruiters.......

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:02

Ninx schreef:
Craignethan schreef:

Ja, en het vlees wordt dan vervolgens afgenomen door snackfabrikanten als Mora e.d. omdat dat prijstechnisch gunstig is, die snacks liggen vervolgens bij de snackbar... en dus eet iedere vleesetende/ snackende Bokker geen paardenvlees in de snack dat van nederlandse bodem komt van een paard dat een goed leven heeft gehad, maar van een paard dat een hel heeft doorgemaakt (in Mexico levend in stukken gehakt) om in jouw buik te belanden en mee te werken aan dikke billen van onze ruiters.......

Sorry.. maar overdrijven is ook een vak zeg.. Jeetje Bloos

Tuurlijk hebben die paarden daar een rotleven gehad.. Dat ga ik niet ontkennen, maar dat hebben de varkens en slachtkoeien in nederland inprincipe ook gehad.. Moet je dan helemaal geen vlees meer eten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:09

Citaat:
Sorry.. maar overdrijven is ook een vak zeg.. Jeetje Bloos

Tuurlijk hebben die paarden daar een rotleven gehad.. Dat ga ik niet ontkennen, maar dat hebben de varkens en slachtkoeien in nederland inprincipe ook gehad.. Moet je dan helemaal geen vlees meer eten?
[/quote]

Varkens en slachtkoeien hebben ook een kloteleven, ik eet dan ook geen vlees. Ik heb wel kennissen die wel vlees eten, maar die halen het bij de bioslager, gezonder, diervriendelijker en per saldo wat meer geld voor de boer.... wel zo eerlijk!
Ik kan je een link sturen waarin je kunt zien hoe jouw lievelingsdieren in Mexico aan hun einde komen en in jouw snacks belanden.
In NL wordt een paard in 1 klap door zijn kop geschoten, daarvoor netjes van a naar b vervoerd.
In Mexico gaat dat er anders aan toe, als je van paarden houdt en je een beetje had verdiept in de materie had je niet geroepen dat aanstellen aan vak is.... tenzij jij het levend in stukken hakken van paarden de gewoonste zaak van de wereld vind natuurlijk.... jouw paard zal daar anders over denken.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:34

haha bioslager gezonder? grapje zeker. Het blijft een feit dat de koeien nog altijd genetisch gemanipuleerd gras binnen krijgen of er nou gesproeid wordt of niet. Dat komt omdat het in de lucht en in het water zit. Dus zooi krijg je altijd hoor. Uiteindelijk krijg je bij de bio slager/groenteboer kwalitatief slechter vlees/groente voor een hogere prijs. En eh ga me niet vertellen dat het niet zo zit in het vak en heb het vaak ggenoeg getest.
Maar goed Bio of niet bio de manier van de slacht waar ook ter wereld is natuurlijk niet fijn maar zeg zelf iedereen wil toch voor een dubbeltje op de eerste rij?! Zo ook met eten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:38

Je kan een paard toch niet levend in stukken snijden? Ten 1e duurt dat langer omdat het paard ( lijkt me) tegenstribbeld en dat is dus voor de slager ook meer gedoe.. Dus waarom zouden ze dat doen? Is toch niet logisch.. Als een paard een kogel heeft gehad en dus dood is,is het logischer om dan pas het paard te "snijden". Of ben ik nou gek..

Niet iedereen heeft geld voor biologisch vlees, ik elk geval niet. Kom net aan rond als student. Ik vind biologische producten echt heel goed,maar voor mij niet te betalen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:40

Pff en vervolgens maar wel lekker die vette beef-hamburgers en steaks blijven eten. Hoe bedoel je hypocriet? Scheve mond

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:43

Miss_Montana schreef:
Pff en vervolgens maar wel lekker die vette beef-hamburgers en steaks blijven eten. Hoe bedoel je hypocriet? Scheve mond

Noem je mij nou serieus hypocriet omdat ik vlees eet? Scheve mond Met mij het grootste deel van nederland.. ( en waarschijnlijk van de wereld)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:45

Heb ik jou gequote dan? Verward

Ik heb het over die Amerikanen, waarom in godsnaam fel tegen paardenvlees zijn maar wel de grootste junkfood industrie ter wereld hebben... waarvoor dagelijks duizenden dieren moeten worden geslacht Boos!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:47

Oja sorry.. ik vatte het even verkeerd op.

Maar inderdaad daar heb je helemaal gelijk in!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:48

Nessah schreef:

Ja inderdaad.
Laatst bijgewerkt door SGWuppie op 17-06-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:49

Wat een ophef over een paardenslachterij, hoeveel koeien, varkens en kippenslachterijen zijn er wel niet op de wereld. Ik eet gewoon vlees maar als het op zielig aankomd dan vind ik alle dieren die geslacht worden even zielig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:57

Schimpie schreef:
Wat een ophef over een paardenslachterij, hoeveel koeien, varkens en kippenslachterijen zijn er wel niet op de wereld. Ik eet gewoon vlees maar als het op zielig aankomd dan vind ik alle dieren die geslacht worden even zielig.

Dat vind ik ook, daarom eet ik helemaal geen vlees meer. Een intelligent mens in deze tijd van overvloed kan een palet aan voedsel samenstellen dat vlees eten niet meer noodzakelijk maakt. Wil je dan toch perse vlees eten omdat je dat lekker vind, eet dan met mate.... meer dan 3x pw heb je niet nodig en meer kan je lichaam ook niet goed verwerken.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:59

iK eet zeker niet meer dan 3 keer per week vlees, niet echt bewust hoor, maar ik eet ook vis en pasta's.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen paarden zieliger vinden dan bv koeien enzo. Het lijkt wel een soort van discriminatie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:01

ing0204 schreef:
haha bioslager gezonder? grapje zeker. Het blijft een feit dat de koeien nog altijd genetisch gemanipuleerd gras binnen krijgen of er nou gesproeid wordt of niet. Dat komt omdat het in de lucht en in het water zit. Dus zooi krijg je altijd hoor. Uiteindelijk krijg je bij de bio slager/groenteboer kwalitatief slechter vlees/groente voor een hogere prijs. En eh ga me niet vertellen dat het niet zo zit in het vak en heb het vaak ggenoeg getest.
Maar goed Bio of niet bio de manier van de slacht waar ook ter wereld is natuurlijk niet fijn maar zeg zelf iedereen wil toch voor een dubbeltje op de eerste rij?! Zo ook met eten

Je laatste zin is een eigenschap waar ik me afschuwelijk aan stoor, en het moet me van het hart dat niet iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Dat dat een eigenschap is die veel voorkomt, betekent niet dat er geen mensen die er een iets zorgvuldiger 'levenswandel' op na houden. Ik denk na over mijn acties en de consequenties die dat heeft, ik ben betrokken, en verdiep me in hetgeen in mijn 'vreet' steek. Maakt mij dat een uitzondering? Ja, helaas wel....

En ing0204: vanwaar de kennis over de herkomst van biologisch vlees? Kun je daar meer over vertellen? Wellicht heb je het over supermarkten die 'gewoon' vlees als biologisch vlees verkopen.... Dat het allemaal troep is hoef je me niet te vertellen, waarom denk je dat ik geen vlees meer aanraak? Het best dat je nog kunt doen is een koe kopen, zelf opfokken en hem laten slachten.... dat volg je het hele proces. Helaas mag dat niet meer....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:03

Ja inderdaad.. en koe of varken is toch even belangrijk als een paard? Ik snap dat ook niet helemaal..

Ik eet denk 5 keer in de week een stukje vlees of vis.. Ik vind het gewoon lekker. Ik vind dat ieder voor zich dat moet bepalen..